wat zouden jullie denken van een pensionstal.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:08

Tja, hier kan je ook overal paarden neerzetten! Heb dus met DC het een en ander meegemaakt en zo zie je maar dat er een wet zou zijn om een pension stal te beginnen. Mensen begrijpen soms niet dat het om het welzijn van een levend wezen is. Dus die vinden het niet nodig om alles veilig te hebben. Ik zou zeggen, altijd heel goed uitkijken vooraleer je een paardje ergens plaatst!!!

miss

Berichten: 68
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 23:16

Vind het best een goed idee, maar dat is best wel veel onderzoek voor nodig.

De stal waar ik staan vind ik een van de betere in de omgeving, helaas ik wel elke dag 30 km moet rijden om mijn paard te bezoeken.
Tja kan hem best dichterbij en goedkoper stallen.
Maar als ik dan hoor dat de omheining slecht was en de paarden op een drukke doorgaande weg los liepen.
Wat ik daar ook heb mee gemaakt dat ik er kwam om een paard bij te voeren dat er geen water te vinden was in de wei en de paarden vielen elkaar aan omdat ik de watertank scheef hield zodat ze nog wat konden drinken.
Dan is mijn keuze snel gemaakt ik betaal liever meer en heb goed voer goed weide beleid goede accomedatie, dan maar stukje verder rijden.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 11:48

groot gelijk hoor.
ik vind het erg fijn dat er zoveel reactie zijn. ik leer er veel van en ik ga op onderzoek uit.
als jullie nog tips hebben zijn ze welkom.

Esther

Berichten: 4146
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 13:14

Probleem met keurmerken is dat je ze niet verplicht kunt stellen, moet dus altijd op vrijwillige basis. Als je een sterk keurmerk hebt zal wel bijna iedereen het willen hebben omdat ze anders hun producten niet meer kwijtraken, denk aan KEMAKEUR bijvoorbeeld.
Ik denk dat het onmogelijk is om voor pensionstalling zo'n sterk keurmerk op te bouwen, ook omdat voor de één een bepaalde stalling wel voldoet en voor de ander niet. Een wedstrijdruiter zal een goede bak willen hebben en kan het niet interresseren of er een bos in de buurt is waar je lekker kunt rijden. Voor een recreatieruiter ligt dat weer heel anders. Gewoon op je gezonde verstand afgaan dus.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:27

Tja, geen goed idee lijkt me. Ik heb niet alle berichten gelezen, maar de meeste antwoorden komen geloof ik wel overeen met elkaar.

Zo ook mijn antwoord. Ik heb bij een stal gewerkt (FNRS) die een hoog aantal punten zouden scoren op de locatie, maar ik zou daar never, nooit niet willen staan met mijn paard, omdat ik de sfeer er niks vind.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 23:36

Wat is goed en wat is slecht.Wij hebben echt geen voorbeeldstal,maar onze paarden zijn allemaal blij en goed gezond.We hebben geen weiland maar ze komen er wel iedere dag uit.Hebben zomer en winter hetzelfde ritme en weten precies waar ze aan toe zijn.We fokken al jaren paarden en niet zonder succes.Zoals ik al schreef:onze stal is geen verschrikkelijke luxe nette bedoening maar de paarden hebben het naar hun zin en dat straalt van ze af.Wat is dan beter:een stal waar alles picobello is en waar je paard niet op tijd en voldoende te eten krijgt of iets minder luxe maar wel zeker weten dat je paard (ook op 1e kerstdag)om 8.00 zijn eerste portie voer achter zijn kiezen heeft.Waar moeten ze dat keurmerk dan op baseren?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:33

Esther schreef:

Er zijn zoveel zaken die meespelen op een stal die niet meetbaar zijn. Als ze zeggen dat iedere dag de paarden buiten komen, hoe wil je dat aantonen? En dan staan ze de dag van het controlebezoek buiten, kan best zijn dat ze de rest van het jaar binnen staan.


Precies, helemaal mee eens.
Voorbeeld: een stal kan zeggen dat de paarden om 17.00 uur op stal gaan en gevoerd worden maar...
In de zomer zie ik vaak paarden nog tot 22.00 uur op 't land staan, omdat het zo mooi weer is, en ze krijgen dan de ene dag de brokken om zes uur als het regent, de dag met mooi weer pas om tien uur 's avonds. Onregelmatig, waar sommige rassen slecht tegen kunnen.... Haha!

