thuisoefeningen paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yv0nnuh

thuisoefeningen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 23:19

Sinds een paar weken ben ik begonnen met paardrijden, iets wat ik al heel lang wil en nu eindelijk kan.
Vandaag had ik mijn eerste les in de manege wat voor mijn gevoel al redelijk goed ging voor de eerste keer in de manege.

Ik moet natuurlijk zoals veel beginners nog veel leren. Maar ben superenthousiast en ook erg leergierig, dus moet opzich geen probleem zijn! Ook thuis ben ik vaak gemotiveerd om wat te oefenen voor paardrijden. Nou is dat nogal lastig zonder paard, maar mijn vraag is zijn er oefeningen die je thuis kunt doen die je weer kunt toepassen bij het paard rijden?
Bijvoorbeeld je hakken naar beneden of kuitspieren rekken? Heeft iemand misschien ideën, dat je kunt oefenen maar dan gewoon thuis (voor de duidelijkheid, zonder paard dus).

Petra_O

Re: thuisoefeningen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 23:31

Je kunt heel simpel je houding corrigeren.
Ga op een stoel zitten en werk stap voor stap je houding of. Rug recht en ondspannen, schouders naar achter, armen losjes omlaag, gewicht op twee zitbeenknobbels etc. Je kunt makkelijk een vast rijtje voor jezelf maken, wat je weer op je paard af kunt werken. Een soort checklist. Ik doe dat altijd bij het instappen. Doe ik het niet, dan zit ik meteen bagger.
En veel boeken over paarden lezen! Hoe meer je weet hoe beter.

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 17:28

Ja dat is inderdaad wel handig me je houding, pas het ook regelmatig toe. Heeft er verder ook nog iemand tips voor bijvoorbeeld je evenwicht te oefenen of voor je kuiten te oefenen etc?

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:49

Als trouwe pennylezer ( Clown ) zag ik dit een keer in de penny staan:
Met je tenen/voetknobbel op een trede van de trap gaan staan.
En dan je hakken zover mogelijk naar beneden drukken. Volgens mij rekte je
daar je kuitspieren mee op.. Haha!

EDIT: 't was niet helemaal duidelijk Knipoog

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:03

ben der mee eens wat er gezegt is Haha! handige tips, doe ik zelf ook vaak.
ook altijd om je houding denken! gewoon recht op lopen/fietsen/zitten & schouders naar achter
en een goede conditie hebben! erg belangrijk Tong uitsteken
ik doe zelf ook met gewichten en conditietrainingen
maar ik denk dat dit wat is voor als je wat gevorderder bent en verder wil Knipoog

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:28

als ik tijd heb zal ik s even in boekje kijken, had een keer een boekje gekocht waar allemaal van dat soort dingen bij in stonden (incl. valoefeningen Clown )

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:31

Je trappers op je fiets als stijgbeugels gebruiken, dus keurig onder de bal van je voet, en met je hakken omlaag fietsen. Ook kun je voor de houding van je handen (onafhankelijk en netjes rechtop) twee met water gevulde koffiekopjes vasthouden, ermee lopen en dan niet knoeien.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:58

in "stoelzit" tegen de muur gaan zitten, maar dan zonder stoel natuurlijk.. is erg goed voor je bovenbeenspieren..
verder op je buik op de grond gaan liggen, en dan je benen optillen, dit in series van 10.. goed voor je rug, buik en bilspieren..

have fun.. en spierpijn..

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:03

met platte voeten op de grond en telkens op je tenen gaan staan is mij ooit verteld.
Goed voor je kuitspieren.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:11

Dit kwam ik net nog tegen Huilen van het lachen voor degenen die duits kunnen.

