bij elk topic over paardenpoep op de openbare weg hoor je wel een paar stemmen: "maar ik ga niet afstijgen, hoor, want dan geraak ik er nooit meer op!"
Dit verbaast me ten zeerste! Ten eerste lijkt het me netjes dat als je paard een nalatenschap op een ongunstige plaats (oprit, woonwijk,...) heeft achtergelaten, je het tenminste even in de goot schopt. Ten tweede lijkt het me dat je niet met een paard gaat buitenrijden, dat niet eens in staat is om stil genoeg te staan om er als ruiter weer op te komen. Want dat hoort volgens mij nog altijd tot de basisopleiding voor een paard en zonder een gedegen basisopleiding ga je volgens mij dan weer niet de straat op. Tenzij je ervaren begeleiding bij je hebt, bij jonge paarden bijvoorbeeld, die dit karweitje dan even voor je kan opknappen.
Ik ben me er van bewust dat er natuurlijk uitzonderlijke situaties zijn waarin afstappen echt niet aan te raden is. Midden op een oversteekplaats op een drukke baan of zo, ik zeg maar wat. In dat geval kan je nog altijd even terug komen om het op te ruimen of het blijft per uitzondering een keer liggen, het zij zo.
Maar normaal gezien lijkt het me dat een paard niet rijp is voor een uitstap in het moderne verkeer, als je er niet eens veilig op en af kan komen.
(En nee, ik heb helaas ook geen paard dat perfect stilstaat in zulke situaties, daarvoor is het teveel een zenuwpees, maar ik heb het tenminste genoeg onder controle dat ik er op en af kan).
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Barst maar los!
).
.
.
). Stel je voor dat je paard zich verstapt of in iets scherps trapt ofzo, dan kan je dus niet eens even afstappen om te kijken of er iets mis is
. Of als je iets laat vallen(bijv je zweep, of je telefoon donderd uit je zak) lijkt me toch nogal onhandig. Dan kan je er dus niet af, Lijkt me toch niet echt handig (ga dan niet naar buiten).