Spelletjes tijdens buitenrit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Spelletjes tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 14:37

Beetje naar aanleiding van het topic op RT over 'welke galop op buitenrit'.

Ik heb eens na zitten denken en het blijkt dat er best wel wat spelletjes zijn die wij (al dan niet bewust) doen op buitenrit.

Ik ga zo'n twee keer per week naar het strand, meestal met hetzelfde paard. De eerste rit is gewoon 'voor de lol', de tweede rit hangt er vaak een groep 'ruiters van buiten' achter die graag een strandrit willen maken. Paard en ik weten dus ondertussen wel wat we aan elkaar hebben.

Dit paard lijkt bijzonder goed door te hebben wanneer er een groep achter hangt (en er dus geen geintjes uitgehaald kunnen worden) en wanneer we met mensen zijn die toch wel kunnen rijden.

Voorbeelden van spelletjes en geintjes:
- In galop of draf een grote groep meeuwen opjagen (zoals je begrijpt alleen als er een groep mee is die goed rijdt). Gaan we in stap door de meeuwen heen dan zal mijn paard toch proberen dmv een iets grotere pas oid zoveel mogelijk meeuwen op te laten vliegen (zo stond ze ooit bijna op een duif }> ).
- Vaak na een stukje stap en draf gaan wij een galopperen. Ik draai me dan om in het zadel om de groep te vertellen wat ze moeten doen. 9 van de 10 keer gaat dit goed, maar mocht het paard een lollige bui hebben dan probeert ze in galop aan te springen terwijl ik nog omgekeerd in het zadel zit .
- gaan we langzamer dan steek ik mijn hand omhoog (en roep: Hooo, draf of Hoooo, stap). Dit snapt ze uitstekend en meer hulp is niet nodig. Maar.....in de winter, met een groep die redelijk kan rijden wil ze dan ook nog weleens een versnelling erin gooien (en ga ik dus plots harder ipv zachter).

Verder lijkt (is) het ook zo dat zowel het draf als het galop tempo een stuk energieker en vrolijker zijn als we zonder groep op pad zijn of als we een groep hebben met mensen die goed kunnen rijden. Groep met wat beginners mee: paard is bijzonder braaf, tegen het slome aan.

Maw: dit paard houdt wel van een geintje, maar weet ook wanneer het serieus is.

Wiens paarden hebben nog meer dergelijke spelletjes en geintjes? en hoe gaan jullie daar mee om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:24

Ik rij eigenlijk best wel serieus ook buiten, neem mijn oefeningen mee. Het enige 'spelletje' dat wij doen is in het water, Mileen gaat dan keihard met haar voorbenen op het water slaan, iedereen in de buurt wordt kledder. Vindt ze leuk, gek beest Lovers
Verder wordt er echt wel eens lekker knoerthard gegaloppeerd etc. maar uitsluitend op mijn initiatief.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 15:31

Hehehe. Ben je dan niet bang dat ze gaat rollen in het water?

Knoerthard galopperen doen wij eigenlijk nauwelijks, beetje om te voorkomen dat ze het ook doen als beginners op zitten die de rem nog niet gevonden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 15:38

Hihi, de eerste keer dat ze zo achterlijk deed was de enige die bijna ging rollen ikzelf, want ik hing echt alleen nog aan m'n zadelknop van het lachen. Ze is nog nooit gaan liggen, staat alleen maar heel maf op en neer te springen. Ook alleen maar als ze het mag trouwens, als er anderen bij zijn of beginners die het wat spannend vinden, kan ik haar ook gewoon door laten lopen door het water (in het A'damse bos tot m'n knieen ongeveer) en doet ze het niet. Ze kijkt dan echter wel heeeeeel ondeugend, en zou het wel heeeeeeel graag doen......

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:07

Jip is ook zo'n schat. Met groepsbuitenritten met kinderen op pony's achter ons aan, isie meestal echt superbraaf, er zit wel leven in, maar hij doet dan eigenlijk geen gekke dingen. Ga ik nou alleen, of hooguit met z'n tweeën rijden, dan looptie veel meer te dribbelen, op bepaalde stukken wil hij het liefst keihard weggalopperen enz. Terwijl als ik met een groep over diezelfde weggetjes rijd, hij niet eens gaat dribbelen en wel braaf blijft stappen.
Meeuwtje opjagen is idd een leuk spelletje, doen wij ook wel eens op het strand. En een favoriet van Jip is slalommen om boompjes heen. Ik hoef hem dan alleen maar om het eerste boompje te sturen en in galop te zetten, en de rest doetie zelf (moet heel soms mijn knie iets optrekken, alsie in zijn enthousiasme iets te kort langs het boompje draait Haha! ). En in het ruiterpad door de duinen hebben ze een paadje met een sprongetje (ca 50 cm ofzo) aangelegd naast het gewone pad. Als we de groep bij ons hebben, gaan we er meestal niet overheen, tenzij ik echt gevorderde ruitertjes bij me heb, maar alleen ga ik eigenlijk altijd. Dat weetie inmiddels ook wel.
Echt, ik vind Jip zo relaxed om op buiten te rijden!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:36

Pjelks spelletjes? Het gekste wat hij gedaan heeft was ontzettend bang naar een tak kijken, die in zijn mond pakken en vervolgens zo erg schrikken omdar het ding bewoog dat hij bijna naar huis rende Verward Maf beest.