ervaring met manege bruin den helder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiezelPower

ervaring met manege bruin den helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 10:35

Ik weet niet of het hier goed staat maar ik denk erover om mijn paard te stallen bij manege bruin in den helder.
graag hoor ik jullie ervaringen met deze manege als pensionstalling

alvast bedankt

ReflexionS

Re: ervaring met manege bruin den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:45

Errug gezellug! Sta er zelf al 6 jaar met mn paard

ReflexionS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:31

Valt me een beetje tegen dat er verder geen reacties zijn. Heel Bruin zit op Bokt!!!!

DiezelPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 15:28

meen je dat nou?
beetje jammer idd, maar iig bedankt voor jou reactie Haha!

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:34

Ik zal jou topic even onder de aandacht brengen in het Bruin topic Haha!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:42

ik denk dat het ervan af hangt wat je wilt... als je verwacht vaak gebruik te kunnen maken van de binnenbak dan word je teleurgesteld en de buitenbak is niet je om over naar huis te schrijven. de verzorging is wel goed hoor. heb er zelf zo'n 2 jaar gestaan en sta nu bij tesselaar in huisduinen, je moet zelf je ding doen maar naar mijn mening is het daar veel gezelliger en een super buitenbak die bijna 365 dagen per jaar te rijden is! succes met kiezen! Haha!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:42

Hier een ex-bruiner. Ben twee jaar geleden verhuisd naar een pensionstal. Ik zou er zelf nooit meer mijn paard neerzetten omdat ik het veel te duur vind voor wat je krijgt en er geen goed weidebeleid is waardoor de paarden 's zomers op een kale wei staan. Vaak gaan ze pas eind mei naar buiten en ze staan de hele winter binnen. Daarnaast is de buitenbak 's winters erg slecht, waardoor je aan tijden gebonden bent om in de binnenbak te rijden, en dan is het vaak heel erg druk.
Ja, het is er wel gezellig, maar ja ik ben zo'n muts die kiest voor het welzijn van d'r paard en niet voor mijn eigen luxe...

maarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:45

ReflexionS schreef:
Valt me een beetje tegen dat er verder geen reacties zijn. Heel Bruin zit op Bokt!!!!

nou daan, ik sluit me geheel bij je aan! Haha!
ik loop er nu bijna 12 jaar rond, waarvan 3 jaar met een huurpony en nu een half jaar met mijn eigen paard.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:45

Ja gezellig hoor, daarvoor sta je op een manege vind ik: voor de gezeligheid, als je bij een pensionstal staat is het vaak wat rustiger. En tuurlijk zijn er wel wat dingen die beter zouden kunnen maarja waar niet denk ik dan maar.....ik heb ook bij manege noot gestaan met mn paard en daar was ook wel wat, overal is wel wat. Maar ik vind het over t algemeen gewoon goed hoor Knipoog anders had ik nu niet weer mn paard er gestald.
Ik ben alleen wel blij als ze het land weer op mogen!!!!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:55

Ik heb er jaren geleden met mijn pony met plezier gestaan, maar zou het nu niet meer willen. (en kan het ook niet betalen als student met twee paarden Knipoog )

Ben inmiddels een beetje verwend met mijn eigen stukje waar de paarden zomer en winter de hele dag buiten kunnen en ik denk ook niet dat ik nog zou kunnen wennen aan de drukte van een manege. Bovendien zit ik op de meest idiote tijden op het paard ivm co-schappen en dat zou daar ook allemaal helemaal niet lukken.

Maar over het algemeen denk ik dat je paard er wel prima staat Ja

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:03

4EverHobbes schreef:
Ja, het is er wel gezellig, maar ja ik ben zo'n muts die kiest voor het welzijn van d'r paard en niet voor mijn eigen luxe...

oe hier zou ik zo pissed om kunnen worden, alsof wij niet aan t welzijn van onze paarden denken....arme paardjes van ons en wij zijn alleen maar luxe varkens die alleen maar aan onszelf denken, maar ik ga me niet opwinden want dat is slecht voor mij nu in mijn positie dusss Haha! maar anders....

maarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:05

Llover schreef:
4EverHobbes schreef:

oe hier zou ik zo pissed om kunnen worden, alsof wij niet aan t welzijn van onze paarden denken....arme paardjes van ons en wij zijn alleen maar luxe varkens die alleen maar aan onszelf denken, maar ik ga me niet opwinden want dat is slecht voor mij nu in mijn positie dusss Haha! maar anders....

