Combinatie eigen paard met werk en sociaal leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjurlieee

Combinatie eigen paard met werk en sociaal leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:37

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn (vast wel! ) die een baan combineren met de zorg voor een eigen paard, een huis en tuin, een relatie, een hond en een sociaal leven.

Ik werk sinds ik in december burnout klachten heb gekregen drie dagen per week (voorheen fulltime kantoorbaan). Ondanks dat ik minder ben gaan werken merk ik dat ik nog steeds een druk leven heb. Ik ga drie avonden naar mijn paard en vier middagen. Per dag ben ik ongeveer 3 uur met mijn paard bezig (inclusief reistijd).

Hoe combineren jullie dit ? Hebben jullie een paardvrije dag, waarop iemand anders je paard verzorgt bijvoorbeeld ?

Hoe vaak per week rijden jullie ?

Ik ben erg benieuwd!

Groet,

Shirley
Laatst bijgewerkt door Sjurlieee op 18-05-08 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Re: Combinatie eigen paard met werk en sociaal leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:41

Hoe ik het combineer weet ik niet, maar ik leef gewoon met de dag Haha!
Ik werk momenteel maar weinig ( 20 uur ), maar heb daarnaast een huishouden, een baby, een partner en een masterstudie. En mijn paard natuurlijk. Daar ga ik elke dag naar toe, ik rijd niet elke dag ( maar dat komt omdat hij nog jong is ). Huishouden wordt een beetje verwaarloosd, en studie ook. Eigenlijk zou je enorm moeten plannen, ik kijk gewoon per dag wat er op me af komt. En tot nu toe loopt alles gewoon door. Ik ga straks weer meer werken, dan ben ik wel eens bang dat het in de soep loopt. Oh, ja, sociaal leven heb ik niet ( al jaren niet eerlijk gezegd, ja met de mensen op stal een beetje ).

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:43

En waar heb je je paard staan, op een weide of bij een manege? Neem je de gehele verzorging voor je rekening (uitmesten, voer halen etc.) of wordt dat gedaan ? Moet je ver rijden om bij je paard te komen ?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:45

Mijn paard staat op een manege/pensionstal ( is eigenlijk niet echt meer een manege te noemen ). Er wordt gevoerd, uitmesten doe ik zelf en 1 x in de week de paarden van de wei halen. In de winter heb ik een paddock-abonnement, dan heb ik geen tijd om hem elke dag buiten te doen. Dat wordt dan voor me gedaan.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:48

Hoi Shirley,

Wat vervelend dat je burnout klachten hebt gehad, zeker belangrijk om op je rust te letten.

Zelf heb ik 2 paarden, ik werk 36 u per week in de zorg, heb een relatie en woon samen (lang leven het 50/50 huishouden) en ben bezig met een hoe-leer-ik-doeldelzak-spelen-studie. Daarnaast ga ik binnenkort starten met een van mijn paarden. Door deze combi heb ik het (zeker in de winterperiode: uitmesten/ paddocks schoonmaken/ voeren/ binnen en buitenzetten. 's zomers staan ze 24/7 op wei) erg druk en veel tijd voor vriendinnen heb ik niet. Hier heb ik dan ook bewust voor gekozen.
De zorg voor mijn paarden neem ik geheel zelf voor mijn rekening, evenals financieel.
Mijn ene paard is chronisch kreupel dus daar stap ik elke dag minimaal 30 minuten mee buiten (wandelen/ rijden), mijn andere paard is het paard waar ik binnenkort mee wil starten. Hij is 5 jaar en heb regelmatig les. Hem probeer ik 6 dagen per week te laten lopen (minimaal 3x pweek te rijden).

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:52

Hoi Zammetje en Erleyne,

Dat klinkt bij jullie ook erg druk, hebben jullie geen last van stress, b.v. omdat de was tot 1 meter hoog op de mand ligt of omdat de voortuin dringend aan onderhoud toe is ? Ik ben nogal een perfectionist en probeer altijd alles goed te doen. Dus paard, werk, huis,vrienden alles moet kloppen bij mij. Tja... lastige eigenschap. Mijn paard staat nu op vijf minuten van huis, maar verhuist per 1 juni naar een stal op een kwartier rijden.

