Hoort stilstaan tijdens opstijgen niet tot de basis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Hoort stilstaan tijdens opstijgen niet tot de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 18:54

Lieve mederuiters,

bij elk topic over paardenpoep op de openbare weg hoor je wel een paar stemmen: "maar ik ga niet afstijgen, hoor, want dan geraak ik er nooit meer op!"
Dit verbaast me ten zeerste! Ten eerste lijkt het me netjes dat als je paard een nalatenschap op een ongunstige plaats (oprit, woonwijk,...) heeft achtergelaten, je het tenminste even in de goot schopt. Ten tweede lijkt het me dat je niet met een paard gaat buitenrijden, dat niet eens in staat is om stil genoeg te staan om er als ruiter weer op te komen. Want dat hoort volgens mij nog altijd tot de basisopleiding voor een paard en zonder een gedegen basisopleiding ga je volgens mij dan weer niet de straat op. Tenzij je ervaren begeleiding bij je hebt, bij jonge paarden bijvoorbeeld, die dit karweitje dan even voor je kan opknappen.

Ik ben me er van bewust dat er natuurlijk uitzonderlijke situaties zijn waarin afstappen echt niet aan te raden is. Midden op een oversteekplaats op een drukke baan of zo, ik zeg maar wat. In dat geval kan je nog altijd even terug komen om het op te ruimen of het blijft per uitzondering een keer liggen, het zij zo.
Maar normaal gezien lijkt het me dat een paard niet rijp is voor een uitstap in het moderne verkeer, als je er niet eens veilig op en af kan komen.
(En nee, ik heb helaas ook geen paard dat perfect stilstaat in zulke situaties, daarvoor is het teveel een zenuwpees, maar ik heb het tenminste genoeg onder controle dat ik er op en af kan).
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Barst maar los! Pling

Waratje

Re: Hoort stilstaan tijdens opstijgen niet tot de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:55

Ja, ik vind stilstaan bij het opstappen deel van de basis. Maar het zou kunnen dat dat niet het "probleem" is bij de mensen die zeggen dat ze er buiten nooit meer opkomen. Er zijn ondertussen ook redelijk wat mensen die via een opstapje op hun paard stappen en denken dat er buiten geen opstapjes zijn..... Tong uitsteken

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:57

Mijn ene pony kan wel stil blijven staan.
Met de andere heb ik problemen met opstappen gehad en zijn we vandaag pas voor de tweede keer mee naar buiten geweest. Het lijkt me dus logisch dat als ik op de 'andere' zit, ik er niet af ga stappen.
Dit vind hij heel erg eng.
Gelukkig is het al een stuk minder, en het gaat steeds beter, maar nog geen op en afstappen op een volle straat voor mij. Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:17

Ik vind stilstaan in z´n algemeenheid een deel van de basisopvoeding, waarbij stilstaan bij op en af stappen er gewoon bij hoort.
Dat jonge paarden die het allemaal nog moeten leren dat nog niet elke keer netjes doen, ala, daarom heet het ook leren, toch? Een normaal volwassen en getraint paard moet, vind ik, gewoon netjes stil kunnen staan, binnen maar het liefst ook buiten. Ik bedoel maar, wat als je bij een weg komt die je over moet steken? Lijkt me doodeng als je dan op een 'onstopbaar' paard zit.

De paardjes waar ik op rijd blijven idd netjes stilstaan, ook buiten, ongeacht wat ik dan ook ga doen; afstappen, vogels kijken, drollen opruimen, een foto maken of padden redden van een wisse verpletteringsdood, bijvoorbeeld (was een ietwat riskante onderneming realiseer ik me achteraf, maar het paardje bleef heel netjes stilstaand wachten totdat ik er weer bij was, die was hooguit het gras ingedoken voor een tussendoortje). Zelfs wel eens meegemaakt, tijdens een praatje op buitenrit, dat het paardje gewoonweg indutte...

