Het gaat erg goed met mijn jonge paard. Ik ben hem dus eigenlijk pas echt gaan rijden vanaf het moment dat ik hem mee naar Zweden genomen heb. Hij heeft de hele zomer in de wei gestaan en is in september zadelmak gemaakt. Daarna heb ik hem een paar keer gereden maar ik heb eigenlijk met opzet gewacht tot ik bij mijn trainer was voor ik echt wat met hem wilde doen.
Het is echt verschrikkelijk leuk om met een paard met zoveel kwaliteit te mogen werken. Ik lig iedere keer haast in zwijm op mijn paard, want ik heb nog nooit een paard gehad dat lichamelijk zo in elkaar stak dat de dingen die ik van hem vroeg gewoon heel gemakkelijk gingen.
In het begin had ik wat problemen om hem op een eerlijke manier over de rug te laten lopen. Hij heeft nogal de neiging om zijn hals er flink op te zetten, maar drukt dan zijn rug wat weg en spant zijn onderhals aan: het ziet er zeer spectaculair uit maar je hebt er dus helemaal niks aan. Ik heb hem veel gelongeerd, en nu is het stukken beter. Hij is ronder en losser, en als ik mijn teugel oppak ''is hij er'', echt een openbaring!
Ik heb er vanaf het begin goed op moeten letten om hem echt op eigen benen te laten lopen. Je bent nogal geneigd om heel veel te accepteren van een jong paard, met de gedachte dat hij eerst moet ontwikkelen en dan komt de rest vanzelf wel, maar mijn trainer hamert erop dat hij zich wel op een goede manier ontwikkelt, zodat ik hem straks geen dingen af hoef te leren of een verkeerde bespiering weg moet rijden. Ik ben op deze manier wel veel ''strenger'' voor hem dan ik voor de jonge paarden die ik tot nu aangereden heb was, maar ik zie de voordelen er ook absoluut van in. We zijn eigenlijk continu bezig met niets anders dan hem volledig op eigen benen leren lopen, en controle krijgen over het tempo en de buiging in het lijf/schouderpositie. Zodat hij niet straks 6 of 7 is, en dan vreselijk in de problemen komt in het werk, en het dan alsnog moet leren.
Het allergeweldigste aan dit paard vind ik het goede gevoel dat hij je als ruiter geeft. Het blijft een jong paard, dus het zwabbert nog aan alle kanten natuurlijk, maar je weet onmiddellijk wanneer je goed zit, want dan is het echt *wauw*

Het is heel erg leuk om zo intensief begeleiding te krijgen. Je krijgt gewoon de kans niet om fouten te maken. Ik heb ontzettend veel geleerd in de afgelopen maanden en hoop hier nog even mee door te kunnen gaan!