Ik ben helemaal enthousiast omdat me veel duidelijk is geworden. Van een hoop longeerdingen had ik wel een bepaald idee maar wist ik niet het fijne er van af. En nu is me een heleboel duidelijk geworden.
Dhr. Haanstra nam ruim de tijd om duidelijk uitleg te geven. Hij liet goed zien wat hij deed en waarom.
Ik snap nu eindelijk de touwtjesmethode

Maar ik weet nu ook hoe ik de zweep moet gebruiken en hoe ik moet staan in de cirkel (arme Pablo }> )
Er kwamen 5 verschillende paarden aan beurt. Die waren van verschillende leeftijden en in verschillende fases van opleiding dus get was gevarieerd om te zien.
Wat ook heel leuk was, was dat hij in de pauze naast ons kwam staan en we hem dus mooi even wat dingen nog onden navragen. Ik weet nu wat ik moet doen als Pablo de cirkel te groot wil maken en zijn hoofd dan naar binnen knikt. Ik moet de longeerlijn 1 keer om de binnenste bitring slaan en dan vastklikken. Zo voorkom je dat je het bit door de mond heen trekt. En dan als hij te groot wil, moet ik mijn hand als een spons knijpen en geven. En contact houden met het bit. Niet de lijn in een boog latenhangen maar contact houden. Daarbij touwtjes als hulpteugel gebruikenen die vastzetten waarbij het binnenste touwtje net iets strakker mag zodat hij gedwongen wordt wellicht stelling te nemen.
Als dit niet genoeg werkt moet ik de longeerlijn vastmaken aan de binnenste bit ring en dan door het oog aan de zijkant vande longeersingel halen (wel ook de vaste touwtjes). Hij zei het vast een gevoelig paard was want die deden dat (hoofd naar binnen en toch naar buiten lopen en dus het bit teveel loslaten) en gevoelig is Pablo inderdaad.
Ik ga het vrijdag fijn uitproberen (morgen heb ik les en ga ik dus rijden). Ik had altijd geleerd dat de longeerlijn in een boog moets hangen maar je moet dus contact houden en als je zweep geeft moet je dat niet "klik-klak-zwieppiep"doen (als je snapt wat ik bedoel

Je leest het wel: ik ben helemaal enthousiast, die meneer van ter Schelling mag wel vaker afreizen naar Limburg