wat zouden jullie denken van een pensionstal.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:30

het zal zeker niet op korte termijn verbetering brengen en ook echt niet bij alle stallen. Juist omdat de paarden wereld steeds groter wordt en omdat er meer geld in omgaat zou het zeker geen slecht idee zijn om eens goed naar de kwaliteit te kijken.

Maar misschien is een database waarin staat wat stallen bieden een goede start?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 21:03

Ik zou het wel fijn vinden als de mensen zelf duidelijk aangeven wat ze bieden, wat er mogelijk is en wat niet, met eventueel wat foto's van de faciliteiten en de prijzen voor de verschillende mogelijkheden. Op die manier weet je waar je voor kiest. Vaak word er een heleboel beloofd, maar als je er dan staat blijkt veel toch een probleem te zijn of niet de realiteit. Eerlijkheid en duidelijkheid zou al heel mooi zijn...

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:56

joyce B schreef:
Ik zou het wel fijn vinden als de mensen zelf duidelijk aangeven wat ze bieden, wat er mogelijk is en wat niet, met eventueel wat foto's van de faciliteiten en de prijzen voor de verschillende mogelijkheden. Op die manier weet je waar je voor kiest. Vaak word er een heleboel beloofd, maar als je er dan staat blijkt veel toch een probleem te zijn of niet de realiteit. Eerlijkheid en duidelijkheid zou al heel mooi zijn...


hiervoor zou een soort huur overeenkomst (contract dus ) een mooie oplossing zijn. Waar in stat wat de rechten en de plichten zijn van de verhuurder en de huurder van de stal.

Vaak worden er van die halve mondelinge afspraken gemaakt waar later niemand meer precies weet wat er nu is afgesproken.

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 21:21

Ik denk ook dat een goede stal zijn naam wel krijgt. Als ik zie hoeveel mensen er bij onze pensionstalling al op de wachtlijst staan dan weet je direct waar dat aan ligt.
Je betaalt er voor maar daarin tegen weet ik voor 100% dat mijn pony het daar harstikke goed doet en dat was bij de vorige stalling nog maar de vraag. En als ik dan toch ga vergelijken met nabij gelegen stallingen is onze prijs op de stal de gemiddelde prijs in de omgeving terwijl wij meer waar krijgen voor ons geld omdat bij ons alles all in is.
Maar het is net wat jezelf wilt en daar moet je dan uiteindelijk naar gaan kijken. Ik wilde alles erop en eraan en dat heb ik nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 00:37

sjakie schreef:
hiervoor zou een soort huur overeenkomst (contract dus ) een mooie oplossing zijn. Waar in stat wat de rechten en de plichten zijn van de verhuurder en de huurder van de stal.


Mijn ervaring is dat je een prachtig contract krijgt waar alles in staat. Tenminste,...........er staat precies aan waar je je als huurder aan hebt te houden mbt de stalregels, regels in de rijbaan, betaling en sluitingstijden. Op zich natuurlijk niets mis mee, duidelijkheid voor alles. Maar ik ken geen enkele stalhouder die zwart op wit zet waar de verzorging van je paard exact uit bestaat en welke faciliteiten er allemaal worden gegarandeerd.
Er wordt altijd gesproken over gebruik van...... maar er staat nooit beschreven wat de consequenties zijn voor de verhuurder wanneer een aantal van die faciliteiten niet meer voldoen of zelfs [gedeeltelijk]wegvallen. Teruggave van [een deel vh] stallingsgeld is onbespreekbaar.
Wanneer het je niet meer aan staat op een stal moet je snel je spullen pakken en maken dat je weg bent. Hou dus altijd je oren en ogen open voor alle alternatieven in de regio. Bokt-meetingen in de regio zijn daar heel geschikt voor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 10:08

Jippie schreef:
Mijn ervaring is dat je een prachtig contract krijgt waar alles in staat. Tenminste,...........er staat precies aan waar je je als huurder aan hebt te houden mbt de stalregels, regels in de rijbaan, betaling en sluitingstijden. Op zich natuurlijk niets mis mee, duidelijkheid voor alles. Maar ik ken geen enkele stalhouder die zwart op wit zet waar de verzorging van je paard exact uit bestaat en welke faciliteiten er allemaal worden gegarandeerd.


