Overgewicht en paardrijden? (disdussie?)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 12:01

Renske20"]
[quote="avantilover schreef:
Hoe kan je nou overgewicht hebben als je met paarden om gaat vraag ik me weleens af. De stal doen met kruiwagens mest sjouwen zelf breng ik de containers de dijk op, met ze lopen rennen rijden. Snap niet hoe je dan nog overgewicht kan hebben zeg, van je toch ontzettend van af?


haha ja dat klopt!werk sinds 4 weken fulltime bij een springstal en ondanks dat het nu december is, met veel lekker eten&heel veel snoepen, ben ik in die paar weken al(te)veel afgevallen!(nu kan ik makkelijk op destiny rijden Haha! )

ben heel de dag bezig, uitmesten, veel naar de wei lopen, rijden, paarden verzorgen enz enz je beweegt dus echt de hele dag

maar voordat ik daar ging werken deed ik alleen de 3 stallen hier thuis, en dat is weer niet genoeg om ec htvan af te vallen of om spieren te krijgen hoor!

dus de mensen die 1x per week op een manege rijden zullen van paardrijden niet snel afvallen

maar mensen die intensief met hun eigen paard bezig zijn en veel rijden wel, mn moeder is toen ze vorig jaar dr paard kreeg, ineens 8 kilo lichter geworden (nu rijdt ze bijna niet meer en dat zit er nu weer aan...)
[/quote]

Ja want sinds ik 2 verzorg pony's heb nou ik kom echt niet meer aan, gaat er eerder allemaal af! Vooral als je uitmest volgens mij, wel goedkopere metode om aftevallen. Wie al wil vallen mag zich bij mij melden en kan de stal uitgaan mesten *LOL*

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 13:01

Tsja, ik kon ook een vrouw die zwaar was (echt zwaar) en op haar kwpn merrie een nette B proef reed, en nog won ook. Tsja, ik denk niet dat het erg kwaad kan voor het paard, en ik denk ook wel dat zij het van jullie allemaal won qua gewicht. Alleen doorzitten, ze mocht bijna naar de L. Weet overigens niet hoe het nu met haar is.Enne, conditie had ze wel, we hebben een keer een ritje van 2½ uur gemaakt rond krommeniek-dijk vanuit westzaan Haha!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 13:15

Wat een leuk topic ! Nog meer dikkertjes !
En ehh.. Dapperdier... die wedstrijd win ik toch van jou hoor !! hihi....
Ik las net dat iemand zei over dat: iemand die zwaar is altijd meer tot last is dan iemand die een lichtgewicht is.... ben ik het niet mee eens.
Als ik op mijn schimmel rijd, en ik ga doorzitten... dat paardje zit echt als een lui stoel voor mij. ik kom nog niet misschien uit het zadel en ik zit recht. de verzorgster van ]sando daarentegen heeft ontzettend veel moeite met doorzitten.. ik denk dat ze 60 kilo weegt. Ze butst en na poging nr 3 gaat ze toch maar weer gewoon lichtrijden.
Dus daar ben ik het niet helemaal mee eens.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 13:35

Zal wat geweest zijn in de Riddertijd, die gastjes in ijzer gehezen op n paard Volgens mij was dit behoorlijk zwaar want toen was alluminium nog niet uitgevonden.................................

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 15:59

Ik ben het wel met Sando eens. Iemand die niet of nauwelijks door kan zitten is toch echt zwaarder voor zo'n paard als dat ik ben.

Wel grappig om te lezen dat veel "dikkertjes" voor een Tinker hebben gekozen.

Als men echt van paardrijden zou afvallen, weet ik niet waarom ik nog dik ben (oke, weet ik helaas wel, elk pondje gaat door het mondje )
Wat ik wel aan het paardrijden over hou, zijn spieren. Ben een paar jaar geleden 2 jaar gestopt met rijden en stevige benen veranderde spontaan weer in blubberbenen. Zijn gelukkig wel weer bijgetrokken nu ik weer wel rij.
Met mijn conditie is overigens weinig mis. Ik rij regelmatig dagtochten en als we weer terug zijn is dat mij meestal te snel. Dus een conditie en spieren ontwikkel je wel van paardrijden (mits je meer als 1x per week rijdt), maar afvallen geldt voor mij helaas niet.

