Ymke? Hoe ging je sollicitatie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein

Berichten: 11638
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 08:10

Die snap ik niet als het niet lukt ivm het vele reizen kan je wel helpen bij een stalgenoot van hem, dan reis je toch evenveel?
Ik zou het gewoon doen als het niet bevalt ben je er toch ook zo weer weg, je kan er alleen maar veel van leren en misschien kan je via hem aan leuke connecties komen waar je wel kan rijden.

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 08:55

Wat ga je verdienen? Zorg eerst dat dat niet zwart is. Moet je in het ziekenfonds, zelf verzekerd zijn? Krijg je reiskostenvergoeding? Mag je er een eigen paard stallen (dan zijn er vast mogelijkheden om een jonge aan te kopen en zelf op te leiden)?
Heb jij wel ervaring in eht africhten van jonge paarden? In eht voorbrengen van paardne op keuringen? Zo nee, dan wordt rijden heel erg lastig. Zo ja, probeer dan een eigen jong sportpaard mee te nemen (dan heb je vaak alleen de aanschafkosten).

De paardnewereld is een slavenwereld. Ik weet al hoe sommige maneges omgaan met ponykampbegeleiders (krijg je ook alleen onkostenvergoeding). Ik heb het gedaan op een manege: de normale schoonmaakploeg die buiten de vakanties om kwam werd in de vakantie afgezegd, dat knden wij wel doen. Ze hadden er zo'n 180 paarden, waarvan 100 in gebruik waren voor de kids en lessen. Die moesten wel uitgemest worden. De ponykampbegeleiders waren alleen maar nodig voor de rotklusjes: mesten, afwassen, WC's schoonmaken en patat bakken. Met buitenritten gingen wel reguliere klanten mee als begeleiding. Elke dag om half 7 opstaan, paardne voeren, om 8 uur pas ontbijt en dan tot 2 uur 's nachts doorgaan, omdat dan de WC's nog schoongemaakt moesten worden.
Als jij op zo'n soort stal terecht komt, dan moet je het niet doen. Ik heb wel lesgeefervaring opgedaan(ik werd als 17-jarige voor groepen van 20 ruiters gezet, achteraf niet echt netjes natuurlijk tegenover de reguliere klanten), maar verder raad ik het niet aan.

Alleen Groomen zie ik ook niet zitten, maar als de sfeer goed is, dan ka nhet best leuk zijn. Probeer dat ook na te gaan. Laat je niet uitbuiten, spreek een duidelijk salaris af.
Maar ga niet zwart werken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:16

Ik denk dat deze stal al een buitenkansje voor je is. Je hebt zelf geen aantoonbare ervaring met paarden en je hebt ook geen opleiding inde paarden gedaan.
Van alleen je ogen en oren goed openhouden leer je ook erg veel. Waarschijnlijk krijg je nooit meer de kans te kunnen werken op een sjieke handelsstal met paarden in de hogere prijsklasse [en dan ga ik er vanuit dat het een wit baantje is].

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:50

Ik ben zelf ook op een stal begonnen waar ik niet mocht rijden maar de paarden moest opzadelen voor anderen. Later heb ik de kans gekregen om me te bewijzen toen één van de ruiters geblesseerd raakte en die heb ik dan ook met beide handen aangegrepen.
Op deze stal heb ik uiteindelijk een superbaan gehad. Ik denk zelf dat je meer leert van opzadelen en rondkijken op een goede stal dan veel rijden bij één of andere louche handelaar, en daarbij staat het goed op je CV voor later.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:10

Marjolein schreef:
Die snap ik niet als het niet lukt ivm het vele reizen kan je wel helpen bij een stalgenoot van hem, dan reis je toch evenveel?


Als het goed is, wat ik van hem begreep, reist hij bijna niet. Wel eens een weekend op concour, maar niet zo vaak en niet lang.


Het is wel een wit baantje. Hij had het ook nog niet over salaris gehad en ik ben het vergeten te vragen.

Germie, wat bedoel je met een eigen jong paard meenemen en dat je dan alleen de aanschafkosten heb?
Ik heb geen ervaring met het voorbrengen op keuringen, maar dat doet hij ook niet zover ik weet. Hij rijdt puur alleen wedstrijden en doet geen keuringen verder.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:37

Ymke, no offence verder maar als er nog 4 a 5 andere sollicitanten komen met een beter CV dan jij (en die kans lijkt me best aanwezig), maak je je druk om niets.
Ik zou het eerst maar even rustig afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:45

Katja schreef:
Ik denk zelf dat je meer leert van opzadelen en rondkijken op een goede stal dan veel rijden bij één of andere louche handelaar, en daarbij staat het goed op je CV voor later.


