Amigo @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Amigo @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:21

Sinds eind zomer 2007, heb ik er een nieuwe bijrijdpony bij.
Amigo is een (ongeveer) 10 jarige ruin, heeft als ik me niet vergis ooit M1 gelopen, en is ontzettend slim Haha!
Ik wil jullie graag een indruk geven over hoe het met rijden gaat, vandaar dit topic.

Even een paar opmerkingen vooraf:
De eerste foto's/filmpjes zijn van op het begin dat ik 'm ben gaan rijden gemaakt.
Inmiddels heb ik een aantal keer een les gehad van een goede vriendin (Tsaartje @ bokt), waardoor ik ben gaan inzien dat ik toch niet zo ontspannen reed als ik dacht.
Op het laatste filmpje & de laatste foto's zie je hoe het inmiddels gaat.

* Martingaal heeft zijn eigenaresse er standaard omzitten, omdat hij met buitenrijden nogal sterk kan zijn.
Deze heb ik inmiddels afgedaan (ook met kleinere buitenritjes), omdat deze verder toch geen toevoeging heeft bij het rijden in de bak. Dit bevalt goed.
* Sporen zijn eraf, omdat (zoals je in het filmpje ziet) ik bij hem mijn been echt niet stil kan houden en continue onnodig zat te prikken.
* Cap, heb ik inmiddels weer altijd op.

Foto's
(begin)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpjes van het begin
*Filmpje 1 (sporen, hand vastzetten, geen cap, fout fout fout. Clown)
*Filmpje 2 (geen sporen, en gelukkig maar want zie mijn been)

(nu)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(zit te ver naar achteren)

Afbeelding

Recent filmpje
* Filmpje 3 (recent, slechte qualiteit wegens filmen met telefoon, korte beugels aangezien vriendin erop had gereden, verbetering qua ontspanning?)

En rara wat heeft meneer als beloning voor al dat werk mogen doen? Schijnheilig
(waar ie overigens heel blij mee is)
Afbeelding

Bij deze wil ik Tsaartje ontzettend bedanken voor het inzien van mijn rijstijl & het verbeteren daarvan. Lachen

brudoe

Re: Amigo @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:23

Cher wat een heerlijk paard is het weer!Wat is hij lekker rond Lovers
Ziet er weer goed uit en kom jullie snel nog een x opzoeken! Ja
Toppertjes!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:30

Mijne is ook zo rond Haha! maar ligt die bak niet zwaar?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:32

Celia schreef:
Mijne is ook zo rond Haha! maar ligt die bak niet zwaar?

Nee, valt mee..
Alleen in het midden is het wat mul, maar het is niet té.. vooral niet op de hoefslag. Lachen

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:25

Ik vind persoonlijk dat je hem (zeker op de eerste filmpjes) wel wat actiever mag rijden. Je vraagt erg veel druk van voren, maar geeft hem niet de ruimte/je houdt hem vast.
Op het laatste filmpje is ie wat actiever, alleen hang je erg in zijn mond.
Ik zou zeggen, bouw eerst wat activiteit in je paard door gewoon aan een lange teugel lekker te laten werken. De reactie die je in het laatste filmpje krijgt (dat ie in 1 keer stil gaat staan) is niet verwonderlijk als je er zoveel druk op zet!
Ik vind het wel een leuke haflinger! Mooi rond.
Maar erg belangrijk TEMPO, TEMPO, TEMPO!! wil je ooit met hem starten is dat zeker belangrijk!
Misschien is instructie niet verkeerd?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:28

Ik vind hem te dik, en wat heb je je benen raar op dat laatste filmpje.. Verder vind ik het wel een leuk beestje Haha!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:32

Waarom zit je zoveel door? Vind dat er een beetje krampachtig uitzien.. Verder dnek ik dat je heel hard moet werken aan reactie op je been, want nu moet je hem de hele tijd bijdrijven. Daardoor gaan je benen ook niet stiller liggen. Als je paard gewoon zou reageren op je kuithulp dan kun je er gewoon stil achter zitten.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:35

Ik ga mee met mait.