Nog een voorbeeld:
Men zegt dat de buitenbak wordt gesleept, en geven daarbij ook een periode aan, hoe vaak per... blabla.
Ook niet goed te controleren dus. Scheve mond

Bij ons op de manege is ook een partycentrum ernaast, en de binnenbak wordt dus (met regen vaker) regelmatig verhuurt aan bijv. bedrijven die er personeelsfeesten houden in de trant van een western-avond en dergelijke.
Dan is er soms vrijdag, zaterdag en zondag 's avonds NIET binnen te rijden.
Terwijl veel mensen alleen 's avonds kunnen!
Dat vind ik behoorlijk balen voor de pensionklanten...
Maar goed, aan de andere kant zijn er door de weeks ook weer veel momenten waarop het wel kan, en veel pensionpaarden staan er niet.
In elk geval is er dus een binnenbak, maar daar kan niet altijd van genoten worden! Frusty

Het is dus maar net waar je voor kiest, wat je eisen zijn, of bij welke slechte dingen je je wel wilt aanpassen.
Verder kun je ook met prijzen weinig vergelijken in Nederland:
daar waar de grond het duurst is (bijv. Randstad) is de stalling ook duur. Verdrietig

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:40

Jippie schreef:
Wanneer is een pensionstal niet goed?
Voor mij is dat wanneer die niet voldoet aan mijn eisen. Een eis voor mij is dat ik iedere dag lekker kan trainen, en dan niet met 10 of 12 man tegelijk. Dat zo'n stal naar mijn maatstaven slecht is wil dat nog niet zeggen dat dat voor iedereen slecht is!


Is een pensionstal waar je elke dag met 12 man in de bak rijd slecht dan?? Ik denk dat een tocht vrije stal (en een schone) een belangrijker eis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 11:33

Gaaaap , lees nu toch eerst eens voordat je iets schrijft Kim . Ik schrijft juist dat de kriteria waardoor een stal slecht of goed is juist heel persoonlijk zijn. Dit is 1 voorbeeld van een eis die voor mij belangrijk is.

Dingen die IK o.a. erg belangrijk vind zijn: een rustige, schone, veilige, ruime stal met veel licht en frisse lucht, kundig en betrouwbaar personeel, een goede bodem om in te rijden, goede kwaliteit voer en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan met mijn lijstje. Bij mij ligt de nadruk op een goede verzorging en dressuurtraining. Voor iemand anders ligt dat misschien op 24/7 weidegang en uitrijmogelijkheden.

En als jij het gezellig vind om met 12 man in een bak te rijden, jouw feestje! Party!!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 11:44

daarom telt de mening van de klanten mee. die zouden dus ook hun zegje moeten doen en natuurlijk moet er op de uitstraling van de paarden geled worden.

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 12:18

Ik heb dan geen paard, maar bij ons stallen ze op de manege ook pensionpaarden en die hebben het niet slecht. Je heb 2 binnenbakken, een buitenbak, spuitplek en het is er niet duur. Ik vind dat de mening van de mens er zelf aan doet wanneer hij of zij het niet goed vind omdat er geen mogelijkheden zijn. Het ligt helemaal aan je eigen! Maar natuurlijk ligt het ook aan de verzorging, hoe de stal er bij ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 13:31

phoenix4ever schreef:
daarom telt de mening van de klanten mee. die zouden dus ook hun zegje moeten doen en natuurlijk moet er op de uitstraling van de paarden geled worden.


Maar dan krijg je alleen positieve reacties, dus daar kun je ook niks mee. Mensen met negatieve reacties zijn namelijk niet al te snugger, dan zouden ze al wel weggeweest zijn daar Haha! dus ook aan hen heb je niks....

Volgens mij is het veel belangrijker om zo af en toe eens bij een andere stal binnen te stappen (Boktmeeting Haha! ) en dan zelf je conclusies te trekken. Als ik weg zou moeten op de stal waar ik nu sta (om wat voor reden dan ook) weet ik precies waar ik wel en waar ik niet heen zou willen. Ik denk dat dat het belangrijkste is.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 17:37

nou dat valt wel mee. je moet nu niet aan steenwijk mensen gaan vragen wat er zoal goed en niet goed geregeld is op stal.
ze komen met mooie dingen om klanten te lokken en dan sta je er dan mag dit niet meer en dan dat niet meer.

jackbeers
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:13

sjakie schreef:
Zou heel erg goed zijn, want er zijn nog teveel pensionstallen die niet goed zijn. (incl mijn stal waar ik zelf sta)
als je stal niet goed is dan ben je vrij om te gaan dus wat doe je daar dan nog je bent verantwoordelijk voor je eige stal waar je staat je word toch niet gedwonge om daar te blijven neem ik aan Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:47

phoenix4ever schreef:
nou dat valt wel mee. je moet nu niet aan steenwijk mensen gaan vragen wat er zoal goed en niet goed geregeld is op stal.
ze komen met mooie dingen om klanten te lokken en dan sta je er dan mag dit niet meer en dan dat niet meer.


