overeenkomsten, klassiek, natural, western etc.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

overeenkomsten, klassiek, natural, western etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:00

hallo

voor mijn gevoel komt er steeds een grotere kloof tussen alle diciplines van het paardrijden.
waarom toch? we houden allemaal van hetzelfde beestje..
we hebben allemaal hetzelfde doel.. het beestje en ons zelf gelukkig maken.

waarom zijn er dan zulke meningsverschillen?? daarom dus dit topic. niet om ruzie te maken maar om meer bij elkaar te komen.

net zoals er de benaming van Normal gemaakt is.. sluit ik me helemaal bij aan..
mensen wat zijn de overeenkomsten.. kom maar op..

ik hoop dat het nier goed staat

magda_90

Re: overeenkomsten, klassiek, natural, western etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:21

Tja, er leiden verschillende wegen naar Rome toe. Er wordt die weg gekozen die het beste bij het paard en de ruiter passen.

En zolang er dit soort dingen bestaan, blijven die discussie ook lopen. Soortgelijke dingen als het geloof etc.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:22

het einddoel verschilt enorm, ik denk dat de enige overeenkomst is dat je samen met een paard bezig bent

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:14

De 3 genoemde "stromingen" zijn ook onderling redelijk versnipperd naar mijn idee.
Volgens mij maken ze alle 3 gebruik van het natuurlijk gedrag van het paard, bijvoorbeeld door het werken met druk en ook willen ze allemaal een nagevelijk paard die zonder enig (toonbaar) verzet te rijden is, vanuit de achterhand dragend over de rug. En welke oefeningen, kunstjes of houding je het paard laat aannemen is dan weer wat anders.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:21