Ben het wel met Llover eens, wij willen ook het beste voor onze paardjes. Net als veel mensen denk ik.
Ja Llover, doe maar rustig aan, anders knapt de boel Knipoog

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:08

ja breken mn vliezen straks nog haha...
ja precies, iedereen wil t beste voor zijn paard en wij zorgen ook dat ze elke dag buiten komen en zijn ook blij als ze het land op mogen natuurlijk maar je kan moeilijk het hele jaar door 60 paarden op een land neer knallen dat snap ik ook nog wel.
En dat je ze nog op de linie mag zetten aan t einde van het landseizoen is ook hartstikke gaaf, mooi groot land met bergen gras! ja je moet er wel even zelf heen lopen en zelf weer ophalen ( zo luxe is dat niet Knipoog )

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:18

Jammer dat je er voor moet betalen... Maar ik val hier NIEMAND aan hoor. Diezel vraagt om ervaringen en die geef ik. Dit is MIJN ervaring met Bruin. Er staat nergens dat ik vind dat de mensen bij Bruin niet voor het welzijn van hun paard kiezen dus voel je vooral niet aangevallen.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:30

nee maar je zet er neer dat jij liever voor t welzijn van je paard kiest ipv luxe, met andere woorden:......wij kiezen niet voor t welzijn van onze paarden en wel voor luxe, zo lees ik dat gewoon hoor, heeft niets te maken met aangevallen voelen maar met iets lezen of interpreteer ik het nou zo fout ofzo?
En ja alles kost geld, en als jij dat er niet voor over hebt en anderen wel moet iedereen ook zelf weten, de 1 kan het zich nou eenmaal wel veroorloven en de ander niet, dat is weer een andere discussie natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:44

Ik heb er dan wel geen paard staan ( of gestald gehad ) maar ken Bruin wel voldoende.
Het is maar net waar je voorkeuren liggen...
Wil je de gezelligheid van een manege? Vind je het geen probleem als je paard 's winters niet / nauwelijks buiten komt.
Hecht je waarde aan 'luxe' als een binnenbak? Vind je het een voordeel dat je niet zelf hoeft te mesten of zou je dat wel zelf willen doen?

Ik vind dat er vrij veel nadelen aan Bruin zitten, maar dat is natuurlijk ieder z'n eigen keuze.
Het feit dat de beesten 's winters slecht naar buiten komen vind ik een minpunt. De buitenbak is 's winters slecht te rijden, dus moet je naar binnen. Dat is 'sochtends veelal geen probleem, maar 's avond moet je of in't spitsuur rijden of noodgedwongen in een les.
Je mag geen eigen instructie laten komen ( tenzij ze het niet kunnen bieden als NH of Western )
's Zomers staat alles bij elkaar op 1 stuk land, merries en ruinen niet gescheiden en er wordt niet verweidt. Na het 'weideseizoen' ( oktober dacht ik?) mag je ze inderdaad op de linie zetten, dat is een mooi stuk land. Maar ja, wel zelf heen brengen en weer halen en extra betalen. Voor mensen die werken / naar school gaan vaak slecht te doen door de weeks.

