Maneges overgaan tot bitloos rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amnesia

Maneges overgaan tot bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 14:36

Ik heb het altijd al zielig gevonden dat op maneges die kleine kindertjes die niet bepaald zuinig met de ponys omgaan, altijd zo ruw aan de teugels zitten te trekken, onbewust en of bewust.
Waarom zou je die manege ponys geen bitloos hoofdstel omdoen?! dat is heel wat diervriendelijkre voor die dieren.
hoe zou ij het vinden als er elk uur een ander kind op je rug komt zitten en ieder weer zijn eigen manier heeft om te sturen en remmen en houvast te hebben aan de teugels, er lekker in zitten hangen, of schrikreactie van de kindertjes wat direct een ruk in de mond veroorzaakt.
waarom moet een manege pony of paard al een bit in als die kinderen of mensen niet kunnen rijden

oke, als je dan perse met bit wil rijden (omdat het voor je gemak fijner is misschien) doe het dan pas als je bewust bent van je daden en zaken en met een respectvolle manier ermee om kunt gaan...

up to the bitloos rijden maneges:P

dat is tenminste paardvriendelijk, wanmt ik vind het te vaak echt gewoon simpelweg dierenmishandeling!

poes

Re: Maneges overgaan tot bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:37

Bitloos kan ook verrekte scherp zijn dus das geen oplossing.
Gewoon alle paarden dubbelgebroken bitje of bitloos op zachte optoming, en ruiters eerst aan de longe nemen en ze dan goed leren rijden.
En dan is er niks aan de hand.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:39

Maar zijn alle bitloze hoofdstellen wel zo vriendelijk? En let er maar is op hoe ze been geven. Dat is pas erg, sommigen trappen zo hard...

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:40

Bitloos is ook niet altijd zo vriendelijk. Wat Poes al zei, je kunt het beste in ieder geval een dubbelgebroken bitje erin hangen. Een goel letten op hun beengebruik.
Verder rijden beginnertjes toch nog niet zo heel veel met de teugels, en zij die toch in het begin nog te lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:41

Nou, van kleintjes die aan de neus hangen wordt ik ook niet blij hoor Scheve mond Zolang er goede begeleiding is op de maneges dan is er niets mis mee. En ja, die kinderen moeten wel de kans krijgen om het te leren natuurlijk. En meeste manegepony's kunnen wel tegen een stootje zo nuchter als ze zijn. Ik heb gewerkt op een manege waar de man die lesgaf gewoon de teugels eraf haalde bij kinderen die aan de teugels hingen Clown Dan leerden ze het ook wel af.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:43

Ik heb een 'veredeld stal halster', een bitloos hoofdstel die dus heel zacht in werkt. Die gebruik ik voor kinderen die (nog) niet netjes me hun handen zijn. Mijn pony's zijn braaf zat om ze op een gewoon stal halster te rijden, maar deze staat net zo netjes en hebben ze iets meer mee te zeggen.

En een dubbel gebroken bitje lijkt ook wel erg zacht. Maar dan moet je pony het wel fijn vinden. Ik heb er een paar die compleet in paniek raken op een dubbel gebroken bitje (en wat op enkel gebroken dus wel super gaat).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:43

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat bitloos voor elk paard per definitie fijner of beter is.

Neem die van mij: ik dacht het in bitloos even gevonden te hebben. Maar Jo dacht na een paar keer toch van niet. Die wordt erg boos op die druk op haar neus. Ze loopt beter met bit.

En zo zullen er nog heel veel paarden hun eigen voorkeur hebben.

Beter om manegeruitertjes die aan het prille begin van hun ruitercarriere staan gewoon nog even niet aan de teugels te laten komen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:45

De pony's en paarden op onze manege zijn zo goed gereden dat je gewoon niet aan trekken of schoppen toekomt. Je kunt het 1 keer proberen, en dan hang je tegen het plafond Clown

Maar die teugels afdoen, doet mijn lesgeefmens ook. Paarden hebben er altijd lol in Haha!