Ik denk niet dat er veel overeenkomsten zijn tussen verschillende manieren van omgang met paarden. Om het kort te houden; duik in de geschiedenis. Klassiek > voornamelijk doel om het paard zo snel mogelijk in het leger in te zetten tegen de vijand. Nadat in Europa de meeste oorlogen waren uitgevochten was het paard niet meer zo belangrijk op het slagveld. De elite richtte maneges op, puur voor de show, om toch nog iets met paarden te doen. Dit waren geen 'legermensen' meer maar adelijke families; welzijn van het paard was niet belangrijk, show was alles wat telde, i.t.t. het leger, waar het leven van de soldaat (huzaar) afhing van het paard (een paard wat niet gehoorzaamde betekende de dood voor een huzaar: hij zorgde er dus voor dat het paard hem volledig vertrouwde en zodoende was de africhting ook paardvriendelijk). De elite nam het niet nauw met paardenwelzijn; paarden verzetten zich ook hevig en uit deze tijd stammen ook allerlei 'hulpmiddelen' om het paard in bedwang te houden (scherpe sporen, scherpe bitten, bijzetteugels,etc.etc.). Lukte het niet (wat veel voorkwam want paarden hebben ook gevoel) dan ging de kop eraf en nam men een nieuw paard (omdat het leger niet meer zoveel paarden nodig had was er keus genoeg).
De kolonisten die Amerika veroverden waren ook afhankelijk van hun paarden. Zij zorgden er dus voor dat ze het paard op een goede manier africhtten, anders waren zij verloren. Er is een tijd geweest dat op paardendiefstal een hogere straf stond dan als op moord; dat zegt al genoeg hoe belangrijk het paard was. Toen de cowboys minder werk kregen ontstond rodeo: niet echt paardvriendelijk. Maar ook hier was weer de oorzaak, paarden genoeg en men was er niet meer zo van afhankelijk.
Tegenwoordig zie je helaas nog steeds een scheiding: mensen die het beste voor hebben met hun paard en mensen die het paard gebruiken als showobject of als pronkstuk. Die laatste groep neemt het helemaal niet nauw met paardenwelzijn en wisselen met regelmaat van paard omdat het vorig paard 'wegens problemen' naar de slager moest; niet wetende dat zij zelf de oorzaak zijn van een vroegtijdige dood van het paard.
Om te kunnen oordelen of je goed bent voor je paard vind ik dat je je moet verdiepen in hoe paarden echt zijn, niet alleen qua karakter maar ook hoe ze zijn opgebouwd, van simpele cel tot ledematen. Pas dan weet je wat zo'n dier moet eten, hoe je het moet huisvesten en hoe je ermee om moet gaan. Dit staat geheel los van welke 'rijmethode' je hebt.
Dat er een grotere kloof ontstaat tussen verschillende 'groepen' heeft denk ik te maken met verschillende inzichten die weer voortkomen uit de kennis die men heeft over paarden. Ik constateer dat er tegenwoordig minder om kennisoverdracht wordt gegeven en dat deze ook nog eens van slechte kwaliteit is. Een logische verklaring hiervoor is dat men tegenwoordig meestal niet meer opgroeid met paarden en dat men vaak te beroerd is om kennis te vergaren uit oude boeken, nieuwe onderzoeken etc. omdat er gauw gezegd wordt 'dat is saai en niet boeiend' .
Een heel klein simpel voorbeeldje is bv het weiland; op hippische opleidingen wordt er amper gesproken over weilandbeheer. Belachelijk, want in de paardenhouderij is een weiland eigenlijk van levensbelang; niet alleen voor het paard maar ook voor de paardenhouder. Ik bedoel hiermee de professionele paardenhouders, niet de mensen die zich hobbymatig met paarden bezig houden. De hobby matige liefhebbers moeten terug kunnen vallen op de professionaliteit van de pensionhouders/manegehouders, dan pas krijg je een 'gesloten systeem' waarbij de kennis goed wordt overgedragen waardoor de ruiter meer plezier heeft van het paard (omdat er opeens heel veel dingen kunnen) en het paard zich gelukkiger voelt omdat ie (eindelijk) eens goed verzorgt wordt.
Jammer genoeg zijn er niet veel paardenhouders die ook echt verstand van paarden hebben; er zijn mensen die een pension/manege beginnen om de trend te volgen en zo snel mogelijk geld willen verdienen. Iedereen kan zoiets beginnen in Nederland, er zijn geen regels voor. Bij dergelijke stallen zijn de paarden en de klanten de klos, maar uiteindelijk ook de 'paardenhouder' zelf, want doordat die geen verstand heeft van paarden gaat hij vroeg of laat ook failliet. En dit is weer de reden dat banken en de fiscus de gehele paardenhouderij niet serieus nemen omdat zij deze negatieve ervaringen hebben. Als je dan komt met een paardenbedrijf dat wél rendabel draait zijn banken én de fiscus zwaar verbaasd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:29

Volgens mij valt het best wel mee met de meningsverschillen tussen klassiek, natural en western. Een 'kloof' ervaar ik ook niet en zie ik juist wèl overeenkomsten.
Dat komt wellicht omdat ik van alles wat meeneem in mijn manier van rijden.

In deze zin kan ik me overigens niet 100% vinden:
jolentinus schreef:
we hebben allemaal hetzelfde doel.. het beestje en ons zelf gelukkig maken.

Imo heeft nl. niet iedereen als doel het paard gelukkig te maken. Veel mensen hebben een paard voor hun ego c.q. eigen geluk. Maar dit terzijde. Knipoog

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 18:55

wij hebben wel in onze opleiding veel over gras gehad. welk gras veel vitaminen heeft etc. etc.

verder vind ik het verhaal van de historie een beetej ver doorgeslagen.

in alle takken van sport zijn er mensen die niet goed om gaan met paarden.

in de dresuur, mensen die het paard in de krul trekken, bij het springen mensen die zo hoog springen over dingen die niet normaal zijn. bij het western mensen die een bit in het paard hangen en en kijken waar het schip strand. en de naturals..die hebben geen onhandelbare paarden heb ik soms het idee...hoe kan dat toch..

elk gebied heeft zijn voor en zijn nadelen...maar sommige groepen willen de nadelen gewoon niet zien.
ik vind geen enkel van de manieren zaligmakend... een combinatie van alle takken van sport lijkt mij het beste...

en ik zie trouwens veel overeenkomsten tussen western en dresuur. we willen een nageeflijk paard wat goed luisterd. we willen het paard trainen zodat deze er beter uit gaat zien. etc etc..

en natuurlijk zijn er mensen met andere doelen.. maar die vallen hier dan buiten en die maken de sport die ze doen slecht en dat is jammer.

als je een goed persoon bent.. dan ga je goed met je paarden om.. welke tak van paardensport je ook doet. dat is meer het statement wat ik wil maken..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:57

jolentinus schreef:
als je een goed persoon bent.. dan ga je goed met je paarden om..