De faciliteiten zijn verder wel oké, er wordt voor je gemest, prima kantine, spuitplaats met warm en koud water en een solarium ( wel extra betalen uiteraard, maar dat is overal zo )
En het grote voordeel is natuurlijk lekker dicht bij het strand.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:59

Nee je hoeft dus inderdaad niet zelf te mesten en je moet dus wel zelf je paard buiten zetten in de winter...nouja dat vind de 1 erg en de ander niet. Mijn zus en ik zijn van die mensen die het heeeeel belangrijk vinden dat ze buiten komen dus komen ze minstens 2 keer per dag buiten plus het longeren/rijden wat ze doen. Maar er zijn er zat die het blijkbaar ook niet belangrijk vinden want die zetten hun paard dan niet buiten( wat ik eerlijk gezegd niet begrijp hoor maargoed...). Maar als je dat dus wil in de winter moet je het inderdaad zelf doen en als je dan hele dagen werkt kan je dat dus alleen savonds doen en dan is het niet zo fijn natuurlijk. Ik heb de mazzel dat ik het overdag kan doen.....en mn zus doet het dan savonds nog een keer. Maar ik had ook veel liever gezien dat ze het hele jaar door op het land op zouden kunnen, zou echt super fijn zijn. Maar met mijn vorige paard vond ik vooral de locatie super belangrijk: ging altijd naar het strand vandaar.... Knipoog
Deze die ik nu heb moet dat nog leren, maar hij zou echt gebaat zijn bij het elke dag op het land staan, is zo jammer dat dat niet kan..... Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:07

Ja het hele jaar op het land is toch een klein beetje een utopie, dat is bijna nergens haalbaar. Gezien er weinig stalhouders zijn die hun land graag vertrapt zien worden in de winter ( zoals een week als vorige week, met zoveel regen, dan trappen ze de boel alleen maar stuk.)
Maar goed, dan zou ik het wel fijn vinden als mijn paard overdag in een mooie ruime paddock terecht zou kunnen en die mogelijkheid heeft Bruin helaas ook niet. Imo zou dat een goede investering zijn daar, een paar ruime goed gedraineerde paddocks Ja

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:10

Ik heb jaren bij bruin gereden.,..
Vond het er altijd heel gezellig, en goede instructie daar. Mensen zijn ook betrokken bij de paarden...

Ja, 's winters buiten staan is voor mij nu ook een must. Maar daar zitten soms ook nadelen aan. Wij hadden ze hier thuis dag en nacht buiten deze winter, en dat is ook niet helemaal goed gegaan.. Boos!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:17

Natuurlijk kies ik voor het welzijn van mijn paard. Ik sta bij Bruin en er zijn gewoon verbeterpunten. Net wat Kanelly zegt, een goede paddock in de winter zou geen overbodige luxe zijn, we hebben een grote paddock, maar is met die regen die gevallen is veel te nat. Vorig jaar stonden ze er wel dagelijks in. je moet ze er wel zelf in en uitzetten, wat voor werkende mensen een probleem kan zijn. Heel veel mensen willen hun paard niet eens buiten hebben, te nat ,te koud en ga zo maar door. De buitenbak is als het veel geregend heeft ronduit slecht. Hij is niet alleen nat, dat zou geen probleem zijn, maar hij is door de bovenlaag van snippers veel te zwaar. Voor de rest staan de paarden er op stal goed bij, goed in het stro. Wekelijks wordt de stal uitgemest en dan gaat het helemaal leeg. De plasplekken en de mest haal ik er zelf dagelijks uit, vind 1xper week te weinig. Voor de rest is de sfeer goed op stal, het personeel is goed voor de paarden. Als je overdag de tijd hebt, kan je veel terecht in de binnenbak, als je overdag een baan hebt, kan het vrijrijden in de binnenbak een probleem zijn, omdat je alleen tussen 18.15 en 19.15 terecht kan. Vanaf mei gaan de paarden het land op, wordt door de week door het personeel gedaan, in het week-end moet je het zelf doen.

ReflexionS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:47

Zoals je leest verschillen de meningen, ik heb het naar mijn zin. Heb je dat niet ga je gewoon naar een andere stal. Het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes he. Maar goed je bent van harte Welkom hoor!!!

