Checklist aanschaf paard, compleet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arethe

Checklist aanschaf paard, compleet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 13:08

Hallo allemaal,

aangezien ik binnenkort ga kijken voor mn eerste eigen paard, heb ik een soort checklist gemaakt van dingen die ik wil vragen of op moet letten.
Willen jullie even kijken of het compleet is en of er misschien dingen nog toegevoegd moeten worden? De vragen over de ouders staan erbij omdat ik ook bij een aantal stoeterijen en fokerijen wil gaan kijken.

Alvast bedankt!

- Reden verkoop?
- Karakter paard?
- Leeftijd & stokmaat?
- Papieren?
- Op keuring geweest en resultaat?
- Ouders bekend/aanwezig en te bezichtigen?
- Erfelijke aandoeningen aanwezig bij ouders of familie zoals ocd?
- Bij merrie; veulens gehad? Hoe als moeder en resultaten veulens op keuring?
- Last van zomereczeem of veel schuren?
- Last van stof/gevoelige longen? En ouders?
- Stalgebreken?
- Laatste inenting en ontworming?
- Laatste dierenarts bezoek & reden?
- Hoe zijn de hoeven? Op ijzers?
- Hoe met andere paarden en honden?
- Hoe aan het halster, tijdens poetsen?
- Hoe onder het zadel? Bokken en steigeren?
- Hoe is de conditie op het moment en hoe vaak wordt ermee gereden?
- Hoe met longeren, dressuur, springen en buiten?
- Verkeersmak en groot verkeer?
- Kan ik hem/haar overal aanraken (onder de buik, oren, hoofd, staart, tussen benen) en hoe met voetjes geven?
- Hoe reageert hij/zij op het opzadelen, makkelijk met het bit indoen?
- Mogelijkheid om op proef te nemen?

Authentic

Re: Checklist aanschaf paard, compleet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:10

Ik zou ook vragen of je het dier evt zou mogen laten keuren door je eigen dierenarts. Lachen Voor de rest is 't wel een erg compleet lijstje. Lachen

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:13

Hoe het paard is op de trailer..
Of hij er uberhaupt wel op wil

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:14

Als je gaat kijken bij een paard zou ik me er zelf van willen overtuigen hoe hij reageert met poetsen en opzadelen, dan kun je dat beter inschatten dan wat ze vertellen. Wat de een namelijk braaf vindt, hoeft de ander nog niet te vinden. Ga er sowieso niet van uit dat dat wat je op dat moment ziet ook zijn normale gedrag is. Als een paard eerder die dag al gereden is, is dat bijv. al een teken om uit te kijken.
Laat bloed afnemen bij de keuring, zodat eventueel aangetoond kan worden of een paard gesedeert is geweest op het moment dat je hem kreeg, laat zowieso keuren als je koopt. En er zijn steeds minder mensen die een paard op proef meegeven. Hou er rekening mee dat je dan wel ter plekke kunt rijden, maar hem niet meekrijgt naar huis.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-01-08 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:15

stalgebreken ?

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:16

Je mist nog wat vragen zoals:

Kan hij alleen in een wei staan?
Is hij wel of niet domimant tegenover andere paarden in een wei?
Heeft hij beengebreken?
Heeft hij ooit blessures opgelopen?
Mag ik hem keuren door mijn dierenarts?

Verder zie je wel vanzelf hoe hij het is in een stal. Als je ziet dat hij gaat happen of kontje zit te draaien, dan is ie niet zo braaf op de stal. Staat hij in de wei, let dan op of hij wel naar zijn baasje komt of blijft staan ipv wegrennen. Poets en zadel hem zelf op, dan kun je zelf ervaren hoe braaf een paard is of juist niet. Dat zijn de punten die ik belangrijk vind bij paarden.

Veel succes met je zoektocht!

P.S.: Wat wil je later gaan doen met je toekomstige paard?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:17

Hoe beweegt het dier vrij?
Ook even zien aan de longe (dit verraadt of dit dier voor het rijden altijd mocht uitrazen aan de longe of dat hij gewend is correct gelongeerd te worden)
Kijken als de huidige eigenaar het paard voorrijdt.
Argwaan hebben als de huidige eigenaar niet zelf het paard voorrijdt, maar jou er direct op wil zetten of er een ander voor geregeld heeft: goed doorvragen dan: waarom is dat? Durft hij/zij zelf niet meer? Wat overigens niet wil zeggen dat zo'n paard dat echt heel lastig is voor jou....waar een ander niet meer durft, kun jij bijvoorbeeld geen problemen mee hebben...maar vaak is het wel een teken dat er het een en ander is gebeurd.

Als je bij een particulier gaat kopen bekijk dan ook de stal van binnen. Vraag hoelang dat de stal an dat paard is geweest en let op: vraatsporen aan deuren en wanden, de rand van de voerbak etc.. Kijk hoe het strooisel in de stal is...is het een bende, dan kan het een wever zijn. Dus let ook op dat soort zaken.