Citaat:
Was ein Reitschuler konnen muss.
voor rijden heb je nodig: Ausdauer, Gleichgewichtssinn und beweglichkeit.
Bist du fit furs Reiten? Stehe einmal, um deinen Gleichgewichtssinn zu testen, mitlocker herabhangenden Armen auf einem Bein. enn du langsam bis 15 zahlen kannst, ohne umzufallen, istdas gar nicht schlecht. Wenn du das auch mit geschlossenen Augen kannst, ist das noch viel besser.
Und wie gelenkig bist du? Setze dich auf einen Stuhl oder Hocker, auf dem deine Beine bis zum Boden reichen, und beuge dich aus der Hufte herunter. Kannst du mit den Fingerspitzen den Boden beruhren? Ja? Sehr gut! Einen Purzelbaum schlagen oder sogar ein Rad? Ausgezeichnet! Und wenn du beim 50-m-Lauf in der in der Schule nicht ganz ausser Puste geratst oder vielleicht im Schwimmbd mehrere Bahnen am Stuck schwimmen kannst, ohne eine Pause einzulegen, sieht es mit deiner Ausdauer ganz gut aus.

Bron: Spass im Sattel : Cornelia Panzacchi, Birgit Kreimeier & Nicole Konigsheim, Arsedition

verder wordt als een goede oefening genoemd om te gaan elastieken (2 personen houden zo'n groot elastiek breed/smal, de derde moet er dan in/uit/tussen springen)
Ook kun je evenwichtsgevoel verbeteren door met een telefoonboek op je kop rond te lopen.

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 16:50

Oke super dankjewel ga het vanavond meteen even proberen!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:11

heb ook nog warming-up oefeningen voor je maar dat zal ik wel even inscannen binnenkort Clown

maar het boek wat ik bedoel kan ik nog even niet vinden, dus die moet ik eerst even zoeken

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:13

ladypaard schreef:
Dit kwam ik net nog tegen Huilen van het lachen voor degenen die duits kunnen.

Citaat:
Was ein Reitschuler konnen muss.
voor rijden heb je nodig: Ausdauer, Gleichgewichtssinn und beweglichkeit.
Bist du fit furs Reiten? Stehe einmal, um deinen Gleichgewichtssinn zu testen, mitlocker herabhangenden Armen auf einem Bein. enn du langsam bis 15 zahlen kannst, ohne umzufallen, istdas gar nicht schlecht. Wenn du das auch mit geschlossenen Augen kannst, ist das noch viel besser.
Und wie gelenkig bist du? Setze dich auf einen Stuhl oder Hocker, auf dem deine Beine bis zum Boden reichen, und beuge dich aus der Hufte herunter. Kannst du mit den Fingerspitzen den Boden beruhren? Ja? Sehr gut! Einen Purzelbaum schlagen oder sogar ein Rad? Ausgezeichnet! Und wenn du beim 50-m-Lauf in der in der Schule nicht ganz ausser Puste geratst oder vielleicht im Schwimmbd mehrere Bahnen am Stuck schwimmen kannst, ohne eine Pause einzulegen, sieht es mit deiner Ausdauer ganz gut aus.

Bron: Spass im Sattel : Cornelia Panzacchi, Birgit Kreimeier & Nicole Konigsheim, Arsedition

verder wordt als een goede oefening genoemd om te gaan elastieken (2 personen houden zo'n groot elastiek breed/smal, de derde moet er dan in/uit/tussen springen)
Ook kun je evenwichtsgevoel verbeteren door met een telefoonboek op je kop rond te lopen.

Elastieken... daaat is lang geleden dat ik dat gedaan heb. Wel erg leuk!!

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 14:03

ladypaard schreef:
heb ook nog warming-up oefeningen voor je maar dat zal ik wel even inscannen binnenkort Clown

maar het boek wat ik bedoel kan ik nog even niet vinden, dus die moet ik eerst even zoeken

Weet je misschien toevallig de titel van het boek? Misschien dat ik deze een keer kan lenen in de bibliotheek?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 16:43

yv0nnuh schreef:
ladypaard schreef:

Weet je misschien toevallig de titel van het boek? Misschien dat ik deze een keer kan lenen in de bibliotheek?