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:54

Nou laat ik me ook maar even melden dan!
Teneerste wilde ik even zeggen dat dit topic waarschijnlijk niet bedoeld is om een discussie te voeren, dat kunnen we in ons eigen topic altijd nog doen.. Knipoog
Ik kom al 15 jaar bij Bruin en heb er verschillende pony's op stal gehad. Op het moment huur ik een paardje en heb het prima naar m'n zin.
Alles wordt gedaan op stal, ze worden elke dag opgestrooid, 1x per week uitgemest. 2x op een dag brok en kuil.
In de zomer kunnen ze 24/7 het land op (als je dat wil..)
En in de winter kunnen ze zowiezo door het personeel in de stapmolen worden gezet (je mag het ook zelf doen) of je kunt ze zelf in de kleine paddock zetten. Die is eigenlijk het hele jaar door te gebruiken. De buitenbak en de grote paddock zijn inderdaad vrij nat als het een tijd geregend heeft maar dat komt ook door het feit dat we direct aan de dijk zitten. Heeft weer te maken met het hoog/laag water ofzo!
De binnenbak is vrij te gebruiken mits er geen lessen zijn. In de les meerijden mag inprincipe altijd!
Tsja wat zal ik verder nog meer zeggen... Je moet het ook gewoon zelf ervaren maar ik heb het er in ieder geval goed naar m'n zin. Paardje wordt goed verzorgt en daar gaat het uiteindelijk om, of niet dan? Haha!

In het weekend worden ze trouwens wel buitengezet, je moet ze er alleen zelf uithalen!

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:57

Nu mag ik... Haha!
Ik heb het er altijd fijn gehad, als klant en als werkneemster. Overal is wel eens wat. Als je het precies zo wilt hebben als je zelf ideaal vindt, moet je ze thuis zetten. Hoewel....

Ik lees hier over het buiten staan. Er zijn weinig manege's waar ze het hele jaar door op het land kunnen ( ik ken ze in elk geval niet) Niemand zit erop te wachten dat z'n gras tot modder gelopen wordt. Er wordt wel de mogelijkheid geboden om de paarden buiten te zetten in de winter. Dat moet je zelf doen, of onderling afspreken natuurlijk. Ik heb ze thuis staan, het "ideale" dus. Ik moet ze altijd zelf buiten en binnen zitten, dus ook in de zomer Clown

Ik lees hier over de natte paddocks en buitenbak. Tja, er is ook aardig water gevallen de laatste tijd. Er ligt echt drainage, maar door de eb en vloed wekt dat anders dan in ander delen van Den Helder.Meer zand er in scheelt, zoals in de longeercircel. Maar die vinden mensen dan weer zwaar. Anders te nat, nu dus te zwaar.... Verward En bij mij, het "ideale" , regent het net zo, dus ook natte paddocks en bak Clown
Dan kan je daar lekker naar binnen om te rijden. Oké, met slecht weer is het tussen de middag en avond lessen wel druk.
Als ik vol op wind, in de regen en weg zakkend tot z'n pijpbenen aan het rijden ben, heerlijk in m'n eentje Knipoog , zou ik best graag met z'n 8-en binnen willen rijden Clown

Ik lees over geen instructie van buiten af.......er zijn 6 verschillende instructur/trices daar. Ik heb er bij 5 gereden en van allemaal wat geleerd. (nr 6 geeft alleen ponylessen, mag ik niet meer bij Knipoog ) Dus het moet wel raar gaan dat er niet één bij zit, die je aanspreekt qua lesgeven Haha!

De paarden worden er goed verzorgd. Je zit daar op een super lokatie, vlak bij het strand. De faciliteiten zijn prima. ( ik heb 't thuis niet... Clown )
Overal vindt je mensen waar je het goed en minder goed mee kan vinden. Gelukkig zijn er best veel mensen, dan zit er altijd wel een paar tussen die je goed liggen Haha! Mijn ervaringen zijn dus positief.
Laatst bijgewerkt door toptoys op 17-03-08 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Niekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:00

Ik ben er 1 keer weg geweest en ik kwam zelf met hangende pootjes terug Lachen
Ik heb het er prima naar mn zin en mn paardje volgens mij ook... zoals al vaker gezegd: er is overal wel wat.
Mooiste lijkt mij nog altijd een paard aan huis, maar ik heb het geld niet liggen Tong uitsteken

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 23:03

Ha ha, dat is dus ook niet ideaal Haha! En met één paard, ben je echt goedkoper uit daar, als dat je hem thuis heb!