Wat vinden vrienden en familie van je hobby?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Wat vinden vrienden en familie van je hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 20:25

Ik krijg nog wel eens commentaar van mensen om me heen die mijn passie voor paarden niet begrijpen.
Al van klein af aan ren ik rond in afgelegen weitjes en maneges.
Ik bracht er hele dagen weekenden en na school/ werk door.
Mijn ouders geven vaak reacties dat ik dan stink of wat ik daar toch aan vind, mijn oma vind het helemaal niks.
Vroeger mijn vriendjes hadden er ook altijd maar moeite mee dat ik zoveel bij die paarden hing.
Ik reed 10 paarden en pony's per dag en viel er dus ook wel eens vanaf en ze hoopte dan maar dat ik nu zou stoppen.
Nu heb ik al sinds 10 jaar een vriend, inmiddels man maar die weet ook heel goed dat dit heel belangrijk is voor mij en hij begrijpt dit.
Tegen mijn oma ben ik een paar keer flink kwaad geworden als ze weer kwam waarom ik die beesten niet wegdoe.
En ook vrienden en mijn ouders zeg ik de waarheid en dat ze er niet over moeten zeiken.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat hier met iedereen gaat, omdat ik hier veel mensen met eigen paarden zie die ze ook aan huis hebben staan.
Hoe gaat jouw omgeving om met je hobby die tijdrovend is en als ze negatief doen hoe los jij dat op?

Anoniem

Re: Wat vinden vrienden en familie van je hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:32

Leven en laten leven. Ik werk er hard voor, zorg zelf voor mijn dieren. Andere mensen willen de nieuwste auto, 4 kids, dure vacantie's, ik vind dieren leuk, ieder zijn eigen toch? Persoonlijk maakt het mij geen snars uit wat een ander ervan vindt, het gaat ze namelijk niet aan of ik nou 1 dier heb of 10. Of dat nou paarden zijn of wat anders.

FinalForster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:45

Mijn moeder is ook verslaafd aan paarden, ik heb het van haar over genomen. Verder vindt mijn vader het niet geweldig maar vindt het vooral heel leuk voor ons. Mijn broertje heeft ook altijd gereden. De mensen om me heen kennen mij niet anders dan dat paarden voor veel andere dingen gaan.. Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:27

De familie van mijn moeders kant heeft weinig met paarden. De oma van mijn vaders kant heeft vroeger zelf ook paarden gehad (en goeie ook, heb 2 foto's uit 1938 1 met paard en veulen en 1 met veulen, wat een prachtbeesten!) en zij vind het dan ook helmaal geweldig.

Zelf heb ik vriendjes eigenlijk nooit de kans gegeven om het niet te begrijpen, ik zei altijd: 'De paarden waren er eerder dan jij en dus gaan zij sowieso niet weg voor jou! Je hebt me leren kennen met paarden en voorwaarden stel je vooraf en niet afchteraf!'

Mijn vriend nu steunt me juist in het rijden en motiveert me juist. Hij is zelf fanatiek karpervisser en heeft zelf dus ook een echte passie waar hij helemaal voor gaat! Misschien dat dat het ook wel makkelijker maakt, maar het meeste is hij ervan gaan houden sinds ik ze thuis heb staan en hij ze dus ook elke dag ziet.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:38

mijn vader en broertje hebben er helemaal niks mee, maar echt iets ertegen hebben ze ook niet. Mijn moeder is net zo gek met mijn paard als ikzelf ben, en vriendlief is bang voor paarden maar vindt mijn eigenste toch ook wel heel erg lief. Het zal nooit zijn hobby worden maar hij houdt gewoon van dieren en weet hoe belangrijk het voor me is. bovendien weten ze allemaal hoe geirriteerd en niet te genieten ik ben als ik te lang niet bij de paarden kan zijn, dus ze gunnen het me van harte Haha! Echt onbegrip kom ik eigenlijk amper tegen, ja dat ik stink als ik terugkom, maar daar kan ik inkomen als ik met mijn uitmestschoenen en bezweet terugkom van stal Nagelbijten / Gniffelen Meeste mensen zijn geinteresseerd en vragen me altijd even hoe het met mijn paardje is, dus ik mag niet klagen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:41

Mijn eigen familie is ook besmet met het paarden-virus dus die zeggen er niets van. Maar mijn schoonfamilie kan nog wel eens een keer wringen als ik niet kan vanwegen mijn paard. Ze snappen het wel, maar moeten het er dan zo bovenop leggen dat ze het zo jammer vinden. Al zullen ze niet zeggen dat ik stink hoor, maar als ik flink heb gezweet ga ik ook altijd meteen onder de douche, dus jah dat kom eigenlijk weinig voor.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:41

oh ik krijg ook vaak commentaar .
gaan jullie niet trouwen ohnee dat gaat natuurlijk niet met je paarden .
Moet je nu alweer naar die knollen .
Dat je daar zin in hebt .