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 14:48

ja oke maar dat doet niet elke manege, en ik heb het ok niet over bitloze hoofdstellen die ze in de topspringsport gebuiken maar gewoon een simpele die druk geeft op neus, kaak en achter de oren...
maar ik probeerde maar een satrt te maken op de verbetering van maneges vriendelijkheid...je kan er wel gelijk bij aan hale met dat schoppen, en dat ook met sweepjes meppen, of alleen maar denken aan rijden, dus al ze in de stal zijn, hup zadel erop en rijden, en van sommige manegse nog niet eens na het rijden de ponys lekker te poetsen etc

maar ik denk net dat ponys het fijn vionden om zo’n ruk in hun mond te krijgen, ze zijn wel nuchter, omdat ze helemaal afgesompt zijn, dat betekent nit dat ze het niet meer voelen maar dat ze de pijn opkroppen in spanningen etc, niet bepaald gezond

dit is overigens geen kritiek op maneges maar eerder suggesties of voorstel, om de vriendelijkheid te verbeteren

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:51

Het is een leuk idee, maar zelfs het zachtste hoofdstel wordt een marteltuig bij fout gebruik.
De verantwoordelijkheid ligt bij de maneges.

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 14:52

per pony bekijken of die wel behoefte heeft aan bitloos...er zijn echt wel ponys die daar beetr van lopen, die van mij ook...die kropte alles op met bit, voor hem was een bit ook echt een blokkade, ook al reed ik er allervriendelijkst mee met harstikke veel geduld, maar bitloos komt ie uit zijn schulpje

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:53

Inderdaad het hangt van paard tot paard af.
Bij ons op de manege liep er ook eentje bitloos vroeger.
Maar geen enkele heeft een zwaar bit in, dat is ook belangrijk. Er zijn nog steeds maneges waar pessoa op onderste gaatje + slof niet eens gek is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:01

amnesia schreef:
hoofdstellen die ze in de topspringsport gebuiken maar gewoon een simpele die druk geeft op neus, kaak en achter de oren...

Op de neus lopen zenuwbanen die ook zeer gevoelig zijn. Dus een ruiter laten hangen aan de neus ipv aan het bit, daar schiet je niets mee op. Maneges moeten gewoon hun beginners betere instructies geven, alleen is iedereen ooit begonnen en het is niet makkelijk om een 6 jarige iets aan te leren. En uitleggen dat de motor van een paard van achteren zit en wat kuitdruk, verzamelen, voorwaarts rijden en nageeflijk rijden ed is, dat begrijpen beginners nog niet. Beginners zullen altijd foutjes maken zoals hangen aan de teugels en schoppen in de buik. Zij denken dat wanneer je sneller wilt gaan dat je een skup moet geven, en als je wilt stoppen trek je aan de teugels. Op je zit rijden komt pas als je de feeling voor paardrijden krijgt. En dat komt met ervaring. En zeg nou eerlijk: Dat hebben jij en ik toch ook heel in het begin gedaan? Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:05

Miss_Montana schreef:
amnesia schreef:
hoofdstellen die ze in de topspringsport gebuiken maar gewoon een simpele die druk geeft op neus, kaak en achter de oren...

Op de neus lopen zenuwbanen die ook zeer gevoelig zijn. Dus een ruiter laten hangen aan de neus ipv aan het bit, daar schiet je niets mee op. Maneges moeten gewoon hun beginners betere instructies geven, alleen is iedereen ooit begonnen en het is niet makkelijk om een 6 jarige iets aan te leren. En uitleggen dat de motor van een paard van achteren zit en wat kuitdruk, verzamelen, voorwaarts rijden en nageeflijk rijden ed is, dat begrijpen beginners nog niet. Beginners zullen altijd foutjes maken zoals hangen aan de teugels en schoppen in de buik. Zij denken dat wanneer je sneller wilt gaan dat je een skup moet geven, en als je wilt stoppen trek je aan de teugels. Op je zit rijden komt pas als je de feeling voor paardrijden krijgt. En dat komt met ervaring. En zeg nou eerlijk: Dat hebben jij en ik toch ook heel in het begin gedaan? Lachen

sterker nog, als Jo weer eens niet door wilt lopen krijgt ze nog steeds een skup Nagelbijten / Gniffelen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:05

Ik wel, want ik had slechte les eerst.

Maar met longeles (zonder teugels uiteraard) tot de ruiter onafhankelijk kan zitten in stap draf en galop, kom je echt een end.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:08

Maanling schreef:
sterker nog, als Jo weer eens niet door wilt lopen krijgt ze nog steeds een skup Nagelbijten / Gniffelen

Poowniemishandelaar! Boos! Tong uitsteken

poes schreef:
Maar met longeles (zonder teugels uiteraard) tot de ruiter onafhankelijk kan zitten in stap draf en galop, kom je echt een end.

