Val van paard en angst,,

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

Val van paard en angst,,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 14:43

Ik ben gisteren van mn eigen paard gevallen door weigering..

Is ook niet de eerste keer dat ik van paard val hoor(werk 15 jaar op africhtingsstal jonge paarden)dus ik heb al wel ergere dingen meegemaakt..

Ik viel dus ook niet eens hard,, MAAR wel verkeerd..

Ik heb nu dus een stuk bot gescheurd in mn enkel,, en mag voor 6 weken in het gips Boos! Huilen Ach gut 1e keer in mn leven !!!!

Nu komt het dus,,is eergisteren gebeurt,, en ik verga van de pijn,,

Ik heb nu dus echt ANGST gekregen,, ik ben nu dus gewoon echt BANG om straks weer een parcours in te gaan of UBERHAUPT nog op een paard te stappen|(

Ook heb ik echt zoiets van : 15 jaar paarden / pony's beleren,, IK STOP ermee Huilen

In al die jaren zijn er heus wel momenten geweest van zware kneuzingen etc,,, MAAR angst??? never,,,ook nog NOOIT heb ik zoveel pijn gehad als NU.

Ook ben ik nog niet eerder 1 dag thuis geweest IVM het NIET kunnen bewegen..
Kneuzing of niet,,IK zat volgende dag gewoon weer op paard Knipoog

Tja,, ik ben hier erg van geschrokken,,gewoon het idee van : ik kan NIKS meer,, 6 weken lang NIKS,, en afhankelijk van een ander..

Wie hebben er op bokt ook wel eens zoiets meegemaakt???

Die plotselingen angst

Hoe is het met jullie verlopen??

Mette

Re: Val van paard en angst,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:50

Ik het zoiets ook wel gehad, alleen dan veel minder erg. Toen ik nog niet zo goed kon rijden gingen we een keer springen en toen ben ik er 3x vanaf gevallen. Ik was doodsbang (ik was een jaar of 8,9?) en we hebben toen niet vaak meer gesprongen, maar de angst voor het springen bleef en toen ging ik op een manege rijden. En daar sprongen we eens in de 3 weken. En jahoor de 2e les was het meteen al raak, we gingen springen. Ik zat toen gelukkig op de braafste pony van de hele manege en het ging hardstikke goed.
Maar nu over jou. Als je weer uit het gips komt is het misschien een idee om er wel even mee te stoppen en op een héél braaf paard te gaan rijden zodat je het vertrouwen weer terug krijgt en dan kan je misschien weer zo af en toe op dat paard gaan rijden waar je vanaf viel, en zo het steeds meer 'opbouwen'.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en veel succes met je enkel enzo OK dan! Ach gut

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:56

Ik heb 10 jaar terug mijn rug op 3 plekken gebroken.
Was toen ook (gelijk erna) ontzettend bang om weer te moeten gaan rijden.
Maar toen ik na 6 maanden revalidatie eindelijk weer rijden mocht was ik niet bang meer en had ik er juist weer ontzettend zin in.

Bij jou is het ook nog maar net gebeurd...... als de pijn over is zal de angst ook wel minder worden..... en anders wat er al gezegd is..... lekker voorzichtig weer beginnen en uitbreiden.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:07

Brainless schreef:
Ik heb 10 jaar terug mijn rug op 3 plekken gebroken.
Was toen ook (gelijk erna) ontzettend bang om weer te moeten gaan rijden.
Maar toen ik na 6 maanden revalidatie eindelijk weer rijden mocht was ik niet bang meer en had ik er juist weer ontzettend zin in.

Bij jou is het ook nog maar net gebeurd...... als de pijn over is zal de angst ook wel minder worden..... en anders wat er al gezegd is..... lekker voorzichtig weer beginnen en uitbreiden.