Maar ook ik ga ik januari weer een nieuwe poging doen wat kilootjes kwijt te raken *LOL*

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 19:07

Hier nog zo'n vetzak. Ik ben 1.76 en zit nog net rond de 2 cijfers op de weegschaal. Toen wij een paard gingen kopen heb ik superduidelijk gemaakt dat het belangrijkste is dat het een groot en sterk paard is. Dat is gelukt! Loontje is 1.70 en een kwpn-er met een stevig lichaam. Haar vorige eigenaresse was gelukkig ook dik, dus ze is wel wat gewend. Een paar keer per maand controleren wij haar rug en ze heeft gelukkig nergens last van. Ik houd wel rekening met mijn gewicht. Probeer het zo makkelijk mogelijk voor haar te maken. Zo stap ik bijv. op met een krukje en doe alleen dressuur. Mijn vriend springt met haar en gaat ermee naar buiten.
Mijn instructeur zegt dat iemand van 60 kg zwaarder voor een paard kan zijn dan iemand van 100 kg. Ligt gewoon aan de rijstijl en de mate van gevorderdheid. Sinds we Loon hebben ben ik overigens niet afgevallen in kilo's, maar wel in vet. Joepie, daar krijg je beenspieren van. Jammer alleen dat die pens er niet van verdwijnt. (bah).

Elles, stuur je vriendin gewoon naar de manege. Als het goede manege is en ze is echt veel te zwaar om daar op een evt. geschikt paard te rijden, dan zullen ze dat wel tegen haar zeggen. Het is wel hun inkomensbron. Ik zie liever iemand die net iets te zwaar is voor een paard goed rijden dan een beginner van 60 kg die lekker zit te kontebonken in de galop en daarbij ook dat paard nog eens lekker op zijn kont trekt.

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:59

Middels een (forse) vriendin ben ik ruim 2 jaar geleden op zoek gegaan naar een eigen paard. Destijds woog ik ca. 95 kg Lips are sealed
Paard aangeschaft en een hele andere levensstijl opgebouwd.
Dagelijks uitmesten en bijna dagelijks rijden deed mij goed en de kilo's vlogen ervan af. Moet er wel bij zeggen dat ik destijds ook aan mijn eigen dieet was begonnen.
Ben nu nog steeds te zwaar volgens de tabellen maar als ik alleen op stal ben hoef ik mij geen zorgen meer te maken hoe ik op mijn paard kom.
Of mijn paard last heeft van mijn (over)gewicht? Nee, dat denk ik niet.

Print deze hele topic uit voor je vriendin en hoop dat ze binnen no time in een manegeles rond rijdt!

jackbeers
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:59

ik weet niet hoeveel overgewicht het is maar ik denk ook wat voor type paard het is het zal wel een flink paard moeten zijn en zolang het paard niet zelf daardoor zijn evenwicht moet zoeken zal het wel gaan Haha!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:00

nee ik denk dat ik het van jullie allemaal win! Ik heb 3 hafjes maar durf ze niet meer te rijden omdat ik vin dat ik te zwaar ben, ook al beweegt de merrie zich onder mij niet anders dan anderen. en antilover: ik mest om de dag 4 stallen uit en wordt daar niet slanker van....
die ideeen van een dikertjes-meeting en samen afvallen vind ik wel een goed idee!

Machie

Berichten: 16025
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 22:23

gewoon gaan rijden hoor!!!!

Al vind ik wel, dat als je een eigen paard hebt, en 100 kg of meer weegt, je geen m/z parcour moet gaan springen. Dat vind ik zelf wel sneu. Of stel ik mij nu aan??? Ik houd wel rekening met mijn gewicht. Ik wil gewoon onder de 70 blijven, wat anders vind ik het sneu voor mn paard (al rij ik daar nu nog niet op) en voor de fjord die ik wel ns rij!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 11:49

Ik ben ook niet 1 van de slankste (gestopt met roken en dan 13 kilo aankomen) Heb wel weer goede voornemens om weer te lijnen in Januari.
Sinds ik Sandor heb ben ik wel al 3 kilo afgevallen... het gaat in de goede richting maar ben er nog lang niet !!!
Zolang het paard er geen last van heeft, gewoon lekker gaan rijden !!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30677
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:42

Ik ben klein, dus een paard zal mij niet snel te zwaar vinden, ondanks dat ik niet licht ben. Zelf heb ik een pony van 1.45m en ben nog net geen 1.60m. Hij draagt mij makkelijk, kan bokken en springen met me. Maar is wel wat zwaarder gebouwd. Maar toch stap ik ook zo op een pony van nog geen 1.40m die licht gebouwd is. Dat gaat ook prima. Ik denk dus mits je netjes rijd, het al snel gaat.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 12:53

