Uitbreekkampioen om moe van te worden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Uitbreekkampioen om moe van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 02:14

Pff ik begin het nu wel aardig zat te worden.. Wij hebben de paarden aan huis staan, heerlijk dus maar nu staat er ook een 2,5 jarige fjord bij.. In de wei waar hij eerder stond was hij nog nooit uitgebroken maar daar was prikkeldraad zonder stroom als omheining, nu heben wij thuis 3 lagen breed lint als omheining met een flinke pets stroom erop maar toch krijgt hij het nog voor elkaar om uit te breken! Verward

Echt vreselijk is het.. Ik heb net om kwart voor 2 snachts dat dier weer terug gezet omdat hij weer eens ergens liep waar het niet hoorde! Scheve mond Ik wist wel dat fjorden uitbrekers waren maar dat het zulke erge gevallen waren is nieuw voor me, Fjord zijn beste vriendje Sedderick de shetlander blijft zelfs achter een lintje zonder stroom staan terwijl dat verder toch echt een behoorlijke duvel is, Fjord weet ook donders goed dat er stroom op staat, zovaak als hij al een klap heeft gehad van dat draad maar toch krijgt hij het telkens weer voor elkaar.. Ik weet nu echt niet meer wat te doen behalfe 100 keer de omheining langslopen en fjord telkens maar weer terug te zetten..

Hebben jullie nog tips voor me? Ik wordt er echt moe van namelijk..
Zwaar vervelend zo'n uitbreekkampioen... Rolleyes

anneliesdj

Re: Uitbreekkampioen om moe van te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 02:22

Tjah, blijft altijd erg vervelend.
Om eerlijk te zijn is prikkeldraad waarschijnlijk gewoon de beste oplossing, daar heeft ieder paard ontzag voor...

Maar dat doe ik zelf ook niet en toch heb ik hier Houdini's lopen. Je moet even goed opletten hoe hij eruit gaat, heb je dat al eens gezien?

De meeste paarden steken hun hoofd onder de onderste draad en gooien dan hun hoofd omhoog, ondertussen rennen ze er snel onderdoor. Op die manier voelt hij 3 van de 4 keer ook geen stroom.
Oplossing; de onderste draad op ongeveer 40cm hoogte doen, als hij dan zijn neus er onderdoor wil steken komt hij met zijn snoet tegen de draad aan en krijgt ie een flinke dreun. Wel zorgen dat de draad die erboven zit niet te hoog zit, ongeveer 80 cm, anders stappen ze ertussen door, dus over de onderste heen.

Misschien ook een idee om de afrastering op een klok aan te sluiten die stroom krijgt van huis uit? Die geven meestal zo'n dreun dat de meeste paarden het maar 1x hoeven voelen en voorgoed genezen zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 02:25

de draden zitten bij ons dus al op 50 cm, 1 meter en bij de bak op 150 daar breekt hij ook telkens doorheen..
het stroom komt al van uit de schuur dus het is echt een beste knal dat ze krijgen.. en prikkeldraad ga ik niet aan beginnen omdat 1 van de merrie's ook drachtig is dus met een veulen wil ik dat risico al helemaal niet lopen en daarbij geeft het zeer nare verwondingen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 02:29

Weet je hoe hij eruit gaat?

(heb je weleens verwondingen van lint gezien? dat wil je je paard ook niet aandoen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 02:32

hij gaat steeds tussen de onderste en middelste linten door.. en nee ik heb nog nooit verwondingen van linten gezien, alleen wel meegemaakt dat een veulen op 18 plekken aan elkaar geniet moest worden doordat het in prikkeldraad was gekomen (heb ik zelf zien gebeuren ook nog Scheve mond ) en zat kleinere wondje's door prikkeldraad dus dat is echt geen optie.. Scheve mond

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 02:59

extra draad tussen die 2 draden spannen een idee? van prikkeldraad ben ik ook geen fan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:00

extra draad is van mijn ouders ook geen oplossing.. om de gehele buitenkant van de wei zit al schapengaas op +/- een meter afstand aan de zijkanten geheel dicht van het lint dus voor levensgevaarlijke situatie's zou hij niet kunner zorgen maar toch is het zwaar vervelend, ik heb hem net weer weggeplukt uit de verkeerde wei..

ik heb hem nu maar samen met de shet in 2 kleinere weides gezet met geheel houten omheining en linten maar dat stuk is helemaal kaal dus krijgen ze hooi erbij buiten, maar een andere oplossing zie ik voor nu ook niet.. mijn moeder is al zo ver dat ze hem weg wilt hebben ook...

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:45

houte planken zetten ? gewoon houten palen door 2e splijten en vervolgens vast zetten ... veel werk maar dan heb je ook wat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:50

je hebt van deze verplaatsbare witte paaltjes, als je deze halve meter voor de echte afrastering zet, ook stroon opzet, is moeilijk om erdoor heen te komen, omdat er dus 2 keer draad met stroom staat
denk dat dit goedkopere en makkelijkere oplossing is dat met hout, en veiliger dan prikkeldraad

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:50

idd erg veel werk. lijkt mij ook geen optie... succes er mee. heb ook geen idee. heeft hij al eens een opdonder gehad toen ie natte snoet of natte hoeven had? dat is meestal een nog ergere opdonder. wie weet, maar ik vrees het ergste. ik heb er zelf 1 die overal overheen weet te springen...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:01

je onderste draad staat op 50 cm van de grond? Dat was bij mij ook eerst zo en daar vloog de mijne ook steeds onderdoor... Nu heb ik nog een extra turbodraad op ongeveer 30cm gezet... Hierdoor raakt ze sowiso 2 draden met de rug als ze er onder wil gaan, maar ze heeft het sindsdien nog maar 1 keer geprobeerd eigelijk Pling Ze raakte er niet helemaal wijs uit of ze nu tussen of onder die twee draden moest gaan en dan stak ze der tussen met der hoofd Koe Ik denk dat ze een schok of 3 gekregen heeft en dan is ze toch maar achteruit gesprongen omdat het niet lukte.

