Voor het eerst op buitenrit met Willemijn D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wannabe2003

Voor het eerst op buitenrit met Willemijn D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:14

Ik weet niet of het hier helemaal goed staat, maar hier toch mijn berichtje.

Eerst even kort: Ik heb Willemijn D nu ruim 1 1/2 jaar. Toen ik haar kocht was zij nog groen en alleen zadelmak, zij moest nog ingereden worden. Zij is toen ik haar kocht eerst geopereerd en heeft daarna eerst boxrust gehad en toen zijn we eerst het longeren opgaan bouwen. Daarna is zij op het gemakje ingereden. Zij is nu ruim 1 jaar onder het zadel en dat gaat super. Helaas zijn wij tot op heden nog niet met haar op buitenrit geweest, nou ja 1 keer is mijn instructrice een rondje op haar naar buiten gegaan en daar is het bij gebleven. Van wandelen is helaas ook niet heel veel gekomen, dat wil zeggen we hebben dat eigenlijk veel te weinig gedaan. Zij was namelijk ook nog niet verkeersmak enzo toen ik haar kocht en ik moet zeggen ik ben niet zo'n grote held buiten. Gelukkig heb ik veel steun aan m'n stalgenootjes, die me ook mee op sleeptouw willen nemen. Maar ik ben ook het type mens dat niet van iedereen afhankelijk wil zijn. Maar ja met een onervaren en jong paard zal dat toch nodig zijn.

Vandaag was het dan eigenlijk zo ver. Een stalgenootje van mij had me weten over te halen om toch met Willemijn op buitenrit te gaan. Zo gezegd zo gedaan dus vandaag en gelukkig zat het weer erg mee, het was heerlijk.

Joyce ging op haar paard Eureka en ik natuurlijk op Willemijn. Ik had Willemijn eerst nog even voor de zekerheid gelongeerd, om de ergste frissigheid er voor m'n gevoel uit te halen. Dat was eigenlijk helemaal niet nodig, want ze was niet vooruit te branden met longeren. Daarna gingen we eindelijk op pad. Joyce zou mij vasthouden met de longeerlijn. Op het erf begon Mijntje nog even te klieren toen ik net was opgestegen, maar dat kwam ook door mijn spanning.

We gingen netjes het erf af. Willemijn heeft een erg ruime stap en Eureka, een paardje op leeftijd (22), kon het niet evengoed bijbenen en moest dus af en toe bijdraven. Daar gaf Willemijn niets om en Mijn vond het ook niet erg om "voorop" te lopen.

Hier zijn we net het erf af. Rechts is Joyce met Eureka, links ben ik met Willemijn. Willemijn vindt het nu al leuk Haha! .
Afbeelding

Ze vindt het wel allemaal erg spannend en volgens mij denkt ze dat alle grasprietjes kaboutertjes zijn.
Afbeelding

Ze is ook erg op Eureka gefocust. Dit was niet altijd goed te merken, maar wel als er "gevaar" dreigde. Gelukkig is Eureka nergens van onder de indruk, ook niet van Willemijn haar gedrag.
Afbeelding

Hier dat Mijn volgens mij dat de kaboutertjes gingen aanvallen. Er was eigenlijk niets bijzonders te zien, maar het was toch wel heel spannend. Gelukkig was Eureka heel dichtbij.
Afbeelding

Maar we rijden gewoon stug door.
Afbeelding

Net voorbij het "enge" elektriciteitshuisje. We zijn hier al best regelmatig langs gelopen, maar het blijft eng en ze blijft een beetje paniekerig. Gelukkig is het gelijk weer over zoals je ziet. Het elektriciteitshuisje staat net na het kruispuntje.
Afbeelding

Bij de kippenboerderij (die zo'n 500m na het kruispunt ligt) was het toch wel even heel spannend. Er stond een blauwe metalen ton en Mijn dacht dat ie haar ging opeten. Eerst stilstaan en toen toch maar heel hard er voorbij willen, maar iets te hard. Gelukkig had Joyce me vast en kwam alles binnen 2-3meter weer goed. Heb hele erf bleef spannend, maar ze was heel braaf. Deze foto is inmiddels na de kippenboerderij. Ze is nog wel kijkerig en gespannen, maar in ieder geval gewoon braaf en onder me.
Afbeelding

Ze was zo braaf dat we het rondje hebben uitgebreid. We zijn richting de "brede berm" gereden. Toen we daar de bocht om gingen, schrok ze een beetje van de ruimte die hier was. Het was ineens heel erg veel vrijheid, blijheid.
Afbeelding

Ze was heel braaf en hebben hier een drafje gedaan. Dit ging echt super goed, dat ik bijna niet meer wilde stoppen. Ze liep heerlijk onder me. Er was spanning, maar tegelijkertijd toch ook ontspanning. Een enorme ervaring om voor het eerst op m'n eigen paard buiten te draven Haha! Helaas hebben we hier geen foto van. We hadden ook nog een klein hagelbuitje op ons pet, maar daar gaf madam niet echt om.