Laat die voorkant eventjes los, laat maar zijn wat het wil zijn.. En AAN HET BEEN en TEMPO! Je pony is absoluut niet aan je been. Je bent constant aan het drijven met je been, en je krijgt geen enkele keer reactie. Lichte druk van het been= vooruit. Als ie niet vooruit gaan: zweep erbij en laat hem maar eventjes vooruit 'vliegen'. Nadat hij vooruit gaat laat je de druk ook van je been weg, hij moet op eigen benen leren lopen, jij moet hem daar niet constant in ondersteunen. Pas als hij terug vertraagd: lichte druk (terug vooruit= terug lossen). Geloof mij, je gaat er veel meer plezier aan hebben eens hij deftig aan je been is!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:23

mait schreef:
Ik vind persoonlijk dat je hem (zeker op de eerste filmpjes) wel wat actiever mag rijden. Je vraagt erg veel druk van voren, maar geeft hem niet de ruimte/je houdt hem vast.
Op het laatste filmpje is ie wat actiever, alleen hang je erg in zijn mond.
Ik zou zeggen, bouw eerst wat activiteit in je paard door gewoon aan een lange teugel lekker te laten werken. De reactie die je in het laatste filmpje krijgt (dat ie in 1 keer stil gaat staan) is niet verwonderlijk als je er zoveel druk op zet!
Ik vind het wel een leuke haflinger! Mooi rond.
Maar erg belangrijk TEMPO, TEMPO, TEMPO!! wil je ooit met hem starten is dat zeker belangrijk!
Misschien is instructie niet verkeerd?

Bedankt voor je duidelijke commentaar.

Dat actiever rijden ben ik al weken mee aan het werken, eerst was ik veels te lief.
Eerst hing hij daardoor ook ontzettend veel. Hij is echt wel veel beter op het been geworden, en al veel losser in de hand.

Ik weet dat het op het laatste filmpje lijkt alsof hij hangt, maar dit is absoluut niet zo.
Bij hem heb ik hartstikke gemerkt wat hangen is (vellen hingen langs m'n vinger), en hier deed hij dat niet, alleen hield ik idd nog wat té vast.

Ik heb écht geleerd om 'los' te laten/mijn hand te ontspannen, wanneer meneer laag is.. dit pas ik dan ook toe.
Alleen laat ik dan vaak de teugels los, en heb de tip gekregen om toch meer contact te houden.
Dit doe ik ook, alleen met doorzitten ga ik naar achter hangen (fout, zit idd teveel door), waardoor het lijkt alsof ik belachelijk veel druk in de mond geef. (op het filmpje klopt dit idd, het was niet gepland dat ik daar stil ging staan, dit had ik eerder die ronde wel op dezelfde plek gedaan waardoor meneer nog eens ging .. mede door die druk)
Dit gaat gepaard met geklapper met z'n onderlip (waardoor het lijkt alsof ik z'n mond opentrek), is een tic van hem onder het rijden. (heb evt. nog wel een foto van, kan ook nog wel een filmpje maken Clown)

Aan dat voorwaardser ga ik echt nog heel goed werken.
Ik zal wanneer ik weer ga rijden, iemand meenemen om evt. te filmen Lachen

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:06

Ok dan! het is goed dat je commentaar op jezelf hebt! als je er ook maar wat mee doet natuurlijk Knipoog
beoordelen vanaf foto's is natuurlijk lastig. over een tijdje zien we een filmpje van een paard dat heerlijk op zijn 4 eigen benen staat.
gewoon lekker blijven trainen,
maar echt als tip: je voelt je echt belachelijk dom (ik heb het zelf ook gehad, ik had ook een trage haflinger) maar je moet gewoon aan een lange teugel gaan draven, dat is goed voor zijn balans en voor zijn ruggebruik! ook voor jou evenwicht is het niet verkeerd natuurlijk! je moet niet teveel focussen op het 'rond' rijden! dat komt vanzelf. het is niet iets wat je moet eisen maar iets dat je moet verdienen!
mijn advies: teugels lekker los! eerst op 4 benen, dan rond!
ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt, ik ken het probleem maar ben inmiddels M1,... dus het is allemaal mogelijk Knipoog succes!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:17

mait schreef:
Ok dan! het is goed dat je commentaar op jezelf hebt! als je er ook maar wat mee doet natuurlijk Knipoog
beoordelen vanaf foto's is natuurlijk lastig. over een tijdje zien we een filmpje van een paard dat heerlijk op zijn 4 eigen benen staat.
gewoon lekker blijven trainen,
maar echt als tip: je voelt je echt belachelijk dom (ik heb het zelf ook gehad, ik had ook een trage haflinger) maar je moet gewoon aan een lange teugel gaan draven, dat is goed voor zijn balans en voor zijn ruggebruik! ook voor jou evenwicht is het niet verkeerd natuurlijk! je moet niet teveel focussen op het 'rond' rijden! dat komt vanzelf. het is niet iets wat je moet eisen maar iets dat je moet verdienen!
mijn advies: teugels lekker los! eerst op 4 benen, dan rond!
ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt, ik ken het probleem maar ben inmiddels M1,... dus het is allemaal mogelijk Knipoog succes!

