Waar leer je het meest van

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hiddex

Waar leer je het meest van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:43

Ik vroeg me af
waar je veel van leert met rijden
met een verzorgpony ofzo of manege pony

ps ( ik rij op 2 verschillende manege ponys Dude 1.15 & rikkie 1.12 ong

Johanna01

Re: Waar leer je het meest van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:43

Verzorgpony's vindt ik

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:45

ik vind ook dat je op een verzorgpony het meeste leert.

stel je rijdt 1x in de week les (of jij misschien 2x) op een verzorgpony kun je veel vaker. dus daar leer je het al sneller.

bij een verzorgpony moet je alles zelf doen. met vallen en opstaan, maar daar leer je het meeste van.
is eenmanege pony stout. wordt ie door iemand anders wel weer goed gereden en dan kan iedereen er weer op.

dus van een verzorgpony leer je veel meer.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:46

ik denk dat dat niet te veralgemenen valt, de ene manege pony is moeilijker te rijden dan een andere hetzelfde geldt voor verzorgpony's. Als je begeleiding krijgt leer je het meeste.
een manege pony kan later verkocht worden en als verzorgpony gebruikt worden en andersom. Dus het is vooral het karakter van het paard dat bepaald hoeveel jij bijleert vind ik

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:47

natuurlijk als je meer rijdt met je verzorgpony dan ga je daardoor meer leren van hem/haar. "Zoveelste meer je kan oefenen zoveelste beter je je werk kunt"

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:51

Op een eigen pony of verzorgpony, de manegepaarden huppelen wat achter elkaar aan en je zit erop als een zak om naar televisie te kijken (je moet bijna niets doen), de paarden trekken niet, je zou bijna achterstevoren kunnen springenmet hun.
Met eenverzorgpony moet je alles zelf doen, je moet hem alles nog leren (of toch nog iets) en als je ervanaf vliegt staat niet direct een ervaren ruiter klaar om hem te kalmeren, dan doe je alles zelf.. is veel verstandiger!

TalithaSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:53

Van een verzorgpaard, rij je meestal vaker op. En manegepaarden zij in het algemeen vrij braaf. Dat wil met een verzorgpony nog wel eens anders zijn. En daar kun je veel van leren, de meeste manegepony's lopen hun rondjes wel. Heb wel heel veel respect voor manegepaarden, ze laten iedereen maar op hun rug, hoe hard ze ook schoppen en stuiteren

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:54

@karenn.. dat het gewoon dezelfde paarden kunnen zijn is waar. maar ik denk niet dat je altijd met een moeilijker paard meer leert. meestal wel. maar als je er elke keer afvalt dan leer je het wel af om paard te rijden Tong uitsteken

@snoop_fan. je moet inderdaad veel zelf doen. en dat is goed

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:22

Van een verzorgpaard leer je meer maar ik ben wel van mening dat je op een manege een hele goede basis kan leren.
Bovendien is het goed om veel verschillende paarden te rijden zodat je leert dat niet elk paard hetzelfde is Knipoog
Iemand die niets van paarden weet laat ik niet met de mijne aan de slag,door verkeerde handelingen kun je een paard enorm verpesten,om nog maar te zwijgen over de verantwoordelijkheid.
Op een manege gebeurd alles onder begeleiding en als je een jaartje verder bent en een beetje moeite doet,kun je wel gaan zoeken naar een verzorgpaardje.Dan nog onder begeleiding want voor een paard zorgen is niet niks Knipoog

Groetjes,Tinky

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:23

op een pony waar je vaker op rijd, eens in de week gaat gewoon erg langzaam
met een eigen pony of een pony waar je vaker op kan en mag rijden, kun je je huiswerk doen,
manegeruiters kun je geen huiswerk meegeven...

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:23

Verzorgpony, mits er niet teveel anderen op rijden en jij er met regelmaat op kan rijden. Zo hoef je niet iedere keer opnieuw te beginnen als je echt iets op wil bouwen (wat nodig is als je aan de moeilijkere oefeningen wil beginnen).

Volgens mij staat dit verkeerd trouwens, ik tem...