Ik heb overigens ook bewust voor mijn paard gekozen en ga er dagelijks met plezier naar toe. Ik heb haar pas een jaar, dus waarschijnlijk ben ik nog aan het wennen...
Laatst bijgewerkt door Sjurlieee op 18-05-08 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:53

He rot zeg dat je tegen een burnout aan zit. Ik ken het gevoel en met enige regelmaat moet ik mezelf op de rem stampen om alles nog een beetje te doen te houden.

Ik werk 24 uur op kantoor, geef ongeveer 8-10 uur les in de week, heb een relatie, een huis, twee honden, vier katten en twee rottige cavia's en oh ja....twee paarden dus! Dat was niet de bedoeling maar ze zijn er en ik kan er niet zomaar één weg doen.

Ik doe ze eigenlijk alle dagen zelf en dat breekt me zo nu en dan op. Loop met bekkeninstabiliteitsklachten en meerdere peesontstekingen in mijn vingers. Kortom....geen ideale situatie.

Ik heb sinds kort iemand die 1 dag in de week één van de paarden doet en dat levert al zo ontieglijk veel rust op, eigenlijk absurd maar ik ben er erg blij mee!

Tijd probeer ik te verdelen, ik werk bewust vier dagen van 8 tot 2, dat houdt in dat ik 's middags net iets meer tijd over hou en dus alles beter kan verdelen.

Afgelopen week wel een tropenweek gehad want we hadden zaterdag open huis (ohja ons huis staat ook te koop...) en alles moest op orde, schoon en netjes! Nou dat was dus gelukt....komt er niemand!!!!! Maar goed ik troost mezelf maar met te zeggen dat ik de komende week dus niet hoef schoon te maken (behalve stofzuigen enzo).

Mijn paarden staan op ruim een half uur rijden (enkele reis) maar dat heb ik er graag voor over, ik stond eerst op minder dan tien minuten maar daar kreeg ik zo'n stress van die stal, de mensen etc. dat ik dus verhuisd ben. Ik probeer het rijden te verdelen maar kom er simpelweg niet onderuit dat de één soms iets meer aandacht krijgt dan de ander....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:55

Perfectionisme heb ik al een paar jaar geleden los gelaten, dat kan je gewoon niet volhouden. De was doe ik wel consequent, maar ik vraag me af hoe de postbode bij de voordeur komt, en de ramen lijken wel melkglas Bloos Lekker boeiend, er zijn belangrijkere dingen om je druk over te maken. En als de buren er wat op tegen hebben, komen ze zelf maar met de grasmaaier en emmer sop ( haha, er is echt een buurman die wel eens wat planten uit de tuin trekt bij ons).

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:57

Hoi Daffodil,

Herkenbaar verhaal! Leuk om te lezen. Ik verhuis van stal omdat mijn paard het daar beter krijgt (het hele jaar weide) maar ook omdat ik hoop dat wat meer leuke mensen te ontmoeten. Sfeer is erg belangrijk en ik hoop op wat gezelligheid daar, vooral omdat ik er iedere dag naar toe ga! Waar ik nu sta staan veel pubers en wedstrijdruiters en is het vaak wat minder gezellig. Eigenlijk ben ik nogal verwend geloof ik... als ik zie wat jullie allemaal doen. Ik heb ook nog het geluk dat mijn lieve vriend mij altijd komt helpen uitmesten.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:59

Perfectionisme loslaten, hoe doe je dat ? Hoort waarschijnlijk bij mijn karakter. Ik rijd 5 dagen per week en longeer twee dagen. Een van de vijf dagen maak ik meestal een lange buitenrit.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:00

Ik heb er een tijdje voor bij een psych gelopen ( door wat andere omstandigheden trouwens ). Sinsdien ben ik echt Carpe diem geworden! Misschien een idee om je ook door te laten verwijzen als je er echt zo mee zit ( burnout klachten lijken me erg serieus Ach gut )

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 23:01

Perfectionisme loslaten, hoe doe je dat ? Hoort waarschijnlijk bij mijn karakter. Ik rijd 5 dagen per week en longeer twee dagen. Een van de vijf dagen maak ik meestal een lange buitenrit.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 23:02

Ik krijg momenteel ook hulp, loopbaanbegeleiding en ik ga naar een energetisch psychologe. De klachten zijn eigenlijk begonnen, een half jaar na de aanschaf van mijn paard ondanks dat ik superveel plezier aan dat dier beleef helaas ook een stressfactor voor mij...

