military cross gevaarlijk of juist niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pascale

military cross gevaarlijk of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-07 21:18

hallo naar aanleiding van een ander topic hier dus de discussie wat vinden jullie van een military cross.
gevaarlijk of niet?
waarom juist wel of niet?
nou brand los!
wel graag een nette discussie en niet elkaar afvallen!ieder heeft tenslotte zijn of haar eigen mening laat die gewoon uitspreken! Knipoog

ik weet trouwens niet of het hier goed staat haha
Laatst bijgewerkt door pascale op 13-10-07 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Re: military cross gevaarlijk of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:20

Het is en blijft gevaarlijk en er kan altijd wat gebeuren, maar dat kan ook in je dressuurproefje...
Ik zelf doe het ook, maar met goede lessen en veel trainen, word het al een stuk minder gevaarlijk Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:26

Overal en altijd kunnen dingen gebeuren met paarden (en met ruiters).

Voor een manegeruiter die nooit buiten rijdt is een buitenrit wellicht een levensgroot risico. Voor iemand die bosbuitenritjes gewend is is een strandrit wellicht een riskante onderneming.

Ik denk dat het met eventing wel mee valt. Er is een behoorlijke drempel voordat je uberhaubt mag starten. Daarnaast zijn er voldoende trainingsmogelijkheden om combinaties voor te bereiden op de cross.

Ik ken ook genoeg verhalen van paarden die hun benen breken op het strand, in het drijfzand komen, een hartaanval krijgen of tegen een strandpaal oprijden. Met akelige afloop voor het paard.
Dit gebeurt dan echter niet op een evenement dus het zal minder snel in de media breed uitgemeten worden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:28

Ik ga ook voor de military, maar houd ten alle tijden rekening met de paarden waarop ik rij. Zoals MelanieB al zei: goede lessen zijn belangrijk, dus daar zorg ik ook voor. Het is wel een mooie tak van sport om te beoefenen, en veel risico's zijn tot een minimum te beperken als het pacours fair gebouwd is; je rekening houd met paard, hindernis en bodem; en er genoeg profesionals aanwezig zijn. Maar ongelukken zitten altijd in een klein hoekje.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:30

cross is de mooiste sport die er is! je paard geniet en het voelt fantastisch om dingen te doen die onmogelijk lijken. verder voorwaarts het bos in heerlijk.
het is ook de gevaarlijkste sport denk ik in ieder geval gebasseerd op het hoge ongevalscijfer. maar ja das net als met motorrijden...het is fantastisch maar je bent en blijft je eiegen kreukelzone..dit is echt ook het geval bij andere takken van paardensport dus wat dat betreft..

hoe mooi ik het ook vind..van mijn man mag ik het nooit meer doen. die vind het te lijp.

marijke09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:35

Ja,Military is gevaarlijk, maar springen ook. Ik denk zelf dat military gevaarlijker is omdat de hindernissen vaak vast zijn (bij springen vallen de balken wel ,maar een boomstam blijft liggen) maar toch, het is waar je voor kiest om te doe en waar je voor traint.... Pling

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:47

het is de mooiste sport Haha! zolang paard en ruiter genieten!
en idd in de hele paardensport gebeuren ongelukken, alleen met deze takt is er iets meer risico, en daar kies je zelf voor.
en de paarden die het crossen niet leuk vinden, komen niet op een hoog niveau waar de meeste ongelukken gebeuren, en de ruiters hebben het snel door dat het geen cross paard is.

maar volgens mij vindt elk paard een cross geweldig

ik blijf het doen, en we hebben er veel plezier in Haha!

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:06

Ik denk dat de vraag aangepast moet worden naar "Is Eventing onaanvaardbaar risicovol" Want zelfs dressuurrijden kan gevaarlijk zijn, het gaat om de aanvaardbaarheid van een risico.

Zelfs als je bijvoorbeeld in de auto stapt is dat een risico, je weegt het risico af ben ik moe? ben ik fit? regent het? gaat het glad zijn? Allemaal vragen die leiden tot een risicoafweging en daar doe je wat mee...

hetzelfde geldt in mijn ogen voor Eventing/military/SGWs of het risico dat je loopt aanvaardbaar is.

Ikzelf weet prima hoe de sport in elkaar steekt, het paard vandaag brak naar het zich nu laat aanzien ook wat tussen hindernissen en niet op een hindernis zelf. Er wordt heel veel zorg en aandacht besteed om de paarden én ruiters te trainen en voor te bereiden op een sport met een hoger risicoprofiel dan een goed deel van de andere sporten die we kennen, maar het risico is in mijn ogen zeer zeker aanvaardbaar.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 23:57

Vandaag stond er nog een stuk in de krant over de military in boekelo. Er zijn veel ongelukken gebeurd, maar vissen schijnt gevaarlijker te zijn. Daar vallen meer doden/gewonden dan bij een military.

