14 paarden vast op eiland.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

14 paarden vast op eiland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 15:56

Door het hoge water.
Echt zo sneu.
Ik heb gezocht op het nieuws, maar heb nog niets kunnen vinden, Iemand anders misschien?

Het gaat om veertien "wilde" paarden. Die lopen op een stuk gebied, het gebied is volgelopen.
e hebben geprobeerd om ze weg te jagen, naar een ander stuk, maar dat is niet gelukt.
De eigenaar doet er nu niets aan.
Als vergelijking gaf hij aan: "We hebben in Finland ook wildde paarden uitgezet en die hebben ook geen problemen met -40 graden."

Ik snap die vergelijking niet helemaal.
De paarden staan om een stukje van ongeveer 10 bij 5 meter.
Ze hebben amper eten. Van de dieren bescherming zijn ze wezen kijken, maar kunnen nu niets doen. Mocht het water nog meer stijgen, gaan ze over op evacuatie.
Het zou te stressvol zijn om ze te verplaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:30

Er is ook niks meer aan te doen nu. Die paarden leven al jaren in het wild, dus die zet je niet zomaar effe op een pontje oid; dan zouden ze in paniek gaan zwemmen, valt de kudde uit elkaar en vallen er doden.
De eigenaar heeft beloofd dat hij deze situatie een volgende keer probeert te voorkomen.

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:41

Ja ik heb het gezien vet zielig!
Ben blij dat die eigenaar een boete kreeg!

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:44

ik heb er geloof ik iets van gezien op het nieuws,
kei zielig!!! ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:46

Ik las het toevallig net, in de krant. Het gaat hier om koniks paarden en de beheerder heeft nu al 2x een proces verbaal aan zijn broek gekregen. Ook de landelijke inspectie van de dierenbescherming is er nu bij geweest. Evacueren gaat niet, dat zal te veel stress oproepen. MAar ze brengen er wel stro en hooi, zodat de dieren geen honger hoeven te lijden.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:57

Ik heb het gister ook op het nieuws gezien. Ze kunnen niks doen, maar ze hadden het toch wel kunnen verwachten? Dat denk ik dan....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:00

Volgens mij zijn dat die Koniks waarvan gisteren een grote foto op de voorpagina van de Volkskrant stond. Vreselijk lijkt me dat... Die paarden kunnen geen kant op als het water nog een paar centimeter stijgt. Heel jammer dat ze niet eerder naar een groter en droger gebied zijn gedreven, of dat daar niet meer moeite voor is gedaan.

Die vergelijking met -40 graden in Finland is trouwens bullsh*t, niet de temperatuur vormt hier het grote probleem maar het (stijgende) water.
Laatst bijgewerkt door Karin op 07-01-03 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:02

Gelukkig zakt het water nu weer!!!!!! Vond het ook erg vervelend om te zien.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:03

Afbeelding

Dit is er een foto van.....

De konikspaarden in de uiterwaarden van de Waal bij Pannerden kunnen geen stap meer verzetten zonder natte voeten te krijgen. De dieren zijn door eigenaar natuurorganisatie Stichting De Ark niet naar binnen gehaald voor het hoge water en staan nu op het laatste stukje vaste bodem.

Dit stond erbij
Heb het uit de spits.

Ik heb het gister ook op Hart van Nederland gezien.
Tja ze kunnen ze er nu niet meer af halen,das ook gevaarlijk voor de paarden zelf,het zijn wilde paarden,maar dat had die man wel eerder kunnen doen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:04

Was gister uitgebreid bij Hart van Nederland op SBS6.
Echt walgelijk om die paarden op dat super kleine strookje gras te zien staan, midden in een gigantisch tijdelijk meer!
Inderdaad kan je nu niets meer doen, ik geloof wel dat ze nu hooi bijgevoerd krijgen en stro om droog te liggen.
Maar deze situatie had makkelijk voorkomen kunnen worden.
Het excuus "Vorig jaar gingen ze wel naar hoger gelegen gebied" vond ik bijzonder zwak, ze hadden voor anderhalve week terug daar die dieren zelf heen moeten drijven. Als je er persee grote grazers in het wild wil houden moet je er wel de zorg voor dragen. Die dieren leven oorspronkelijk niet in zulke biotopen.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:13

Sjuimpje schreef:
Echt walgelijk om die paarden op dat super kleine strookje gras te zien staan,.


Gras?Hoezo gras?
Ik heb gister geen gras gezien.Dat eilandje waar ze op staan is ook al een grote bruine blubsderrie....

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 19:21

Sjuimpje schreef:
Het excuus "Vorig jaar gingen ze wel naar hoger gelegen gebied" vond ik bijzonder zwak, ze hadden voor anderhalve week terug daar die dieren zelf heen moeten drijven.


Idd, gaat helemaal nergens over.
Ik vond het excuus dat hun paarden in finland ook tegen -40 graden kunnen nog zwakker. Ik bedoel, wat heeft dat er nou mee te maken?

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:24

Jah slaat nergens op Boos! ik hoop dat het water snel zakt..

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:42

SANEX schreef:
Afbeelding

Dit is er een foto van.....

De konikspaarden in de uiterwaarden van de Waal bij Pannerden kunnen geen stap meer verzetten zonder natte voeten te krijgen. De dieren zijn door eigenaar natuurorganisatie Stichting De Ark niet naar binnen gehaald voor het hoge water en staan nu op het laatste stukje vaste bodem.

Dit stond erbij
Heb het uit de spits.

Ik heb het gister ook op Hart van Nederland gezien.
Tja ze kunnen ze er nu niet meer af halen,das ook gevaarlijk voor de paarden zelf,het zijn wilde paarden,maar dat had die man wel eerder kunnen doen!


Ow dat natuurgebied is heel dicht bij waar ik woon..en et staat hier wel vaker onder water, maar ik had er eig nog niks van gehoord...

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:50

Ik vind het ook helemaal niks om die beestjes zo te zien staan enzo...Maar de verschillen die ze zeiden dat ze daar in het buitenland ook in de kouw staat is natuurlijk niks....Ik vind dat sommige mensen rare opmerkingen maakten...zovan hij moet er maar eens bij gaan staan zonder jas dan heb je het ook koud...Ik neem aan dat ze het niet koud hebben...De plaats waar ze nu staan is het probleem....

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:26

Sorry hoor maar dan ben je wel helemaal gek als je je paarden niet op tijd daar weghaald
je kan die beesten toch niet laten stikken zo Verward
Hooi en stro.... dan krijgen ze iig nog wat, dit gaat echt nergens over!!!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 20:28

oja en -40 daar kunnen paarde tog tegen omdat ze zo'n vacht hebben??
maar als ze daar half in het water staan is wel een andere situatie want als dat water tegen hun lijf komt, dan kunnen ze zichzelf toch niet warmhouden??

fjordentinker
Berichten: 1447
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:01

ja ik zag het ook al in de krant... echt zielig!
Maar ik las ook in de krant over hertjes en/of reeën die op zo'n klein stukje land vast zaten, dat is ook zo zielig Huilen die beestjes raken zo in paniek dat ze in prikkeldraad en bramenstruiken komen vast te zitten omdat ze die onderwater niet zien Boos! Verdrietig (las ik dus)
hopen maar dat het water snel gaat zakken!! Lachen

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:07

Jeetje Huilen wat zijn er toch stomme mensen op deze wereld, hoe brengen ze daar voer dan, via die boot en worden de paarden daar niet bang van dan....
Dat er zulke stumpers rondlopen belachelijk!