maakt het uit!! Niet nagevelijk, maar wel lief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

principal

maakt het uit!! Niet nagevelijk, maar wel lief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 00:50

Maakt het voor jullie uit, of je een paard rijd die niet nagevelijk is, behalve in stap, maar wel ontzettend lief waarmee je lekker kunt tutten. Of liever een paardje die nagevelijk loopt, en verder de sport in kan?

Ik neem vaak mijn dochter mee, en het paardje die ik ook rijd, is heerlijk met overgangen en nagevelijk rijden, maar met poetsen onrustig, en een ander paardje een dravertje, is in stap met moeite er toch doorheen te rijden, maar zo lief en kalm en kun je lekker mee tutten.

Ik denk erover om de laatste te huren 1 of 2 dgn, ze is zo lief, en geniet v aandacht.

Wie zou dat ook doen, ik ben niet wedstrijd gericht bezig ofzo, gewoon recreatief.

V_lalala

Re: maakt het uit!! Niet nagevelijk, maar wel lief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:55

ik zou dan de liefe kalme kiezen, bedoel als het toch maar beetje voor recreatief is en dan kan je dochter er ook nog een beetje mee tutten Lachen

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:56

wat is je ambitie ???
zoals je al zegt een knuffel dier maar ook eentje waar je op kunt rijden
kun je niet iets met beide zoeken een draver ben je met rijden snel op uitgekeken
en er zijn ook lieve paarden die een leuk rondje lopen.
succes

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:56

Ja het is maar net wat je zelf wil.

Ik zit zelf ook totaal niet in de wedstrijden en zou dus waarschijnlijk de laatse pony ook het leukste vinden.

Als recreatieruiter kan je beter een makkelijker rustig paard/pony hebben die niet nagevelijk loopt. Dan een druke die wel nagevelijk loopt.
Maar als je een wedstijd wilt rijden en je komt met een rustig pony aan zetten die niet harder dan stap gaat schiet je ook niet erg veel op.

Gelukkig zijn er veel verschillende paarden en pony's dus voor ieder recreatie of wedstrijd ruiter is er wel een goede te vinden.

Lakiesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:00

Tja als je lekker met je dochter wil knuffelen en tutten met het paardje, zou ik
ook voor de laatste gaan.

denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:28

Als je zelf lekker recreatief bezig bent is de tweede denk ik een betere keuze, zeker als je met je dochtertje samen lekker wilt tutten en met het paardje bezig wilt zijn. Het is natuurlijk fijn als je met je dochtertje met het paard bezig bent dat deze niet de hele tijd onrustig loopt te draaien enzo.
Succes met je keuze, ik hoop dat je er een fijn paardje aan overhoudt! Lachen

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 01:32

Ik zou ook gaan voor de lieve, waar je lekker mee kan tutten. Het rijden kan altijd wel goed komen. De band die je met een pony/paard hebt begint op de grond.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 08:45

Als jij zomaar wat rondjes wil rijden maakt het toch niet uit?

Ik ben een echte sportruiter maar mijn ambities zijn niet die van jou, dus je moet je niet gaan richten naar de ambities en verwachtingen van anderen Lachen

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 08:59

Ik denk niet dat je op een draver snel uitgekeken raakt
Als ze voor de rest lekker loopt en knuffelig is heb je het allebei.

Misschien word ze nog wel soepeler alles kan geleerd worden.

Het is uiteindelijk je eigen beslissing, dus als het is wat jij zoekt in een paardje gewon doen Lachen

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 09:19

ja ik ga toch voor de lieve, ik rijd geen wedstrijden ofzo, het is voor mij een uitje, en mijn dochter (5), gaat dan 1x in de week mee, en heeft zij er ook wat aan.

Heeft iemand nog tips om te kunnen werken aan nagevelijk lopen, in stap kan ze het wel, dat ontspant ze voor, maar in draf gaat gelijk het koppie omhoog. Ze loopt ook in lessen mee nl. vraag me ook af als ik haar vast 2x rijd of het na verloop van tijd makkelijker zal gaan, iemand een idee?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:25

Als je regelmatig een (prive) les neemt van een goede instructeur dan word gewerkt aan je eigen houding en ontspannen zijn van het paard.

