omg wie helpt me uit de droom :P (oude pony pensioen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

omg wie helpt me uit de droom :P (oude pony pensioen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 16:53

ik wordt ineens weer 'geconfronteerd' met een oude pony op de manege waar ik voorheen veel kwam..
de merrie is naar schatting 20+ jaar, en eigelijk al jaren aan pensioen toe..

ik heb altijd gehoopt dat ik haar kon kopen voor een 'goede oude dag'...
maar had dat idee aan de kant gezet, omdat het toen niet haalbaar was.

of het nu haalbaar is?
als mn situatie zo blijft zoals nu de plannen zijn, misschien wel. (theoretisch gezien)
tenminste...

er zullen vast en zeker extra kosten bijkomen.
dus wie kan me uit de droom helpen haha

heb ik er gelijk in als ik denk dat er veel kosten bijkomen voor tandarts,
hoefsmid (ze staat onmogelijk hoog op de verzenen, en is vaak onregelmatig)
dekens etc, in hoeverre houd een oude pony zichzelf warm op de wei?
voeding, in hoeverre moet een oude pony aangepast voer hebben?
dierenarts, in hoeverre is de kans verhoogd op ziekte/onkosten?

en dan eigenlijk het meest cruciale, op een dag zal er afscheid moeten worden genomen...
en hoe weet je van tevoren of je dat aankan?
of je zakelijk genoeg met de feiten om kan gaan?

wie wil er zo vriendelijk zijn om me weer even op aarde te laten landen,
het lukt mezelf nu even niet om dit idee weer uit mn hoofd te halen Bloos

thanks Tong uitsteken

Lise81

Re: omg wie helpt me uit de droom :P (oude pony pensioen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:49

Als jij zo'n dier een goeie oude dag wil bieden, waarom niet? Ik ga dat niet uit je hoofd praten hoor Knipoog Kan alleen maar zeggen, wat een goed idee!
Extra kosten is afhankelijk van het paard en wat je er mee wil en hoe ze nu gehouden wordt en hoe je haar wilt gaan houden.

Oudere paarden hebben in de regel meer moeite met warm houden. Het is dan ook belangrijk dat ze voldoende energie binnen krijgen en dat ze een plekje hebben uit de wind/regen.
Als ze moeite heeft met eten eerst een gebitsverzorger naar laten kijken en misschien heeft ze dan wel aangepast ratsoen nodig. Het gaat vooral om het kauwen van hooi/kuil, en misschien dan nog aanvullen met krachtvoer/slobber.
Voeren ligt verder aan of ze dik is ja of nee. Te dik of te dun is niet goed. Het is verder erg afhankelijk hoe ze nu wordt gehouden en hoe je haar wilt houden. Een weide is prima, maar het liefst natuurlijk met schuilstal. Als ze altijd binnen heeft gestaan kan ze het moeilijker vinden om zich aan te passen.

Eigelijk denk ik dat het niet veel uit maakt of je een ouder paard neemt qua kosten. Het ligt aan de hardheid van je paard. Er zijn zat mensen met 4 jarigen die om de haverklap iets hebben. In verhouding kan jij er misschien iets minder lang van je paard genieten dus kan je duurder uit zijn.

Het afscheidnemen is altijd moeilijk. Als je je hecht aan een dier doet het altijd pijn als je afscheid moet nemen. Ze is nu ongeveer 20, misschien heb je met goed geluk nog 15 jaar plezier van haar - met pech misschien minder lang. Zakelijk met de feiten om gaan zou mij niet zo goed lukken, het verdriet "slijt" over de tijd. Als je weet dat je alles heb geprobeerd wat in je macht lag en wat eerlijk was tegenover het dier (bijv. als ie anders door moest leven met pijn) zal je er sneller vrede mee hebben. Maar het verdriet hou je toch.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:12

ik sluit me helemaal aan bij lise81,
en ik ben zelf ook iemand die je dan met 2 voeten terug op aarde moet zetten hoor.hihi

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:18

Ik ga het ook zeker niet uit je hoofd praten. Helaas zijn mijn twee ouwetjes allebei vorig jaar overleden, maar zou ik het over kunnen doen, zou ik ze allebei zo weer hier heen halen.
Zie het verhaal van oud-manegepony Sunny in dit topic: [IM] Dag Sunny, mijn lieve, dappere zonnestraal

Nou, succes met het maken van je keuze. Al heb je volgens mij stiekem de beslissing al genomen.. Knipoog

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:22

Ik zou zeggen: doen! Ben zelf ook van plan om mijn favoriete manegepaard over enkele jaren een mooi pensioen te geven bij Noah op de wei, heb ook al vaak aan de kosten gedacht, aangezien de DA wrs een beetje vaker zal moeten komen, eventueel een dekentje in de winter als de spieren wat stijver worden van de kou, mss scheren in de zomer als ze moeilijker uit de wintervacht komen, aangepast voer, tandarts,... en ja dat afscheid... ik zou liever afscheid van hem nemen en weten dat hij nog enkele mooie jaren bij mij heeft gestaan, dan dat hij ik weet niet waar (slacht ofzo) eindigd.

