hoe gaat een gemiddelde les bij jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lie_ke

hoe gaat een gemiddelde les bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 22:02

nou de titel zegt het al Haha!
ik begin wel,
in het begin stappen we 5 minuutjes rond, dan rijden we 20/30 min voor ons zelf dus gewoon figuren, draf en soms galop.
na een half uurtje gaan we met zn allen op de grote volte halsstrekken en even stappen, daarna meestal (als we wedstrijd hebben binnenkort) het proefje omste beurt oefenen, soms ook iets anders als 4tal rijden of een sprongetje of gewoon nog een half uurtje voor onszelf rijden en dan uitstappen.
nu jullie! Haha! Knipoog

Nano05

Re: hoe gaat een gemiddelde les bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:43

Dit hoort thuis bij: De kantine --->>> manegepraat

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:57

eerst even een paar rondjes stappen. dan wat oefeningetjes in stap doen (grote voltes, gebrokenlijnen enz..) dan draven we aan en ga je gewoon voor je zelf rijden met veel figuren enzo en met natuurlijk een paar aanwijzingen. als je goed los gereden bent gaan we omstebeurt in galop (als iedereen van me les er is zijn we met z'n 3en) na de galop nog even draven en dan uitstappen. de les is trouwens maar een half uurtje.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:57

-> MA

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:53

Stappen met oefeningen, draven met oefeningen, doorzitten in draf met oefeningen, galopperen met figuren, draven met lange teugel, stappen met lange teugel, draven doorzitten, galopperen met enkele oefeningen (op de andere hand), draven met lange teugel, stappen met lange teugel.
Oefeningen: figuren rijden, wijken, schouder binnenwaarts, travers, etcetera.
Af en toe springen we een les, of doen we een spelletje (voetbal, rugby bijvoorbeeld).

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:57

eerst instappen
gewoon voor je zelf ff wat gebroken lijnen en voltes rijden
ff lekker los draven.
dan les
we draven aan rijden met z'n allen wat figuurtjes
uitstrekken verzamelen
overgangen
wijken, travers, enz enz enz
en dan galoperen (beiden kanten op)
en dan uitstappen

maar dit is ongeveer
eigelijk is onze les elke week anders
ene keer richten we op het wijken, andere keer op het verzamelen en verruimen
en dan weer op de galop
natuurlijk hebben we ook af en toe een lekker springlesje

RCHLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:01

lekker losstappen op bijde handen,
losdraven.
en dan gaan we echt rijden meestal verschillende dingen.
zowiezo figuren rijden voor je zelf.
en dan moeten we wijken of oefenen met vierkant staan enz.
en nog andere dingen. bv. aan de teugel oefenen.
dan gaan we galoperen. meestal op verschillende manieren bijvoorbeel door de S van hand veranderen bij de b en dan bij de e aanspringen. dan draven en van hand veranderen en weer galoperen.
dan weer draf, dan geef je je paard langere teugel nog wel werken met je paard dus figuurtjes en dan langzamer hand terug naar stap en uitstappen.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:30

Wij stappen eerst 10/15 minuutjes los. Op de linkerhand. Dan veranderen we van hand. En mogen we draven. ( we rijden uiteraard vrij en niet in de colonne ik rij in gevorderd.)
Beetje figuren rijden ensow. Beetje stelling vragen.
ik rij van 7 tot 8. en dan rond half 8 mogen we galopperen enzo.
En dan rijden we tusendoor ookal een beetje aan de teugel. Dan veranderen we weer van hand. En mogen we weer galopperen en uiteraard (tussen door even lange teugel en belonen) Weer even galopperen en aaan de teugel rijden. En beetje tussendoor ook licht eraan wijken of draf verruimen. En .. daarna soms ook laatste draf dus draven met lange teugel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 02:10