Hier in de B-weg hadden ze nieuwe stukken asfalt gelegd. Dit was donkerder dan het oude asfalt. Ik dacht dat Willemijn er niet echt op zou reageren, omdat er ook wel donkere, natte stukken op de weg waren en die waren ook niet eng (behalve echte plassen dan Clown ). Echter het was echt een beetje een rechte streep over de weg die dan gelijk donker werd en ze dacht denk ik dat het een balkje was. Ze namelijk namelijk een klein hupje er overheen of ze wilde springen. Gelukkig had ze wel gauw door dat dit niet hoefde, maar ze bleef wel opletten. Dat zie je wel op deze foto.
Afbeelding

Zo we zijn weer bijna thuis en volgens mij heeft ze dat ook wel in de gaten. Ook ziet ze hier een waterton, maar op zich is ze daar niet echt bang voor.
Afbeelding

Ik wilde dit graag met jullie delen. Ik heb echt genoten van deze buitenrit en ben echt supertrots op mijn paardje en mezelf. Ik zat wel gespannen, zeker in het begin, maar uiteindelijk viel dat naar mijn idee toch wel heel erg mee. We gaan dit zeker vaker doen, want ja het mooie weer komt er aan en ik wil wel straks met m'n stalgenootjes lekker mee naar buiten kunnen.

(opbouwende) kritiek mag, maar hou het netjes aub.

beantsje

Re: Voor het eerst op buitenrit met Willemijn D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:17

Ziet er toch relaxed uit allemaal.
Vanwaar die extra longe, overigens?

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:25

beantsje schreef:
Ziet er toch relaxed uit allemaal.
Vanwaar die extra longe, overigens?

Ze is dus nog jong (5) en dus nog nooit echt op buitenrit geweest. De longe houdt dus Joyce op Eureka vast, voor het geval dat er iets mocht gebeuren. Dus of dat Willemijn bedenkt stil te gaan staan of dat Willemijn bedenkt er vandoor te gaan. Ze heeft hem maar 1x echt goed te gebruiken en dat was dus alleen goed vasthouden, omdat Willemijn er vandoor wilde. Ik had haar zelf wel snel onder controle, maar het extra rukje van Joyce had op dat moment ook echt invloed. Het is ook gewoon een veilig gevoel. Het is natuurlijk de bedoeling dat hij er af gaat en ik natuurlijk gewoon los kan rijden. Hij hangt ook gewoon los, zodat Willemijn ook niet het gevoel heeft dat ze "vast" zit, want daar houdt ze helemaal niet van.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:28

Ik vind het echt super Jo Ja Op naar de obstakeltraining Tong uitsteken

linsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:29

maar als je paard zich losrukt lijkt die longe me niet echt handig of zie ik dat verkeerd?

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:32

Ze heeft in ieder geval wel een beetje de ruimte. En Willemijn krijgt de kans niet zich los te rukken, want mijn vriendin laat niet los!!! Zij heeft hier meer ervaring mee en zo al meerdere jonge paarden, ook oudere overigens, mee op buitenrit genomen. Maar als je een beter idee hebt, ik sta overal voor open hoor?!

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:32

nou volgens mij vind ze het allemaal best leuk buiten Tong uitsteken
alleen even wennen hahaha Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door IniminiLover op 06-04-08 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:32

Zeker Letiets op naar de obstakeltraining. Ik heb er nu al helemaal zin in. Straks een echt bomproof paard. Clown

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 21:35

Iniminlover ze vond het zeker helemaal leuk. Ze heeft de hele weg met haar oortjes naar voren gelopen, zeker het stuk dat we gingen draven vond ze echt helemaal geweldig. Ik zit zelf ook nog steeds met een smile van oor tot oor Haha! Ik geniet nog steeds. En inderdaad het is even wennen, maar aan veel dingen is ze al wel gewend. Er zijn zoveel dingen waarvoor je een half jaar geleden nog opzij zou springen, welke nu al de normaalste zaak van de wereld zijn. En dan te bedenken dat ze nog niet zo heel vaak buiten is geweest.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:37

Wat een ontzettend braaf paard Jo... Mag menig ander trots op zijn Ja

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:39

Super dat het zo goed ging Jo! Echt superstoer van zowel jou als Mijn! Haha!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:40

Heel eng die longeerlijn, en zo te zien gelukkig ook niet echt nodig, want je paard ziet er oplettend maar blij uit Lachen
Een paard dat er vandoor gaat hou je écht niet tegen met een longeerlijn... zo te zien heeft ze niet eens handschoenen aan. Je paard hoeft maar een paar meter weg te rennen voor haar handen ontvelt zijn en ze echt wel los moet laten. En wanneer je paard er van tussen piept met die losse longeerlijn er achteraan gaat 'ie vast nog harder!
Misschien pas doen als je je wat zekerder voelt? of de fotograaf er naast laten lopen? Denk dat die toch meer controle kan uitoefenen dan een ander op een paard.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:42

