Overgewicht en paardrijden? (disdussie?)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:15

Daar is toch een berekening voor?
Iets met lengte boven de meter - 10 % daarvan Verward

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:18

Nou mag hopen plus 10 % anders blijft er niets meer van mij over. Maar dat is wat je zou mogen wegen, maar wanneer ben je dan dik, zwaar over gewicht? Waar ligt daar de grens tussen?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:48

Daar zijn wel van die schemas voor hoor.....
Maar daar kijk ik maar niet meer naar..hihi..
ik zal eens even voor je zoeken.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:52

Is de uitkomst tussen de:

- 20 en 25 dan is uw gewicht goed.
- 25 en 27 is iets te zwaar.
- Boven de 27 is echt te zwaar.

Een voorbeeld u bent 1,90 meter lang en weegt 111 kilo, dan berekent u de QI als volgt
- uw lengte in meters in het kwadraat is: 1, 9 x 1,9 = 3,61
- uw gewicht in kilo's = 111
- uw QI is: 111: 3,61 = 31 te hoog dus!

Zoiets ?

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 18:26

jah zeg we gaan toch niet zo uitmaken wie mag komen of niet?
ik denk dat je zelf wel een idee krijgt over overgewicht of dik...
ik zou zeggen. als je je geroepen voelt (nu jah leuk vind ) om te komen dan kom je lekker....

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 18:31

Ehh... Jilleroo..... Dit heeft daar helemaal niets mee te maken hoor....
Die is gewoon een Body Index. Zo kunje kijken of dat je gewicht goed is... daar vroeg KingMarco om. Dit heeft niets te maken met de meeting !!

Maar slaap gerust verder...hihi

Machie

Berichten: 16025
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 18:56

ohh, vreemde manier hoor,
Kijk: IK ben 1.83 lang, en weeg 75 kilo. Ben cker niet dik!
Dus mijn lengte in kwadraat is: 3.3489
mn gewicht is: 75
dus: 75: 3.3489 = dan ben ik dus 22.4 kilo te zwaar....
dus ik mag nog niet eens 63 kilo wegen.... Sorry maar dan blijft er niks van me over...

Signe

Berichten: 5815
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:02

Nee volgens mij klopt die berekening ook niet......Ik ben 1.67 en zou max 80 kg mogen wegen. En ideaal zou zijn 70 kg

Lijkt me dat dit voor eenieder anders is. Er zijn nu echt eenmaal mensen met zwaardere botten en wat je niet moet vergeten spieren wegen ook wat! En hoe je het ook wendt of keert dikke mensen hebben speiren, hoe slepen ze anders al dat extra gewicht mee?

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:06

Ik heb eens ergens gelezen dat tinkers maximaal 80 kg konden dragen?
Nou ben ik niet echt dik, maar de laatste tijd beginnen ook bij mij de kilo's er toch wel aan te komen
Ik ben 1.67 en weeg zo'n 60 kg, dus van mij mag er ook wel wat vanaf!

Ik denk trouwens ook dat je vriendin gewoon moet gaan rijden, veel (volwassenen) met maatje 36 zijn er volgens mij niet zo heel veel in Nederland.. ( zo ook ik niet Lips are sealed )

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:31

dit is maar een indicatie, hij stond op internet.
Ik til me nooit zo zwaar aan die tabellen.
Het is maar een richtlijn. Maar er staan wel 100 verschillende manieren op internet.... ach....voormij gaat die tabel ook niet op hoor, want dan ben ik echt een lat hoor, en dat hoort niet bij mij...trouwens, ik zal nooit geen lat worden, want dat past helemaal niet bij mijn figuur.

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 11:11


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:11

promptertje schreef:
Dat komt door al die foto's van die meisjes van een jaar of 16, 17 op hun pony's. Die zijn nog dun (was ik op die leeftijd ook... woog maar 50 kg...), maar als je wat steviger bent zet je niet zo snel meer een foto van jezelf op ITP. Ook alle topruiters zijn dun, en dat zijn de enigen die je op televisie ziet. Het geeft gewoon een vertekend beeld!


Ik ben zelfs nog onder de 16 (ik ben 15 jaar) en ik ben ook niet dun! Verdrietig
Maar je ziet idd aleen maar topruites die dun zijn, isschien dat dikkere ruiters bang zijn voor commentaar ofzo? Dat kan ik me in ieder geval wel voorstellen.
Laatst liep ik met de pony van een vriendin van mij (New Forest pony van 1.45, ik ben 1.77m en weeg 70kg ofzo) over straat, met zadel enzo op, want ik wilde haar op het ponyclubterein gaan longeren. Ik kreeg steeds maar commentaar naar me hoofd gegooid van: Meisje ben je niet te zwaar voor die pony? Ben je niet te groot? houd hij je nog wel?
Mijn mening is dat een pony vanzelf wel laat merken of je te zwaar bent of niet.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:55

ik weet van mezelf wel dat ik te zwaar ben voor mys daar zit ik ook best wel mee. maar ik ben nu bijna 2 weken aan de lijn en echt er is nog geen gram af. maar we houden vol, toch hoop ik wel dat ik volgende week wat meer resultaat heb.

cherrie
Berichten: 119
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 16:08

Ik ben blij dat ik dat probleem niet heb Haha! . maar kan me ZOOOO goed voor stellen hoe poedersuiker het is als je het wel hebt. Maar ondanks dat het moeilijk is moet je het paardrijden niet opgeven hoor!!!