Als je er zelf van overtuigd bent dat je de kosten kan opbrengen, zeker doen, vind het een prachtig gebaar van je Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 18:45

bedankt voor de reacties Lachen
punt is alleen, dat ik op het moment nog niet van plan ben/was om een pony te kopen,
maar wel weet dat ik dat ooit wel weer wil.
eigenlijk ben ik echt iemand van, ik zoek niks maar zie wel wat er op mn pad komt.
keuzes he.. wat is goed, wat is belangrijk, enz enz..
het zou wel kúnnen, (denk ik),
maar dan kunnen andere dingen weer niet..
ik had het hele plan dus uit mn hoofd gezet, maar ben er nu weer bij bepaald,
en dan ga ik weer he, zweven zegmaar, van... het zou zo mooi zijn,
en ik gun het die pony zo erg (en mezelf ook Haha! )

ik heb ook iets bijzonders met die pony, omdat ze de eerste was waar ik mee bezig was na een lange paardloze periode..

punt op het moment is niet alleen geld, (de extra kosten),
maar ook tijd, ik kom nu maximaal 3 keer per week toe aan mn 'verzorg' pony..
dusss, of het realistisch is weet ik eigenlijk niet precies,
aan de ene kant denk ik, soms moet je ook lef hebben en durfen ergens aan te beginnen,
aan de andere kant denk ik... volgens mij kan het niet.
dubbel dubbel..

*volgens mij raak ik de aarde weer aan inmiddels, met mn tenen haha*

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:52

Hoi Marigold,

Ik heb gisteren nog even bij 'de bewuste pony' gekeken, hij was druk aan het eten. Ik heb hem de groeten van jou gedaan. Tong uitsteken

De pony zal zeker 25+ zijn, maar ik denk wel dat het een harde pony is. Hij ziet er oud uit en loopt niet altijd regelmatig, maar het is wel een kleine harde pony. Een KWPN-er had allang het loodje gelegd. De eigenaar zei laatst dat de pony uit de gevorderde lessen gaat, hij is er simpelweg te oud voor.

In jouw tweede post zeg je: 'maar wel weet dat ik dat ooit wel weer wil'. Als je persé B. wilt hebben, dan zou ik daar niet te lang mee wachten. Als hij straks op een dag weg is, vergeef je het jezelf nooit meer. Zo zit ik met het paard die ik graag een goede oude dag wil geven, alleen ben ik nu niet in die positie. Mocht jij besluiten om B. aan te schaffen, dan kan ik je wel helpen met wat spulletjes, want ik gun het hem net zo hard als jij! Knipoog

Maar blijf wel realistisch je hebt kinderen, een huisje en je andere verplichtingen. Een oude pony in een wei (met stalletje en gezelschap) hoeft niet de hele dag een mens om zich heen te hebben. Toch moet je er wel zeer regelmatig heen. Prioriteiten stellen en goed bedenken wat je wilt.

Succes!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 08:56

OPG -> PP

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 09:00

Tijgertje86 schreef:
Hoi Marigold,

Ik heb gisteren nog even bij 'de bewuste pony' gekeken, hij was druk aan het eten. Ik heb hem de groeten van jou gedaan. Tong uitsteken

De pony zal zeker 25+ zijn, maar ik denk wel dat het een harde pony is. Hij ziet er oud uit en loopt niet altijd regelmatig, maar het is wel een kleine harde pony. Een KWPN-er had allang het loodje gelegd. De eigenaar zei laatst dat de pony uit de gevorderde lessen gaat, hij is er simpelweg te oud voor.

