Hele jaar buiten zonder (schuil)stal, mening?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 02:24

Als je paard ergens beschutting kan vinden (bomen, of in geval van Jantina de duinen oid), gaat het nog wel, in het geval van sunshine vind ik het dieren "mishandeling" Boos! !
Kou en nat is op zich geen probleem, maar tocht is (imo!!) gewoon niet goed! Kan je niet van wat golf-platen een onderstandje bouwen? ! 2 Haaks op elkaar aan de windkant en eentje er boven op als dak??!
Ik weet niet hoe groot Passion is ?? Voor Beer (Haffi) hadden we op de vorige stal een onderstandje op de paddock gemaakt, van zo´n paviljoen (zo´n wit tent-geval) Lachen ! Was een goedkope (€30) én makkelijke oplossing! We hadden dat ding neer gezet, aan de buitenkant 4 palen in de grond geslagen en daar de stangen nog eens extra aan vast gezet! (tegen windvlagen). We hebben 2 kanten ("weerkant") dicht gemaakt.
Beer heeft 2 dagen een beetje naar dat ding staan koekeloeren ("Eeehh.... dáár ga ik niet in Pling "), maar we hebben gewoon z´n drinkbak en hooi eronder gedaan en toen was het verder geen probleem Knipoog ! We hebben langer nodig gehad om dat ding te kopen (1 1/2 uur, met heen-en-terug rijden Knipoog ), dan om het op te zetten (1 uurtje, incl. palen in de grond slaan!). Dit ding kan je alleen maar gebruiken als je paard niet al te groot is! Een 1.80 m paard past er echt niet onder !!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 10:35

Hoeveel weilanden heb je in Nederland wel niet waar op een paar hectare open land een paar jaarlingen lopen Verward
Die hebben ook geen schuilstal en smelten echt niet!

Toscar staat zomers dag en nacht buiten zonder schuilstal, en swinters zet ik hem snachts binnen omdat ik geen teddybeer wil...
paarden "in het wild" hebben toch ook geen schuilstal?

Passion is niet van suiker Haha!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:00

Mijn pony kan dus wel naar binnen als hij wil maar dat doet hij nooit!
Hij staat alleen binnen als hij net voer heeft gehad.

Ik ben blij dat de mogelijkheid er voor hem is om naar binnen te gaan maar eerlijk gezegd maakt hij er zelf geen gebruik van.

Wat ik wel fijn vind is dat ik hem binnen kan voeren en nog belangrijker hooi kan geven.
Als ik dat buiten zou moeten doen lijkt het me erg onhandig (wegwaaiend hooi, of hooi vertrapt in de modder)

Passion zal er best wel tegen kunnen al is het niet ideaal.
Maar als die container van Expensive er toch al staat dan zou hij daar toch ook in kunnen lopen als hij zou willen?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 12:16

de container van expensive is geen schuilstal, maar een normale waar dus niet zo ingelopen kan worden.
er is wel zo'n grote berg naast de wei waar ze wat beschutting van hebben.
hooi doe ik gewoon in de wei, blijf gewoon liggen hoor.
en straks als de blurri weer komt leg ik het wel net buiten de wei, zodat hij ervan kan eten maar niet op trappen.

paarden in het wild kunnen bij bomen enzo schuilen Eva Lachen

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:21

ja maar kan het niet zoals wij zeiden met schutingen? 3 schutingen
_
| | zoiets en dan nog een schutting erachter!! heb je een hokje/!!

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:40

Dat moet geen probleem zijn. Mijn tante heeft ook een pony'tje gekocht en de (schuil)stal was nog niet af. Pony heeft zonder problemen (in de winter) rond gelopen in de wei. Dit was vorig jaar en ook in de winter. Op deze pony werd ook niet gereden (moet nu nog ingereden worden) en sinds een half jaar heeft hij nu een schuilstal.

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:45

Ik vind ook dat een paard een schuil stal nodig heeft. Niet omdat hij er niet tegen zou kunnen, maar misschien vind ie het gewoon af en toe niet prettig om in de regen ofzo te staan en dan moet de mogelijkheid er wel zijn.

ieris

Berichten: 1776
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:31

Ik denk ook niet dat het een probleem is dat je geen schuilstal hebt.
Je zegt zelf dat je pony vrolijk is en hem nog niet berijd,dus dat lijkt me geen probleem.
Ik heb zelf ook een tijd mijn twee paarden dag en nacht buiten gehad ook in de winter en dat ging heel goed.
Ze hadden toen ook geen schuilstal.
Vaak is het meer je eigen gevoel,dat ze het koud hebben of last hebben van de regen,maar buitenpaarden kunnen daar goed tegen.
We hebben nu een inloopschuilstal gebouwd omdat ik mijn paard dit jaar heb laten scheren,maar wat doet hij,juist hij gaat de stal bijna niet in hij staat veel liever buiten,ook als het heel erg koud is en heel hard regent.

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:45

Toen onze Shetjes nog een schuilstal hadden maakten ze daar heel weinig gebruik van, ook al kwam de regen met bakken uit de lucht, dan stonden ze gewoon buiten. Nu hebben ze geen schuilstal meer (moest weg van de gemeente) maar zoals nu, als het alleen modder is in de wei, gaan ze snachts wel naar binnen. Maar als ze wel droog in de wei kunnen staan en liggen, blijven ze buiten, want ze kunnen er goed tegen!