Je zei wat van schapendraad? Staat die er dan niet aan 1 zijde van de wei en rond de buitenste omheining wel ? Ik begreep het niet helemaal, maar als hij nooit langs die draad uitbreekt, waarom zet je die dan niet rond heel de wei?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:07

Een fjord bij ons op stal was ook een uitbreker. Ze hebben daar een wat vreemde oplossing voor, die wel werkt.

Er zit een ijzerdraadje als een antenne bovenop z'n halster (achter de oren). Als hij probeert te ontsnappen, krijgt ie daar een schok. Dat is blijkbaar zo onaangenaam dat ie nu netjes in z'n weide blijft.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:11

Bij een fjordenmerrie van een vriendin van me hebben we d'r manen (eenmalig) helemaal afgeschoren, toen voelde ze de stroom beter, ze heeft het daarna nooit meer gedaan.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:17

boemel schreef:
Een fjord bij ons op stal was ook een uitbreker. Ze hebben daar een wat vreemde oplossing voor, die wel werkt.

Er zit een ijzerdraadje als een antenne bovenop z'n halster (achter de oren). Als hij probeert te ontsnappen, krijgt ie daar een schok. Dat is blijkbaar zo onaangenaam dat ie nu netjes in z'n weide blijft.

Idd Ja die oplossing heb ik ook gezien bij een kennis van mij.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:23

Dat met die prikpaaltjes doe ik ook bij mijn shet en het werkt. Tevens heb ik al het lint door draad vervangen. Lint geeft nl. meer mee als draad. Nu laat ze het wel achterwege)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:32

Misschien kun je op de middelste draad waar geen stroom opstaat wat stroken alluminium folie hangen?Dat ritselt als er wat wind staat,misschien blijft hij dan uit de buurt van de omheining?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:48

Gek is dat he, ik heb er hier ook zoeen gehad, maar die ging altijd dóór de draad, behalve als er dus prikkeldraad stond Clown dat wist ie dus dondersgoed.
Zo'n 'antenne' is volgens mij niet eens zo'n gek idee!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:37

heel herkenbaar, ik heb hier ook een 2,5 jarige staan die regelmatig verkeerd staat. Verleden jaar was het helemaal een ramp toen was er niets veilig, brak meneer uit en ging met het schrikapparaat voetballen Boos!

We hebben begin van dit jaar een super stroomapparaat gekocht en het is de hele zomer goed gegaan, maar nu begint het weer hoor. Van de week stond ie tot 2 keer toe op het enigste stuk waar nog gras is (en waar ze elke keer een strookje van krijgen erbij).

Ik heb nu ook de onderste draad wat lager gezet en gisteren stond ie nog waar ie moest staan, maar ik durf niet te vroeg te juichen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:01

gohya schreef:
Misschien kun je op de middelste draad waar geen stroom opstaat wat stroken alluminium folie hangen?Dat ritselt als er wat wind staat,misschien blijft hij dan uit de buurt van de omheining?

Op alle 3 de draden staat al stroom dus dat is ook geen oplossing..

wij wonen aan de [plaatsnaam] (drukke 80 km weg en we wonen er direct aan dus niet parralel of lange oprit o.i.d.) dus wij hebben om de gehele wei houten omheining zitten met schapengaas en lint zodat mocht de stroom uitvallen ze nietbij de weg kunnen komen, maar de wei hebben we onder verdeeld in kleinere stukken en een bak welke dus alleem met lint omheind zijn..

Voorlopig blijven fjord en sed in een kleinere kale wei welke wel nog met hout en gaas omheind is en voer ik ze extra hooi bij buiten, maar toch blijft het wel lastig om zo vaak gebeld te worden of opgehaald te worden dat fjordenmans weer eens uitgebroken is, echt moe makend is het!...

ik denk dat ik die met de antene maar eens ga proberen hoewel ik absoluut geen voorstander ben van halsters om in de wei en helemaal bij fjord en sed niet omdat die 2 zulke speelse donders zijn samen.. maar het is het proberen waard denk ik..

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:08

wij hebben hier ook zo een haflinger die heel de dag door de draad gaat van alles geprobeerd en nu gaan we dat proberen met die soort van antenne schijnt goed te helpen Knipoog als we het hebben geprobeerd kan ik wel even door geven of het echt werkt?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:16

Antenne wil nog wel eens werken. Doet hij het in de zomer ook? Anders kan een stukje vacht wegscheren ook wel goed helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:18

hij doet het zomers ook inderdad, en zijn manen heb ik toen al eens helemaal weg geknipt maar hielp niks..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:19

Dan moet hij aan een draadje op z'n hoofd. Haha!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:25

* schiet stiekem in de lach*

Stipje hier!
Breekt ie los op steeds dezelfde plek of is dat niet bekend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:29

hij breekt uit waar het hem uitkomt.. eerder deed hij hets teeds op de zelfde plek, dus heb ik daar de hindernis toen voor gezet, nu breektie gewoon uit waar het hem uitkomt.. Scheve mond