In jouw tweede post zeg je: 'maar wel weet dat ik dat ooit wel weer wil'. Als je persé B. wilt hebben, dan zou ik daar niet te lang mee wachten. Als hij straks op een dag weg is, vergeef je het jezelf nooit meer. Zo zit ik met het paard die ik graag een goede oude dag wil geven, alleen ben ik nu niet in die positie. Mocht jij besluiten om B. aan te schaffen, dan kan ik je wel helpen met wat spulletjes, want ik gun het hem net zo hard als jij! Knipoog

Maar blijf wel realistisch je hebt kinderen, een huisje en je andere verplichtingen. Een oude pony in een wei (met stalletje en gezelschap) hoeft niet de hele dag een mens om zich heen te hebben. Toch moet je er wel zeer regelmatig heen. Prioriteiten stellen en goed bedenken wat je wilt.

Succes!

i know i know... Tong uitsteken

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:07

Ook ik ga het je niet uit je hoofd praten. En ook ik heb een oud-manegepaard gekocht.
Ze is nu bijna 20 (heb haar een jaar) en is kerngezond. Ik heb aanzienlijk minder kosten dan mijn stalgenoten met jonge paarden. De DA is alleen langsgeweest voor de inenting en gebitscontrole. De kosten hangen dus een beetje van de pony af.
Toen ik die van mij aanschafte was ik eigenlijk ook nog niet van plan om een paard te kopen. Maar ik hoorde dat ze een beetje oud werd voor het manegewerk maar als privépaard nog jaren meekon. Toen heb ik besloten dat dit paard nooit naar de slager mocht en me voorgenomen om haar tegen die tijd te kopen. Eenmaal met dit plan in mn kop kon ik het totaal niet meer loslaten en heb haar meteen gekocht.
Ik zat en zit toen wel in de positie dat dit kon. Vaste baan (dus voldoende geld), stabiele relatie en bijna mn rijbewijs. Was eerst ook van plan om maar 3 keer per week te gaan. Maar toen ik haar eenmaal had wilde ik haar elke dag zien, dus maak ik daar tijd voor.
Ik ken jouw situatie natuurlijk niet, die kun je zelf het beste inschatten. Wel wil ik meegeven dat ik ontzettend veel plezier met mijn paard heb, en het dus zeker niet alleen voor haar doe. Heb er zelf misschien nog wel meer lol in dan zij.

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:20

ik kan je ook niet helpen , maar als je het zou kunnen doen is het natuurlijk het mooiste wat je voor die pony kunt doen, en ze hebben op hun oude dag ook niet iedere dag zoveel beweging meer nodig, i las dat je kinderen hebt, misschien kunnen die iederdag even lekker met de pony knuffelen en wat stappen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 09:27

de kids zijn nog jong, te jong om alleen bij een pony te zijn.
en zoals ik al zei ik kom er nu maximaal 3 keer per week aan toe om naar de vz pony te gaan..
verder zou het verstandelijk gezien beter zijn als ik eerst mn rijbewijs ging halen enzo..
maar het idee dat die pony (en dan dus precies díe pony) verkocht zou kunnen worden aan een handelaar, en dan op transport zou moeten en al die drama, dat steekt me echt.
ik denk er rustig over na, moet en kan niet overhaasten,
ben er nu weer nuchter over, haha gister was het even weer nieuw, en ik kan soms wat impulsief zijn Knipoog
daarom had ik even wat feedback nodig van 'jullie' Bloos
neemt niet weg dat ik het nog steeds heel graag zou willen, lekker op het land, lekker tutten en verder niks van vragen.
heerlijk voor de pony, en fijn voor mezelf (geeft voldoening).
mijn vriend zegt (heel nuchter), je ziet het als ontspanning, maar denk je niet dat het een verplichting wordt?
is ook zo hoor, die kant zit er natuurlijk ook aan..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:35

Nou...ik ga je ook niet uit de droom helpen Bloos
Mijn 1e paard was ook een oud manegepaard waarvan het laatste hoofdstuk van zijn leven geschreven is rond zijn 40e verjaardag Knipoog .
Ik was ook niet van plan een paard aan te schaffen maar ja....ik kon hem al 5 jaar en heb hem nog 3 jaar een goed pensioen kunnen geven,tenminste dat het ik geprobeerd Knipoog
Waar je wel rekening mee moet houden is dat zo'n dier plezier in zijn leven moet houden en geen pijn of depressie mag vertonen want dan moet je er een eind aanmaken.Met een ouder dier komt dat toch vaak sneller dan dan bij een jonge en daar moet je zeker goed over na denken.