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 05:24

Ik vind dus dat een paard een schuilplaats nodig heeft. Als het erg koud is zoals hier met veel sneeuw en sneeuwstormen (nog niet gehad) moet een paard toch kunnen schuilen in deze omstandigheden. Tenminste dat is wat ik ervan vind. Daarnaast denk ik ook wel eens dat de wilde paarden altijd buiten leven zonder beschutting.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:58

vind het niet zo erg. liever buiten zonder schuilstal dan dag en nacht binnen. mits ze voldoende voer krijgen dan.

Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 19:03

ja ik ben het er mee eens dat hij eigenlijk wel een schuilstal moet hebben, ik weet niet wat voor ras passion is?
Maar als het een shet of fjord zou zijn dan zou het niet zo heel erg zijn natuurlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:34

Ik denk dat je paardje het wel aangeeft. Mijn paard wil altijd naar buiten, wind, storm, regen, vorst het maakt hem niet uit. Als ik hem na een paar uurtjes binnen wil halen, wil hij niet mee, al is het weer nog zo slecht, het maakt hem niet uit.
Het andere paardje wat ik verzorg heeft het al heel snel gezien. Als het regent of hard waait, doe ik haar geen plezier om buiten te zetten. Ze blijft bij het hek staan en telkens als ze me ziet, hinnikt ze naar me of komt aangestormt: "Ik wil naar binnen".

In de brandende hitte lijkt me niet gezond. En tijdens de dazen periode ook niet fijn om geen stalletje te hebben, maar doorgaans lijkt me geen probleem, het zijn stevige dieren en geen schoothondjes.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:55

Persoonlijk vind ik dat het voor een paard die niet gereden wordt (zoals Passion), of iig niet intensief gereden wordt, niet nodig om een stal te hebben.

Enige beschutting door wat bomen is wel fijn, en zeker voldoende plek waar hij niet in de modder staat tot z'n koten ofzo, want ook dat is vragen om problemen.

Als je merkt dat ie het echt koud krijgt kun je een dunne deken opleggen, maar liever niet. Zonder deken worden ze lekker hard (bikkel!).

Trouwens, een arabier ziet er iel en kwetsbaar uit, maar in werkelijkheid zijn het keiharde paardjes hoor! Mijn arab heeft tot z'n vierde ook altijd zonder deken en schuilstal gestaan. Hij is keihard geworden, en nooit ziek.
Toen is ie ingereden, en zoals nu heeft ie een schuilstal en 2 dekens op. Maar dat lijkt me voor Passion nog niet nodig.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 21:02

De paarden in het weiland naast mij staan al de gehele winter buiten zonder schuilstal. Ik vind het eerlijk gezegd zielig, maar dat is omdat ze geeneens een boom hebben om onder te schuilen, zo krijgen ze dus makkelijk ziektes als rainrot e.d Ook worden de paarden niet bijgevoerd.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 00:21

Ik denk dat beschutting (dus dat ze uit de wind kunnen staan), bijvoorbeeld bomen, een houtwal, bosrand, enz. net zo goed kan dienen als schuilplaats. En als ie - zoals je zegt - vrolijk en gezond is, dan zou ik me maar niet al te veel zorgen maken.

loulou

Berichten: 14810
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:52

Nathaley schreef:
Maar als het een shet of fjord zou zijn dan zou het niet zo heel erg zijn natuurlijk..


ben ik het niet helemaal mee eens. het ligt aan het paard of hij er tegen kan of niet.
er zullen shetlanders zijn die eigenlijk wel liever een schuilstal hebben. en arabiertjes die prima zonder kunnen.

het is natuurlijk wel zo dat het ene ras er beter tegen kan als het andere, maar het ligt gewoon aan het paard. je moet niet alleen naar het ras kijken.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:00

wat voor paard ook is ze hebben wel iet van beschutting nodig
al zijn het maar bomen of een schutting waar ze naast kunnen staan
mijn pony staat ook buiten zomer en winter met een schuilstal zonder had ik het nooit gedaan
ook al kunnen er tegen denk je ze moeten als het regend toch ergens uit de wind staan of droog
ze hebben dan echt wel koud hoor ze gaan er niet dood of ziek maar dat word jij ook niet meteen als je het koud heb
jij vind het toch ook lekker om dan ergens droog of uit de wind te staan
maarja dat is mijn mening

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:09

zoals je al zegt ze staan de hele tijd al buiten wat maakt het dan uit maar al je aan eens chulstal kan komen zo ik er wel eentje nemen (vooral voor de zomer)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 03:03

ik had een stal voor mijn ex-kwpner met veulen... waar ze in en uit kon lopen, ze kwam alleen binnen voor het voeren en voor de rest liep ze dag en nacht buiten(kon ik zien aan de bodembedekking)
het kunnen schuilen (de mogelijkheid tot) is iets van mensen (warm en behaagelijk)
Het is handig als er een stal aanwezig is, in mijn geval als er extreem slech weer (kans op gladheid, sneeuw) voorspelt werd, sloot ik haar op...
echt prettig vond ze dat niet...

Als een paard/pony een weide heeft waar ze niet constant in de blubber hoeft te staan, dan is mi een schuilstal niet nodig en al helemaal geen deken op een pony die dik in de wintervacht zit (krijgt hij immers niet voor niets)

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:46

Ik vind persoonlijk ook dat een paard een schuilstal moet hebben, mijn paarden staan overdag buiten en snachts op stal en dan nog vond de dierenarts dat ze een schuilstal moeten hebben!!!Dus dat ga ik binnenkort maken, ik heb sinds kort mijn fjord een regendeken op en als het te hard regent haal ik ze binnen, want dat vinden ze niet lekker.