Jeetje meid,, dat wat jouw overkomen is is niet te vergelijken met mn enkeltje Vork

Wat ontzettend erg zeg!!! kanp van je dat je er weer op durfd Pling

Inderdaad is het net gebeurd,, en tja het is NIET de eerste keer dat ik val..

Ging ook zooo stom,, en NIET hard,,

Ik heb ergere dingen meegemaakt Knipoog

Bijvoorbeeld 4 meter door lucht vliegen IN hindernis terrecht komen en 30minuten OUT geweest.
Toen ik bij kwam ging ik kapot van de pijn MAAR kon me gewoon bewegen ZONDER dat ik instorte en ben weer opgetapt en hopsa daar ging ik weer Ach gut
Zo ging dat paar keer door Pling Pling

Dit is 1 van de voorbeelden,, en ik wil alleen maar zeggen: IK snap NIET waarom ik van zn klein valletje ZOOO veel angst kan krijgen Huilen

Ik loop(ahahaaaa) ik zit me gek te denken WAAR die angst nu van is,, ik bedoel he?? dit viel gewoon reuze mee// Knipoog

Zal het misschien zo zijn van het : 6 weken in gips moeten?? zo van : en ALS ik ooit weer val?? dan kan ik weer 6 weken in gips moeten??

Zal dat het zijn??(ik denk even hardop,, ik wil weten waar mn angst van is) Pling Pling

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:02

Ik ken het. Ik ben 2 jaar geleden tijdens het springen van mijn paard gevallen. Ik viel helemaal niet hard maar had wel mijn elleboog uit de kom. 6 weken gips en veel pijn.
Ik moest er toen ook echt niet aan denken om ooit te gaan rijden. Maar toen ik me wat beter begon te voelen en het gips er eindelijk af mocht begon het toch weer te kriebelen. Ik ben toen begonnen met wat wandelen en poetsen. En daarna heb ik een vriendin meegenomen die haar ging rijden en ik ging haar dan uitstappen terwijl de vriendin erlangs liep. Later stukjes los stappen en na een tijdje draven. Zo heb ik heeeel langzaam mijn vertrouwen weer opgebouwd. Springen vind ik nog steeds eng, maar ik dwing mezelf toch om af en toe een klein sprongetje te maken. Die angst van 'wat als ik val' en 'dan moet ik weer zolang in het gips' blijft altijd aanwezig maar wordt wel minder. Je kan ook van je fiets vallen!
Ik weet niet hoe heet jouw paard is, maar misschien kun je om te beginnen straks weer op een heel rustig paardje wat vertrouwen opbouwen. AL is het maar een rondje stappen terwijl er iemand langsloopt. Je zult zien dat het vertrouwen weer heel langzaam terugkomt.Sterkte!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:20

op mijn eigen paard heb ik soms nog wel wat angst, als hij schikt ofzo. Ik rij niet meer op paarden van een ander tenzij ik zeker weet dat ze braaf zijn.. Na een ongeluk ben ik een stuk voorzichtiger geworden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:22

Klinkt erg pijnlijk! Geef je zelf de tijd..ik weet zeker dat het dan wel weer goed komt! Je vergaat nu van de pijn..straks als die pijn over is kun je vast alles weer relativeren en klim je weer in het zadel! Beterschap Ach gut

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:24

meid, ik kan een kamer behangen met al die rontgenfoto's die zijn gemaakt van mij na ongelukkige valpartijen. Je moet het vertrouwen zien terug te krijgen. Ik ben 5 jaar geleden superlelijk van een 1.80 hoog paard gedonderd. op mijn cap, die dus was gebroken. Het heeft een jaar geduurd dat ik er echt weer op durfde en nu heb ik een mak paard gekocht omdat ik al die kuren niet meer wil. Dit is voor mij een goede oplossing geweest!