Sinds kort rijd ik niet meer bij een manege, ik heb nu welgeteld 2 lessen gehad bij de stal waar ik tegenwoordig rijd, een priveles en een groepsles, in die groep ga ik voorlopig rijden. Het is een beetje anders dan ik gewend was, dit is wat we in de groepsles hebben gedaan:

er reden 3 ruiters waarvan 1 al erg goed (zij mag dan ook op de verkooppaarden rijden) Ik en nog een ander meisje rijden op lespaarden. Wat we hebben gedaan: losstappen met wat figuren, daarna draven met extra aandacht voor het paard waar ik op zat, op zowel de linker- als rechterhand net als overigens het stappen. Daarna even lange teugel in stap gevolgd door tölten op de linker- en rechterhand met wat extra aandacht voor het andere lespaard (dat liever draaft), uiteraard hebben we zowel in draf als in tölt wat figuren zoals voltes, wendingen, gebroken lijntjes enz. gereden al lag de nadruk op takt en tempo, we rijden voor onszelf. De instructrice zou vragen aan de trainer/eigenaar of we deze week met balkjes aan de slag mogen, voor de draf is het natuurlijk wel noodzakelijk dat we goed in verlichte zit kunnen zitten. Ik heb al wel in de gaten dat meer wordt gelet op mijn houding dan bij de doorsnee manege met uitzondering van mijn laatste gewone-manege-instructrice. Ook zijn de lessen in de eerste plaats voor de ruiters bedoeld en niet voor de paarden, die kunnen het tenslotte al Vork Uitstappen hebben we aan de hand in de bak gedaan.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 03:03

meestal zo'n 5 minuutjes stappen. dan 25 minuten voor onszelf rijden beetje draven galloperen figuren rijden enzo, dan gaan we meestal nog een bepaalde oefening trainen zoals: wijken, schouder binnenwaarts, springen, af en toe mogen we een kwartiertje lekker crossen...

LauraRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:23

5 minuten bezig met beugels en dergelijke, dan 5 minuutjes stappen, draven en figuren rijden, dan stappen 5 a 10 minuutjes dan galopperen en daarna uitstappen, en soms doen we springen inplaats van galopperen

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:52

Wij gaan eerst gewoon stappen, en dan gewoon wat loswerken voor onszelf (maar ieder wel in dezelfde gang en dezelfde richting Tong uitsteken ) denk aan stap, draf, galop, figuren, tempowisselingen, paar pasjes opzij enzovoort. Dan gaan we even een paar minuten stappen, terwijl de instructrice de namen opschrijft Tong uitsteken
En dan licht het eraan. Bijna iedere keer gaan we wel wijken. En soms ook schouderbinnenwaarts, travers enz.
En dan ook wel eens galopoefeningen. (a-c lijn over in galop, hand veranderen in galop, galop vanuit stilstand, slangenvolte in galop noem maar op)
Of afzonderlijk galopperen. Dus dat de rest in een rij stapt, en dat we dan om de beurt de bak rond galoperen. Met als doel dus dat degene die achter de voorste rijden hun paard in stap moeten houden en de ander zelfstandig zijn paard in galop kan zetten.
Dan gaan we uitdraven, hals strekken en uitstappen.

_lotteke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:22

eerst instappen, dan laar de instructrice ons figuren en overgangen maken en als het nodig is corrigeert ze ons , tussendoor stelt ze theorie vragen of ze leert ons nieuwe figuren hulpen etc. ze helpt ons bij het zitten van de onafhankelijke zit en soms maken we een springetje, op het laatst gaan we natuurlijk uitstappen

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:49

* opstappen
* instappen
* paarden oppakken en wat vragen
* draven en veder los rijden
* even pauze
* paarden weer oppakken
* galoperen
* draven soms nog wat wijken
* galoperen andere hand
* pauze
* de laaste 10 min even doorvragen
* lange tuigels draven
* uitstappen

hahah eigenlijk best wel veel in een uurtje maar is eigenlijk altijd wel erg leuk Knipoog

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:15

Instappen, daarna loswerkoefeningen; tempowisselingen en figuren enzo, vaak ook schoudervoor. draf; voltes, oefeningen, werken naar aanleuning, galopperen, oefeningen, galopperen op de andere hand, weer oefeningen. Draven en dan eventjes stappen als break.
Dan draven en oefeningen als schouderbinnenwaarts en wijken enzo. Vaak ook balkjes in een halve cirkel om de pas te verlengen. Of springen. hals strekken, stappen, uitstappen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:19