Lachen
Laatst bijgewerkt door Elles op 09-01-03 19:38, in het totaal 5 keer bewerkt

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:58

missnynke schreef:
nee ik denk dat ik het van jullie allemaal win! Ik heb 3 hafjes maar durf ze niet meer te rijden omdat ik vin dat ik te zwaar ben, ook al beweegt de merrie zich onder mij niet anders dan anderen. en antilover: ik mest om de dag 4 stallen uit en wordt daar niet slanker van....
die ideeen van een dikertjes-meeting en samen afvallen vind ik wel een goed idee!


ANTILOVER??? Haha! Was dat nou expres of niet? Knipoog

eroy

Berichten: 4
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Hoogerheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 13:10

Ik weet niet hoeveel je vriendin weegt maar tot de 120 kg kan er meestal nog wel iets geregeld worden in de maneges.
Mijn man zou ook graag gaan paardrijden maar heeft net zoals je vriendin een probleem met een te zwaar gewicht. Hij is zeer groot (nl. 2,15 meter) en daarvan kan je niet verwachten dat hij 90 kg weegt. Dat gaat al gemakkelijk naar de 130 kg. Voor hem is het zoeken geblazen. We zoeken al niet meer bij maneges maar eerder bij eigenaars die in het bezit zijn van grote en stevige paarden. We zijn volop aan het zoeken naar Clydesdales en Shirehorses. Dat moet wel lukken volgens mij.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 14:01

Hahah Ik ben zelf echt geen lichtgewicht...
Ik schaam me niet meer echt voor hoeveel ik weeg of hoe ik eruitzie ik ben wie ik ben..
Ik heb 2 paardjes (1 van 2) en 1 van 10...
Mijn fjordje loopt perfect met mij op zijn rug..
Zelf weeg ik 112 kilo ben nu 10 kilo afgevallen en durf te zweren dat wanneer je elke dag een uurtje rijd dat je er echt wel vanafvalt...
Ik ben nu 12 kilo afgevallen...
Er zijn genoeg paardjes die wat zwaardere mensen kunnen dragen je moet alleen even goed rondkijken!
Ik rijd ook op een vrij slank paard van m'n buurvrouw...
Dit paard is western gereden maar lijkt ook niet echt veel problemen met mijn gewicht te hebben!
Het enigste is hij is wat sneller moe met mij op zijn rug als met een meisje van 60 kilo!...
Met opstijgen heb ik ook een tijdje problemen gehad.. zelf op mijn eigen fjordje had ik nog een stoel nogdig en hij is maar 1.48...
Op het paar dvan mijn buuf die 1.65 is stap ik nu zonder moeite op..
T enigste is.. er moet altijd ff iemand hangen aan de andere kant van t zadel anders komt t zadel ineens naam me toe..
maar als dat t enigste is?

Voor je vriendin.. gewoon gaan rijden hoor meid!
je bent net als iedereen ook gewoon een mens, er zal best wel op de manege een paardje te vinden zijn waar jij perfect op kunt rijden!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 02:40

Ninaka schreef:
Maar ook ik ga ik januari weer een nieuwe poging doen wat kilootjes kwijt te raken *LOL*


Ja ja... Goede voornemens ! Clown Vingers aflikken

Wie kent ze niet.

Na mijn diverse pogingen afvallen en een B.I.B. Maagballon, ben ik ook zelfs gestopt met mijn goede voornemens. Lekker paardrijden !! En Gezond leven, de rest komt vanzelf ! Vork

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 03:59

Hé, een dikkertjes-topic! Hier voel ik mij thuis!

Zelf ben ik weliswaar klein, maar wel heel zwaar. Nu rijd ik een KWPN-ruin van zo'n 1.67m. Dit paard verkeerd in hele goede conditie en hij lijkt absoluut geen last van mij te hebben. Hij loopt altijd vrolijk met de oren naar voren gestoken en als ik een keer voorover buig in het zadel raakt hij niet in onbalans. Opstappen doe ik met behulp van een opstapblok, anders kom ik echt niet boven, en doorzitten doe ik ook niet, want dat heb ik nooit echt goed gekund. Ook niet toen ik een stuk lichter was.