En het is inderdaad waar wat ze zeggen...als je ouder wordt dan ben je voorzichtiger...ook geen jonge paarden meer voor mij.

beterschap

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:29

Ik ben toen ik 16 was onder een paard terecht gekomen. Ik had mijn enkel op meerdere plaatsen gebroken. Ik heb ongeveer een jaar niet op een paard gezeten. Op een gegeven moment heb ik tegen mezelf gezegd 'of je gaat er weer op of je stopt ermee'.
Ik heb toen weer les genomen en ben weer aan de longe begonnen (iemand die vanaf haar 5de jaar rijdt). Zo heb ik mijn vertrouwen weer teruggewonnen. Mijn enkel is nog steeds niet goed maar ik druf gelukkig weer normaal te rijden.
Het heeft tijd nodig, maar de wil om te rijden komt vanzelf weer.

Veel succes!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:32

Jap, m'n 2e val van Noran. Dat was geen pretje. Ik heb toen bijna heel de zomer niet gereden en als ik al wel reed dan longeerde ik 'm eerst zodat z'n frisheid eruit was. Dan durfde ik het wel. Stukje bij beetje is het weer terug gekomen, ook door de andere les waar ik nu in rijd. Die les is veel rustiger, serieuzeer en hoger qua niveau. Meer ons ding! Gaat prima nu!

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:36

Ohh wat erg..
ik ken het niet, maar ik kan me heel goed inleven.
Veel beterschap, het lukt je vast wel.
Als je gips er af is begint het vast en zeker weer te kriebelen.
Succes !!

Argi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:51

Ik ben 3,5 week geleden van mijn paard gevallen. En nu dus ook echt goed. heb vijf dagen in het ziekenhuis gelegen met een gebroken heiligbeen en schaambeen. Ben waarschijnlijk maanden uit de running, want het gaat lang duren voor de breuken volledig hersteld zijn. Weet niet of ik bang zal zijn als ik er weer op ga. Verwacht eigenlijk van wel. Ik weet niet hoe het bij jou gebeurd is, maar mijn paard schrok van honden, die plotseling uit het niets te voorschijn kwamen. Ik hou dan ook maar in mijn achterhoofd dat hij me niet opzettelijk ervan af heeft gegooid. Ik heb nog een ouder paard van 20 jaar, die ik al 14 jaar heb. Daar wil ik straks mee gaan beginnen, omdat ik daar wel vertouwen in heb

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 11:39

Argi schreef:
Ik ben 3,5 week geleden van mijn paard gevallen. En nu dus ook echt goed. heb vijf dagen in het ziekenhuis gelegen met een gebroken heiligbeen en schaambeen. Ben waarschijnlijk maanden uit de running, want het gaat lang duren voor de breuken volledig hersteld zijn. Weet niet of ik bang zal zijn als ik er weer op ga. Verwacht eigenlijk van wel. Ik weet niet hoe het bij jou gebeurd is, maar mijn paard schrok van honden, die plotseling uit het niets te voorschijn kwamen. Ik hou dan ook maar in mijn achterhoofd dat hij me niet opzettelijk ervan af heeft gegooid. Ik heb nog een ouder paard van 20 jaar, die ik al 14 jaar heb. Daar wil ik straks mee gaan beginnen, omdat ik daar wel vertouwen in heb

Jeetje,, wat erg zeg!!!!
Ontzettend veel sterkte meid Vriendjes zijn?

Hoe het bij mij is gbeurd:

5 jarige van mij zelf,, zijn we parcours klaar aan het maken..

