Dagje zitles gehad

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Dagje zitles gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-02 00:32

Afgelopen zaterdag heb ik met mijn moeder bij Inge van Ewijk een dag zitles gehad. 's Ochtends kregen we eerst 2 uur theorie en toen een half uur zitles zonder zadel met een soort van voltige singel. Dit was echt moeilijk. Ik ben nl een paard gewend wat ontzettend lekker zit en hierbij kon ik in draf amper op de rug blijven zitten. Erg moeilijk hoor. Dit paard zat zeker niet zo slecht maar heel anders dan Barb. Toen hebben we een lunch gehad en theorie waarvan ook wat praktijkdingen op de poef. Was erg grappig. De gehele theorie was heel duidelijk. Toen hebben we met zadel nog een half uur les gehad. Pfff was me moeilijk er sluipen toch een hoop verkeerde dingen in. Het duurde in totaal 8 uur maar deze waren zo voorbij gevlogen. We gaan nu kijken of we of we daar les van haar kunnen krijgen. Mijn moeder zat op een gegeven moment supernetjes en totaal niet scheef. Echt een aanrader voor iedereen.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 11:10

Zouden inderdaad veel meer mensen moeten doen! gelukkig zijn er veel meer instructeurs die op houding en zit letten en zitlessen geven!
bv. Ulrike Thiel Hippocampus (zie ook artikels in de Paard en Sport), maar iedereen zou elkaar kunnen helpen, bv. eens per week aan de longeerlijn, zonder beugels, zonder teugels en dan gymnastiekoefeningetjes doen...ja inderdaad, net als vroeger.... maar niets mis mee!
hebben jullie wel eens zitles?... Schijnheilig

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 12:27

Ik 'martel' mezelf met enige regelmaat, rijden zonder stijgbeugels, aan de longe zou nog beter zijn, maar die mogelijkheid heb ik niet.
Overigens doe ik dat alleen op het moment dat ik m'n paard lekker ontspannen over de rug heb lopen, koste wat kost zonder beugels willen rijden op een paard dat zich spant is zeer onaangenaam voor je paard en zelf word je ook niet echt beter van dat gestuiter.
In een periode dat ze fijn loopt werkt ik dus meer aan m'n zit dan wanneer ze in een dipje zit.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 12:30

Die cursusdag bij Inge heb ik een jaar geleden gedaan. Daar bleek dat ik heel moeilijk mijn bekken kan ontspannen (ik ga ofwel 'klemmen' ofwel stuiteren). Maar dat wist ik eigenlijk al, het werd nu alleen vanaf de grond bevestigd. Ik probeer nu veel bewuster bezig te zijn met ontspannen (lijkt een tegenstelling maar ik zal wel moeten Knipoog ). Heb op zich best veel aan die dag gehad, ook de theorie was IMO erg leerzaam. Het boek van Sally Swift dat ik vlak daarna heb aangeschaft ligt alleen nog steeds ongelezen op mij te wachten...

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 12:40

Lijkt mij ook heel goed, waar wordt zo'n dag gegeven?

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 13:18