Ook niet al te intelligente klanten dan, want die zouden dat wel vast hebben laten leggen in een contractje.... Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 14:43

nee steenwijk verzind elke dag weer iets wat niet mag. ik ben het echt zat hoor.
om dit soort dingen te voorkomen zou zo'n keurmerk helpen.

Kendra

Berichten: 8741
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 15:33

Misschien zou je geen keurmerk moeten hebben, maar een database waar de gegevens van stallen in staan zodat je ze kunt vergelijken, eventueel in combinatie met een mogelijkheid om commentaar toe te voegen (van klanten en anderen). Ik denk inderdaad dat iedereen zeer verschillende eisen stelt. Sfeer is iets wat je sowieso niet kunt meten, dus dat moet je al via via horen. Verder zijn er verschillende categorieen waar mensen op selecteren. Laat ik een voorzet geven:
1. Verzorging (regelmatig en goed voeren, weidegang, wordt er op je paard gelet als je een paar dagen wegbent, ......)
2. Stalling (ruime schone stallen, goed stro, ventilatie, frisse lucht, veel licht, contact met andere paarden)
2. Rijmogelijkheden (binnen/buitenbak aanwezig, niet te druk, weinig uren dat je niet kunt rijden, instructie aanwezig, springmateriaal, omgeving ivm buitenrijden, ....)
3. Andere faciliteiten (kantine, solarium voor je paard, .........)
En zo zijn er vast nog veel meer dingen die je kunt bedenken. Zo kan iedereen kiezen wat hem of haar past.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 15:36

Kendra schreef:
Misschien zou je geen keurmerk moeten hebben, maar een database waar de gegevens van stallen in staan zodat je ze kunt vergelijken, eventueel in combinatie met een mogelijkheid om commentaar toe te voegen (van klanten en anderen). Ik denk inderdaad dat iedereen zeer verschillende eisen stelt. Sfeer is iets wat je sowieso niet kunt meten, dus dat moet je al via via horen. Verder zijn er verschillende categorieen waar mensen op selecteren. Laat ik een voorzet geven:
1. Verzorging (regelmatig en goed voeren, weidegang, wordt er op je paard gelet als je een paar dagen wegbent, ......)
2. Stalling (ruime schone stallen, goed stro, ventilatie, frisse lucht, veel licht, contact met andere paarden)
2. Rijmogelijkheden (binnen/buitenbak aanwezig, niet te druk, weinig uren dat je niet kunt rijden, instructie aanwezig, springmateriaal, omgeving ivm buitenrijden, ....)

Dit lijkt me erg handig, zo kun je goed vergelijken.
3. Andere faciliteiten (kantine, solarium voor je paard, .........)
En zo zijn er vast nog veel meer dingen die je kunt bedenken. Zo kan iedereen kiezen wat hem of haar past.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 16:09

jackbeers"]
[quote="sjakie schreef:
Zou heel erg goed zijn, want er zijn nog teveel pensionstallen die niet goed zijn. (incl mijn stal waar ik zelf sta)
als je stal niet goed is dan ben je vrij om te gaan dus wat doe je daar dan nog je bent verantwoordelijk voor je eige stal waar je staat je word toch niet gedwonge om daar te blijven neem ik aan Verward
[/quote]

Volgens mij heb ik al een keer eerder antwoord gegeven op deze vraag Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 12:04

ja een databees is ook wel een idee.
ik ga er eens over denken. nog mensen die willen helpen?

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 15:16

Wat mij opvalt in deze discussie is dat er een aantal mensen zijn die denken dat zo'n keurmerk verbeteringen zou geven op hun stal. Maar dat is natuurlijk allesbehalve waar. Die stal waar de stopcontacten slecht zijn gaat echt geen keurmerk aanvragen. En wat dan?
Die stal waar de ene dag wel iets mag wat de volgende dag niet meer mag vraagt misschien wel een keurmerk aan maar is zoiets meetbaar? Komt er ook een keuring op mondelinge belofte's gemaakt aan klanten? Lijkt me onmogelijk te controleren.