Ik snap wat je bedoeld en ben het met je eens, maar het blijft vrij subjectief - hoewel er steeds meer onderzoek wordt gedaan om "goed voor je paard" steeds objectiever te maken.
Er zijn natuurlijk ook goede personen die denken goed met hun paarden om te gaan, maar ze behandelen naar de normen van mensen.
De meeste mensen hebben hun beste bedoelingen, maar er gaat wel eens wat mis of ze missen de benodigde kennis of feedback. Als je denkt dat je altijd goed bezig bent dan is er naar mijn idee wat mis, je moet altijd kritisch t.o.v. jezelf blijven en willen blijven leren en verbeteren. Dat probeer ik in elk geval wel. Daarom vind ik het ook fijn om van verschillende disciplines en mensen dingen te horen en te proberen. Het nadeel is dat ik het daarom soms moeilijk vindt me er bij neer te leggen hoe andere mensen sommige dingen aanpakken. Kritiek daar zijn maar weinig mensen van gediend tegenwoordig, al is het opbouwend. Het is toch vaak snel van "nee hoor, dat zie je verkeerd - dat ligt wel een beetje aan het paard" het andere is vaak "wat heb jij er nou voor verstand van / ervaring mee". Klinkt dat iemand bekend?
Dat heeft niks te maken met disciplines - dat vind je overal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:26

Het zal wel aan mij liggen maar ik vind de benadering niet zo heel verschillend Bloos Het einddoel is verschillend, de weg ernaartoe lijkt wel veel op elkaar.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:36

Mijn mening is dat er twee soorten paardenmensen zijn.
Degene die hun paard op de eerste plaats zetten, en mensen die de prestatie op de eerste plaats zetten.

Ik denk dat het weinig te maken heeft met welke stroming je volgt..
Je hebt topruiters die toch het welzijn van het paard voorop stellen, maar er zijn er ook die de prestatie voor alles laten gaan.

en dan heb je natuurlijk ook de mensen die het paard "voor de heb" hebben

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 17:00

helemaal met bovenstaande eens...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 04:34

OPG-->TAO (overig)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:18

Wat bedoel je met "klassiek", wat bedoel je met "natural", gaat het over paardenhouden of over rijstijlen?
Als ik uitga van verschillende rijstijlen is het plaatje verschillend, maar de essentie moet gelijk zijn: het paard correct en in balans de ruiter laten dragen in de gevraagde oefeningen. Hoe die oefeningen heten en er in detail uitzien, is daarbij van ondergeschikt belang, wat het uiterlijk vertoon is ook.
Echter zie je in alle rijstijlen vrij veel dat er een plaatje wordt nagestreefd en niet het correct en in balans lopende paard. Ook dat is een overeenkomst Duivel

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 17:12

ik doelde inderdaad op de rijstijlen.

en wat jij zegt is waar..waratje.
veel mensen gaan een plaatje achterna.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:28

FitzChivalry schreef:
Mijn mening is dat er twee soorten paardenmensen zijn.
Degene die hun paard op de eerste plaats zetten, en mensen die de prestatie op de eerste plaats zetten.

Paardenmensen en mensen met paarden zoals mijn moeder altijd zegt. Vork

Iedereen gaat op een eigen manier met zijn of haar paard om, tuurlijk ben je in de wedstrijdsport meer prestatie gericht dan als bosruitertje, maar niet iedere dressuurruiter dwingt een paard met hulpteugels, en niet iedere bosruiter gaat even vriendelijk met het paard om..
Overeenkomsten... We hebben allemaal wel iets met paarden, op wat voor manier dan ook. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:33

TAO --> PP.