Paardenziekte door de mens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juffertje

Paardenziekte door de mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 22:00

11/02/2008 ‘Paardenziekte’ (column)

Dierenarts Evert Offereins schreef bijna tien jaar columns over zijn ervaringen als dierenarts voor paardenblad Bit. Een selectie van deze columns is verschenen in het boekje ‘Haverkorrels’. De discussie over ‘een verplicht diploma voor aanschaf paard’ komt niet als een verrassing, Offereins kreeg tijdens zijn werk regelmatig te maken met misstanden in de paardenwereld.

Column Offereins
,,Nee. Dit keer geen ziekte die bij paarden voorkomt, maar een ziekte van de mens. Wel één die onherroepelijk veel paardenleed veroorzaakt.”

,,De ziekte heeft als primair kenmerk het willen bezitten van paarden of pony’s. De precieze oorzaak is nog onbekend. Uit liefhebberij? Vanwege de status? Uit gekte? Gaandeweg de ziekte krijgt het de kenmerken van een verslaving. De eerste pony is een rijk bezit. Maar wat zou het toch mooi zijn als er een speelkameraadje bij komt. Kan gemakkelijk, het weilandje is groot genoeg. En een bijkomend voordeel, ‘ze kosten niks op het ogenblik’. Drie voor de prijs van één. Maar zelf fokken is eigenlijk nog veel leuker. Ze zeggen dat er veel vraag komt naar pony’s; kun je er ook nog wat aan verdienen.”

,,Binnen de kortste keren staat het landje vol pony’s. Prachtig. Hoe meer, hoe rijker het gevoel bij de zieke eigenaar die nog niet door heeft dat zich een drama aan het ontwikkelen is. Immers, het is zomerdag en er staat (nog) gras genoeg. Maar dan komt er een lange natte winter, het landje wordt kaal en modderig. Er moet duur voer aangekocht worden.”

,,Het gaat een winter goed. De zieke verheugt zich al weer op het voorjaar en de tijd van veulentjes. Het kan nóg een winter goed gaan. Dat er een paar jaarlingetjes dood in het weiland gevonden worden is pech hebben. Statistisch te verklaren. Dat ondervoeding en ernstige worminfectie de oorzaak zijn, komt niet bij de eigenaar op. En niemand ziet het drama naderen. Uiteindelijk komt de fatale winter. Geld voor voer is er niet meer. De eigenaar gaat maar liever niet meer naar zijn weilandje kijken. De zieke kan het niet meer aanzien.”

,,Talrijke keren ben ik bij de winterdag met een inspecteur van de Landelijke Inspectiedienst en de politie getuige geweest van deze gruwelijke misstanden. En dat niet alleen op ponybedrijven. Ook op een groot paardenfokbedrijf met tweehonderd fokmerries, veulens en jaarlingen mocht ik als deskundige en getuige opdraven. Het is geen pretje om zwaar verwaarloosde dieren te zien. Paardenziekte is een ernstige ziekte.”

bron: http://www.horses.nl

Knavia

Re: Paardenziekte door de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:55

Ai, da's niet mals, maar wel mooi geschreven en mijns inziens helemaal waar. Waar het verstand ophoudt neemt de 'liefde' het over.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:11

Hard, maar denk ook vaak de werkelijkheid.

Pfff. Broodfokkers noem ik het. Bloos

Kan me daar zo kwaad om maken.

Kopen een pony/ paard, gaan ermee fokken, worden steeds groter en op een gegeven moment zien ze door de bomen het bos niet meer en leiden de dieren eronder.
Hier moet idd een halt toe worden geroepen. Vork

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:07

Haha idd hard! Maar oh sooo true!
Alsof er nog niet genoeg paarden in NL zijn.... Huilen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:09

helemaal met die man eens

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:11

cru, maar helaas erg waar. Wou dat ik de man ongelijk kon geven. Lachen

Mooi geschreven.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:12

Tja.... helaas is het waar wat hij schrijft en zijn er veel te veel mensen bij wie het zo werkt...

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:16

Ik kan niet anders dan Offereins gelijk geven. Hoevaak hoor en zie je (ook Bokt) zeer ondeskundige mensen een paard aanschaffen met alle gevolgen van dien. Een man bij mij in de buurt schafte een oude merrie aan. De merrie was zeker half twintig. De eigenaar zou en moest er een veulen bij fokken, maar de merrie gaf duidelijk aan dat de kracht niet meer te hebben. Het veulen kwam (een hengst), groeide en maakte moeder-merrie het leven zuur met zijn hengstenstreken. De oude merrie werd zienderogen slechter. De eigenaar wimpelde het gedrag van de hengst en de merrie af als: ze zijn leuk aan het spelen, dat houdt de merrie jong. Ja....en wat zeg je daar op. Verdrietig

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:16

Tis helaas inderdaad realiteit..

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 10:47

kaatje77 schreef:
Hard, maar denk ook vaak de werkelijkheid.

Pfff. Broodfokkers noem ik het. Bloos

Kan me daar zo kwaad om maken.

Kopen een pony/ paard, gaan ermee fokken, worden steeds groter en op een gegeven moment zien ze door de bomen het bos niet meer en leiden de dieren eronder.
Hier moet idd een halt toe worden geroepen. Vork

Hoeveel topics gaan er hier op bokt (stiekum) niet over, wie heeft de meeste paarden? Ik kan er heel wat noemen.
Trieste van alles is dat de mensen het zelf niet doorhebben.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:05

Juffertje schreef:
Hoeveel topics gaan er hier op bokt (stiekum) niet over, wie heeft de meeste paarden? Ik kan er heel wat noemen.
Trieste van alles is dat de mensen het zelf niet doorhebben.

Echt waar?
Hier schrik ik wel van.

Ik heb zelf 1 paard, 2 d-pony's voor de fok en een shetlander.
Maar heb al jaren geen veulen gefokt omdat ik niet kan voldoen aan het ideaal beeld van het NRPS.
Aankomend jaar heb ik een leuke hengst op het oog en wil ik weer een gokje wagen, mits de merries op tijd drachtig worden.
Ik probeer het 2 cyclussen en gaat het niet, jammer dan.
Volgend jaar weer een kans.

Ik ken ook iemand die heeft ik weet niet hoeveel paarden en stuk voor stuk allemaal van die halven en het meisje rijdt er ook wedstrijden mee en eindigt vaak laag.
Tja, dan denk ik, verkoop de hele handel en koop 1 leuk paard waar je echt ook nog een keer een prijsje mee zou kunnen winnen en stop daar dan ook.
Maar nee, elk jaar moeten alle merries bij 1 speciale hengst, want die kruisingen zijn zo leuk.

Bleh......daar walg ik van, maar heb de moed niet om er wat van te zeggen. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:12

VSW --> PP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:41

Sterk stuk. Niet mals idd, maar erg waar.... Scheve mond