Oke, dankjewel!
Ik voel me helemaal niet dom als ik zo rij hoor Haha!
Voel me dommer als ik terugkijk naar hoe ik op het begin reed en nu nog een beetje rij..
Maar niet iedereen is perfect geboren he Haha!
Ik houdt je op de hoogte.

Lysa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:18

wat een leukerd! leuke foto's ook!

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:22

Mooie haf, ik vind het er best netjes uitzien Lachen

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:17

Jullie zijn echt al een stuk vooruit gegaan Haha! In het commentaar wat hier gegeven word kan ik me goed vinden. Maar bedenk wel dat de weg naar perfectie een lange weg is. Het leren voelen wanneer je paard echt ontspannen is, is niet iets wat 1 2 3 ontstaat. Jullie zijn echt al goed bezig. Inderdaad kan hij meer voorwaarts en de tip van lange teugels rijden heb ik je ook al gegeven. Ook het zonder zadel rijden voor het ontwikkelen van een onafhankelijke zit is een goed iets om beter te leren rijden.
Steeds jezelf weer bijschaven en dingen aan jezelf blijven verbeteren en je komt er wel met hem Haha!

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:55

ik vind ook dat hij op het laatste filmpje al een stuk(je) voorwaartser is, je bent op de goede weg! Veel plezier en succes samen.

Amigoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:05

Een naamgenootje Haha! !

Wat een onwijs leuk paardje zeg! Enigste commentaar wat ik vanuit je foto's opmerk zijn je tenen.
Probeer daar een beetje op te letten. Maar voor de rest ziet het er super uit, vind ik! Pling

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:14

Ik heb het idee, dat j enaar achteren zit om de teugels kort te houden en hem zo aan de teugel te laten lopen.
Op alle filmpjes valt het me op (behalve op de laatste, daar is het wat beter) dat je hem vrij langzaam laat lopen, waardoor die een korte pas krijgt.
Tip: Neem de teugels een stuk korter, houd je handen hoger, ga rechtop zitten, zorg dat je in het midden van de rug zit.. maak je beugels wat langer.
En rijd hem dan is met je been naar je hand toe. Rijdt hem naar voren en weer terug.. Dat kun je ook in de galop oefenen, hij heeft een ontzettend braaf rustig galopje.. maar er zit bijna geen sprong meer in.
Dus laat hem eens een keer wat harden gaan (maar wel in de hand) en dan weer terug naar je hand en iets onder zijn tempo. Dan weer een normaal tempo en dan weer wat harder. Probeer daar wat meer mee te spelen. Dan gaat hij ook niet zo hangen op je hand, gaat zijn achterhand wat meer onder plaatsen en met een wat kortere teugel hoef jij niet zo ver naar achteren te leunen en kan hij jou hand op zoeken en op de juiste manier zijn rug ontspannen door zijn achterhand eronder te plaatsen, als je hem met je been wat meer naar de hand toe rijdt!!
SUcces ermee...
p.s. ik vind hem wel super braaf..

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:22

Bedankt voor het commentaar!
Kan ik idd mee aan de slag.

Ik ben echt zo iemand die er iemand bij moet hebben om me ergens op te wijzen, anders word ik lui en ga ik denken dat ik het toch allemaal goed doe.
Jammer dat ik geen instructie heb (lees: kan betalen), want ik heb dat inderdaad hartstikke nodig als ik nog een stapje verder wil.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:26

ni3ki3 schreef:
Ik heb het idee, dat j enaar achteren zit om de teugels kort te houden en hem zo aan de teugel te laten lopen.

