Pensionstal Driebergen... Geld belangrijker dan lot van Paar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

axdevil

Pensionstal Driebergen... Geld belangrijker dan lot van Paar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 12:24

Ik ben lang niet op dit forum geweest maar ik heb nu toch een primeur voor jullie.
De meningen zullen hier waarschijnlijk over verdeeld zijn maar ik wil het toch kwijt aan jullie!

10 Jaar geleden ben ik op een stal in Driebergen terecht gekomen waar ik een ontzettend leuk paard ben gaan leasen.
De meest gekke dingen heb ik met hem gedaan en angsten overwonnen.
Hij was echt mijn maatje en allerbeste vriend.

Met 19 jaar was hij nog behoorlijk levendig en wilde nog alles voor me doen ook al hoefde het niet perse van mij.
Mijn bijrijdster ging lekker met m naar het bos en ik ook maar liet m ook lekker genieten van zijn oude dagje.

In oktober 2007 begon hij ziek te worden en kreeg steeds meer last van koliek.
Af en toe ging het opeens weer iets beter met hem maar een paar dagen later stortte hij weer in.
De boer van de stal en dus ook de eigenaar van dit paard belde de dierenarts in november omdat het niet goed ging.
Hij had veel problemen met mesten en wilde niet graag lopen en was chagrijnig.
Als hij dan toch ging lopen los in de bak of paddock had hij een dronkemans gang.
De veearts heeft m 2 liter parafine gegeven door zijn neus en bloed afgenomen voor onderzoek.
Men dacht eerst aan een lintworm, maar uit dit bloed onderzoek is nooit iets gekomen.
Een week later ging het nog steeds niet beter en is weer de veearts geweest om weer parafine toe te dienen, een wormenkuur te geven en het advies geven om hem op rust te laten staan.
Met de kerstdagen at hij helemaal niet meer.
Hij heeft speciale meusli gekregen, wortels, brood, speciaal hooi en haver.
De haver ging er mondjesmaat in maar niet van harte.
Als hij een opleving in de paddock kreeg en gek ging doen stond hij daarna 10 minuten te hoesten en liep heen en weer in dronken mans gang.
Het was ontzettend naar om aan te zien en hij was sterk vermagerd.
De boer wilde geen veearts meer bellen want het kostte hem teveel geld en als ik en mijn bijrijdster dat wel wilden mochten wij de veearts bellen en er geld aan uitgeven.
Lekker makkelijk gezegd! Het is zijn paard maar wij mogen alles betalen... !

Donderdag 17 januari sloeg het noodlot toe.
Ik werd gebeld door mijn bijrijdster dat het absoluut niet goed ging met ons paard.
De veearts was gebeld en is geweest en gaf de boer het advies er een eind aan te maken want het paard lijd pijn.
Dat schoot bij de boer in het verkeerde keelgat en wou dat niet doen.
Inslapen was voor hem absoluut geen optie.
Maar de enige optie voor hem was: Ik breng hem wel naar de handel dan zoeken zij het maar met hem uit en kan ik er nog een mooi bedrag voor vangen.
Dit is wat hij gezegd heeft waar de veearts en mijn bijrijdster bij was!
Ze ging met de boer praten waar niet meer mee te praten viel en even later belde ze mij op dat is als de bliksem naar stal moest komen want hij had een handelaar gebeld.
Die was op dat moment op de Veluwe naar een paard aan het kijken en als dat niks was zou hij ons (lease) paard komen halen.
Na dit bericht ben ik als een idioot vol gas naar stal gereden met de gedachte dat dit absoluut niet gaat gebeuren!!!!
De vriendin van de boer praatte met ons en hoorde ons verhaal aan en liep daarna weer naar de boer om te bemiddelen zeg maar.
Uiteindelijk hebben we een gesprek met m aan kunnen gaan en mochten wij hem voor 800 euro kopen en moest hij voor 6 uur van stal weg zijn.
Te belachelijk voor worden want als hij m naar de handel deed kreeg hij er niet meer voor dan de slachtprijs...
Hij probeerd dus overal een slaatje uit te slaan!!!!!!!!
De handelaar zou hem dan meenemen en direct naar de slacht brengen en zou hij gister of maandag geslacht worden.
Wij geloofden hier helemaal niks van want het is een tussenhandelaar en we waren heilig overtuigd dat hij op transport naar het buitenland zou gaan of op de paardenmarkt zou belanden.
Uiteindelijk is de handelaar toch gekomen en hebben we hem afgewacht.
De boer kwam terug naar ons en vroeg wat we wilden.
Of wij gaven hem 500 euro of hij ging nu direct mee met de handelaar voor directe slacht.
Mijn bijrijdster ging naar die handelaar toe om hem een en ander te vragen en toen versprak hij zich...
Inderdaad.... Hij zou eerst op de markt komen en als hij daar niet verkocht zou worden zou hij pas naar de slager gaan...
Dit was de doorslag.
Voor 500 euro hebben wij dit paard gekocht en hebben wij de papieren gekregen.
Maar we waren er nog niet...
Het dier leed pijn... en hij wou niet meer hij was op echt op...
We hebben de slager in Nijkerk gebeld, het hele verhaal verteld en konden gister (vrijdag 18-1) ochtend als eerste terecht...