Idd, pas toen ik dit soort lessen kreeg bij een particulier kreeg ik echt feeling voor het op je zit rijden. Daar zou idd meer aandacht aan mogen worden besteed bij de beginnerslessen!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:08

Bij ons op de manege doen ze de ponys gewoon een stalhalster met teugels eraan de beginnerslessen.. (aan de longe) zolang ze niet kunnen lichtrijden geen "echt" hoofdstel...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:09

Ja. Ik heb ooit 2 weken aan een stuk elke dag aan de longe gezeten. Wat ik daarvan geleerd heb, kreeg ik op 3 jaar nooit voor elkaar.
En dat speel je niet kwijt.

Fitz: aan de longe gewoon teugels eraf bij ons, dan leren ze ook niet steunen op teugels.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:37

Tja, mijn "kindjes" lessen ook aan een stalhalster. Ook regelmatig longe-les, zonder teugels (en vaak zonder zadel).
De pony loopt onder het halster wel met een bit en een bijzetteugeltje, want we trainen op gras en anders staat hij alleen maar te vreten Clown

Groetjes, Lacuna

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:13

OPG --> PP

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:01

bij 'ons'de beginners met teugels aan de neusriem.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 20:38

Het heeft niet alleen met het bit te maken. Kinderen trekken niet alleen in de mond, maar schoppen ook af en toe zo hard dat je er verdrietig van wordt. En bovendien hoeft het niet per se een oplossing te zijn zonder bit, hoofdstel kan ook scherp zijn. Als je de kinderen gewoon eerst aan de longe o.i.d. laat wennen..... Het probleem houdt je toch wel..... Die kinderen moeten het toch leren op een pony, dus tja.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:59

Ik denk niet dat het een oplossing is om naar het harnachement te gaan kijken, maar eerder naar de manier van lesgeven, bewust maken van de acties op een paard.

Kinderen leer je niet zachter te worden door een ander type hoofdstel aan het paard te hangen, want die kinderen weten niets over het waarom van die overschakeling. Ze moeten zelf gewoon gevoeliger worden in de omgang. En dat begint bij de instructie.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:21

amnesia schreef:
maar ik denk net dat ponys het fijn vionden om zo’n ruk in hun mond te krijgen, ze zijn wel nuchter, omdat ze helemaal afgesompt zijn, dat betekent nit dat ze het niet meer voelen maar dat ze de pijn opkroppen in spanningen etc, niet bepaald gezond

Ik denk niet dat je alle manege's en manegepony's over één kam moet scheren. Ze zijn echt niet allemaal afgestompt . Er zijn er aardig wat die je absoluut niet in de mond moet rukken of in de zij moet beuken, want dan krijg je toch echt vliegles.

Volgens mij is het ook niet de oplossing om er ander harnachement voor te gebruiken. Het staat of valt echt met hoe er les wordt gegeven. Als er wordt geleerd hoe je met een dier moet omgaan dan ben je al een heel eind, het is tenslotte geen fiets.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 11:35

Ik ben blij dat mijn oppaskindje naar een andere manege gaat, en eerst een x aantal lessen aan de longe krijgt.

Een belangrijk uitgangspunt van een paardrijles (zeker beginners lesje) vind ik dat ze goede begeleiding krijgen.
Veel maneges moeten denk ik eerst is kijken naar kwaliteit.
Als je een beginner (dus iemand voor zijn/haar 1e les) meteen in een groep met 7 anderen zet, vervolgens niet naar hem/haar omkijkt en weinig tot geen instructies geeft....
Tja dan ontwikkelen ze een eigen manier.
Eerst longe lessen zonder teugels -stap draf galop- zoals hier boven is genoemd lijkt ideaal.
Nadeel: erbeids intensief, en kostbaarder dan 8 of 9 koters tegelijk in de bak zetten bij een (ongediplomeerde) insstructrice.

Als ik later kids heb, die op een manege gaan rijden, dan zou ik lieer 2 keer zo veel per les betalen en dan aan de longe tot hun zit goed is, en dan de groepslessen in, dan dat je een jaar/2 jaar lang in een beginners groepslesje rijdt en nog steeds geen drol kan.

Even ter illustratie: mijn oppaskindje rijdt nu een jaar op een manege, ging met mij mee naar mijn paard.
Weet dus niet hoe je je beugels moet meten als je er naast staat - instructrice doet de maat van de beugels aan het begin van de les, weet neit hoe je een zweepje overpakt, en heeft geen idee dat je ook op het verkeerde been kan lichtrijden, of dat er een verkeerde galop bestaat!