Dit is alleen iets waarmee ik het totaal niet mee eens ben, maar je zegt ook dat je het idee hebt van.. Haha!
Ik ga erg naar achter zitten qua houding, maar wil daarbij eigenlijk niet de teugels korter houden.
Al helemaal niet om hem zo in de krul te trekken (want dat doe je dan toch, lijkt me).
Dit doe ik dus helaas op die foto net even een moment wel geloof ik Bloos (als ik denk bij welke foto dit commentaar hoor.. Clown)
Dit probeer ik niet te doen, en ik weet ook van mezelf dat ik het vaker niet doe dan wel.. maar die wel-momentjes moeten echt weg Ja

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:39

Daar mag je het ook niet mee eens zijn.
Om dat te kunnen beoordelen moet ik je zien rijden. ten eerste kan het een moment opname zijn.
Ten tweede kan het een reflex zijn en heb je misschien zelf niet in de gaten dat je dit doet
en ten derde kan het zijn dat je het je zo hebt aangeleerd en dat erin gesleten zit.
Maarja, daarom zitten we hier op bokt. Om elkaar adviezen te geven via foto's. Wil je echt een goed advies, zal iemand je tog een keer moeten zien rijden vind ik.
Ik het het immers niet op 1 plaatje. In het filmpje is het ook duidelijk zichtbaar.
ik denk gewoon dat je het probleem kunt oplossen door de teugels wat korter te nemen. Hij mag namelijk ook nog best iets verder komen met zijn hoofdje.
Als je hem dan met je been naar voren gaat rijden, hoef je ook niet bang te zijn dat ie een sprint vooruit trekt. Je kunt dan je teugels korter houden en hij kan dan leren zijn achterbeen meer onder te plaatsen.
Als hij jou gaat dragen op zijn achterbeen, kan hij zijn rug meer ontspannen en dus ook verder nageven in zijn hoofd.
Nu loopt hij niet echt actief van achteren, mede (denk ik) doordat jij hem nog wat veel ruimte geeft aan de voorkant en op een rustig tempootje laat lopen.
Er kan wat meer Swoem in, wat meer vanuit achter en wat meer buiging in zijn lichaam.
Ik zou zeggen, does gek! en probeer een de teugens een stuk korter te nemen en laat maar werken vanuit dat kontje..
Been eraan.. oprijden.. terug rijden.. galop afwisselen.. paar keer laten aanspringen in galop en weer terug nemen.. oprijden in de draf en weer terug in de draf... beetje laten strekken..
Pasje wijken? voltes rijden.. kleine en grote..
als je de teugels dan wat korter hebt, zul je zien dat je wat meer te vertellen hebt. en dat als jij been geeft hij niet persee harder hoeft te gaan. Je kunt hem dan tegen houden van voor en dan is hij eigenlijk bijna verplicht om zn achter benen er meer onder te gaan plaatsen en vanuit daar te gaan ontspannen over de rug en hals..
laat het meer 1 geheel worden en meer op zijn eigen benen lopen

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:52

Dankjewel ni3ki3!
I'll try & you'll see. Haha!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:56

Hey Cher, is dat de nieuwe bak?
Jaloers, ik wil ook een goeie bak hebben Knipoog
Maar ik heb je pas 1x gezien op Amigo en moet dus maar weer een xtje komen kijken/

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:04

Samy schreef:
Hey Cher, is dat de nieuwe bak?
Jaloers, ik wil ook een goeie bak hebben Knipoog
Maar ik heb je pas 1x gezien op Amigo en moet dus maar weer een xtje komen kijken/

Haha, ja ben echt al blij met die bak.. Lachen
Maar dit is dus alleen voor in de winter.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:18

okee..
Ik ben zeer benieuwd!!!
Succes ermee

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:43

Ik zie hier een beetje hetzelfde probleem waar ik zelf ook constant aan moet werken. Je pony is niet goed genoeg aan het been. Hier moet je heel consequent op leren reageren. Als je been geeft (ook al is het niet nodig) moet hij altijd reactie naar voren geven. Jij moet leren om pas te drijven als het nodig is (heel lastig). Je moet proberen om zijn hoofd wat hoger te houden, want het kan zijn dat als hij zo lekker laag gaat met zn hoofd het been niet meer doorkomt (zo is dat bij mijn fries iig). Het kan best een tijd duren voordat hij super aan je been is, maar hij moet aan je been zijn voordat je verder kan. Probeer veel te schakelen in je rijden. En vooral eraan denken, been is altijd reactie!
Succes!