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:40

TalithaSL schreef:
Van een verzorgpaard, rij je meestal vaker op. En manegepaarden zij in het algemeen vrij braaf. Dat wil met een verzorgpony nog wel eens anders zijn. En daar kun je veel van leren, de meeste manegepony's lopen hun rondjes wel. Heb wel heel veel respect voor manegepaarden, ze laten iedereen maar op hun rug, hoe hard ze ook schoppen en stuiteren

Inderdaad, veel respect voor de manegepaarden. om zomaar iedereen en altijd op huin rug te laten..
En laten we even duidelijk zijn, manegepaarden leren ook nog, ik moest overlaatst voor het eerst op Caramel, een zéér kleine pony die altijd als tweede wil rijden, natuurlijk mag hij dat niet, alle grote paardne rijden vooraan en de pony's achteraan.
Maar hij probeerde enkele keren te trekken maar hi wou nietmeer als 2de, het was zo'n lieve pony en nu rijd ik er bijna elke les op, ook Kizzy die'k les op SNoopy had gegeven ging voor de eerste keer mee rijden, ik zei: "Victoria is debraafste pony,ze doet echt niets" maar neen, ze wou op Caramel omdat het zo'n schattie is Knipoog
Zo zie je maar, Caramel rijdt ondertussen ook niet meer vooraan..

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 23:12

Iedereen heel er bedankt:)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:36

[WWW] > [PP]

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:48

Als je op een verzorgpony vaak rijd leer je denk ik meer van het vaak rijden dan van de pony. Als je vaak rijd op je verzorgpony én les hebt op dezelfde pony leer je echt. Op een manege pony zal je namelijk net zo veel leren als op een verzorgpony, als je er tenminste net zo vaak op rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:10

Ik leer op allebei wel eigenlijk Lachen
Het is allebei heel anders, ik heb nog niet zo vaak op mijn verzorgpony gereden, maar bij haar moest ik haar echt de hele tijd voorwaarts houden, en haar aandacht de erbij houden zodat ze aan mijn been bleef.. En op de manegepony's moet ik juist de aandacht er bij houden, zodat ze de benen niet nemen..

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:46

Ikzelf heb 7 jaar gereden op een manege, nouja allemaal leuk en aardig.
Ik kende daar zowat alle paarden en de lessen gingen me nogal vervelen.
Dus heb ik les genomen van iemand anders, dit was wel leuker maar nog niet echt wat ik zocht.
Toen ben ik dus opzoek gegaan naar verzorgpaarden, ben van de manege gegaan.
Ik heb in 1 heel jaar meer bij mijn verzorgpaarden geleerd dan 7 jaar op die rot manege.
Het is natuurlijk allemaal anders, op die manege gaven ze naar mijn mening gewoon knudde les waarvan ik nix leerde.
Ze zeiden wel, je moet dit en dit doen, altijd dezelfde volgorde:
1. Instappen
2. Draven
3. Stappen
4. Oefeningen
5. Galop
6. Draven
7. Uitstappen
Die paarden wisten al allemaalw wat ze moesten doen en er was dus er viel niet meer veel te leren.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:55

Inderdaad, mar voor pas beginnende kleine ruitertjes is de manege wel ideaal, ze hebben er geen schrik op omdat ze toch niets doen, dus ze leren er vertrouwen op te bouwen (ik heb dit op m'n eigen shetje gedaan).
Maar eens dat je de basisoefeningen kan is het verstandiger om een verzorgpony te hebben, dan loop je niet meer in een rijtje en leer je hen echt besturen!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:25

Door les te pakken Knipoog

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:28

Door op verschillende manege pony's te rijden leer je ook een heleboel. Maar als je dat hebt gehad is denk ik een verzorgpony toch het meest leerzaam (als je tenmiste goede les hebt). Zo kun je inderdaad huiswerk mee krijgen.,

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:34

Beide maar een verzorgpony toch het meest vind ik. Daar kan je ook buiten de les dingen mee verbeteren Lachen

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:47

Verzorgpony leer je indd meer van omdat je er bijna dagelijks opzit.
Maar ik moet ook zeggen dat het manegepaard waar ik altijd op rijd (het paard wat ik 5 maanden in de lease heb gehad) ook niet de makkelijkste is en iedere keer weer van hem leer. Het is absoluut geen ik-hobbel-maar-wat-achter-iedereen-aan-paard.
De paarden bij ons zijn absoluut niet zo. De pony's die voor de beginnerslessen gebruikt worden wel daarentegen Haha!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:58

tjah, bij ons in de manege hebben we ook wat pittigere paarden maar alleen de ervaarste ruiters mogen die berijden als die 3 maanden ofzo hebben stilgestaan.
P.s.Jullie zeggen, je elert goed op een verzorgpony als je goede les krijgt maar eh.. Ik heb nooit les op Snoopy gehad en heb er heel veel mee geleerd, zoals springen

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:02

Ik denk beide. Als je op een manege op steeds een ander paard/pony ingedeeld word leer je ook op meerdere te rijden. Ieder paar/pony heeft toch zijn eigen streken en ze zitten allemaal anders.
Van een verzorgpony leer je een beetje hoe het is om een eigen paard te hebben. meer over de verzorging,voldoende beweging geven, gezondheid enz.