Toen ik hem kocht zat daar ook een 15-jarig meisje bij Haha! ...die is ook tot aan tijd dood gebleven met verzorgen.Trouw was ze er elke zaterdag en voor de andere dagen dat ik niet kon was er een goede vriendin die hem aandacht gaf.Hij stond wel op stal dus dat is zeker meer bewerkelijk dan wanneer ze op het land staan.
Ook op het land moet hij wel elke dag 2x gecontroleerd worden maar dat is een kwestie van een routine ontwikkelen en zoek er gewoon een liefhebber bij die dit een paar maal per week voor je kan doen.

Kosten tsja...enting,wormenkuur,stalling,tandarts...het komt er wel allemaal bij kijken..misschien een sponsor zoeken die maandelijks een klein bedrag wil doneren Knipoog
Dekens kosten niet zoveel...gewoon even snuffelen op het net Haha!

Ik heb nooit spijt gehad dat mijn 1e vriend zo oud was,hij heeft mij enorm veel geleerd en vergaf mij al mijn fouten...in ruil daarvoor heeft hij een heerlijke tijd gehad van veel aandacht,ruime box en veel weidegang en ook zeker een waardig einde.

Groetjes,Tinky

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:00

Marigold schreef:
de kids zijn nog jong, te jong om alleen bij een pony te zijn.
en zoals ik al zei ik kom er nu maximaal 3 keer per week aan toe om naar de vz pony te gaan..
verder zou het verstandelijk gezien beter zijn als ik eerst mn rijbewijs ging halen enzo..
maar het idee dat die pony (en dan dus precies díe pony) verkocht zou kunnen worden aan een handelaar, en dan op transport zou moeten en al die drama, dat steekt me echt.
ik denk er rustig over na, moet en kan niet overhaasten,
ben er nu weer nuchter over, haha gister was het even weer nieuw, en ik kan soms wat impulsief zijn Knipoog
daarom had ik even wat feedback nodig van 'jullie' Bloos
neemt niet weg dat ik het nog steeds heel graag zou willen, lekker op het land, lekker tutten en verder niks van vragen.
heerlijk voor de pony, en fijn voor mezelf (geeft voldoening).
mijn vriend zegt (heel nuchter), je ziet het als ontspanning, maar denk je niet dat het een verplichting wordt?
is ook zo hoor, die kant zit er natuurlijk ook aan..

zou je het niet met zijn 2en kunnen doen?
kosten zijn dan verdeeld [ook de extra kosten] en de tijd is ook verdeeld om de "verplichting" te voorkomen.
zelf heb ik ook een oude manege pony gehad.
hij was van een bekende die zijn zaak moest sluiten en deze meneer kon hij niet kwijt.
ik heb echt genoten van hem en hij duidelijk ook van zijn pensioentje,hij is bij mij 38 geworden.
kwa kosten ben ik heel eerlijk tegen je,oude paardjes krijgen ouderdom kwaaltjes.
mijn pony kon geen hooi meer eten,dus ander en extra voer.
regen verdroeg hij niet,tempratuurveschillen ook niet meer.
moest dus ook zomers voor de nacht een dekentje op doen om het verschil tussen dag en nacht op te vangen.
later was zijn hartje niet meer 100% en moest hij daardoor regelmatig aan de vochtafdrijvers.
het is echt leuk om te doen,zeker omdat je dit graag wilt/wou en je krijgt er veel voor terug [ik wel]
maar ik ga je niet vertellen dat het geen kosten meebrengt,niet altijd maar vaak wel.

succes Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:36

Misschien komt er ook wel een meisje mee die gek is op de pony (net als bij Tinky12), dat kan je de tijd schelen.

Als ik jou was zou ik eens met de manege-eigenaar van de pony gaan praten en iets afspreken? Misschien heeft hij al van meerdere mensen wat gehoord en kunnen jullie samen iets bedenken voor de pony.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:36

Even een kleine tip (maar die is eigenlijk in het algemeen) koop nooit samen een paard/pony.Er komt een moment dat de een iets anders wil dan de ander...op wat voor gebied dan ook.
Een eigenaar en verder bijrijders/verzorgers of medeknuffelaars Knipoog

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:22

ben je er al uit????

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:27

haha, nee zo snel gaat dat niet.
het komt onverwachts weer op mn pad, ik denk rustig na,
kan het me niet veroorloven te overhaasten Knipoog
dat heb ik in het verleden wel geleerd.
beter goed voorbereid iets aanpakken, dan impulsief handelen en later in de problemen komen..