Gisterochtend om half 6 hebben we hem ingeladen en naar Nijkerk gebracht.
Hij was echt super braaf en is heel kalm gebleven en het ging heel snel....
Nooit gedacht dat ik dit ooit zou doen maar inslapen was geen optie....

Wij hebben dit gedaan omdat hij al langer pijn leed, hij lag soms languit in zijn stal en lag te creperen van de pijn...
We hebben zo'n geluk gehad dat een andere verzorgster van een paard van hem op stal was en ons gebeld heeft anders waren wij 's middags gekomen en was ons paardje zonder pardon weggegaan in de handen van een handelaar....
Na 10 jaar daar op stal te zijn geweest en zoveel daar heb gedaan krijg je dit ervoor terug.
Vanaf het begin heb ik mezelf de belofte gemaakt dat ik altijd voor dit paard zal blijven zorgen, zelfs al kan ik niet meer rijden, tot zijn dood zal ik er voor m zijn.
Dit heb ik gedaan en misschien wel beter dan dat.
We hebben hem gered uit de handen van een handelaar en hebben hem alle bijkomende ellende willen besparen.
Wij wilden hem een rustig en kalm en snel einde geven.
En niet na 10 jaar dat hij nog door handelaren wordt geslagen, getransporteerd wordt waar dan ook naartoe, volledig gestressd raakt en zo aan zijn eind moet komen...

Ik wil mijn bijrijdster ontzettend bedanken dat ze me in de korte tijd dat ze van hem heeft kunnen genieten zo verschrikkelijk goed geholpen heeft!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wij mogen beiden niet meer op zijn erf komen.
We WILLEN niet eens meer op zijn erf komen.

En voor jullie..............
Vermijd de pensionstal in Driebergen waar een binnenbak staat.
Dan weten sommigen van jullie wel welke stal ik bedoel...
Deze man is alleen maar uit op geld en blijkt na 10 jaar dat hij dus toch harteloos is...
Hij ziet paarden niet als dieren die hij zou moeten respecteren maar als geldhandel of ze nou pijn lijden of niet...

Sommigen van jullie zullen het misschien niet met ons eens zijn. Dat kan.
Maar voor ons is dit het allerbeste wat we ooit hebben gedaan!
En ons paardje.... Die rust nu zacht en is verlost van de pijn...
Wij zullen hem nooit maar dan ook nooit vergeten.......

kaatje77

Re: Pensionstal Driebergen... Geld belangrijker dan lot van Paar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:12

Jemig wat een verhaal zeg.

Ik vind het ronduit belachelijk hoe hij zo heeft kunnen handelen.

Ik wens je heel veel sterkte met het verlies van je paard.

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:56

Ik vind het nog steeds enorm moedig van je meis, je hebt echt de beste beslissing genomen hoor, hoe moeilijk het ook is... Ach gut
En dat die boer geen enkel gevoel heeft, daar waren we al lang achter helaas... Ik heb dat ook mogen meemaken met Odette helaas (dat verhaal staat ook op bokt, zij is dus van dezelfde eigenaar).

Toen ik donderdag weer sinds lange tijd op stal was ben ik me kapot geschrokken van hoe de paarden erbij staan (vooral van Odette natuurlijk, maar ja, ik mis haar ook nog steeds... Verdrietig), hoeven zo lang dat ze (bijna) omkrullen aan de voorkant, Odette haar ongelofelijk dikke achterbenen (ze loopt ook echt kreupel Boos!), de enorme lagen mest in de stallen, in plaats van stro, en de veulens en jaarlingen die wekenlang in hun stal staan zonder dat ze ooit eruit mogen komen, waardoor ze staan te stuiteren in hun box Scheve mond En ga zo maar door....

Ik begrijp niet hoe het nog steeds 'goed' gaat, de dierenbescherming is er al regelmatig geweest, maar kunnen steeds niet veel meer dan waarschuwen
Hopelijk kan de dierenbescherming binnenkort wel een keer optreden, en krijgen de paarden eindelijk een beter leven...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:03

ken dat daar wel. heel triest inderdaad. die man verdient het niet om dieren te mogen houden.

dapper van je dat je je paard zo hebt 'gered' (van meer ellende althans). dat getuigt wel van echte dierenliefde.
sterkte met je verlies. Ach gut

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:05

Ik vroeg me al af hoe het gisteren gegaan was. Heb je G. eigenlijk nog wel gezien?

Erg jammer al die mooie jaren daar zo moeten eindigen!

Stom eigenlijk dat ik in al die tijd dat ik Odette leaste en op pension stond, nog nooit een aanvaring met hem heb gehad.
Ik heb nog vaak gehoopt nog een keer met z'n viertjes naar het bos te kunnen Verdrietig .