Ook de driejarige, die nu net kennis aan het maken is met het fenomeen zadel, kan al heel netjes stilstaan aan de longeerlijn, gewoon een kwestie van oefenen (en misschien ook wel dat het een vrij slim en braaf paardje is dat weet dat ie knuffels krijgt als hij netjes stil staat Knipoog ).

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:20

Ja dat hoort eigenlijk wel.
Roos staat ook niet stil met opstijgen en dat heb ik maar opgegeven mede omdat ze pas gaat lopen als ik bijna zit dus er wel gewoon op kan komen en oefenen met stilstaan en elke keer opnieuw opstappen etc etc toch niet hielp Clown .
Ik kan buiten wel afstijgen en er weer opkomen zonder rare ongelukken te veroorzaken.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:27

Ik vind het inderdaad basis dat een paard met het op en afstijgen keurig stil staat. Mijn paard zet in principe ook geen stap voordat diegene, zelfs indien met geklungel netjes in het zadel zit. Sowieso vind ik het wel belangrijk, want je kan altijd iets tegenkomen waar je er even naast zal moeten lopen.

Al moet ik zeggen dat het bij de pony wat minder is... maar die is kleiner en kom ik altijd wel op en af, dribbel gewoon even mee. Tong uitsteken

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 23:40

Ik vind het op zich niet eens zo vreemd dat je paard misschien niet perfect stil blijft staan bijvoorbeeld bij renza en indra, Maar dan kan je nog wel gewoon op en afstappen Cool .
Ik vind het wel heel vreemd als je buiten niet van je paard op en af kan stappen, Heb je dan een paard dat niet verkeersmak is of ben je zelf gewoon zo stijf(en als je zo stijf bent ga je toch gewoon op een bankje ofzo staan Koe ). Stel je voor dat je paard zich verstapt of in iets scherps trapt ofzo, dan kan je dus niet eens even afstappen om te kijken of er iets mis is Gestoord Frusty Verward . Of als je iets laat vallen(bijv je zweep, of je telefoon donderd uit je zak) lijkt me toch nogal onhandig. Dan kan je er dus niet af, Lijkt me toch niet echt handig (ga dan niet naar buiten). Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:01

BRT --> PP.

VMR is bedoeld voor concrete vragen, PP voor discussies Lachen

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:05

Die van mij staan keurig stil, geen probleem. Of toch wel?
Ik heb helaas een opstapje nodig, thuis heb ik een muur en op concours een trailer. Mijn paarden leren van dag 1 stilstaan naast een object zodat ik kan opstijgen. Dat leren de mijne ook heel snel omdat het voor een paard toch prettiger is als je niet aan het zadel hangt (wat ik helaas wel doe als ik opstijg vanaf de grond). buiten afstappen is geen probleem, zolang er maar een opstapje is. (In geval van nood kom ik er wel op, maar vind het niet zo prettig)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:18

tja ik vind het ook horen bij de basis

helaas wilt mijn haf het nog steeds niet begrijpen. Elke keer als ik opstap gaat hij lopen. En elke keer stap ik dan niet op en wacht ik tot hij stil blijft staan, Mar helaas hij blijft het doen, ik kan onderhand op me kop staan het werkt niet. haha

Maar ik stap gerust af hoor als ik op buitenrit ben en ff zijn poep op moet ruimen.

Soms ziet iets heel intresants en als ik dan opstap blijf hij keurig staan. Dan beloon ik hem uitbundig met de hoop dat hij de volgende keer weer stil staat. hhaha

maarja ik blijf het gewoon proberen en wie weet leert hij het ooit nog. haha

maar ik vind ook dat het bij de basis hoort

Wel blijft mijn paard keurig staan als ik af stap en halt zeg dan blijf hij keurig op zijn plek staan, En soms als hij eigenwijze bui heeft gaat hij achter me aan.

zo was ik een keer op buitenrit en iemand verloor wat en tja die had een paard die beetje gestress wa dus ze wou liever niet afstappen. dus ben ik maar afgestapt en halt gezet en voor dat meisje haar zweepje gepakt. Meneer bleef keurig staan.

ook een keer in de bossen wou een foto van hem maken meneer bleef keurig staan haha.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:16

Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind ook dat als je bij het afsteigen niet meer normaal op je paard kunt stappen, je niet op de weg hoort te zijn met je paard.