Volgens mij heeft Katja hier heel erg gelijk in. Op een goede stal leer je het meest en je weet nooit wat er van gaat komen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:51

ja ik ben oa ook bij burg gaan werken, omdat ik dan veel zie&hoor en t idd goed op mn cv staat, staat tot nu toe veel 'gewone' baantjes op, en een halfjaar verantwoordelijke baan op manege en gereden&lesgegeven op kleine handelsstal/pensionstal die ookmwat manegepony's hebben
(en ik vind dit een superbaan en t is schuin tegenover mn huis en werk met leuke mensen)

nu werk ik dus bij een internationaal bekende springstal(zonder dat ik ook maar een opleiding in de paarden heb gehad, wat de rest van de mensen die er werken wel hebben gehad) en op die manier kom je steeds een stapje verder, er komen hier zoveel mensen op stal, en ik moet de paarden aan hun laten zien, wat automatisch betekend dat zij mij dus ook zien, en wie weet komt er ooit een nog leukere baan uit voort!

maar voorlopig ben ik al lang blij dat ik als afwisseling de jonge paarden wat kan rijden, en dat wordt van t voorjaar alleen maar meer!

dus wacht rustig af of ze jou uitkiezen, je kan het altijd een dagje/weekje ofzo proberen is het nix zeg het dan eerlijk dan kunnen die mensen een andere aannemen die niet wil rijden, wij hebben hier een meisje op stal, ze is nu 26 en werkt vanaf haar 19e al bij deze stal, en ze wil geeneens rijden!
is begonnen op de fokkerij, toen werd nieuwe springstal gebouwd, ook hier in t dorp, en daar werkt ze nu nogsteeds. veel mensen kennen haar en vragen altijd naar haar, ze had al veel meer kunnen doen, maar ze vind gewoon t werk in de stal&met de jonge beesten bezig zijn en soms mee naar concours leuk genoeg, rijden vind ze nix aan dus wil ze niet doen!

misschien dat ze ook zo iemand op die stal zoeken waar jij bent geweest, alleen wel raar dat er dan wel rijden in de functieomschrijving staat.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:57

Fitzroy schreef:
Ymke, no offence verder maar als er nog 4 a 5 andere sollicitanten komen met een beter CV dan jij (en die kans lijkt me best aanwezig), maak je je druk om niets.
Ik zou het eerst maar even rustig afwachten.


Dat is dus het probleem Haha!
Het kan me niet zoveel schelen of ik daar word aangenomen of niet. Word ik aangenomen is het een leuke "doorgroeimogelijkheid" , word ik niet aangenomen ,zoek ik gewoon verder. . Ik weet dat ik nog geen goed cv heb, maar wat niet is, kan ooit nog komen. Ben pas 19.

Voor diegene die de functie omschrijving wil zien, moet maar even PB sturen, ik zet het hier niet op bokt neer.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:59

Als het je leuk lijkt en je wordt aangenomen kan je het best doen, je moet toch ergens beginnen. Ik werk nu sinds een maand in de paarden bij een handelsstal. Ik rij de handelspaarden daar en heb heel veel vrijheid. Het is echt de hele dag door paarden rijden, maar het is toch afwisselend omdat ieder paard anders is. Zelf zou ik nooit groom willen zijn, maar als het jou wel leuk lijkt, waarom niet!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:25

Ik denk dat je niet de hoop moet nastreven te kunnen rijden op een dergelijke handelsstal.

Ik heb zelf dan een stage gelopen op een manege, maar zelfs daar mocht ik niet rijden, daar was ook helemaal geen tijd voor, gelukkig was het me daar ook niet om te doen aangezien ik zelf al met rijden was gestopt destijds wegens een ongeval.
(Werd me wel de gelegenheid gegeven mee te lopen met het les geven wat wel zo belangerijk is als het om manege werk gaat).

En ik denk ook dat als er wel een eventuele kans is dat hij toch eerst zal zeggen niet rijden om geen valse verwachting te scheppen maar ook niet de verkeerde zo in huis te krijgen, de dames die het voornamelijk om het rijden gaat.
Want je moet wel reeel zijn qua werk in de paardenwereld, met name dan in de sportwereld, een groom hebben ze niet voor niets nodig, er is genoeg werk op stal, en daarbuiten kiezen ze liever voor gedegen personeel voor het rijden van de paarden, en terecht.

Verkijk je niet op de romantiek van het werken met paarden, dat heeft nog niet eens met je kunnen van rijden te maken, dat laat ik in deze buiten beschouwing aangezien ik daar idd niet over kan oordelen van achter de comp, wel weet ik dat je wel gepresteerd moet hebben wat aantoonbaar is voor het rijden van dergelijke paarden.

Je zult hoe dan ook onderop moeten beginnen als je ergens wilt beginnen, of je moet de ultieme kans moeten afwachten, maar wellicht moet je dan je hele leven wachten, die kans krijgt immers niet iedereen, die kans krijgt iemand zelfs zeer zelden (dan moet je in de filantropen hoek zoeken Knipoog ).

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 21:42

Ymke,

Ik wil natuurlijk wel uitgebreid verslag van je proeftijd! Krijgen we dat nog? Of ben je neit aangenomen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:51

he ik ben nu wel heel nieuwsgierig?heb je nog iets gehoord van die stal?

zo ja, wanneer ga je beginnen en wat ga je precies doen?

zo nee, wat ga je nu doen?heb je al een andere stal gevonden of ga je iets heel anders doen?