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:34

zoals je al aangeeft heb je zelf waarschijnlijk tijdgebrek. Zou het dan geen idee om hem naar een pensionstal voor bejaarde paarden te brengen. Dan weet je dat hij goed verzorgd wordt samen met andere oude paarden en pony's. En dan hoef je er zelf niet verplicht elke dag heen. Het kost wat geld, maar dat levert voor deze pony een verzorgde oude dag op.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:38

ik heb het geluk mijn paarden aan huis te kunnen hebben....maarrrrrr....ben 4 jaar geleden bedonderd door een handelaar (bekende van de familie, achteraf bleek oplichter) en kocht een 12 jarige Holsteiner. Na een jaar bleek dat een ruim 25 jarige, afgekeurde Ierse Hunter te zijn Bloos .

Wij zijn een juridische procedure gestart en kregen ons gelijk. Handelaar stelde voor het paard terug te nemen, ons het geld terug te geven. Na wikken en wegen konden we het ons tóch niet over het hart verkrijgen.....nee.....het tutje loopt nu lekker, stief en stram van de atrose, bij ons in de wei. Ik heb er nooit op kunnen rijden maar zou haar niet willen missen Lovers

Mocht ze ooit verhuizen naar de eeuwig groene weiden, dan zal ik zeker weer een ouwetje erbij nemen....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:42

freespirit schreef:
ik heb het geluk mijn paarden aan huis te kunnen hebben....maarrrrrr....ben 4 jaar geleden bedonderd door een handelaar (bekende van de familie, achteraf bleek oplichter) en kocht een 12 jarige Holsteiner. Na een jaar bleek dat een ruim 25 jarige, afgekeurde Ierse Hunter te zijn Bloos .

Wij zijn een juridische procedure gestart en kregen ons gelijk. Handelaar stelde voor het paard terug te nemen, ons het geld terug te geven. Na wikken en wegen konden we het ons tóch niet over het hart verkrijgen.....nee.....het tutje loopt nu lekker, stief en stram van de atrose, bij ons in de wei. Ik heb er nooit op kunnen rijden maar zou haar niet willen missen Lovers

Mocht ze ooit verhuizen naar de eeuwig groene weiden, dan zal ik zeker weer een ouwetje erbij nemen....

jij en ik hebben het geluk dat we de paardjes thuis hebben Knipoog
paarden thuis hebben is ook kosten en zeker veel werk maar het maakt het toch makkelijker een paard op pensioen te zetten.
of je er thuis nou 1 of 2 moet doen maakt ook niet veel meer...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:17

@mariska32; yep, klopt helemaal....ik ben dan misschien niet helemaal de juiste persoon om TS uit de droom te helpen... Rolleyes
Stiekum hoop ik dat ze 'm tóch neemt en het lukt om nog vele fijne jaren met de pony te beleven Bloos

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:49

Hihi, zal ik je dan uit je droom helpen...

Ik zou het in jouw situatie niet doen.
Je hebt je kinderen en andere zaken thuis die je op orde moet houden. Werk komt daar ook nog bij. Kinderen en werk is al heel moeilijk te combineren, als je dan ook nog de verplichting van een pony erbij hebt...
Mensen kunnen wel zeggen dat je er niet elke dag heen hoeft, maar het is wel jouw verantwoording dat het paard er goed bij staat. Als er wat is, misschien midden in de nacht, moet je er wel naar toe kunnen.

Zou wachten tot je meer mogelijkheden hebt in tijd voor je zo´n verantwoordelijkheid op je neemt.
Paard een goede oude dag geven op bejaardentehuis voor paarden kan natuurlijk altijd, maar verwacht niet dat dat jouw opzet is.

sterkte met je keuze...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 20:14

je hebt gelijk,
ik voel me gewoon wat machteloos,
zou de pony graag helpen, maar kan haar niet genoeg bieden.

bedankt voor alle reacties, had het even nodig van me af te schrijven,
en wil soms te graag geloven in een droom..

*als er iemand is die zich geroepen voelt om de pony een oude dag te geven.. geen idee hoor hoe de eigenaar er tegen aan kijkt, maar voor serieuse mensen kan ik via pb wel wat info geven eventueel*

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:46

nee sorry.
als ik alles zou aannemen wat er word aangeboden kom ik aan 100 boxen nog te kort.
wel zou je hem af kunnen staan aan de paardenopvang en die zoeken dan een passende plek.
ik dacht dat er in bergen o zoom ook een rusthuis voor oudmanege paarden zit,dat is kosteloos of een kleine bijdrage.
kan ook huybergen zijn.