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:03

Ik heb 2 ponys, waarvan 1 in de winter thuis staat en 1 op de ponyclub, zomers staan ze in de wei 24/7.
Ik heb een verzorgster voor 3 dagen in de week en de andere dagen doe ik ze zelf.
Ik ben hier echt enorm blij mee, anders zou het mij ook teveel worden met huishouden, 2 kleine kinderen en mn werk en sociale leven.

Wat hierboven al staat , alles perfect voor elkaar hebben gaat niet lukken en ook ik laat dingen liggen,
jammer dan, dat komt de volgende keer wel weer. Bloos

Zomers heb ik wel weer meer tijd , dus ben ook altijd blij wanneer ze in april de wei op kunnen zodat ze in oktober weer terug komen Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:05

Combinatie is zwaar...zeker! En daarom lukt het alleen maar als het allemaal een beetje leuk is. Ik heb een meer dan fulltime baan (40-50 uur), een groot huis met een groot erf en 3,5 ha land, samen met mijn echtgenoot (die 32 uur werkt) een stal met 6 paarden (waarvan 3 van ons zelf), + op dit moment 2 veulens (nummer 3 in aantocht), ik rijd eigenlijk iedere dag, heb 2 bestuursfuncties, ga af en toe naar een concert of de schouwburg, ga regelmatig met vrienden eten....gevolg is dat het nu 11 uur is en ik nét een uurtje binnen ben. Zo gaat dat iedere dag. 's Morgens vroeg er uit en tot 's avonds laat in de weer.
Dat lukt allemaal prima, maar alleen omdat ik het allemaal leuk vind. Anders stortte ik morgen in en verkocht ik de boel overmorgen...

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:06

Hoe ik het doe, geen idee Bloos maar werk 32 uur per week, heb een paard op een doe het zelf stal, en twee geweldige honden, ik woon niet samen, en heb een groot sociaal leven..

Mijn hondjes zitten overdag bij de oppas, die breng ik sochtends en haal ik savonds op, daarnaast doe ik iedere dag zelf mijn paard, en rij zo 2a3 keer per week (meer lukt helaas niet) daarnaast geef ik hem uiteraard wel voldoende beweging, en staat hij veel buiten.
Ook met vriendinnen etc spreek ik alleen af als ik een hele dag vrij ben, zodat ik alleen savonds even van huis ben, of ik neem de honden zoveel mogelijk mee, of ze komen naar mij.
Ik merk wel dat het heel pittig is allemaal, dus ik wil met de tijd wel me paard 2 dagen in de week volledig laten doen, zodat ik iets meer ruimte heb Knipoog

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:06

Sjurlieee schreef:
Ik krijg momenteel ook hulp, loopbaanbegeleiding en ik ga naar een energetisch psychologe. De klachten zijn eigenlijk begonnen, een half jaar na de aanschaf van mijn paard ondanks dat ik superveel plezier aan dat dier beleef helaas ook een stressfactor voor mij...

Kan ik me iegen wel heel goed voorstellen hoor, het neemt best veel tijd in beslag.

Ik ben ook altijd aan het schipperen, ga ik nu naar de paarden of ga ik eerst de kinderen op bed leggen.......of eten we met zijn allen of eten ze alleen met papa.

Ach ja ik zie het altijd wel, de ene dag ben ik gelijk weg en de andere dag probeer ik thuis te blijven voor de kids.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:07

Zo ben ik ook wel hoor. De dag dat ik iets met tegenzin doe, is meteen de laatste dag dat ik het doe. Je moet echt bewuste keuzes maken wat dat betreft.

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:07

Vervelend dat je tegen een burnout aanzit.

Ik werk zelf 24 uur per week en vaak nog een aantal uren in de avond ivm werkdrukte.

Ik heb een paard, man en 2 kinderen.

Ik ga 3 avonden per week naar stal en de overige 4 dagen overdag.

Het is vaak toch wel haasten vanuit mijn werk naar huis en de kinderen te halen, na het eten brengt mijn man ze gelukkig naar bed zodat ik naar mijn paard kan.

Op woensdag en vrijdag kan ik overdag naar stal als de kinderen op school zijn en in de weekenden ga ik ook overdag naar stal maar dan is mijn man gelukkig thuis.

We moeten altijd alles goed plannen maar het is te doen, ik ben blij dat het nu weer langer licht is zodat ik niet zo hoef te haasten in de avonden.

Soms wordt ik dat haasten wel eens moe en heb ik geen zin maar dat is altijd over als ik weer op stal ben en met mijn paard bezig ben.