Rijd veel (schijn) overgangen en zorg er als eerste voor dat het paard actief en aan je been is. (Been = naar voren, onmiddelijk en niet na 3 tellen pas)

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:26

Het paard kan nagevelijker worden door de achterhand er beter onder te rijden. Daar zijn heel veel oefeningen voor. Mijn paard deed dat ook altijd. nu twee jaar verder zit er verbetering in. (had ook een medische oorzaak). maar het kost wel tijd.
Dus het ligt er echt aan hoe belangrijk je dat vindt. Ik ben een recreatieruiter die ook van dressuur houdt, maar de band met mijn paard en de lol die ik met hem heb gaat voor.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:09

itsmemelin schreef:
wat is je ambitie ???
kun je niet iets met beide zoeken een draver ben je met rijden snel op uitgekeken
succes

waar slaat dat nu weer op. ik heb al 3,5 jaar een draver en ben er nog steeds niet op uit gekeken. ook met rijden niet. sterker nog, we gaan steeds meer vooruit, rijden al wat m oefeningen als we zin hebben en voor de rest heerlijk naar het strand en buitenrijden. ook nog eens minimaal 1 keer per week springen en ook dat gaat steeds beter. ook een draver kan met rijden (dressuur of springen) ver komen.

oke. weer ontopic. het maakt volgens mij niet uit. doe waar jij je het beste bij voelt en de draver kan lekker aan de teugel lopen, moet alleen wat meer geoefend worden misschien, maar dat kan je ook zien als een uitdaging ipv als een negatief punt. gewoon lekker doen waar jij je het beste bijvoelt.

edit. zie nu dat je voor het rustige paard heb gekozen. oke, het nagevelijk rijden. je moet van achter naar voren rijden. dus eerst moet de achterhand lekker actief zijn en er goed onderkomen, dan komt de voorkant vanzelf. misschien kan je kijken of er de mogelijkheid is om les te nemen met dit paard.
Laatst bijgewerkt door dolor op 29-12-07 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:15

je moet doen waar je zelf je beste gevoel bij hebt. Als je het brave paardje wil, moet je dat doen. Het zegt dat het ook om huren gaat. Misschien kan dat paardje ook best meer leren. Kom je er later achter dat je zelf toch meer wilt dan dat dit paardje zou kunnen, kan je altijd nog op zoek gaan naar een andere om te huren.
Voor je dochter is het belangrijk en voor jezelf trouwens ook, dan je een lief en makkelijk paard in omgang hebt. Ik zou een proefperiode met huren gaan doen. BV eerst een maand en dan kijken of het bevalt.
Succes met je beslissing.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:21

ik heb besloten mijn paard toch te kopen omdat ze zo lief is
maar als je erop zit is ze niet te doen
nu gaat ze volgende week naar een stal voor haar terug vertrouwen te geven in het rijden enzo
maar heb haar dus gekozen omdat ze lief is en nergens van schrikt
hoewel ik hier soms met rijden spijt van had
maar zou haar toch niet meer kunnen missen
wou wedstrijden met haar doen maar wel puur voor de lol
dus meer recreatie

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:31

principal schreef:
Maakt het voor jullie uit, of je een paard rijd die niet nagevelijk is, behalve in stap, maar wel ontzettend lief waarmee je lekker kunt tutten. Of liever een paardje die nagevelijk loopt, en verder de sport in kan?

Ik neem vaak mijn dochter mee, en het paardje die ik ook rijd, is heerlijk met overgangen en nagevelijk rijden, maar met poetsen onrustig, en een ander paardje een dravertje, is in stap met moeite er toch doorheen te rijden, maar zo lief en kalm en kun je lekker mee tutten.

Ik denk erover om de laatste te huren 1 of 2 dgn, ze is zo lief, en geniet v aandacht.

Wie zou dat ook doen, ik ben niet wedstrijd gericht bezig ofzo, gewoon recreatief.

Hoezo niet nageeflijk?
Waarom denk je dat dat niet kan? Heeft hij lichamelijke beperkingen daarvoor?
Zelfs een draver kan nageeflijk lopen hoor.

Waarom ook kiezen tussen deze 2?
Er zijn best "sport" paarden die ook braaf zijn.
Als je niet zeker weet of je de sport in wilt, zou ik het niet verstandig vinden om een
paard te kopen met meer recreatie-aanleg.

Een braaf sport- paardje kan wat meer kosten, maar imo koop je geen paard om 'm daarna weer te moeten "ruilen" omdat je toch de sport in wil.
Kies een allround paardje met oog op nu en de toekomst.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:32

-> PP

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:34

Als je dochter er ook mee wil kunnen tutten en je zonder enig gevaar haar bij dat beestje wil achterlaten dan zou ik gewoon voor degene gaan die niet nageeflijk loopt Lachen.

Zo als eerste paard kun je beter een braaf dier kiezen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:37

Het is idd maar net waar jouw ambitie ligt Lachen

Ik heb ook een tijd een draver verzorgt, maar die kwam stil te staan vanwege een blessure en het was voor mij te ver weg en te duur qua kosten om 'm te blijven verzorgen. Maar je kon er heerlijk mee buiten rijden... Ik heb ook een tijd een kruising met een Engels Volbloed gereden, die kon super lopen en hij sprong geweldig, maar daar kon ik niet echt mee het bos in. Mocht ook niet van de eigenaren.

