Van pony naar paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissArianne

Van pony naar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 10:05

Ik had een vraag,

ik wil graag van het pony ( grotere maten ) naar het paardrijden overstappen.
Is het verstandig om meteen met een echt groot paard te beginnen,
of zou dat niet veel uitmaken?

Anoniem

Re: Van pony naar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:11

Maakt weinig uit hoor denk ik, zal toch aan het karakter van het paard liggen of het goed gaat tussen jullie. Alhoewel ik zelf hele grote paarden wel lastiger vind om te rijden, ik ben zelf niet zo groot en erg slank, dan voel ik me zo klein op die rug Clown (en ik heb hoogtevrees haha)

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:15

Ik ben overgestapt van een D-pony naar een onbeleerd paard van rond de 1.70. Je moet zelf niet angstig zijn. Want pony-paard is wel een verschil, paard is natuurlijk groter, heeft andere bewegingen en rijdt dus anders dan een pony Knipoog
Het kan wel, maar misschien kan je eerste een paar keer op een (groot) paard gaan rijden

Lukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:42

Ik heb maar enkele keren op een pony gereden, maar ik vind paarden veel gemakkelijker omdat ze ruimere gangen hebben.

Flipse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:36

Ik denk dat de grootte weinig uitmaakt. Tenzij je heel klein bent en je echt een heel groot en sterk paard kiest natuurlijk. Ik vind een paard ook makkelijker te berijden dan pony's qua gangen enzo. Kies een paard waarmee het klikt qua karakter en hou ook een beetje rekening met je eigen lengte.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:38

ik ging van een pony van 1.40 naar een paard van 1.67...
geen centje pijn, maar ik vond het in het begin best wel hoog Sigaar heb namelijk best wel hoogtevrees!

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:43

Ik rijd op de manege op pony's van ongeveer 1.45 tot paarden van 1.70. Ik weet niet hoelang je zelf bent, maar ik rijd voor me gevoel het lekkerst op paarden met een schofthoogte die iets boven mijn eigen lengte liggen (ik ben nogal kleiner). Groter vindt ik niet zo prettig. Maar qua gangen is een groter paard meestal prettiger. Je moet gewoon kijken welk paard goed bij je past qua karakter en rijden. Het maakt niets uit als dat dan een wat groter paard is, mits dat wel bij je eigen lengte past

tippex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:28

volgens mij moet je gewoon een paard nemen waarbij je je goed voelt en verder denk ik niet dat er eel problemen zullen zijn...

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:10

Ik zou welleens een keer op een pony willen rijden. kijken of dat fijner is. ik ben voor het eerst op een paard gestapt (om te rijden) 2maanden geleden. en dat paard is groter dan ik ben (zijn schoft) en ik ben 1.59. dus het zal wel iets van 161/162 zijn.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:14

hangt er van af van welk bloed of ie heet is ja of nee maar ik zou eerst gewoon op een ander paard proberen

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:21

ga het eens proberen op verschillende

denk dat je toch geneigd bent om een kleiner paadje te nemen die gangen van een groot paard ben je totaal niet gewend je wordt als het ware omhoog gegooid en het gaat zoveel langzamer dat lichtrijden en galop wow das helemaal wat.

kleinere paardjes zit je ineens netter op omdat je dat meer gewend bent.

tenminste dat is mijn ervaring toen ik ging overstappen van pony naar paard kon echt niet op grote rijden vooral niet lang gelijnde paarden met ruime gangen vondt het vreselijk hahaha daarom heb ik een kleintje Knipoog

heb ook hoogte vrees

groetjes steffie

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:29

Ben op pony's begonnen, was heel trots dat ik op een paard mocht, maar ben daarvan "genezen". Ik ben toch veel meer een ponymens ook wegens de hoogte, overal bijkunnen en die ruime paardengangen vindt ik eigenlijk niks.

Alrissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:25

Ik ging van mijn slanke welshje van 1.19 m over naar een Friese hengst... Huilen van het lachen

Liora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:31

Het maakt niet veel uit! Ik heb 2 shetlanders en toen ik daar een aantal jaar geleden nog op reed (ik ben erg licht!) toen ree ik ook nog op mijn ander paard. die is niet zo groot (1.55), maar vergeleken met een shetlander van 1.05 wel!, Een groter paard maakt alleen ruimere gangen en je moet misschien eerst je balans opnieuw vinden maar verder zijn er niet echt grote verschillen. het is ook maar net wat jij lekker vind rijden!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:01

ik heb net de overstap gemaakt van pony naar paard. ik heb wel eerder een paard gereden van andere mensen die toch al wel 1.73 was, ik vond deze overstap niet erg groot. mijn pony's zijn 1.55 en dan scheelde wel bijna 20 cm, maar als je een beetje de kneepjes van het vak kent dan is het opzich niet zo'n probleem geloof ik. mijn nieuwe paard is 1.68 en ik merk er niks van dat ie zo groot is allen bij het opstappen is het soms wat moeilijk Tong uitsteken

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:05

ik rijd thuis altijd op een pony van 1m39. echt een droppie dus Knipoog
op vakantie heb ik paarden van 1m70 gereden, grote beesten Haha!
even wennen, maar daarna vond ik het heerlijk! moest na de vakantie weer wennen aan die kleine pony van me Haha!
ik denk dat je gewoon de 'klik' moet maken. houd inderdaad rekening met je eigen lengte, en zorg dat je het paard vertrouwt, maar dat geldt ook voor kleine pony's Lachen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:56

Volgens mij maakt het niet uit; een paard heeft gewoon heel andere gangen dan de gemiddelde pony. Ik ging van 1.48 naar heel lang niets en toen weer op een paard, vond het een wereld van verschil. Het leek wel een schip, lastig om weer door te zitten, maar eenmaal gewend vond ik het fijn rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:22

-> RUI

Tracy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:28

Ik ben van een B-welshje naar een van 1.70 gegaan,
vooral wennen met opzadelen Clown

Fjordje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:49

Maakt niks uit.
Ff wennen met aandraven;) maar dat gaat snel weer over.
Heb altijd op een grote pony gereden, daarna een tijd een heeel groot paard bijgereden van rond de 1.80m
De hoogte is ff wennen, vooral met opstappen (en hopen dat je er niet weer naast ligt;))

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:42

Het maakt op zich niks uit. In het begin is het wel even wennen, maar dat wordt op den duur steeds minder. Ik ben in december van een pony van 1.43 overgestapt naar een paard van 1.76. Was in het begin even wennen met doorzitten en het opzadelen & opstappen ging iets moeilijker. Ben zelf namelijk 1.65 Clown Maar nu gaat het allemaal super en als ik nu op de haflinger van me vriendin stap die 1.47 is dan moet ik daar weer aan wennen Vork

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:55

Het maakt niet zo heel veel uit, het is vooral een kwestie van gewenning Knipoog. Als je eenmaal aan de paarden gewent bent, dan zijn die erg fijn. Bij pony's geld hetzelfde.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:12

Ik ben van manegepony naar eigen paard gegaan .. toen was ik 11 .. het was wel even moeilijk met de galop..Tong uitsteken!
Maar ik weet cker dat het kan

ponylover19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:17

Het is natuurlijk wel even wennen, maar is dat niet bij alle nieuwe paarden en pony's die je koopt?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:21

RUI > PP