Een tijdje geleden moest ik tijdens het buitenrijden heel erg plassen, dus ik moest er wel af. Maar ja, niet veel opstapblokken te vinden in het bos... Ik heb Jasper dus gewoon ergens in een greppeltje geparkeerd en toen zat ik er zo op. Zo'n ANWB-paddestoel of een afsluitboom van een pad wil ook wel eens handig zijn. Cool

Het is wel heel belangrijk om goed met de beweging mee te gaan en ik heb een gelpad onder het zadel liggen, zodat het gewicht nog wat beter verdeeld wordt.

Hiervoor reed ik een Haflinger (zwaarste type) en een wat slankere Welsh Cob en die hadden ook beide geen problemen met mij. Op deze pony's kon ik wel zelf opstappen, alleen bij de Haf schoof het zadel steeds onder zijn buik en hij wilde niet stilstaan bij het opstapblok. Als ik alleen op stal was kon ik dus nooit rijden, want dan kon ik er gewoon niet op.

Ik ben nog nooit afgevallen van paardrijden, wel heb ik hele sterke beenspieren (kuiten) en mijn conditie wordt langzamerhand weer beter. Het is wel zo dat ik veel eerder uitgeput met knalrood hoofd uit het zadel plof dan mijn slankere stalgenoten.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 09:25

Sonja schreef:
Tja maar ik geloof dat zelfs die niet meer dan 80 kilo konden dragen ofzo volgens Bit... En een KWPN'er mocht niet meer als 70 kilo ofzo. Dan worden er toch heel veel paarden 'mishandeld'......


hier ik volledig in mee,het licht gewoon aan t paard,t eene paard kan meer als t andere.ik ben nu ook niet bepaald barbie en ik paardje van 1.58m groot,(zie mijn profiel)die is breed en sterk,die boeit t echt niet al zit er iemand van 100kg op.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 09:32

ik zeg maar zo als je nog een normale maat kleeding aankan en mijn paarden flikkeren niet om als je opstapt is t goed.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 09:36

oja,ik stap niet op met krukje of opstapje,(of een paard moet echt aan de 1.74m zijn,ben zelf niet zo heel groot)die heb ik niet nodig

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 11:25

antilover: ik reageerde op je bericht dat je je niet kon voorstellen dat iemand nog overgewicht had na al die stallen uitmesten, het wandelen met ze etc.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30677
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 11:37

Ik heb geen moeite met opstappen overigens. Ik ben nog geen 1.60m en stap toch nog op een paard van 1.70m zelf. En mest elke dag de stal uit, merk ook niets van afvallen. Maar zolang ik alles kan vind ik het best. Ik rijd dagelijks tussen de 1 en 2 uur meestal per dag.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 12:27

Ik weeg momenteel rond de 80 kilo, en ik merk van mezelf dat ik nu moeilijker op Des kom. (Wel vreemd trouwens, ipv afvallen na het stoppen met de pil, ben ik zo'n 5 kilo aangekomen ).
Des kan het prima hebben. Bovendien, hoeveel mannen rijden er niet, en het is toch algemeen bekend dat mannen vaker zwaarder als vrouwen zijn? het is maar net hoe je rijdt, en hoe je je paard weet te ontlasten. Als jij 60 kilo weegt en met veel moeite en gehang en gewurg op je paard stapt is dat veel slechter als wanneer je met je 90 of 100 kilo soepeltjes op kunt stappen (evt via een krukje).
Ik heb wel eens een meisje zien rijden, iedereen lachte haar uit, nou maar ze zal ook zeker wel 100 kilo hebben gewogen (ik heb me altijd afgevraagd waar ze haar rijbroeken vandaan haalde), maar ze kan rijden als de beste! En het paardje deed het ook prima!
Voor je vriendin: gewoon gaan rijden. Echt afvallen zul je niet doen van rijden, maar je wordt er wel een stuk leniger van! En daardoor zul je weer makkelijker verschillende oefeningen kunnen doen waardoor je dus wel kunt afvallen. 't Is gewoon een combi. Lekker voelen op je paard, tegelijk soepeltjes worden, en bovendien afvallen door lekker andere sporten te gaan doen.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 13:46

missnynke schreef:
antilover: ik reageerde op je bericht dat je je niet kon voorstellen dat iemand nog overgewicht had na al die stallen uitmesten, het wandelen met ze etc.


ja duh, maar jij noemt mij antilover terwijl ik avantilover ben en nu weer. Dat bedoelde ik!