Ja hoor heel veel zin .
De paardjes oordelen niet en zijn altijd blij me te zien . Haha!

Ene oor in andere oor uit . Vork

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:21

Mijn vriend begrijpt heel goed hoe belangrijk mijn paardje voor me is. Hij snapt het gelukkig ook als ik iets met hem af moet zeggen omdat er iets tussen is gekomen mbt het paard. Leuk is het niet altijd maar we hebben er nooit onenigheid over.
Mijn vader is net zo gek van mijn paarden als ik, gelukkig! Mijn ouders doen echt veel: paarden voeren, buiten/ binnen zetten, stallen uitmesten als ik niet kan. Afgod
Sommige mensen die me nog niet zo goed kennen hebben er wel eens een oordeel over. Oja en echt bijna iedereen zegt al 10 jaar tegen mij dat ik echt niet meer zo intensief kan blijven rijden nu ik..... ga studeren, op kamers ga wonen, ga werken 50 km verderop.... ooit een gezin wil krijgen. haha maar ik weet het nog steeds te combineren! Haha! Kwestie van goed plannen he....

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:25

Mijn vriend heeft helemaal nix met paarden en vind het soms vervelend dat ik zo vaak bij het paard ben. Maar jah hij begrijpt het ook wel weer dat ik naast mijn werk mijn ontspanning daarin terug vindt. Hoe ik hiermee omga, de tijd tussen mijn twee kerels goed verdelen hahaha.

Zaluki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:43

Bij mij in de familie is eigenlijk niemand die echt "iets" met paarden heeft. Behalve een nicht van mij. Maar als kleine meid wilde ik graag op paardrijden en na een hoop gezeur, mocht het dan ook. Natuurlijk gaan we dan zeuren om een eigen pony. ;D Mijn moeder zei als je zelf een stal en wei kan vinden, dan zullen we wel eens verder praten. (ik was 10/11!) Een vriendinnetje van mij had destijds een verzorgd paard op een boerderij (toen nog met koeien, nu uitgegroeid tot een persionstal, lol) En er was nog een stal over.

Sindsdien ben ik nooit meer paardloos geweest. =D

Mijn Familie vinden het niet erg, mijn moeder vind het zelf ook heel leuk. En ze gaat graag met mij mee naar een wedstrijd. Mijn vader is wat sceptischer maar kan wel zien dat ik mijn hart er ziel er in verloren heb. Hij let dan meer op bij het financiele gebied, ik zorg graag goed voor mijn paard, en dat kost ook wat (tandarts, chiropractor, etc.). Maar ik kan wel zien dat hij trots is als ik een kleine overwinning behaal. ;D
Mijn broers vinden het allemaal wel leuk, ik ben de jongste dus wel het "most spoiled". Ik merkte soms wel dat ze het niet leuk vonden.

Mijn vrienden hebben over het algemeen wel begrip voor. Mede doordat een andere vriendin in onze vriendengroep ook rijd. Ze weten dat we er "druk" mee zijn. Ik krijg vaak wel reacties van andere mensen, voornamelijk van de heren. (Aangezien ik nog single ben) Dat ze vaak een beetje terug deizen met de algemene reactie "Daar heb je weer zo'n paarden miep, houd meer van haar paard dan van haar vent." zie je ze dan denken. En dat is jammer, want ik doe nog veel meer dingen buiten het paardrijden om, en ik kan en wil er eventueel best tijd voor maken. =D

Rosenhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:45

Mijn familie vindt het leuk voor mij dat ik paardrijden echt geweldig vind. Maar zelf hebben ze absoluut niets met paarden. Ze komen wel eens kijken naar mijn les maar dat is het dan ook wel

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:46

-> PP

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:48

Als ik bij mn pony weg kom zeggen mijn ouders of bij wie ik dan ook kom ook dat ik stink; En ik stink dan ook. Wij paardenliefhebbers vinden die geur misschien niet zo erg maar ik kan me best voorstellen dat anderen het vinden stinken.
Mijn ouders/familie vinden mn hobby geweldig en zelfs mn vriend gaat met me mee, als ik wanneer we thuis komen maar wel ga douchen. Cool
Mn ouders & broertje zijn zelfs allergisch voor paarden ( Wat heb ik toch een mazzel dat ik niet allergisch ben.. Bloos )

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:49

mijn vader en moeder zijn zelf ook paardenfreak.

mijn riend moest eerst heel erg wennen maar daar heb ik mijn 2 pony's van gehad, en die is nu ook helemaal in to the horses.

familie van mijn vriends kant vinden het wel leuk maar verder geen belangstelling.

de moeder van mijn vriend was eerst doodsbang en komt nu geregeld een worteltje brenegen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:01

Tja bij mij is het beetje dubbel. Mijn broertje heeft vroeger wel is rondgehobbeld op mijn verzorgpony's maar dat is ook alles. Mijn ouders hebben vroeger ook wel is rondgehobbeld maar zullen er nu niet meer opstappen.