Dat ze niet stokstijf stilstaan tot je ook echt zit kan ik nog mee leven, maar je moet wel normaal kunnen op en afstappen OOK buiten.
Mijn merrie gaat het gelukkig wel prmia. Soms stap ik een stuk of 4x af en op onder een buitenritje (groot verkeer ga ik er vor de zekerheid af en als ze op niet-nette plekken poept) en dat gaat prima. Soms is ze een beetje heet dat ze alvast een stapje zet, maar dat is geen belemmering en voor mij geen reden om niet af te stappen.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:04

Het is wel belangrijk dat ze stilstaan enzo. Maar ik zou er ook nooit meer degelijk op komen. Maar dat is omdat het paard dat ik rijd 1m78 is. Ik 1m53.. Ik moet eerst stijgbeugel helemaal lang, opstijgen, beugels weer kort maken. Maar dit neemt ontzettend veel tijd in beslag, en het is niet altijd even veilig. Misschien bedoelen sommige ook meer zoiets dan dat ze bedoelen dat het paard niet goed stilstaat. Ik heb ook een engelse volbloed gereden, dat was linkervoet in de stijgbeugel, paard begint rustig te stappen, en dan ander been erover. Maar dat zou in het midden van de stad nogal lastig zijn, in het bos stapte ik geregeld af, en er weer op. Maar daar moet ik ook geen bang hebben dat ze opeens de straat zou oplopen natuurlijk.

Xx.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:07

mijn paard staat stil als ik rustig opstijg via een opstapje... voelt ze maar wat tegen haar buik is ze weg Clown
maar ik vind dat ze bij normaal opstijgen gewoon stil moeten staan Haha!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:15

Stilstaan vind ik inderdaad bij de basis opvoeding horen!
Het is gevaarlijk als je de weg op gaat terwijl je paard niet stil kan stan.. ( Bijvoorbeeld als je moet oversteken bij een druk kruispunt!)
Natuurlijk hoeft dat niet perfect te zijn Tong uitsteken Maar normaal op en af stappen moet zeker kunnen!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:08

Ik vind ook dat een paard gewoon stil moet kunnen staan terwijl je opstapt of afstapt.

xxJenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:10

Jaa ik vind dat ook!
Alleen bij sommige paarden is het blijkbaar nooit aangeleeerd.
Bij mijn pony heeft het heel lang geduurd voordat ze eindelijk snapte dat ze stil moest blijven staan.
Jammer dat sommige mensen dat niet meteen aan leren bij het zadelmak maken en inrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:14

Bij het opstappen word een paard nogal uit zijn evenwicht gehaald. Niet stil kunnen staan door een te zware ruiter voor het paard, of onhandig op stappen is dus niet altijd een opvoed probleem.

Geloof dat niet veel mensen beseffen dat een paard bij op stappen uit het evenwicht wordt gehaald en zijn evenwicht moet bewaren door te lopen of een paar stappen opzij te doen.

Opvoeding is de basis, normaal op kunnen stappen inderdaad ook. Maar niet altijd is niet stil kunnen staan de schuld van het paard/gebrek aan opvoeding. Knipoog

Overgens vind ik dat als je wilt paardrijden (buiten) je normaal moet kunnen opstappen zonder hulp.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:15

Stilstaan hoort zeker bij de basis, helaas die is soms ver te zoeken als er aan alle kanten spannende dingen gebeuren Clown

Ik heb ook moeite om buiten weer op mijn paard te komen, als ik moet afstijgen om wat voor reden dan ook, maar dat heeft weinig met stilstaan te maken: hij is gewoon veel te groot Haha! Gelukkig blijft hij rustig 5 minuten staan terwijl ik verwoed pogingen doe er weer op te klimmen Knipoog (Misschien maar eens wat heter wassen?)