Als jij een paardje wilt waarmee je gewoon lekker kunt rondrijden en waar je je dochter mee kunt laten friemelen, dan moet je voor de draver gaan Lachen En sowieso, het scheelt dat het een huurpaard is, je zit er niet aan vast om het even heel bot te zeggen Lachen

itsmemelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:16

dolor schreef:
itsmemelin schreef:
wat is je ambitie ???
succes

waar slaat dat nu weer op. ik heb al 3,5 jaar een draver en ben er nog steeds niet op uit gekeken. ook met rijden niet. sterker nog, we gaan steeds meer vooruit, rijden al wat m oefeningen als we zin hebben en voor de rest heerlijk naar het strand en buitenrijden. ook nog eens minimaal 1 keer per week springen en ook dat gaat steeds beter. ook een draver kan met rijden (dressuur of springen) ver komen.

oke. weer ontopic. het maakt volgens mij niet uit. doe waar jij je het beste bij voelt en de draver kan lekker aan de teugel lopen, moet alleen wat meer geoefend worden misschien, maar dat kan je ook zien als een uitdaging ipv als een negatief punt. gewoon lekker doen waar jij je het beste bijvoelt.

edit. zie nu dat je voor het rustige paard heb gekozen. oke, het nagevelijk rijden. je moet van achter naar voren rijden. dus eerst moet de achterhand lekker actief zijn en er goed onderkomen, dan komt de voorkant vanzelf. misschien kan je kijken of er de mogelijkheid is om les te nemen met dit paard.

lekker fel !! heb niks tegen dravers ofzo,
bedoel meer de draver waar ze het over heeft.
ze geeft aan dat de draver moeilijker te rijden is en dat ze niet veel ambitie heeft.
denk dat je dan gewoon snel uitgekeken raakt op het rijden van dat paard.
en mischien vind ze dat een uitdaging maar voor vele zal dat het begin zijn om vaker maar niet te gaan rijden.
en het scheelt natuurlijk dat het een huur paard is !!!!

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:19

Hm, ik zou zelf voor de lieve rustige kiezen, als een paard in de krul loopt, ziet het er mooi uit, maar voor de rest, maakt het mij niet zo veel uit, Je kan nageefelijkheid toch gewoon oefenen?

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:04

Ik geef er ook niets om. Mijn pony heeft het verkeerd aangeleerd bij de vorige eigenaar, en doet het nu eenmaal heel moeilijk.
Ik word er elke keer uitgepunt door de jury, omdat ik niet aan de teugel rijd, terwijl ik in de B rijd.
Ik heb het proberen vol te houden, maar niet aan de teugel is bij ons bij alles 1 punt eraf. (dat heeft 1 jury ook ooit verteld, dat dat mag)

Ik ben er helemaal mee gestopt.
Ik rijd alleen de selecties.
En verder spring ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:05

beautylin schreef:
Mijn pony heeft het verkeerd aangeleerd bij de vorige eigenaar, en doet het nu eenmaal heel moeilijk.

Nagelbijten / Gniffelen
Aan de teugel rijden = geen trucje, dus aanleren of verkeerd aanleren = onzin.
Aan de teugel rijden is het resultaat van goed van achter naar voren rijden en een goede aanleuning.
Dat sommige paarden er meer moeite mee hebben, dat kan wel, meestal door óf door de lichamelijke bouw, óf door "verkeerde" bespiering óf door lichamelijke klachten.Meestal ligt het toch echt aan de ruiter en niet aan het paard Ach gut

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:50

Ik wil ten eerst een lief paard hebben, waarvoor ik nooit bang hoef te zijn dat die me zal bijten of trappen. Gelukkig heb ik dat ook Lachen
Maar ik wil ook dat mijn paardje met rijden nagevelijk loopt, en dat is niet omdat het er mooi uitziet.. maar omdat dat een veel betere houding voor haar is. Dan loopt ze een stuk beter, lekker ontspannen en duwt ze haar rug ook niet weg. Dat vind ik wel erg belangrijk met rijden. (tenzij ik buiten rij, dan mag ze van mij alle kanten opkijken die ze wil Tong uitsteken )

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 10:05

nou ik heb het dravertje enkele malen ook gereden, en het is te lerren, nagevelijk, wel laag ingesteld, en goed drijven naar voren, dus ze kan het wel, het drukkere paardje mag ik ook rijden maar niet als me dochter meegaat, die is niet zo vertrouwelijk als de draver. Dus hierin kan ik me wel vinden, ik wacht nog op het juiste combipaardje, ach alles op zijn tijd.