Verder ben ik het eens met Death__Squad

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 00:20

..ik hang ertussen in..aan de ene kant zeg ik als leek(heb me nooit in deze tak van paardensport verdiept)...zit er eng uit..en tja!..is toch weer een paard afgemaakt!...maar aan de andere kant, je ziet gewoon ook dat de paarden echt veel lol hebben!...bij elke tak van paardensport is er wel wat, maar ik geloof niet dat je zomaar dit kan gaan doen, daar gaat een hoop training aan vooraf...en overal is wel wat te zeuren om..bij dressuur is het de rollkur..bij springen is het weer het geruk in de mond...bij draven dat ze te jong zijn....

het feit blijft dat wij paarden gebruiken voor onze lol...en ja...dat zal niet altijd goed gaan, dus ook hier niet!..

ik vind het mooi om naar te kijken en ik zou zelf ook echt het lef er niet voor hebben!..(ben een echte dressuurmuts Knipoog)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 06:26

Wat mij altijd opvalt, net als bij steeplechases overigens, dat er meer aandacht lijkt te zijn voor wat er mis gaat dan voor wat er goed gaat. Dit geeft een vertekend beeld van de sport en dat is, vind ik tenminste, erg jammer. Het zou me niets verbazen dat als je de cijfers van cross ongelukken legt naast andere paardenongelukken, dat het uiteindelijk met de cross nog wel mee valt.
De cross zal best wat risicovoller zijn dan een uurtje dressuurklungelen in een binnenbak, maar imo geldt voor allebei dat het pas echt gevaarlijk wordt als diegene die erop zit niet weet waar hij mee bezig is. Nou ben ik geen deskundige op het gebied van military/cross, maar wat ik ervan denk te weten is dat zeker op hoog niveau, de ruiters dondersgoed weten waar ze mee bezig zijn en wat de capaciteiten van hun paarden zijn.
Bovendien, in elke tak van paardensport gaat wel eens iets fout, zelfs in een weiland of paddock kan een paard zich lelijk verstappen. Moet je ze dan maar de hele dag onder een dikke wattendeken op stal houden? Ik vraag me af of je het dier daar echt een plezier mee doet...
En dat is imo de belangrijkste vraag bij elke paardensportdiscipline; wat vindt het paard ervan? Als ik kijk naar de cross, zie ik althans, dieren die het reuze naar de zin hebben. En van horen zeggen krijgen ze veel afwisseling in de training, komen ze vaak buiten en krijgen ze vaak (meer dan voldoende) beweging. Als ik dat leg naast wat ik heb geleerd over paardenwelzijn, denk ik dat deze paarden vaak een heel aardig leventje hebben. Dat een enkeling daarvoor een hoge prijs betaald is imo vreselijk triest maar aanvaardbaar.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:18

BellyBel schreef:
Vandaag stond er nog een stuk in de krant over de military in boekelo. Er zijn veel ongelukken gebeurd, maar vissen schijnt gevaarlijker te zijn. Daar vallen meer doden/gewonden dan bij een military.

Verder ben ik het eens met Death__Squad

Weet ik niet waar die journalist gestaan heeft. Ik was er gister ook en helaas is er 1 paard overleden. Er waren maar een paar valpartijen, maar dat was allemaal niet ernstig.
Op een vd eerste outdoor wedstrijden zie je meer paarden zonder ruiter lopen Knipoog

Ik ben ook absoluut voor deze sport, paarden hebben over het algemeen een goed leven. Afwissellende training en goede medische begeleiding.
Uitzonderingen zijn overal te vinden. Er gelden zeker voor hoger nivo strenge eisen. Helaas laat de media altijd alleen de ongelukken zien, tijd om eens een uitgebreid verslag te doen willen ze niet maken.
De mening van de meeste buitenstaanders is dan ook erg gekleurd en er is nog geen "Anky" tussen de eventers Knipoog .

En laten we nou eerlijk wezen, iedereen weet wel 1 of meer verhalen waardoor een paard afgemaakt moest worden door een vervelend ongeluk.
Het woord scheelt maar 2 letters, alleen is het een wereld van verschil.
Dan heb ik het nu niet over eventing paarden, meer het paard uit de buurt.

Pluizebolpum goed verwoord.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:21

Pluizebolpum , ik ben het HELEMAAL met je eens!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:54

marijke09 schreef:
Ja,Military is gevaarlijk, maar springen ook. Ik denk zelf dat military gevaarlijker is omdat de hindernissen vaak vast zijn (bij springen vallen de balken wel ,maar een boomstam blijft liggen) maar toch, het is waar je voor kiest om te doe en waar je voor traint.... Pling

En die losliggende balken zijn ook gevaarlijk. Ik heb weleens gezien dat de balk meekomt tussen de voorbenen van het paard, waarbij het paard over de kop valt.

Om terug te komen op de vraag of military gevaarlijk is zeg ik ja. Een ongeluk zit in een klein hoekje, hoe goed je ook traint. Je kunt er van alles aan doen om het risico te verminderen: zorgen dat je goed traint, dat je paard en jij een goede conditie hebben, overbelasting proberen te voorkomen, de breekbomen in de cross, de DA keuring voor en na de cross.
En toch kan het mis gaan.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:54

Puizebolpum: Ik ben het helemaal met je eens!