En...als je gaat kijken, kom minimaal een half uur te vroeg. Soms sederen mensen een paard net voordat je komt, of zijn ze even bezig het dier uit te laten razen. Ik heb hier wel eens mensen op "betrapt" doordat ik te vroeg was.

Laat het paard recht naar je toe stappen en draven en recht van je af en kijk hoe hij zijn benen neerzet. Draait hij in de hakken, zie je rare dingen...noem maar op.

En...neem iemand mee die deskundig is. Die een paard op het oog kan beoordelen. Die weet wat jouw capaciteiten zijn en wat je zoekt en die er ook even op kan, om te voelen of dit paard voor jou geschikt is.

En...laathet paard keuren door een DA waar jij vertrouwen in hebt. Alleen klinisch of ook röntgenologisch is een beetje afhankelijk van het aankoopbedrag. Zakelijk gesteld is de regel: de keuring mag nooit meer bedragen dan 10% van het aankoopbedrag. Gevoelsmatig kan het anders liggen.
Laatst bijgewerkt door polly2 op 21-01-08 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 13:18

Bedankt voor alle aanvullingen. Ik dacht dat mijn lijstje aardig compleet was maar zo zie je maar; tien man weten altijd meer als één.

Sommige dingen die er tussen staan zijn ook dingen die ik wil proberen. Zoals inderdaad het poetsen en zadelen, en reageren op aanrakingen. Maar ik heb ze er gewoon tussen gezet zodat ik dat niet vergeet, maar had het misschien duidelijk moeten melden.

Keuren laat ik sowiezo doen, en ben ook van plan om eerst een afspraak te maken en mocht ik een paard tegenkomen wat ik leuk vind, dan ben ik van plan eens onverwachts langs te gaan, zodat ik kan zien hoe het paard dan is, en of er veel verschil is tijdens de afspraak en en op dat moment.

Ik rij inmiddels 12 jaar paard, waarvan ik zo'n 4 jaar eigelijk in mn eentje voor andermans paarden zorg. Ik weet wat voor werk & tijd erbij komt en wat de kosten zijn, dus daar ben ik iig op voorbereidt.
Ik zoek een paardje waar ik lekker mee kan dressuren, af en toe een sprongetje mee kan maken of een lekkere buitenrit. Voornamelijk recreatief dus. Ik ben wel van plan af en toe een wedstrijd te rijden maar ben niet erg fanatiek hierin. Ik ben een grote fan van de Connemara en toevallig hebben wij hier een stoeterij in de buurt zitten die met dit ras fokt. Ik ga hier dan ook waarschijnlijk volgende week eens kijken.
Laatst bijgewerkt door Arethe op 21-01-08 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:19

misschien eventueel ook eventjes vragen hoe makkelijk hij zich laat behandelen door dierenarts. Toch wel handig om te weten, zodat je niet voor verrassingen komt te staan (mijn paard heeft bijvoorbeeld doodse angsten voor spuitjes, dus van de moment dat ze een dierenarts ruikt kruipt ze in een hoekje van de stal... Het lukt wel altijd, maar er moet een vertrouwd persoon bijzijn die in staat is haar rustig te houden)

En inderdaad, hoe is hij op trailer/vrachtwagen. (moet hij vaak de trailer op, hoe gaat hij erop, is hij rustig tijdens de rit, is hij rustig als hij langere tijd bv op wedstrijd op de trailer moet staan, heeft hij al op verschillende trailers/vrachtwagens gestaan)

Welke leeftijd is hij beleerd? (groot verschil tussen 3jaar en 5/6/7jaar) Wanneer eerste keer gesprongen?

Zijn er ooit keuringen mee gelopen (veulenprijskampen, merrieprijskampen,..)? Resultaten?

Wedstrijdniveau? Trainingsniveau? Prestaties van het laatste jaar?

Blessures van de laatste jaren?

Als het paard je aanstaat, ga dan nog eens kijken op een onverwacht moment (sedatie).

Succes!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:11

Heb mijn lijst aangevuld met alle tips van jullie & nog een aantal van een vriendin van mij.
Heb hem hieronder nogmaals gezet, mist iemand nog dingen waar ik echt op moet letten?