Gaat ontzettend de goede kant op,, super springen en hij begrijpt heel goed wat er van hem verwacht wordt,, 10 augustus was eigenlijk de bedoeling ons 1e officiele wedstrijdt in B springen te gaan starten Pling

Goed,, ik had les( elke maandagavond 30 minuten priveles),, laatste 10 minuten van les parcours gesprongen ,,SUPERRR,, geen balk geen weigering echt zoals het hoort( TROTS Lovers )
Toen even stappen en daarna nog 1 maal het parcours,,

NET op 1a laatste sprong .. de dubbel.. schrok hij van opwaaiend plastic(achteraan stond rij met kuilvoer opgeslagen in springtuin)

Ik sprong de 1e van de dubbel met 1 galopsprong wilde hij afzetten MAAR sprong naar links,,,

Ik hing helemaal naar rechts en probeerde terug te gaan zitten,, MAAR mn paard schrok van mij dat ik er zo aan hing en bleef heeel snel draaien naar links Cool

Tja,, en daar ging ik,, NIET EENS ZO HARD,, maar heel verkeerd,, ik kwam gewoon tijdens de val OP mn voet terrecht en die klapte helaas dubbel,, waardoor ik helemaal instorte,,,

Toen riep ik : AUW ,, en bleef rustig liggen Knipoog (en normaal spring ik altijd OP en opstappen maar weer)

Ik zei tegen mn instructeur : Ik kan NIET meer opstappen ,, ik kan die dubbel NIET meer springen Huilen
Mn paard is afgezadeld en in trailer gezet door mn instructeur,, Pling

Dus tja,, dat was het..

In ziekenhuis vertelde ze mij dat ik het beter had kunnen breken,,dat had minder pijn gedaan,,

Mijn stuk bot in enkel is dus afgeknapt/gescheurd en prikkt in vlees,, dat voel ik dus de hele tijd..

Ziekenhuis heeft mij uitgelegd dat je het moet zien als een stuk kaas dat je met kaasschaaf afsnijdt,, NOU zo'n krul zit er dus in mn enkel Ach gut

Maar ohw ohw ohw Bloos ik wordt GEK van het zitten/liggen de hele dag EN IK MOET NOG 5 en halve week Huilen Huilen

MN rug doet zeer,, mn goede been(linkerbeen) doet veel pijn,, van het maar opvangen van rechterbeen(want die mag niks doen)

Er komt in algemeen zoveel meer bij kijken,, ik hou het gewoon niet vol.. ik ben licht depressief,, Huilen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:51

Ik ben 8 jaar geleden achterover geslagen met een jong paard en heb daarbij mijn bekken op 5 plaatsen gebroken. Ik heb daarna veel angst gehad, vooral omdat ik toen mijn eigen paard in moest rijden (werkte destijds als ruiter en vooral beleren was mijn taak)! Vooral als mijn paard stil ging staan, raakte ik in paniek. Heel langzaam wordt de angst minder, ondertussen is het eigenlijk weg. Ik beleer momenteel ook mijn eigen friezen, andere rassen heb ik minder vertrouwen in..
Ik ben overigens geheel hersteld en heb ook geen last meer van mijn breuken.
Sterkte aan al diegenen die nog in het gips zitten!!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:02

Bedenk ook dat je paard je niet met opzet eraf gegooid heeft. Hij schrok (van plastic en van jou) dus het was niet gemeen bedoeld. Misschien helpt dat ook een beetje bij het overwinnen van je angst.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 12:11

Mieke_Lotte schreef:
Bedenk ook dat je paard je niet met opzet eraf gegooid heeft. Hij schrok (van plastic en van jou) dus het was niet gemeen bedoeld. Misschien helpt dat ook een beetje bij het overwinnen van je angst.

Ohw NEE zeker niet,, mn paard is een schat 1e klas,, die heeft NIKS verkeerd gedaan,,echt niet!!
Hij doet/probeerd alles voor mij,,

En hij is jong en moet alles nog leren,, en hij doet alles super braaf Pling

Ik ben echt trots op mn ventje hoor,, elke dag meer en meer,, Pling

Ben ook zeker niet bang voor mn ventje,, MEER voor het vallen geworden|(

Ben heel vaak gevallen,, en JA ook vaak van mn eigen paard,, maar goed dat hoort erbij,, jong net beleerd ALLES opbouwen en ergens naartoe werken,,tja dat gaat echt NIET zonder vallen en opstaan Knipoog

MAAR dat ik nu dus gewoon zn pijn heb en niks meer kan!! DAT zit mij dwars en DAT is mn angst!!