Als mijn man niet thuis is dan moet ik mijn paard weleens een dag vrij af geven ivm de kinderen die ik niet alleen kan laten en ook niet altijd oppas heb, ik zorg dan altijd wel dat iemand anders hem aandacht geeft.

Mijn paard staat 25 min rijden van me vandaan maar dat heb ik er graag voorover, hij staat hele dagen buiten zowel winter (paddock) als zomer (op het land) en dat vindt ik wel belangrijk en is het niet zo erg als ik wel eens een dagje over moet slaan vanwege omstandigheden.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 23:08

Ik hoop ook meer rust te krijgen nu mijn paard het hele jaar de wei op kan. Dan voel ik toch wat minder de druk om zo snel mogelijk na mijn werk naar stal te gaan omdat dat arme dier de hele dag opgehokt staat.

Kendra: petje af! Ik vind het ook allemaal leuk, maar soms wil je toch ff een uurtje voor jezelf, niet ?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:13

Perfectonisme kun je leren los te laten. Ik liep rond mijn 27e vast omdat ik mijn belachelijk hoog gestelde doelen niet haalde en daar zo van baalde dat ik vastliep. Sindsdien kan ik met een boek op de bank ploffen terwijl er nog 100 klussen liggen te wachten. Maar inderdaad dat heb ik met hulp geleerd.

Vandaag bijvoorbeeld heerlijk een dag geluierd. Vannacht tot laat bij vrienden spelletjes gedaan en vanmorgen uitgeslapen, lekker lopen lanterfanten en uiteindelijk om drie uur naar stal gegaan. Daar Harm uitgebreid gereden en hem daarna met Alfons losgegooid, ze hebben tot zeven uur buiten gelopen. In de tussentijd de stallen uitgebreid gemest (doordeweeks strooi ik reglematig alleen op) en zelfs op mijn dooie gemak mijn kasten opgeruimd. Manlief de frituurpan aan laten zetten en de hele avond bij de computer doorgebracht op zoek naar nieuwe rijbroeken. Manlief zat Indiana Jones te kijken en dat weiger ik echt....hij was allang blij dat ik m gewoon kon zien denk ik!

Zulk soort dagen heb je gewoon nodig tussendoor! Zeker na vrijdag, toen ik van 7uur s morgens tot vijf uur 's middags bezig geweest ben met mijn moeder om het huis en de tuin helemaal spic en span te krijgen voor de openhuizendag en daarna nog doodleuk drie uur les moest geven!

Zal wel eerlijk opbiechten dat ik dus 's avonds toen de kinders weer niet normaal hun best deden, ik eens flink uit mijn slof geschoten ben! Jammer dan, worden ze hard van.....

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 23:16

Dat zal toch nodig zijn, maar of het nog gaat lukken met 36 jaar Lachen

Vanmorgen was ik om 9 uur op en kon ik het weer niet laten een berg was weg te strijken... daarna ontbijt verzorgd, met de hond naar het bos geweest, stal uitgemest, 's middags weer teruggegaan om te rijden, maar...

vanavond zit ik achter de pc...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:20

Ha dat word ik ook dit jaar! Kijk dat strijken daar kun je als eerste mee beginnen om dat te minderen, denk eens goed na of alles wat je strijkt ook daadwerkelijk gestreken moet worden??? Shirts die naar de paarden aangaan, spijkerbroeken voor vrije tijd, ik doe het niet meer hoor, lekker belangrijk. Zelfs de overhemden van mijn man strijk ik niet meer, heb iets duurdere gekocht die sla ik goed uit na het wassen (of hij zelf, want hij wast meestal) en hoef ik dus niet te strijken. Eigen kleding let ik goed op als ik het koop dat ik geen strijkintentieve kleding koop, dus hoe leuk ook: Geen linnen!

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 23:22

Ha ha ha... ik strijk inderdaad alles. Sokken niet... maar wel mijn truitjes die ik naar het paard draag.

Maarja, ik ben gewoon een perfectionist. In mijn zadelkast liggen b.v. 4 dekjes. Die stem ik af op mijn outfit Lachen)))))). Ben ik nu erg ?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:23

Jep Haha! Over dat soort dingen kan ik me dus echt niet druk maken. Als je dat los kan laten, heb je ineens zeeën van tijd over waarschijnlijk ( maar dat is lastig, I know).