Mijn tante heeft vroeger paarden thuis gehad, en begrijpt mij dus volkomen evenals mijn nicht. Mijn nicht heeft nu ook een verzorgpaardje (_Jody_ @ bokt), en wij begrijpen elkaar dus. Mijn oom heeft vroeger voor een paard van z'n vriendin gezorgd.. en mijn andere oom en tante begrijpen het ook door hun dochter.

Vriendinnen heb ik vooral in de paarden, maar op school begrijpen er veel er geen snars van da tik zoveel tijd aan die "stomme beesten" steek. Ik laat het dan gewoon voor wat het is, hun hebben hun ding en ik heb mijn ding. Als we op school maar gewoon gezellig met mekaar om gaan, maakt het toch niet uit wat je buiten school doet?

Voor de rest heb ik veel familie die ook actief is in de paarden, maar die spreek ik eigenlijk ahast nooit. Het is iniedergevla niet van een vreemde dat ik paarden zo leuk vind (evenals andere dieren). En aangezien veel in de familie het ook doen, is het voor andere familieleden die er niks mee hebben ook weer makkelijker te begrijpen Haha!

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:12

Mijn ouders hebben helaas geen interesse in paarden. Toen ik een eigen pony had, had mijn moeder mijn pony een keer van dichtbij gezien en daarna nooit meer. Zij is bang voor paarden. Mijn vader kwam weleens langs met kijken, maar dat was ook zelden. Maar vroeger toen ik nog fanatiek bezig was met de wedstrijden, moest ik altijd zelf vervoer regelen, dat deden mijn ouders niet. Huilen Dat vond ik erg jammer.

Nu heb ik een tijd een vriendje en hij is ook geen paardengek. Ik vind dat jammer, ik wil graag mijn hobby delen met hem. Hij weet dat ooit weer een pony terug kom in mijn leven, als ik klaar ben met mijn studie en werk heb.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:19

Mijn moeder heeft vroeger paarden gehad dus vind het heel leuk, mijn vader begon het ook steeds leuker te vinden en wilde zelfs lessen alleen toen woonde ik niet meer bij hem. Mijn stiefvader vind het ook altijd leuk maar weet er echt niets van af en zegt de domste dingen hahah. Mijn broer vond ze stinken maar vind ze nu leuk en wilt zelfs een proefles door mij, mijn zus heeft er niet echt iets mee maar vind het wel altijd leuk om te kijken. Mijn oma die had vroeger paarden voor haar kinderen dus die vind het heel erg leuk, en opa ook. Mijn tante heeft vroeger in de wedstrijdsport gezeten dus die is helemaal blij maar jammer genoeg woont die in Japan, en oom heeft er niets mee. Sommigen vrienden hebben er gewoon niets mee, sommigen accepteren het wel, moet ook wel haha, en andere zijn zelf ook gek van paarden. Omgeving hier in Spanje geeft er niet zoveel om, dus hoor ik dat gezeik niet echt.

Dat was alles wel.. Hyper!

Edit: Ikzelf ben gek geworden van paarden door mijn vriendin. Op mijn 6de/7de ben ik begonnen, en op mijn 13de mijn eigen paardje gekregen, niet op mijn verjaardag hoor. Dus heb nu Fuegootje een paar maanden geloof ik, maar het lijkt alsof ik hem jaren heb.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:22

Mijn vader heeft vroeger altijd gereden en mijn moeder vind ze gewoon leuk! Ze zet mijn paard ook altijd buiten als ik er niet ben, of geeft hem worteltjes Haha! Maar als paard dan weer even zijn bui niet had, kon ze ook gerust zeggen dat het stomme beesten waren. Van mijn vaders kant heeft iedereen wel gereden of nog steeds paarden. Mijn moeders kant is van het boerderijleven en zijn er nog wel die nu nog paarden hebben.