STEL( en dat gebeurd heus wel vaker) dat ik straks weer beter ben en STEL dat ik weer zou vallen!!! dan breek ik weer wat en zit ik weer 6 weken zo..

DAT is denk ik mn angst (nu ik er zo overna denk)

Ik vind het heel erg fijn dat ik dit topic geopend hebt Pling
Ik kan nu even alles kwijt wat me dwars zit,,
En nadenken over WAAR die angst nu zit Verdrietig

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 12:24

frisiangirl schreef:
Ik ben 8 jaar geleden achterover geslagen met een jong paard en heb daarbij mijn bekken op 5 plaatsen gebroken. Ik heb daarna veel angst gehad, vooral omdat ik toen mijn eigen paard in moest rijden (werkte destijds als ruiter en vooral beleren was mijn taak)! Vooral als mijn paard stil ging staan, raakte ik in paniek. Heel langzaam wordt de angst minder, ondertussen is het eigenlijk weg. Ik beleer momenteel ook mijn eigen friezen, andere rassen heb ik minder vertrouwen in..
Ik ben overigens geheel hersteld en heb ook geen last meer van mijn breuken.
Sterkte aan al diegenen die nog in het gips zitten!!

Meid meid,,, sjonge jonge Ach gut misschien onbeleefde vraag hoor?? maar kan je dan (als je zou willen) nog kinderen krijgen??
Lijkt mij ontzettend moeilijk na zn breuk om nog kinderen te kunnen baren Huilen

En wat betreft de jonge paarden beleren?? tja,, ik ga daar zeker mee stoppen OF in ieder geval,, basiswerk wil ik me wel mee bezicghouden: TOT moment van hangen en opstappen,, DAT wil ik niet meer doen,, Knipoog

Gewoon lekker bij mn eigen paardje houden Pling

Mn vriend en schoonvader hebben er begrip voor(hopen stiekem dat dat weer bijdraaid natuurlijk Vork )

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:30

Ik ken het hoor.
Meer dan 20 jaar jonge paarden rijden, voornamelijk springgericht.
Dan samen met mijn eigen vierjarige paard over de kop slaan op een stom oxertje, doordat de achterste balk onder zijn voeten kwam. Bovenarm gebroken en ineens zeeën van tijd om na te denken....en angst....
Dit is nu vier jaar geleden....en ik ben gewoon over de angst heengekomen hoor. nadat mijn arm beter was gewoon weer begonnen...even wat plankenkoorts...maar daarna weer bezig als vanouds (mischien iets voorzichtiger, maar zeker geen angst).

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:42

Ik ben vorig jaar van lespaard afgevallen, en had stuitje en bekken zwaar gekneusd.
Lag ook op de grond van: het gaat wel weer, ik moet nog naar huis rijden, AUW AUW AUW, dat gaat niet meer lukken.
Afgevoerd met ambu, hele ratteplan.
Maar fijn, inderdaad het ergste: ik was bang.
Bang om weer op te stappen, ik had toen net mijn eigen zaak geopend en kon helemaal niets meer, ik kon een beetje liggen, maar ook niet te lang en alleen met kussen onder mijn rug, anders verging ik van de pijn. Een hele dag staan in de winkel kon niet meer.
Dat zet je wel aan het denken hoor.

Na een dik half jaar (in juni gevallen) ben ik in december weer gaan lessen, maar op een ander paard en ik heb echt geen gekke dingen gedaan. Wat vond ik het eng! Als hij maar brieste zat ik al te knijpen met mijn billen, niet normaal meer. Ik rij toch ook al mijn hele leven.
Inmiddels is mijn vertrouwen weer terug.
Op mijn tweede paardje stap ik zelfs zonder zadel, vorige week (voor de tweede keer) een buitenrit gemaakt op vreemde paarden.
Dit ging allemaal goed en ondanks dat ik het in het begin eng vind, dwing ik mezelf het te doen.