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:11

Sterkte met het verlies van jullie paardje!
Goed van jullie om dit zo "op te lossen".

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:18

Ik vind het erg moedig wat jullie hebben gedaan voor je paard , heel veel sterkte voor jullie beiden met verwerken van het verlies.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:45

Super wat jullie voor dit paard gedaan hebben!

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:54

wow, respect voor jullie! Echt geweldig!!

Wat een *@&$^^%^zeg! God..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:01

Die man wordt er ooit nog wel eens voor gestraft!!!

Heel veel sterkte toegewenst en ik vind het bijzonder dapper wat jullie voor het paard hebben gedaan!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:04

Ik ben diep onder de indruk van wat jullie voor dit paard hebben gedaan. Ach gut Gelukkig hebben jullie hem een afschuwelijke gang naar de markt bespaard. Is er ooit nog duidelijk geworden wat 'ie nou precies mankeerde?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:10

Ben met stomheid geslagen................

wat enorm dapper!

sterkte met het verlies!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:13

Wat geweldig van jullie wat jullie voor dit paard gedaan hebben!
Heel veel sterkte met het verlies van je maatje...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:14

Super wat jullie hebben gedaan.
En sterkte...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:49

Fijn dat jullie dit voor het dier geregeld hebben.
IK ken die staleigenaar niet persoonlijk,maar weet om welke stal het gaat,en ik raad ook niemand aan om daarheen te gaan.

Sterkte met jullie verlies..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:53

Super dat jullie dit dier op deze manier van een ernstiger lot bespaard hebben!
Ik ken de stal niet, maar jee zeg.... je snapt toch niet dat daar niets aan gedaan wordt?
Is de db er weleens geweest?

Sterkte met jullie verlies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:55

Wat geweldig van jullie!!!
Jullie hebben gedaan wat moest..een paard dat je altijd trouw is geweest een waardige dood geven.
Het is alleen te triest voor woorden dat jullie dit op deze manier voor elkaar moesten zien te boksen, ipv de eigenaar. Maar wel hulde aan jullie, het paard zal jullie altijd dankbaar zijn Ja

Heel veel sterkte met dit verlies.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:42

Heftig verhaal, had inderdaad al het een en ander van Mirjam begrepen! Wat een eikel die vent zeg. Je zou bijna met een vrachtwagen er heen rijden en alle paarden mee pikken (helaas geen optie!)

Top wat jullie voor het paard gedaan hebben! Petje af. Wat zijn er toch een hoop morfide handelaren in de wereld zeg BAH!!!

Kunnen ze dan niet 1x mee leven en NIET alleen voor het geld gaan!

Nou meis heel veel sterkte met dit grote verlies en met het verwerken er van!! Jullie hadden geen andere keus voor dit paard en zal jullie eeuwig dankbaar zijn..

Zucht

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:49

Weetje........ ik zit hier nog eens over na te denken.......... en dan denk ik......

Jullie hebben met recht een paard gered!!!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:54

dat hebben jullie heel mooi en goed gedaan!! Dat paard heeft veel geluk gehad met jullie. Ik hoop dat jullie in de toekomst weer met hart en ziel met een ander paard kunnen genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:52

Jee wat een verhaal...het blijft maar doorgaan daar he? Ik hoop ook echt dat ze er eens een eind aan maken! Ik zou Ursela ook nog zo graag willen zien maar ik durf er niet eens heen, bang voor wat ik er aantref.

Het zou beter zijn als...Ik zal de zin maar niet afmaken.

Heel veel sterkte meis!! Jullie waren echt een leuke combi samen en over een tijdje als het verdriet wat wegzakt heb je jaren vol mooie herinneringen op aan terug te denken!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:59

Pfff, wat erg allemaal!! Heel veel sterkte de komende tijd!!!

Rrrreini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:08

Jeetje....Hoe kan iemand zoiets doen...Is dat de pesionstal van Gijs? Ik wilde hem informeren naar zijn stal, maar als het zo'n man is...
Heel veel sterkte!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:16

Inslapen was geen optie zeg je, waarom niet eigenlijk?

Knap dat jullie zo voor het paard hebben gekozen, met die klachten in de handel terecht komen zou echt paard onwaardig geweest zijn.

axdevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 17:34

Nicole288 schreef:
Inslapen was geen optie zeg je, waarom niet eigenlijk?

Knap dat jullie zo voor het paard hebben gekozen, met die klachten in de handel terecht komen zou echt paard onwaardig geweest zijn.

Omdat hij hem daar niet langs de weg wilde hebben liggen met een zeil over zich heen.
Ook niet als wij alle kosten op ons zouden nemen.
Ik heb verhalen gehoord van inslapen en de slacht.
Ik heb gekozen voor de tweede.
Omdat het het snelst gaat en dat is het ook klaar...
Dan hoef ik hem niet langs de weg te zien liggen, dan hoeft hij niet tussen andere dode dieren te liggen zoals bij een distructiebedrijf en ga zo maar door.
Deze manier was de meest pijnloze...