Ik heb in ieder geval niets te klagen, ze hebben er beide minder mee dan ik, maar ze staan er wel volledig achter en zijn ook geinteresseerd (ook wel fijn als ze vragen of je lekker gereden hebt!). Mijn vriend vind het allemaal wel best. Ik het paard, hij zijn auto dus is goed te combineren!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:54

hoe je partner ermee omgaat is denk ik ook gewoon afhankelijk van hoe je relatie in elkaar steekt. Mijn vriend en ik hangen allebei erg aan onze vrijheid en hebben allebei onze eigen (tijdrovende) hobby. Daarom gaat het denk ik ook zo goed, ik weet van vriendinnen die wat 'plakkeriger' zijn met hun vriend dat dat wel eens voor spanning zorgt.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:25

Mijn vader is er niet zo in geïnteresseerd, maar vind het wel leuk voor mij, hij heeft me dan ook vroeger jarenlang naar de manege gebracht en gehaald (was nogal ver weg) Lachen Mijn moeder heeft vroeger zelf gereden tot ze verhuisde, en zit er aan te denken om weer opnieuw te beginnen.
Mijn opa heeft zelf paarden voorgebracht dus die zat er ook een beetje in, mijn oma heeft er daardoor ook niks tegen en een oom en tante van me hebben zelf ook paarden gehad.

Alleen ben ik nu de enige die nog echt actief met paarden omgaat Tong uitsteken M'n vriend vindt paarden wel leuk en heeft zelf wel eens gereden, maar heeft er niet zo veel mee als ik. Ach, en te klagen heeft ie niet wat aandacht betreft Tong uitsteken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 12:31

Mijn man vind de paarden gelukkig nu ook leuk, bij hem ben ik ook erg duidelijk geweest dat de paarden er altijd zullen zijn.
Nu ik tijdelijk in een rolstoel zit gaan we samen iedere dag naar de paarden voor of na zijn werk.
Hij gaat ze uit de wei halen en helpt me met borstelen en voer klaar maken.
Maar voor hem had ik ook wel eens vriendjes en na twee weken relatie vonden ze dan toch dat ik teveel bij de paarden was.
Deze relaties werden dan ook gauw van de hand gedaan.

Ik vind het toch wel vervelend als ik alweer eens een k*t opmerking krijg, ik betaal mijn paardjes vanaf ik 16 jaar ben zelf en niemand heeft er last van.
En dat stinken doet iedereen als je van de paarden af komt, als het regent stink je vaak echt.
Ik ga ook meteen douchen, maar soms ga ik gauw wat afgeven dat dan op de weg ligt.
verder kan het me niet zoveel schelen.
Maar mijn zusje heeft haar kindje en dat vind iedereen geweldig, niemand begrijpt dat ik dat niet wil maar wel die knollen. Boos!
Ik wou eens weten hoe dat bij de bokkers zit.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:10

Ze vinden het leuk om te zien, maar meer ook niet.
Terwijl toch veel van mijn familie vroeger ook paarden heeft gehad.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:10

Ik heb het anders aangepakt... Ik heb een vriend gezocht met evenveel passie voor paarden als ik Knipoog Mijn moeder rijd ook paard, zijn vader ook en die fokt ook, zijn nokel heeft ook 2 paarden waar we mee gaan rijden.
In mijn familie weet iedereen dat ik heel veel van mijn paarden hou en ze weten dat al van als ik heel klein was. Eigenlijk trek ik er mij weinig van aan als er iemand zaagt en klaagt over mijn hobby. Ik ga ook vaak in mijn rijkleren naar de winkel ofzo (maakt mij helemaal nix uit) Ik stink misschien naar paarden, ander mensen naar zweet of stinkvoeten Tong uitsteken Daar klagen we toch ook niet over Knipoog
Heb vroeger ook vriendjes gehad die niet van paarden houden en dat ging ook absolut niet vandaar dat ik besloten had dat ik enkel een vriend wou die ook dezelfde passie had. Want mijn keuze is rap gemaakt... Dat zijn mijn paarden.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:12

oja, ik wil nu nog helemaal geen kinderen... Voel er mij nog niet klaar voor (ben ook nog maar 20) en gewoon het gedacht niet meer te kunnen rijden tijdens de zwangerschap en daarna bijna geen tijd meer hebben voor mijn paarden... Nee bedankt! Ik wacht nog wel een paar jaartjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:13

Mijn ouders en de rest van de familie vinden het leuke dieren om te zien, áchter een hek Knipoog That's it. Dus val ik ze ook niet lastig met allemaal verhalen over paarden etc Lachen Ik vertel wel wat ik heb gedaan bij de paarden, maar dat heb ik in 5 minuten wel verteld Tong uitsteken. De rest dringt de hobbys ook niet op mij op, dus dan ga ik hun ook niet eindeloos vervelen ermee Lachen

Mijn vriend is mijn favo stalhulp: hij mest elke week de stal uit, helpt af en toe met voeren en helpt mee op het land. Hij is wel bang voor paarden Nagelbijten / Gniffelen