(on)beleerd paard, wat liever?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:31

Oh ja, als ik heel veel geld zou hebben kocht ik een super ervaren springpaard, om zelf van te leren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:32

Ik koop voor mezelf geen ingereden paarden. Vind ik te duur. Als ik dat geld toch uit moet geven, dan koop ik liever een jong onbeleerd paard van een wat beter kaliber. Maar om te fokken zou ik misschien ook goed in staat zijn om een brave oude keurmerrie te kopen die nog wel mee op buitenritten kan maar niet meer in de sport.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:33

Niet ingereden. ook niet verkeersmak enzo. Zodat je hem helemaal naar je eigen hand kunt inrijden en ik het gewoon heel leuk vind om een paard dingen te leren.
maar ik vind het ook weleens fijn om op een goed doorgereden pony te rijden.

Dees

Berichten: 18937
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:40

germie schreef:
[naam verwijderd], niet elk paard wordt naar de L1 geprutst. Ik zou in zo'n geval gaan proefrijden.


Ja oke...is wel een beetje waar.
Maar; waarom zou iemand een fijn lopend paard met mogelijkheiden op L1 niveua verkopen? Een goed jong paard is niet zomaar te koop....
Vaak, heel vaak, heel heel vaak, stinkt het verhaal. Die L1 dressuur categorie is de gevaarlijkste categorie om in te kopen....

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 13:04

mijn volgende aanschaf zal zeer zeker een jong paard zijn in ieder geval niet ouder dan 2.5 jaar, hij huidige arab heb ik ook aangeschaft toen hij nog geen 2 jaar oud was. in de loop der tijd krijg je zo`n band met het paard dat eigenlijk het beleren een koud kunstje is (bij in iedergeval wel)
ook heb ik een arab aangeschaft die toen al 7 was (= niet oud) met haar heb ik veel meer probelemen gehad doordat er in haar jongere jaren niet op de juiste manier ingereden is, met het gevolg dat de nukken bij haar er moeilijk uit te halen waren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 13:09

Ik vind het zadelmak maken gewoon prachtig werk. Ik doe het heel graag, raak altijd erg enthousiast over het paard als ik daarmee bezig ben.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 13:48

Ik ga voor een groen paard. Ik vind het gewoon heel erg leuk om een paard de basis te leren. En bij een zelf ingereden paard heb ik ook meer het idee dat wat wij als combinatie hebben gepresteerd, we ook echt zelf hebben gedaan, en niet de ruiter voor me:-P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:34

Een groen paard.
Zonder enige twijfel.

ik heb er zelf al meerdere zadelmak gemaakt, en zonder arogant over te willen komen, liepen die allemaal lekker op de hulpen en vol vertrouwen rond.
Ik heb ook op paarden van mensen gereden, die dus verreden waren, bleh Misselijk

Dus een helemaal groene, zo van het land.

en verder ben ik er dan ook trots op om te zien wat je ze allemaal zelf hebt kunnen leren.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 14:50

Ik heb Camilla dus echt super groen gekocht. Super leuke uitdaging en je leert er heel veel van! Maar als ik een nieuw paard ga kopen, dan word het toch een niet echt groene. Liever eentje die al zadelmak is en al op zn eigen benen kan lopen. Verder hoeft nog niet. Hoeft dus ook nog geen wedstrijd ervaring te hebben ofzo, zodat ik hem toch nog naar mijn eigen hand kan zetten. Haha!
En anders een groene die ik in training zet. Ik denk dat ik niet snel een volledig bereden paard ga kopen, te veel kans dat ie al verpest is enzo.
En net zoals Des zegt heb je dan ook zelf wat gedaan ipv de vorige eigenaar ofzo. Lachen

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:08

Cerise was al wel ingereden maar kon nog nauwelijks iets.
Ze werd gebruikt voor buitenritjes en that's it.
Wel was ze dus al goed verkeersmak!

Ze kon de overgangen maken maar had grote moeite met galop nog. Vooral in de binnenbak, buiten in het bos ging dat wel omdat ze dan hard kon.
Ze kon in stap en draf afwenden maar buigen/stelling nog niet.
Verder was ze een tijd zonder bit gereden dus wilde ze niet zo graag aan 't bit lopen, nageeflijk rijden ging nauwelijks... ik heb er erg lang over gedaan voordat dit beter werd omdat ik hier zelf ook geen raad mee wist.