Losstappen, loswerken, 5 min stappen, 5 tot 10 min. galoperen (daarbij contragalop oefenen, voltes, gebroken lijnen etc.) dan draven, daarbij oefenen we o.a. wijken, sb, travers en appuyeren, 10 min. voor het voor het eind uitdraven, 5 min. voor het eind uitstappen maar vaak stappen we nog tot tien over.
Dat was het wel zo'n beetje, en onder het draven doen we natuurlijk gewoon allerlei figuren. We rijden niet in een treintje, maar dat spreekt voor zich. Lachen
We

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:20

Pfoe wat wij deden in de manegeles:
- variërend 5 tot 20 (!) minuten instappen
- aandraven en bij A en C op de grote volte
- op beide handen op de hoefslag galopperen
- soms wijken
- afentoe proefje oefenen, voetballen en andere spelletjes

En dat was dan een gevorderde les, lijkt me begrijpelijk waarom ik gestopt ben met manegerijden Knipoog

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:21

Jee aukje91 das wel heel erg voor een gevorderde les... Ter vergelijking: Wat ik beschreef was ook een gevorderde les...

Nicoleee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:44

mmmm vrijwel geen les, vandaar dat ik er ook mee gestopt ben. Intructeur vond bellen en met anderen praten interessanter!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:13

Stappen , 10 min , figuren rijden in stap , draven , figuren rijden en tempo wisselingen , wijken , voltes in galop , wijken in galop , middegalop , en dit dan allemaal op alle bij de handen . + uitstappen 15 ..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:17

Ik geef les op een manege en wij beginnen met allemaal tegelijk op de AC-lijn opstappen.

vervolgens gaan we gymnastieken (zodat onze eigen spieren los zijn en je een onafhankelijke zit krijgt)

Daarna gaan we de pony's los werken in stap, afhankelijk van hoe de pony's zijn 5 a 15 minuten.
Dan gaan we loswerken in draf, veel van hand veranderen.
Weinig hoefslag maar nog niet echt kleine scherpe wendingen, (paard moet eerst los zijn)

Na het loswerken, stappen we 2 rondjes aan de lange teugel, daarna pakken we de paarden weer op en vragen we ze iets hoger op (ligt wel een beetje aan de ervaring van de ruiters)
Dan gaan we iets harder aan het werk (moeilijkere oefeningen)
Dan op rechts en links galop, afhankelijk van de ervaring van de ruiters hier ook verder in werken.

En dan uitstappen.
voor de kleintjes dan nog een rondje om de wereld of op je pony staan (wat gekke leuke dingen)

Dan moeten de ruiters de pony's naverzorgen, bitjes afspoelen en spulletjes opruimen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:30

een paar rondjes warm stappen, de benodigde figuren stappen op beide handen om de spiertjes los te krijgen. Hierna wat overgangen oefenen. Hetzelfde in draf doen als in stap. Dan gaan we afhankelijk van de les, iets moeilijkers doen. Soms gaan we springen, soms gaan we verder met wijken, travers enzo.
Links en rechts galop.
Uistappen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:36

[quote="sannekeee"] wijken in galop quote]

Dat hoop ik toch niet. Nagelbijten / Gniffelen
Over het algemeen breekt een paard dan namelijk zijn benen.
Mischien bedoel je appuyeren, maar dat lijkt me sterk aangezien je nog niet verder als wijken bent gekomen. Dan zou je eerst moeten leren appuyeren in draf.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:51

Miss_Malfoy schreef:
Dat hoop ik toch niet. Nagelbijten / Gniffelen
Over het algemeen breekt een paard dan namelijk zijn benen.
Mischien bedoel je appuyeren, maar dat lijkt me sterk aangezien je nog niet verder als wijken bent gekomen. Dan zou je eerst moeten leren appuyeren in draf.

De leerares noemt het gewoon wijken .

We wenden in galop af bij de a en wijken dan naar de hoefslag. Het kan best wel appuyeren zijn maar ze noemt het gewoon wijken.

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:31

* Opstappen
* 10 minutjes instappen
*25 minutjes draven ( kris kras ) ZELFSTANDIG RIJDEN EN LOSWERKEN E.D
* 5 minutjes galopperen aan beide kanten
*Ongeveer 10 minutjes springen
* 5 minutjes uitdraven
* aan losse teugel uitstappen
* afstappen

Haha! XX EGT GEZELLIGE LES XX Haha!