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:26

Ik denk het wel, maar het hangt er een beetje vanaf.

Mijn pony is net onder het zadel en heeft soms nog een beetje moeite met stilstaan (gelukkig rij ik 'm nog niet alleen, dus iemand kan hem vasthouden) maar ik denk dat het bij hem gewoon een deel onbalans is, dat ie opeens mijn gewicht voelt en dat ie daarom gaat lopen. Heeft iemand een tip om het hem aan te leren?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:08

Maar, zoals ik al zei, ik heb ook zo'n koppige haf die het ondanks intensieve training regelmatig in zijn hoofd haalt om toch te gaan stappen of draaien tijdens het opstijgen. Desondanks kan ik in de meeste situaties op een veilige maniere in het verkeer op- en afstappen.
Ik ben dan ook niet zo'n type dat midden in de stad gaat rijden Clown , maar ik steek wel drukke banen over en kom door woonwijken. En ik heb maar zelden een situatie gehad die mij het op- en afstappen onmogelijk had gemaakt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:05

Ik vind ook dat het bij de basis hoort!:) Want stel je gaat buitenrijden (alleen want je hebt genoeg ervaren en een verkeersmakke pony) Opeens komt er een blaffend ehond, en desondanks schrikt je paard toch. Springt opzij en jij valt eraf. Je hebt je paard nog wel gewoon vast, en je paard rent oko niet weg. Hij blijft nu gewoon staan. Maar hoe kom je er dan op aals je bent gevallen ? Ikz ou eerst goed nadenken over zon dingen, voordat ik alleen op stap zou gaan. Want als dat niet kan, is het niet zo veilig. tenzij je van plan bent de rest te gaan lopen.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 07:51

Ik vind eigenlijk dat dit inderdaad wel bij de opvoeding hoort. Zeker als je buiten (op de openbare weg) rijdt met je pony. Ik heb alleen een stont eigenwijze haf, die op het moment dat je je been eroverheen slaat toch echt aan de wandel gaat. Opzich kom ik er wel makkelijk op, en staat hij verder goed stil (ook als ik hem "parkeer" zech maar). Nou rij ik ook eigenlijk nooit op de openbare weg.. Maar toch probeer ik hem wel te leren dat ie gewoon blijft staan. Het is bij hem ook echt niet dat het is om zijn evenwicht te bewaren, want hij is met mijn moeder zo al een keertje de bak uit gewandeld Tong uitsteken

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 07:57

mee eens j: een paard hoort stil te staan bij het opstappen, ook een jongpaard/juist een jongpaard!
ik ben die van mij t nu al aan het leren Lachen als ik zeg halt dan is het halt, zet hij één stap vooruit dan zet ik m weer achteruit zodat zijn been weer op die plek komt te staan waar ik halt zei. het gaat nu al heel goed Lachen dan laat ik m een paar seconden stil staan of soms een minuut en dan zeg ik weer stap en is t weer stappen Lachen oefenen oefenen, en voral zet m terug op de plek (als hij gaat lopen) want jij zei op dat punt halt dus zet m dan ook op die plek terug, anders heeft hij als nog zijn zin want dan staat hij alsnog op die plek waar hij wou staan...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:03

Misschien is het handig om te weten dat een paard alleen voor je stil staat wanneer hij respect voor je heeft, dus wanneer jij de leider bent. Dit zou inderdaad tot de basisopleiding (vd ruiter) moeten horen, maar helaas is dit niet altijd het geval. Hetzelfde met het stilstaan met opzadelen en optuigen en dergelijke.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:06

Ik vind dat stil blijven staan bij de opvoeding voor het inrijden hoort. Overal.. Dus dit oefen ik ook aan de hand op de weg.