Ze moest nog leren haar achterhand en rug goed te gebruiken, dus al met al zijn we daar een half jaar mee bezig geweest voordat ze vrij 'netjes' liep, althans ALS ze een goede bui had.. Haha!

Wat voor paard ik na haar zou kopen?
Net zoiets, maar dan wel eentje die gewoon met bit is gereden altijd, en die aan de teugel kan lopen en al iets beter de galop kan.
Dus eigenlijk een paard dat bijna een simpel B-proefje kan lopen, althans in de les.
De rest kan ik hem/haar zelf wel leren onder goede begeleiding.

Een paard dat al Z loopt of zo zou ik nooit kopen. Waarom?
Of ik zelf ooit Z rijdt is nog maar de vraag. En als ik met zo'n paard L dressuur wil bereiken is dat voor mijn gevoel helemaal niet zo'n grote uitdaging als wanneer het paard toen ik 'm kreeg nog niet eens B was.
Dan heb je toch wat meer dat voldoeningsgevoel! Lachen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 15:26

Zadelmak... verder groen. Met het zoeken naar een leerpaard op zulke slecht gereden paarden gezeten, paarden die stug waren omdat de ruiter zo reed, voor mij geen paard dat niet licht in de hand is!
Het is me eigenlijk heel goed bevallen om mijn eigen paard te beleren.
Daarbij vind iedereen die er eens mee gereden heeft het een ontzettend fijn paard, mooie bekroning van het werk.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 16:44

Felix was licht aangereden toen ik hem kreeg(stap draf galop en sturen)
Ik heb zelfnog wat toegevoegd als achteruit, beginnende spin, pasje opzij.

Danno rijd ikzelf in, al denk ik soms waar ik in vredesnaam aan begonnen ben. Het gaat allemaal wel goed, maar buitenrijden vind ik dus gewoon eng, kom ik eerlijk vooruit.
Vooral omdat we aan een hele drukke weg zitten , ook met een ander paard voel ik me niet echt op mijn gemak. Mijn val van afgelopen zomer zal daar zeker mee te maken hebben(en dat was van Felix af Verward )
Ik heb nu al 4 maanden niet op hem gereden wegens gebrek aan een goed zadel. Maar ik ga wel door hoor, ik begin er weer zin in te krijgen om verder te gaan.

Mijn volgende paard wordt een ijslander en dat moet een goed gereden 4 ganger zijn omdat ik daar zelf helemaal geen ervaring mee heb.
Lekker mak langs de weg zodat ik me niet te veel 'zorgen ' hoef te maken.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 18:09

Of helemaal groen, of een dier waar ik nog een hele hoop van kan leren, niet een paard waar alle trucjes opzitten, maar een fijn gereden paard waar ook oefeningen opzitten, niet elk paard wat Z heeft gelopen is fijn gereden. De paarden die ik zelf zadelmak heb gemaakt waren meestal redelijk te rijden, dus dat doe ik liever dan een verpeste k u tbok van een particulier, al zit daar natuurlijk wel een uitdaging aan.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 18:40

Ik heb een groen paard gekocht in de zomer. Mijn eerste paardje weliswaar, maar ik werd gewoon verliefd op haar en ze past gewoon goed bij me. Dat ze groen is maakt het wel moeilijker denk ik straks als we haar gaan inrijden, maar ja, ik zorg dat ik ervaren hulp erbij krijg! Voordeel is wel dat ik een enorme band met Cheyenne opbouw en dat ik haar helemaal kan vormen tot een heerlijk paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:24

Leren paardrijden doe je het beste en snelste op een goed gereden paard. Ik rijd ook altijd jonge paarden, en ben er af en toe bang voor dat ik nooit verder kom dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:30

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens.
Je leert op allebei veel.

op oudere leer je voelen, als het goed is, hoe het hoort te voelen.

op jonge paarden leer je snelle reflexen krijgen, door weg springende paarden enzo.
Vaak zitten er nog volop streken in, hier leer je ook op een handige manier om een paard daar doorheen te krijgen.