Verder kan je niet zomaar een keurmerk beginnen. Het moet voor stallen interessant zijn om zoiets aan te vragen en ik kan me niet voorstellen dat pensionstallen het de moeite waard zullen vinden. Negen van de tien paarden worden ergens gestald na grondig zoekwerk van de eigenaar, vaak ook n.a.v. ervaringen van anderen die op de stal staan. Daar verandert een keurmerk niets aan en dus voegt het niets toe voor de stalhouder.

Ik vertrouw bij het zoeken van een stal alleen op mijn eigen observatie, een paar keer een stal inlopen en daarbij links en rechts een praatje maken met mensen die er al staan werkt volgens mij nog altijd het beste.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 16:41

Percy schreef:
Wat mij opvalt in deze discussie is dat er een aantal mensen zijn die denken dat zo'n keurmerk verbeteringen zou geven op hun stal. Maar dat is natuurlijk allesbehalve waar. Die stal waar de stopcontacten slecht zijn gaat echt geen keurmerk aanvragen. En wat dan?
Die stal waar de ene dag wel iets mag wat de volgende dag niet meer mag vraagt misschien wel een keurmerk aan maar is zoiets meetbaar? Komt er ook een keuring op mondelinge belofte's gemaakt aan klanten? Lijkt me onmogelijk te controleren.

Verder kan je niet zomaar een keurmerk beginnen. Het moet voor stallen interessant zijn om zoiets aan te vragen en ik kan me niet voorstellen dat pensionstallen het de moeite waard zullen vinden. Negen van de tien paarden worden ergens gestald na grondig zoekwerk van de eigenaar, vaak ook n.a.v. ervaringen van anderen die op de stal staan. Daar verandert een keurmerk niets aan en dus voegt het niets toe voor de stalhouder.

Ik vertrouw bij het zoeken van een stal alleen op mijn eigen observatie, een paar keer een stal inlopen en daarbij links en rechts een praatje maken met mensen die er al staan werkt volgens mij nog altijd het beste.


ik neem voor het gemak maar even aan dat dit op mijn berichtje slaat. Misschien is het handig om even uit te leggen hoe ik zo'n keurmerk zie.

Namelijk niet zozeer in iets wat je kunt aanvragen, maar meer in het idee van de keuringsdienst van waren. Elke horeca instelling moet aan bepaalde kwaliteits en hygiene eisen voldoen. Dit wordt gewoon steeds steeksproefs gewijs gecontroleerd.

Ik denk dat dit voor de paardenbranche niet slecht is. Het gaat dan echt niet om of een stal een solarium heeft of niet. Maar wel of het veilig en leefbaar is voor de paarden die er staan.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-02 17:37

ja en klant gericht natuurlijk ook.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 02:57

phoenix4ever schreef:
ja en klant gericht natuurlijk ook.


Ik begrijp uit het bericht hiervoor juist het tegendeel !!
Het valt me op in de voorgaande berichten dat er steeds twee zaken door elkaar gehaald worden.
1. Het welzijn van het paard
2. Wat wil/verwacht de klant van de stal.

Voor punt 1 zou een keurmerk best kunnen.
Voor punt 2 wordt het lastiger omdat, zoals al vaker gezegd, het heel erg afhangt van wat men verwacht of wat de persoonlijke eisen zijn.

Een paard zit niet zo te wachten op een leuke en/of gezellige kantine toch ? Om maar een voorbeeld te noemen Knipoog Knipoog

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 03:04

[quote="sjakieNamelijk niet zozeer in iets wat je kunt aanvragen, maar meer in het idee van de keuringsdienst van waren. Elke horeca instelling moet aan bepaalde kwaliteits en hygiene eisen voldoen. Dit wordt gewoon steeds steeksproefs gewijs gecontroleerd.

Ik denk dat dit voor de paardenbranche niet slecht is. Het gaat dan echt niet om of een stal een solarium heeft of niet. Maar wel of het veilig en leefbaar is voor de paarden die er staan.[/quote]

Het was niet specifiek voor jou bedoeld Sjakie maar ik kreeg ook gaandeweg het idee dat de topicstarter zelf zo'n keurmerk wilde oprichten. Een keurmerk zoals dat van de keuringsdienst van waren of de FNRS is niet zomaar iets en zeker geen particulier initiatief. Daar gaan jaren werk in zitten van een grote groep mensen en na heel veel jaren gaat zoiets pas tellen in de publieke opinie en vervolgens bij de aanbieders van het product.

Ik had zelf niet de indruk dat over iets dergelijks hier gesproken werd. En dus verwacht ik ook niet dat het de situatie op bepaalde stallen zal gaan verbeteren.