iemand tips voor vrij springen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jiggy777

iemand tips voor vrij springen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 20:00

rijdt op het moment een groninger merrie (v Farao) van 8 jaar. In haar verdere voorvaderen zit ook wat springbloed (zoals Farn en Rigoletto) Dus dacht ik, even kijken hoe ze het doet. Heb haar eerst lekker los laten draven en galopperen en toen een laag kruisje gebouwd...het viel me op dat ze er uit zichzelf al naar toe draafde en er overheen ging..Dit een aantal keren gedaan met verhoging en daarna lage stijl met grondbalk en dit keer op keer een standje hoger tot...nog geen meter denk ik. Met tussendoor ook stappen dus niet achter elkaar..Ze deed het super...en ze hield nog veel ruimte over. Heb haar niet opgejaagd dus eerst vanuit draf en daarna toen het hoger werd ook vanuit galop in haar eigen tempo zodat ze zelf kon zoeken. Heb haar hooguit een kwartiertje losgesprongen. Hoe zwaar is losspringen eigenlijk voor een paard? en hoe lang mag je haar laten springen? Heeft iemand nog tips? doe er wat fotos bij voor een beeld;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Carmen

Re: iemand tips voor vrij springen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:07

Ik zal proberen wat tips te geven..

1; Grondbalk, vooral bij jonge paarden en onervaren paarden is dit superbelangrijk. Zo kan het paard de afstand veel beter inschatten.
2; Bij onervaren paarden kan je beter onder het zadel met springen beginnen. Mét een ervaren ruiter erop! Zo heeft een paard daar veel steun aan en leert hij het zichzelf goed aan. Lachen

Maar verder doe je het erg goed. Vooral dat niet opjagen erin houden, zorg dat je paard er goede ervaringen aan over houdt!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:55

Idd een grondbalk en wellicht dat je onder het zadel kunt beginnen met balkjes draven en lage in-uitjes voor een goede basis. Leuke merrie trouwens!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:00

OPG ---> SPR-ITP

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:07

Als ik ga vrijspringen dan zet ik altijd een lijntje neer, het liefst direct uit de hoek zodat ze niet onbenullig hard inkomen. Begin met een drafbalk, dan een kruis, galopsprong steil/oxer. Bij wedstrijden en keuringen wordt altijd een lijntje van 3 gemaakt, nl; drafbalk, kruis, steil, steil/oxer. Voor de afstanden zie de site van het KWPN. Door met een lijntje te werken voorkom je dat het paard afgaat op heel groot of heel klein, je kunt de techniek beter beoordelen.
met heel jonge paarden begin ik altijd met balkjes en bouw dat langzaam uit naar sprongetjes. Voor jonge paarden is het uiteraard ook zwaar omdat ze conditioneel nog niets hebben bij te zetten. Voor oudere paarden is het over het algemeen niet zwaar.
Een paard wat wil uitbreken is erg gebaat bij een lintje langs het lijntje.

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:27

1. grond balk Knipoog

veder ziet het er goed uit

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:29

in-uitjes kan ook heel goed hoor met vrijspringen.

en idd een grondbalkje neerleggen

deviltje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:44

Ik maak altijd een gang (met andere hindernissen) en zet een klein sprongetje met drafbalk 2 galoppassen voor de hogere hindernis.
Ook altijd een grondbalkje leggen. Het is de bedoeling dat je paardje heel rustig naar de hindernis gaat.
Ik laat altijd mijn jonge paarden vrijspringen. Een goed springgefokt paard moet er immers een natuurlijk talent voor hebben en ze leren het heeeeel snel vind ik. Natuurlijk durven ze eens slecht uit te komen, maar door die kleine hindernis kunnen ze zich eerder redden.
Ze leren zo hun afstand beter in te schatten.
Je kunt je paardje altijd helpen door wanneer je rijd cavaletti's te rijden, zo weet hij dat hij rustig moet leren inkomen.
Ik weet dat rustig inkomen van paard tot paard afhangt. Onze merrie's doen dat uitstekend. Onze hengst wil er toch het liefst zo snel en hoog mogelijk over.
Ik wens je allesinds veel succes en hoop dat je met de adviezen van mij en andere bokkers een heel goed resultaat krijgt

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 21:59

bedankt voor de tips! heb idd een lijntje gemaakt van drie sprongen (kruis en stijltjes) en een drafbalk ervoor...ongeveer 6 m afstand tussen de sprongen....en laag..maar ze vond het niet erg boeiend..ze ging er in stap overheen...later wel in draf maar moeizaam..Heb daarna de hindernissen wat hoger gemaakt omdat ik wilde dat ze vanuit draf aankwam en dan overging in galop. Maar niet...Ze galoppeert wel maar vlak voor de hindernis gaat ze terug in draf. heb uiteindelijk 1 stijl overgelaten en steeds hoger gemaakt...tot 1.20..maar nog steeds in een rustig drafje eroverheen. Betekent dit dat ze het moeilijk vind, of juist heel makkelijk? het ziet eruit alsof ze er totaal geen moeite mee heeft...Hoe krijg ik haar in galop eroverheen?

janou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:10

wrm zou je haar los laten springen, dan springt elk paard wel, je moet er iemand op zette

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:18

janou schreef:
wrm zou je haar los laten springen, dan springt elk paard wel, je moet er iemand op zette

Gaaaap Als ik de TS goed begrijp, heeft haar paard nog niet gesprongen onder het zadel, dus waarom zou ze er iemand op zetten??

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:20

janou schreef:

Nors opkijken

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:27

Verras je paard een keer Haha! . ik zag daar achter al hele leuke pionnen staan.. als het dan een keertje goed gaat en je paard denkt nou nu is het wel mooi geweest iedere keer de zelfde hindernis. dan zet je er een keer een pion naast of onder. of een zeiltje leg je er onder en die keer daarna hang je heb er bijv. overheen. dat is alleen maar goed voor je pony.