Dus eerlijk gezegt leer je volgens mij het meeste als je de kans hebt om op beide te rijden.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 23:28

Ik zou voor een onbeleerd paard gaan. Sher was toen ik haar kocht al een beetje bereden, ze wist wat stap, draf, galop en ho was maar dat was alles. Als ik geen begeleiding had gehad had ik haar denk ik niet gekocht, dan zou ik wel bang zijn dat ik haar dingen fout aanleer. Maar nu lijkt het me wel eens leuk om een paard echt van het begin af aan alles te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 00:11

Ik zou absoluut gaan voor een onbeleerd paard. Die kun je tenminste zo naar je hand zetten als dat je dat wilt. Maar dat kan ik nu pas zeggen nadat ik met Lois heel wat tegenslag heb beleefd in het begin.

Lon
Berichten: 888
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 00:21

Beleerd. Niet omdat ik zo graag met het gelazer van een ander opgescheept wil zitten, maar puur omdat ik denk dat ik nog een boel kan (en moet!) leren voor ik op een heel groen paard stap. Dus doe mij maar een leermeester, zowel voor t springen als t dressuren (dat wordt dus nog heel lang sparen)

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:06

Sandor was net zadelmak toen ik hem kocht. Er had 6 x iemand opgezeten. Hij had wel al in het tuig gelopen. Dus links, rechts, stap en draf zaten er al op. Het is wel een uitdaging om een jong paard te zien groeien onder je en die band dan helemaal op te bouwen.
Ben blij dat ik toch voor een jong paard heb gekozen !!

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:08

Ik zou voor een beleerd paard gaan omdat het paard de basis kent en waarmee je verder in de sport kan en recreatie kan rijden en dat je nog kan bijleren. Een onbeleerd paard moet je alles leren en daar heb ik het geduld gewoon niet voor. Ik heb Bobo gekocht als beleerd paard waarmee ik recreatie rijdt en ook onderlinge wedstrijden. Een goede kennis heeft Bobo beleerd en vier jaar gehouden tot ze Bobo aan mij verkochten.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:24

Mij maakt het niet zo heel veel uit maar ik heb nu toch al 2x gekozen voor een onbeleerd paard namelijk Melano en Early. Het is gewoon zo'n uitdaging om je eigen pony helemaal naar je hand te zetten op joun manier! Er is niks mooiers dan dat. Ik vind dat je daardoor ook een hele hechte band krijgt met je pony. Zelf leer je er ook onwijs veel van!
Een beleeerd paard wat al veel dingen kan is natuurlijk ook heel erg leuk maar dat spreekt me toch niet zo heel erg aan. Maar toch zou ik het nog niet weten wat ik zal kiezen als ik nu een pony mocht uitkiezen.. beleerd of niet..

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-02 11:26

Nu zal ik ook maar even zeggen. Haha!
Mijn voorkeur gaat uit naar een groen paard, waar nog niemand aan heeft lopen prutsen.

Maar zelf heb ik een al helemaal ingereden paard gekocht.
Nou hij heeft voor dat ik hem ging rijden alleen maar stap draf en ho en keihard galloperen met zn kop in de lucht gedaan.
Ik ben nu al heel blij dat hij gewoon in de gang blijft wat is aangeven en een beetje nagevelijk is... Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:43

Waar ik wel voor wil waarschuwen.
Mensen die nu lezen dat veel mensen een groen paard wel fijn vinden.
hou er rekening mee, dat je zelf flink wat ervaring nodig heb om een groen paard ook echt naar je hand te zetten.
Dus dat hij ook echt lekker loopt.

En met veel ervaring bedoelik dat je al verschillende paarden en daaronder ook jonge paarden hebt gereden, zodat je een beetje weet wat je te wachten staat.

Want helaas heb ik dat naar de hand toe zetten, erg vaak mis zien gaan bij menesen die een jongpaard gewoon niet consequent kunnen opvoeden/rijden.
Dus staar je niet blind op het groene paard, voor vele is een fijne 5e jarige meer waard.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:58

Als ik ooit een eigen paard zou kunnen kopen, zou het een licht aangereden paard zijn. Niet eentje die groen van het land komt, maar ook niet een die alles al kan.
De basis moet erin zitten (stilstaan, stap, draf, galop en niet ontzettend stug in de mond) maar hij hoeft niet op super niveau te kunnen lopen. Als ik later het geld voor een paard heb, spaar ik nog wel even door, zodat ik zeker in het begin ook nog het geld voor ontzettend goede begeleiding heb (in het begin, vaker per week, keer of 4, daarna voor 1 keer per week les) Want zonder zal ik niet echt ver komen Lachen