Vragen
- Reden verkoop?
- Leeftijd & stokmaat?
- Papieren, mogelijkheid om in te zien?
- Op keuring geweest en resultaat, behaalde predikaten?
- Ouders bekend/aanwezig en te bezichtigen? Prestaties in sport? Hoe met springen dressuur en voor de wagen?
- Erfelijke aandoeningen aanwezig bij ouders of familie zoals ocd?
- Bij merrie; veulens gehad, complicaties geboorte, hoe als moeder en resultaten veulens op keuring?
- Last van zomereczeem of veel schuren?
- Last van stof/gevoelige longen?
- Is het paard dampig?
- Heeft hij cornage?
- Stalgebreken? Beengebreken? En blessures gehad afgelopen jaar?
- Laatste dierenarts bezoek & reden? (evt verloop therapie)
- Laatste inenting en ontworming en is hij gechipt?
- Makkelijk te behandelen door dierenarts, geen angst voor injecties?
- Hoe zijn de hoeven? Op ijzers? Waarom? Makkelijk bij hoefsmid?
- Hoe met andere paarden en honden? Dominant? Hoe tijdens voeren? Dominant met eten?
- Welke leeftijd beleerd en op welke leeftijd voor het eerst gesprongen?
- Hoe is de conditie op het moment en hoe vaak wordt ermee gereden?
- Wel eens gebokt of gesteigerd onder het zadel?
- Wedstrijd niveau, trainingsniveau, prestaties afgelopen jaar?
- Verkeersmak en groot verkeer?
- Braaf met kinderen?
- Mogelijkheid om op proef te nemen?
- Mogelijkheid keuren door eigen dierenarts?
- Is het paard op de trailer geweest en hoe vaak en hoe is hij op de trailer? Makkelijk te laden? Rustig tijdens de rit? Rustig als hij langere tijd stil staat in trailer bijv tijdens wedstrijd op parkeerterrein?
- Hoe op stal, verveelt zich snel?
- Wat voor voer op dit moment? Hoe vaak per dag & wat gevoerd?

Zelf bekijken of proberen
- Hoe op stal; draaierig en happerig of nieuwsgierig
- Reactie op eigenaar, nieuwsgierig en komen/blijven staan, of juist wegrennen
- Conditie van de vacht, glanzend, geen drukplekken of schimmel, geen mok en dergelijke
- De stal; schopsporen, vraatsporen aan stalwanden en deuren & voerbak? Wat voor bodembedekking; omgewoeld? Wever of schraper?
- Kan ik hem/haar overal aanraken (onder de buik, oren, hoofd, staart, tussen benen) en hoe met voetjes geven?
- Zweetsporen op hals/tussen voorbenen (teken van eerder op dag gereden of uit laten razen)
- Hoe aan het halster, tijdens poetsen?
- Hoe reageert hij/zij op het opzadelen, gemakkelijk met het bit indoen?
- Tijdens het laten voorrijden letten op beenzetting.
- Hoe onder het zadel?
- Hoe met los in de bak & tijdens longeren (racen kan teken zijn van uit laten razen aan longe voor t rijden) en onder het zadel, mogelijkheid om sprongetje te maken?

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:33

Ik vind je lijst goed uitzien. Volgens mij heb je nu wel zo'n beetje alles gehad. Knipoog

We horen wel vanzelf of je geslaagd ben met aankoop van je nieuwe paardje.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:47

Hoi,

Je bereid je idd heel erg goed voor moet ik zeggen!
Wel 'schrok' ik zelf een beetje bij het onverwacht langskomen.. Ik ga binnenkort ook mijn paard te koop zetten aangezien ik er lange tijd niet op kan rijden ivm een kneuzing in mn nek, maar als iemand zomaar langs komt zou ik dat wel héél raar vinden! zowiezo zijn we door de weeks aan het werk, en ik zou het dus heel onprettig vinden als je opeens vreemde mensen op je erf hebt als je thuis komt.. Of sterker dat je opeens ziet dat je paard zn hoeven zijn uitgekrabt of weet ik het wat.. Ik zou daar iig echt niet blij mee zijn en dan zéker die persoon echt niet meer op mn erf hoeven te zien, hoeveel geld die dan voor mn paard over heeft maakt me dan niet meer uit!
Niet zozeer omdat ik iets te verbergen heb, maar puur het idee dat er vreemde mensen op jou erf aan het rondneuzen is en wie weet wat ze al niet met je paard doen of met je spullen..

Dus zéker iig bellen. (is het goed als we er over een kwartiertje zijn??)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:52

boeflover schreef:
Hoi,

Je bereid je idd heel erg goed voor moet ik zeggen!
Wel 'schrok' ik zelf een beetje bij het onverwacht langskomen.. Ik ga binnenkort ook mijn paard te koop zetten aangezien ik er lange tijd niet op kan rijden ivm een kneuzing in mn nek, maar als iemand zomaar langs komt zou ik dat wel héél raar vinden! zowiezo zijn we door de weeks aan het werk, en ik zou het dus heel onprettig vinden als je opeens vreemde mensen op je erf hebt als je thuis komt.. Of sterker dat je opeens ziet dat je paard zn hoeven zijn uitgekrabt of weet ik het wat.. Ik zou daar iig echt niet blij mee zijn en dan zéker die persoon echt niet meer op mn erf hoeven te zien, hoeveel geld die dan voor mn paard over heeft maakt me dan niet meer uit!
Niet zozeer omdat ik iets te verbergen heb, maar puur het idee dat er vreemde mensen op jou erf aan het rondneuzen is en wie weet wat ze al niet met je paard doen of met je spullen..

