Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Zolang er goede begeleiding is op de maneges dan is er niets mis mee. En ja, die kinderen moeten wel de kans krijgen om het te leren natuurlijk. En meeste manegepony's kunnen wel tegen een stootje zo nuchter als ze zijn. Ik heb gewerkt op een manege waar de man die lesgaf gewoon de teugels eraf haalde bij kinderen die aan de teugels hingen
Dan leerden ze het ook wel af. 
amnesia schreef:hoofdstellen die ze in de topspringsport gebuiken maar gewoon een simpele die druk geeft op neus, kaak en achter de oren...
Miss_Montana schreef:amnesia schreef:hoofdstellen die ze in de topspringsport gebuiken maar gewoon een simpele die druk geeft op neus, kaak en achter de oren...
Op de neus lopen zenuwbanen die ook zeer gevoelig zijn. Dus een ruiter laten hangen aan de neus ipv aan het bit, daar schiet je niets mee op. Maneges moeten gewoon hun beginners betere instructies geven, alleen is iedereen ooit begonnen en het is niet makkelijk om een 6 jarige iets aan te leren. En uitleggen dat de motor van een paard van achteren zit en wat kuitdruk, verzamelen, voorwaarts rijden en nageeflijk rijden ed is, dat begrijpen beginners nog niet. Beginners zullen altijd foutjes maken zoals hangen aan de teugels en schoppen in de buik. Zij denken dat wanneer je sneller wilt gaan dat je een skup moet geven, en als je wilt stoppen trek je aan de teugels. Op je zit rijden komt pas als je de feeling voor paardrijden krijgt. En dat komt met ervaring. En zeg nou eerlijk: Dat hebben jij en ik toch ook heel in het begin gedaan?
Maanling schreef:sterker nog, als Jo weer eens niet door wilt lopen krijgt ze nog steeds een skup
poes schreef:Maar met longeles (zonder teugels uiteraard) tot de ruiter onafhankelijk kan zitten in stap draf en galop, kom je echt een end.

amnesia schreef:maar ik denk net dat ponys het fijn vionden om zo’n ruk in hun mond te krijgen, ze zijn wel nuchter, omdat ze helemaal afgesompt zijn, dat betekent nit dat ze het niet meer voelen maar dat ze de pijn opkroppen in spanningen etc, niet bepaald gezond
. Er zijn er aardig wat die je absoluut niet in de mond moet rukken of in de zij moet beuken, want dan krijg je toch echt vliegles.