Ik vind die longeerlijn opzich niet zo heel eng, beetje het handpaard idee krijg ik er bij..
Een jong onervaren paard zal zich wel 2x bedenken om bij een ouder ervaren paard weg te rennen. En volgens mij staat Willemijn verder goed genoeg aan de hulpen dat ze niet eens de kans krijgt echt weg te sprinten.. Lachen

Het kán uiteraard wel altijd gebeuren, maar als je er gewoon naast loopt kan ie ook wegsprinten.

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:46

Super hoor!
Knap dat je de stap hebt durven zetten Ja!
Ga zo door Haha!!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:19

Tja, maar wat is dan nog het voordeel van die lijn als ze toch niet wegloopt bij het andere paard en toch niet de kans krijgt weg te lopen omdat ze goed aan de hulpen staat? Dan zou die lijn niet nodig zijn voor het paard maar alleen voor het gevoel van de ruiter.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:40

OK dan! Super Jo! Ziet er goed uit hoor! Op naar die obstakeltraining Haha!

Ik vind die longeerlijn ook niet gevaarlijk hoor

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:54

leuk dat je zo fijn hebt gehad en je paard (wss boven verwachting,als ik je verhaal in het begin zo lees Knipoog)
komt helemaal goed, gewoon blijven oefenen!

maare, ik ben het er wel mee eens dat de longeerlijn, niet echt verstandig is. als paard echt weg wilt, hou je hem niet tegen op een ander paard met een longeerlijn, en idd als dan die longeerlijn achter hm aankomt. Oef ik wil het niet weten, hoe hard je dan vliegt.
Ik zou als ik jou was, als je naar buiten wil en niet alleen wilt iemand er naast laten lopen. Lachen stukje veiliger. Succes!!!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:09

Dank allemaal voor de leuke reacties.

Van de longeerlijn. Zoals ik al zij heeft mijn vriendin hier meer ervaring mee, zij heeft al menig paard en ruiter zo meegenomen. Zij zal wel weten wat ze doet. Ik moet zeggen dat ik wel blij was dat hij er aan zat. Ieder doet het denk ik op zijn eigen manier en hoe ie denkt dat goed is. Ik hoop ook zeker dat hij er gewoon snel af kan en ik haar zelf volledig onder controle heb.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:21

Nou ja, het enige wat zou kunnen gebeuren is dat wanneer je paard ECHT weg wil (wat ik me nauwelijks voor kan stellen met een ervaren paard erbij, maar toch, mocht het gebeuren dan heeft je vriendin echt geen kans) dat de longeerlijn fijn achter jullie aan flappert en hij is volgens mij bevestigt aan het bit? Lijkt me geen pretje wanneer het paard dan erop stapt o.i.d....

Verder; ik vind het er super leuk uit zien! twee knappe paardjes Lachen

Letten jullie wel op dat jullie niet te veel op het wegdek rijden? Want volgens mij heeft alleen dat donkere paard ijzers...?

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:25

Nou mijn paard heeft ook gewoon 4 ijzers, dus ik kan gewoon op het wegdek rijden hoor. Anders had ik nl. al lang de berm gepakt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:27

Jojet schreef:
Nou mijn paard heeft ook gewoon 4 ijzers, dus ik kan gewoon op het wegdek rijden hoor. Anders had ik nl. al lang de berm gepakt.

Ok! ik kon het niet helemaal zien, ik dacht dat alleen de donkere ijzers had...1 Dan is het geen probleem natuurlijk Bloos

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:35

Ziet er goed uit hoor! Zo moeten ze het toch leren,he?!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:20

Super Jojanneke, dat het zo goed was gegaan!!! Kan me goed voorstellen dat je trots op je paardje EN op jezelf bent!

En die longeerlijn....Tsja, kan me zowel de voors als de tegens goed begrijpen. Maar als een paard echt gaat, houdt niets m tegen toch?!
En als het jou een veiliger gevoel geeft, is dat toch okee? krijg je meer zelfvertrouwen van, wat je ook weer doorgeeft aan Willemijn.

Wanneer ga je weer? Haha!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 11:51

Zo moet ze het idd leren. Ik snap ook van iedereen de voors en tegens.

Janneke als het goed is gaan we zondag weer, maar dat moeten we nog even met Joyce afstemmen. In principe is het de bedoeling om voorlopig iedere zondag (als het goed weer is) te gaan en het zo verder uit te bouwen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:54

Leuke foto's jojanneke Mijntje heeft het ook goed naar haar zin zo te zien.