Maar idd: in je achterhoofd blij je houden: wat als ik weer val, weer stil moet zitten en vervanging in de winkel moet regelen...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:39

Zazouyou: er is destijds niks verschoven gelukkig. De arts heeft mij verteld dat kinderen krijgen geen probleem is (dat ga ik dan ook uitproberen... Haha! )

Corine, inderdaad, het blijft toch altijd in je achterhoofd rondspoken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:08

Tjee, wat vervelend voor je!

Ben je bang om weer op te moeten stappen of ben je bang voor het vallen zelf?

In het eerste geval kun je misschien beginnen met een makkelijk en vertrouwd paard en zo je grenzen weer verleggen naar moeilijkere paarden. Zo rij ik als angsthaas moeilijkere paarden, steeds een paard kiezen wat net een maatje te groot voor me is en waar ik dan dus gaandeweg merk dat ik hem best kan rijden Clown

In het tweede geval is een valcursus of misschien iets als voltige misschien een optie? Om je lichaam te laten voelen wat jij verstandelijk al weet: dat je veel gekke dingen kunt doen zonder dat er gelijk iets aan de hand moet zijn?

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:30

Dat is flink vervelend! Maar ik denk dat het wel het beste is om je angst te overwinnen, omdat het toch iets is wat je graag doet toch?
Ik heb dit zelf ook meegemaakt, kort geleden ben ik weer op het paard gestapt (na 15 maanden) en toen ik er eenmaal op zat wou ik er niet meer af Haha! Dus ik denk dat je straks gewoon de stap weer moet zetten! Sterkte

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:47

[MW] --> [PP]

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:53

Ik ben er u ongeveer 2 jaar geleden afgevallen met springen, en brak me arm. En geloof me ik heb een week half jankend op de bang gelegen van de pijn. Ook gezegt: Ik stop ermee! Ik durf niet meer. Wacht nog eventjes af, stap de eerste keer op een braaf paard. Bij mij viel het allemaal mee. En ik rijd nog steeds Lachen

Sterkte nog! Ach gut

Edit: Heb net je tweede post gelezen. Goed in je achterhoofd houden, dat je paard gewoon schrok. Kan de beste overkomen. Ook met dresuren!

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:00

Ik ben ruim een jaar geleden tijdens het uitstappen! van een paard gevallen die schrok, wat resulteerde in een op gebroken/deels verbrijzelde elleboog. In eerste instantie wist ik ook niet of ik nog durfde.. Maar toen ik na 5 maanden eindelijk weer goed genoeg was om te rijden, stond ik echt te popelen om er weer op te gaan. Ik ben toen op een ontzettend braaf bomproof ponytje gepakt en heb in 1 les gelijk alle drie de gangen gehad en zelfs een paar kleine sprongetjes gemaakt.

Nu ik weer een half jaar rijd, doe ik nogsteeds voorzichtig aan, maar dat heeft er meer mee te maken dat ik als ik nog een keer mijn elleboog breek een groooot probleem heb. Maar angst.. ja, eigenlijk nogsteeds, maar alleen voor paarden die niet bomproof zijn. Een paar weken geleden had ik eindelijk de moed om er op zoeen te klimmen, viel er weer af, nouja, daar beginnen we dus nog even niet aan. Maar rijden doe ik wel weer, met veel plezier, dan maar op de beginnerspony's, ik kan in ieder geval weer rijden Haha!

Dus ik zou je nu nog niet druk maken over je angst, maar als je weer mag rijden gewoon rustig beginnen. Eerst poetsen, misschien eerst een paar keer alleen stappen, aan de longe, verzin iets wat je wel durft. Maar wat je vooral NIET moet doen is iets doen wat je eigenlijk niet durft

Beterschap Ach gut