In Galop! van Stéphanie Ledu Uitgever: Van Goor.

t is maar één bladzijde hoor, maar dit boek heb ik regelmatig van de bieb geleent, omdat het zo leuk geschreven is, en veel informatie bevat en hele leuke ideeen. heb m nu maar zelf gekocht Clown

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:27

Dat met die stoel vind ik wel een handige tip, ga ik zelf ook eens proberen. Haha!
Ik rij al jaren maar mijn houding is nog lang niet optimaal, er wordt wel hard aan gewerkt.

Wat ik ook weleens doe is bijv. laarzen met hak aan (of gewone schoenen/sokken/whatever) en dan op 1 been. Zo krijg je meer evenwicht en balans, werkt bij mij wel redelijk maar het is wel iets wat je regelmatig moet doen. Of gewoon van die oefeningen waar je armen en schouders lekker los van worden. Ja

Heeft iemand nog tips om losser in mijn benen te worden? Ik krijg amper mijn benen over mijn pony heen. Nagelbijten / Gniffelen

Tiamo_and_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 18:05

Claudia__ schreef:
Dat met die stoel vind ik wel een handige tip, ga ik zelf ook eens proberen. :D
Ik rij al jaren maar mijn houding is nog lang niet optimaal, er wordt wel hard aan gewerkt.

Wat ik ook weleens doe is bijv. laarzen met hak aan (of gewone schoenen/sokken/whatever) en dan op 1 been. Zo krijg je meer evenwicht en balans, werkt bij mij wel redelijk maar het is wel iets wat je regelmatig moet doen. Of gewoon van die oefeningen waar je armen en schouders lekker los van worden. :j

Heeft iemand nog tips om losser in mijn benen te worden? Ik krijg amper mijn benen over mijn pony heen. :=

Ja, ik wel! Ga elke dag maar proberen om in de spagaat te gaan zitten (stapje voor stapje elke dag iets meer) en dan gaat het vanzalf (je beenspieren rekken uit dus je wordt leninger)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:25

voor een muur gaan staan, met het puntje van je schoen tegen de muur aan gaan staan, en zo met je knie de muur aan proberen te tikken als dat lukt zonder dat je hiel van de grond komt, je voet steeds iets meer naar achter verplaatsen. voor het recht op blijven bij het licht rijden kan je het ook met allebei je knieën tegelijk doen. ik heb deze oefening van mij fysio gekregen omdat er nagenoeg geen buiging in mijn enkels zitten, verlichte zit is voor mij een crime.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:44

Waar ik zelf het meeste aan heb gehad waren hardlopen (ineens voelde ik dat de spieren in mijn ene been langer zijn dan die in het andere. Daar kon ik toen dus mee aan de slag waardoor ik nu rechter ben en beter zit) en diabolo spelen. Ik dacht dat ik zachte handen had... nou dat viel nog best tegen. De motoriek in mijn handen is heel erg verbeterd. Ook is het handig als je zo veel mogelijk met zowel links als rechts kunt. Je wil dat het paard dat kan en daarom hoor je het als ruiter ook te kunnen. Anders kun je nooit fijne hulpen geven. Snijd je groente eens met links als je rechtshandig bent. Of poets je tanden eens met de andere hand dan je altijd doet.

Ook altijd handig zijn dingen als yoga. Je wordt er soepel van en het is ook een handige manier om spiergroepen los van elkaar aan te leren spannen. Vraag maar eens aan iemand die niet paardrijdt of ze hun billen, rug en schouders kunnen ontspannen, buik aanspannen en de onderbenen aan de binnenkant heel even aanspannen zonder de bovenbenen aan te spannen. En dat allemaal tegelijkertijd. Dat kunnen ze niet. Helemaal leuk wordt het als je dan uitlegt voor wat voor standaard hulp je dat allemaal nodig hebt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 00:13

Een fitnessbal. Je kunt door alleen al te zitten op een bal met bijvoorbeeld computeren heel goed je rompstabiliteit trainen. :)