Haha! Yep, bij ons dus wel. Staan ook de plichten van de pensionhouder in, bijvoorbeeld over het schoonmaken en veilig houden van de stallen, het onderhoud van de bak en weilanden etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:45

Dat is bij jullie dan wel heel strak geregeld hoor. Want de punten die jij opnoemt zijn precies de punten waar ik tegen gestuit ben op andere stallen.
Maar dan nog vraag ik me af of je daar echt iets mee kunt. Want wat is bijv. veilig. Mijn paard heeft ooit met een voetje vastgezeten tussen de spijlen van een stal [2 keer naar de kliniek en 3 maanden op rust]. Is dat ook onveilig en kun je de pensionhouder dan aansprakelijk stellen voor de schade. Of heet dat gewoon domme pech?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 12:24

Ik denk dat dat er aan ligt of je van te voren zelf gemeld hebt dat dat een onveilige situatie is (bijvoorbeeld als je je paard in een stierenstal moet zetten, want daar zitten de spijlen te ver van elkaar af).
Veilig is bij ons omschreven als een schone box zonder uitstekende delen, met vastliggende rubber matten over het rooster, een vaste en schone paardenvoerbak en deugdelijke automatische drinkbak.
Verder mogen wij altijd een vlakke en gesleepte bak verwachten en schone weilanden.
De stalgang is leeg en geveegd, zodat daar geen onveilige situaties kunnen ontstaan en het is klanten verboden zelf te mesten etc.

Kom gewoon hierheen verhuizen Jippie, gezellie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 15:55

Zulke dingen als de breedte van de spijlen, daar let ik nu wel op. Zo zijn er nog wel meer dingen waar ik heel scherp op let maar daar ben ik toch door schade en schande achter gekomen, helaas. Van een pensionhouder die verstand van zaken heeft zou je mogen verwachten dat hij dergelijke dingen voor is. Vooral als je achteraf hoort dat dat wel vaker is gebeurt Boos!

Die clausule van een vlakke gesleepte bak vind ik ook super! Ook iets waar ik heel fel op ben want op een slechte bodem rij je je paard gewoon kapot, maar helaas zijn er maar weining pensionhouders die je daarin serieus nemen.

In de begin tijd van het HCR in Giesbeek was ik ook super tevreden. Het stalmanagement werd toen nog gedaan door Edward Gal en Nicole Werner. Ik denk dat ik nu weer een heel goede stal heb gevonden die wel aan mijn eisen voldoet. En waarom dit nu zo'n verschil is met de andere stallen is omdat de stalhouder professioneel met de sport bezig is. Die instelling en houding naar paarden en trainen sluit heel erg goed aan bij mijn eisen en wensen. En zo moet je toch een stal zien te vinden die bij jou wensen en eisen aansluit en dat is voor iedereen weer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 16:14

En dat is dus het voordeel van onze pensionhouder, die is zelf heel zuinig op z'n paarden en serieus met de sport bezig, dus die wil ook voor zichzelf het beste van het beste.
Tja, dan betaal je wel wat, maar dan heb je ook wat... Haha!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 19:02

Jippie schreef:
Maar dan nog vraag ik me af of je daar echt iets mee kunt. Want wat is bijv. veilig. Mijn paard heeft ooit met een voetje vastgezeten tussen de spijlen van een stal [2 keer naar de kliniek en 3 maanden op rust]. Is dat ook onveilig en kun je de pensionhouder dan aansprakelijk stellen voor de schade. Of heet dat gewoon domme pech?


Termen zoals veiligheid en kwaliteit zouden juist in een contract moeten worden omschreven om misverstanden te voorkomen. Het is gewoon prettig om te weten waar je aan toe bent. En ik weet ook wel dat velen het niet willen doen want dat schept verplichtingen en verantwoordelijkheid. De mensen die het wel doen moeten we dan maar gewoon koesteren en een voorbeeld aan nemen.

Ik denk wel dat elke pensionstal- of manegehouder in zijn ogen op een proffesionele manier met paarden bezig is, alleen is dat zo subjectief. Wat voor de een het walhala is is voor een ander een ontzettende paasei zooi.

En het zal idd verlopig nog wel gewoon ouderwets door schade en schande wijs worden zijn.