Van de eigenaresse moet bijrijdpaard in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Slinky

Van de eigenaresse moet bijrijdpaard in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 17:40

Hoi allemaal,

Ben nieuw op Bokt, dus hoop dat het hier goed staat! Weet nog niet zo goed hoe alles werkt...

Ongeveer anderhalve maand rij ik op een erg leuk paardje Lachen . Met de eigenaresse kan ik ook goed overweg. Ze is er ook vaak bij als ik aan het rijden ben en dan helpt ze me ook.

Nu wil ze dat ik hem 'in de krul' trek. Maar vaak heeft hij zijn achterhand er helemaal niet bij en is ook totaal niet aan het been. Ik vind het belangrijker om hem lekker voorwaarts en ontspannen te laten lopen. Dit doe ik door veel overgangen, voltes en af en toe balkjes te laten lopen om z'n achterhand erbij te krijgen. Dit vind hij ook erg leuk en krijg dan goede reacties van hem. Maar als de eigenaresse erbij is, zegt ze elke keer 'trek hem maar naar beneden' en 'zet hem stil tot hij aan de teugel is'.

Als zij hem rijd, krijgt ze hem wel aan de teugel, maar zie dan ook dat de achterhand er totaal niet bij is.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan?

Ehona

Re: Van de eigenaresse moet bijrijdpaard in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:42

Zeg eerlijk tegen haar dat je persoonlijk fijner rijdt als je het paard eerst goed aan het lopen hebt, dus ook met de achterhand er bij.

En er is natuurlijk een groot verschil met in de krul trekken en je paard vragen om na te geven. Ik heb hier niet echt het idee dat je je paard in de krul moet trekken, maar meer dat je moet door vragen.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:29

Je zegt dat je het goed met de eigenaresse kan vinden, dan lijkt het mij dat overleg zeker mogelijk is.
Zeg gewoon hoe jij liever wilt rijden, wel met hetzelfde doel maar net op een iets andere manier.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:31

Probeer je pony eerst nagevelijk te laten lopen (en dat kan best door de manier hoe de eigenaresse het verteld). Dan kun je er veel meer mee, voorwaarts, achterhand eronder.. Hij hoeft dan niet in de krul, maar wel nagevelijk te zijn. Goed druk houden en consuquent zijn.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:38

je rijd je paard voorwaarts neerwaarts en niet andersom....
Ik vind dat je met een voorwaarts paard meer kan dan met een nagevelijk paard....

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:43

Ik heb nu dat als ik mijn pony nagevelijk rij, dat die ook veel meer voorwaarts neerwaarts is dan dat ik heb eerst voorwaarst probeer te rijden en dan pas nagevelijk. (Luie pony, dat wel..)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:43

Ik zou gewoon in overleg gaan of je het eerst op jou manier mag proberen en zien wat je daarmee voor resultaten boekt. En anders zal je toch het zo moeten doen als de eigenaresse het wil, want het is en blijft haar paard. Maar het lijkt mij dat je toch eerst het wel bespreekbaar kan maken hoe jij het graag wilt.

Slinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 08:06

Bedankt voor jullie berichten!

Ik zal de tips meenemen, en misschien overleggen met de eigenaresse... Vind ik soms moeilijk omdat het haar paard is natuurlijk en zij kent hem natuurlijk ook veel langer!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:10

Ik heb hetzelfde probleem gehad, alleen was het bij mij nog een stukje erger. ( zie [RT-P] verkeerd berijden erg? ) ik ben om dit probleem ook gestopt met het paard.

Om de eigenaar van het paard duidelijk te maken, dat ze het niet goed doet, en dat er andere manieren zijn, is heel moeilijk, en komt bij de eigenaar ook hard aan.

Heel lastig!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:43

Ik zie liever iemand rijden op jou manier, het hoofdje komt dan wel en komt dan bovendien voort uit ontspanning (ik ga er wel vanuit dat je het paardje niet laat sterrenkijken*
Ik zou aan de eigenaresse voorleggen dat je liever zonder 'gepluk' rijdt. Lachen
*Alleen dan wel even op een andere manier verwoord*
Zeg bijvoorbeeld dat je eerst nog wat meer vertrouwd wil worden met het paard en nog niet echt bezig bent met het aan de teugel rijden.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:03

Het is en blijft haar paard, je kunt wel wat aan haar voorstellen maar ik zou er niet zo van gediend zijn als een bijrijder gaat vertellen hoe mijn paard gereden moet worden. Ik denk dat het accepteren of weggaan wordt voor je.

StEpHaNiE66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:16

Ja bijrijder zijn is soms erg lastig! Zeker als je het goed met de eigenaresse kan vinden maar toch een hele andere mening van de manier van rijden hebt. Je wilt haar ook niet kwetsen...het beste is om toch op het moment te vragen, wanneer zij zegt dat hij in de krul moet, waarom? Als jij dan gewoon zegt dat je voelt dat de achterhand er niet bij is..Dan kunnen jullie samen hieraan werken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:17

--> VP

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:47

Ik zou eerlijk teg3n haar zeggen wat je daarvan vind,
Maa rik snap dat dat moeilijk is.
Toch is het, als ze luistert, fijn fvoro het paard.Hij krijgt dan de kans om gewoon ontspannen te lopen, en je kan uitleggen dat het dan cvoor haar ook veel fijbner is?

lastige situatie Ja Knipoog

Sterkte ermee Ach gut

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:21

supertinkie schreef:
Ik zou gewoon in overleg gaan of je het eerst op jou manier mag proberen en zien wat je daarmee voor resultaten boekt. En anders zal je toch het zo moeten doen als de eigenaresse het wil, want het is en blijft haar paard. Maar het lijkt mij dat je toch eerst het wel bespreekbaar kan maken hoe jij het graag wilt.

Idd, persoonlijk als dat niet helpt zou ik weggaan daar. Het is haar paard en als de manier van rijden niet klikt dat wordt het voor alle 3 partijen er ook niet beter op.