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 18:29

Mazzel-meid schreef:
Ik heb eens ergens gelezen dat tinkers maximaal 80 kg konden dragen?


jah das leuk maar ook weer zo'n mooi voorbeeld van gemiddelde nemen van een kleine groep...
hebben ze het hier over een scudder of een vanner??? daar zit heel wat verschil in.
een scudder is dravertypisch gefokt (voor de rennen van de zigeuners)
op zo eentje zou ik niet stappen..
de mijne is nog niet getypeerd (van de zomer bij de keuring pas) maar is zowat te vergelijken met een belg. dat zijn dus ook onderlinge verschillen.
dus ik denk dat je gewoon moet gaan rijden en kijken hoe het gaat.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:35

Bij ons op de manege is een keer een man geweigerd die 110 kilo woog. hij mocht een proefrit maken op het paard met de sterkste rug, een kwpner. In galop zakte het paard in de eerste bocht door zijn voorbenen Verward
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 16-01-03 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 13:49

Wat een onzin..... als dat hun beste paard is....???
Kijk als die man, gruwelijk aan het butsen is... kom zijn gewicht natuurlijk niet ten goede, maar dat het paard door zijn benen zakt...??

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 18:56

Raar maar waar. Jammer dat er hier op het forum niet meer mensen van die manege zitten. Nou kan ik het niet bewijzen. Straks wordt ik nog voor leugenaar uitgemaakt... Boos!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:17

Vraagje:
Mijn tinker is nu 2,5 en 1.43 dus hij zal misschien in het komende half jaar nog 3 cm. groeien en zeg zo'n 1.46 worden. Mijn moeder weegt 88 en wil in de toekomst alks hij oud genoeg is graag eens op hem rijden (dus niet vaak maar soms) kan dat?
Mja ik zit zelf op 68 en ben 1.80 dus dat wordt in ieder geval qua lengte wel een probleem...te lange benen! Gelukkig hebben we hem voor de recreatie en wordt zijn 'hoofdfunctie' in 't tuig, dat is sowieso minder belastend....

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:26

ik zou het gewoon proberen peeky
je merkt vanzelf wel of je paard er prettig bij loopt of niet...
en mystica niemand noemt je een leugenaar. het kan best zijn dat dat paard door de voorbenen is gezakt. de vraag is of het gewicht van de man werkelijk de reden is of dat hun beste kwpn er al geen sterk beestje is. algemeen bekend is dat veel manegepaarden snel door de benen zakken en dan vooral voorbenen doordat ze sloffen door de lage niveaus van de lessen...

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 23:51

maar een shet kan toch ook en volwassen persoon dragen?
ik bedoel tuurlijk niet als je 80 kilo weegt, maar heel veel mensen reageren alsog 60/70 kilo zwaar is, ik denk dat elk pony/paard dit gewicht wel kan houden toch? tuurlijk eeen smal ponytje van 1.15 niet maar over het algemeen wel lijk me...?

groetjes lindsay

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:41

jah een shet kan een volwassen persoon dragen .. maar niet een vol uur in een manegeles. leuk voor een metertje of wat...
het gaat ook niet om 80 kilo maar meer om de rond de 90 en 100

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 21:51

ik heb bij Stal ’t Reelaer vorig jaar mijn ruiterbewijs gehaald. Bij aanvraag mocht je niet meer dan 100 kg wegen ondanks dat er een groot, massief paard staat/stond. 1.80!....euh, hoe kom je daarop zonder een opstapje?
Heb menig bokker horen 'klagen' (ongeacht het gewicht) om op zo'n reus te stappen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:27

ff of-topic: Ik zou heel graag een keer op een (wel braaf dan) paard van 1.80 willen stappen, lijkt me chte gaaf!
Ik ben dan ook heel nag, dus dan kom ik eindelijk er niet onderuit!

Signe

Berichten: 5815
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 22:28

peeky schreef:
Vraagje:
Mijn tinker is nu 2,5 en 1.43 dus hij zal misschien in het komende half jaar nog 3 cm. groeien en zeg zo'n 1.46 worden. Mijn moeder weegt 88 en wil in de toekomst alks hij oud genoeg is graag eens op hem rijden (dus niet vaak maar soms) kan dat?
Mja ik zit zelf op 68 en ben 1.80 dus dat wordt in ieder geval qua lengte wel een probleem...te lange benen! Gelukkig hebben we hem voor de recreatie en wordt zijn 'hoofdfunctie' in 't tuig, dat is sowieso minder belastend....


Het hangt puur van de bouw van je paard af ook... Blizz is een sterke jongen en volgens mij heeft hij lekker volwassen kunnen worden zonder teveel belast te worden ( volgens mij in het tuig gebruikt) Hij draagt mij met gemak ( lees maar even b het verslag van de dag! Bliz unplugged!) Buitenritten van twee uur zijn geen probleem.

wat wel een verschil is is modder, rul zand of een zware bak...dan ben ik echt te zwaar voor hem. Dan wordt hij sneller moe.

Maar jouw moeder lijkt me echt niet te zwaar. Hoe langer je kunt wachten met je paardjes rug belatsen hoe beter...tinker zijn pas met zo'n jaar of 5 volgroeid!