Dus zéker iig bellen. (is het goed als we er over een kwartiertje zijn??)

Met het onverwacht langstkomen, bedoel ik natuurlijk wel niet dat je zomaar richting paard moet lopen zonder de eigenaars eventjes te verwittigen Vork. Gewoon eventjes aanbellen, als ze niet thuis zijn is dat jammer en ga ik gewoon terug naar huis.. Als ze wel thuiszijn, gewoon eventjes melden dat je toevallig in de buurt was en nog eens wilde komen kijken.

Ik zou dan ook niet op de normale werkuren langstkomen, maar rond een uur of acht savonds.

Ik heb mijn paard trouwens van een grotere stal, waar altijd wel iemand aanwezig was bij de paarden. Op die manier kan je dus ook wel altijd onverwacht aankomen.

Rondneuzen, alleen richting paard,.. is allesinds absoluut uit den boze!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:10

Je hebt je checklist aardig compleet denk ik zo.

Houd er alleen rekening mee dat de mogelijkheid bestaat dat je niet op alle vragen eerlijk antwoord zult krijgen.

Denk dat mensen als reden van verkoop eerder tijdgebrek zullen aangeven dan toe te geven dat ze er eigenlijk niet meer op durven.

De een zal het karakter beschrijven als een pittig paardje en de ander zal het zelfde paard een slome knol vinden.

De een kan het paard zonder problemen poetsen en zadelen omdat die zeflverzekerd en met een dominante houding de box binnenkomt. Terwijl een ander onzekerder iemand door het paard de stal uitgejaagd wordt.

Dus vragen over karakter, gedrag vind ik wat minder zinvol. Dat kun je beter zelf bekijken.

Zou iemand meenemen die er verstand van heeft die kan beoordelen of het paard een correcte bouw heeft en goede gangen en laten keuren of het paard gezond is.

Voor de rest is het toch het moet gewoon klikken.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 11:43

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga binnenkort met mijn moeder een langs op een stoeterij hier in de buurt. Mocht ik wat leuks tegenkomen dan gaat een vriendin van mij mee die er veel verstand van heeft.

Met onverwachts langskomen bedoel ik trouwens niet bij mensen thuis gaan rond snuffelen zonder ze in te lichten. Maar inderdaad meer in de trant van "over tien minuutjes zijn we er, is dat goed..?"

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:50

ik zou zoiezo het paard laten keuren door je eigen dierenarts. En ik zou het paard laten voorrijden. En zien hoe die los beweegt enz. Zelf kijken of je hem overal kan aanraken hoe die reageert op poetsen zadelen enz. Ook ff de tanden controleren trouwens!

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:25

Ook even kijken hoe hij/zij is als er gevoerd wordt, voor hetzelfde geld doet hij de hele tijd niks maar heeft hij wel onwijze voernijd.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:31

Ik weet nog iets,
Goedgekeurd->Kosten voor jou. Afgekeurd->Kosten voor eigenaar (mischien handig?)
Spullen mee kopen of niet?

maarja..dat is eigelijk meer dingen dat jij mischien zou willen voor de kosten enz..! Verder vind ik je lijstje prima!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:40

Inderdaad zoals Lindsey hierboven al zegt: nooit de verkopende partij vertrouwen, hoe aardig ze ook lijken.
En ga niet over 1 nacht ijs. Een checklist is leuk, maar je kan beter afspreken dat je het paard een paar keer komt proberen, het liefst in verschillende situaties. Dus daar in de bak (niet alleen binnenbak), maar ook een keer in het bos en een keer bij jou op stal zodat je weet hoe het paard reageert op vreemde situaties en omgevingen.
Het is bijna onmogelijk voor een koper om het karakter van een paard in 1 of 2 keer te doorgronden. Dus een checklist nalopen om een aantal feiten naar boven te halen: heel goed. Maar inzicht krijgen in het karakter van een paard is nog altijd het belangrijkste. Jullie moeten toch een team worden!

Succes met de zoektocht!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:43

Als je gaat kijken is het zeker een idee het paard zelf uit het land te halen, zelf te poetsen,opzadelen.
Met rijden is het verstandig ook een stukje naar buiten te gaan.
Ervaren iemand mee en laten keuren door je eigen veearts.
Iid is het verstandig meerder keren te gaan, misschien een proefperiode vragen (van bijv. 1 maand)

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 18:59

Dank jullie wl voor de reacties.
Ik heb morgen een afspraak bij een stoeterij om wat paarden te bekijken. Ik zal jullie op de hoogte houden!