Zelf heb ik tot voor kort ook een kleine 1,5 jaar crosstrainingen gereden en 3 crossen gerede. Ik vind de sgw/ eventing een van de mooiste takken van sport die er is. De paarden zijn afwisselend en veelzijdig bezig en zo worden ze ook getraind. Vrijwel alle paarden gaan met veel plezier de cross door, dat zie je op een standaard dressuur wedstrijd helaas niet Bloos .
Daarom ben ik van mening dat ik de risico's aanvaardbaar vind.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 15:55

Ik verplaats hem trouwens naar PP Knipoog

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:04

Elke tak van de paardensport is gevaarlijk,
tijdens je proefje voor dressuur of je oefenronde springen kan er ook altijd nog wat gebeuren,
dus eerlijk gezegd vind ik het niet gevaarlijk hoor,
het is alleen wat extremer Knipoog

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 16:18

Eigenlijk is er in elke sport en elke tak van sport wel gevaar en risico! Veel mensen vinden dat eventing/cross/sgw/military ( hoe je t noemen wil Knipoog ) gevaarlijk is, vanwege de 'vaste' hindernissen, maar 1 ding kan ik je vertellen, en dat is dat je paard daar veel meer respect voor heeft dan voor de 'losliggende' balken Knipoog Een paard weet dat een boomstam niet mee geeft, zelfs een paard wat nog nooit gecrosst heeft. En inderdaad balken die tussen benen terecht komen enz. Eigenlijk is cross dus relatief veilig Nerd Mijn pony heeft in met dressuur een peesontsteking opgelopen, overal zijn ongelukkig en risico's. Alleen de eventing wereld wordt eigenlijk alleen maar slecht in het daglicht gezet. Er zal nooit 'zomaar' een artikel in de krant o.i.d. staan dat alleen zo goed en vlekkeloos is verlopen. We worden alleen vermeld als er een ernstig ongeluk plaats vindt Knipoog Ook daarom vinden mensen het gevaarlijk, er staat altijd als er iets vermeld wordt dat er een ongeluk is gebeurd. Maar als jij weet wat je doet, verantwoord bezig bent, dmv van goede instructie en training, en niet als een idioot vol gas ( want ja, gas is alles Verward Nagelbijten / Gniffelen ) het parcours door gaat, tuurlijk, er kan altijd iets gebeuren, maar dan is de kans klein dat er iets heel ernstigs gebeurt. Maar dat is hetzelfde met een dressuurproef en springparcours. Overal zitten risico's aan verbonden als je onverantwoord te werk gaat! Knipoog ( Je gaat toch ook niet ongetraint de marathon lopen, daar train je ook voor, idem in de paardensport Knipoog )

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 18:52

Naar mijn idee preken we in dit topic een beetje voor eigen parochie.... Mijn ervaring is, dat wanneer tegenstanders van een sport of iig mensen die er niet bepaald positief tegenover staan, de sport eens met eigen ogen bekijken, hier heel erg in veranderen.

Wanneer ze zelf een wedstrijd van A tot Z bijwonen, zien hoe de ruiters omgaan met de sport, hoe er gewerkt wordt met de paarden, dat dit dan een stuk begrip kweekt. Dan heb ik het niet over een L wedstrijdje oid maar gewoon een * of ** wedstrijd, waarbij er écht aan de bak gegaan moet worden en een paard écht zelf flink aan de bak moet. Dan zie je de professionaliteit, inzet en voorbereiding die alles kost, en dat er al het mogelijke aan gedaan wordt om de veiligheid hoog te houden en de risico's in deze toch risicovolle sport tot een minimum terug te brengen.

Dus dames en heren : neemt de mensen mee op concours, leg het uit en kweek begrip Lachen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:14

Heb even in je profiel gespiekt en nu weet ik wel wie je bent. Jij maakt het idd van dichtbij mee. Hoe is het nu met je zusje, heeft ze nog last van der val?
Ik predik misschien wel voor "mijn sport" maar in andere topics doen mensen dat ook voor hun idool. Daar zie je dingen waar ik niet vrolijk van word, maar dat mag je niet zeggen.

Eventing is een sport met risico's, maar ik denk dat de meeste basisruiters en eigenlijk alle topruiters de sport serieus nemen en zich bewust zijn van de risico's. Ze zullen er alles aan doen om een ongeluk te voorkomen en het welzijn van het paard staat in deze disipline op een zeer hoog nivo. Als je ziet dat Huub van der Mark eerste staat op een EK en zich de laatste dag afmeld omdat hij zijn paard niet helemaal vertrouwd. Ik kan daar alleen maar bewondering voor hebben en ik vraag me af hoeveel "wedstrijruiters" hetzelfde hadden gedaan als ze in zijn positie waren.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:35

Ik vind het wel een gevaarlijk sport, maar goed, bij iedere sport kunnen er ongelukken gebeuren...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:38

Paardrijden is een risicosport. Hoe groot dat risico is wordt vooral bepaald door de kwaliteit van de omgang met het paard en door de kwaliteit van de risicoanalyse.
Op beiden punten scoort terreinrijden erg goed.

De ruiterij mag verder twee dingen niet vergelijken:
1. terreinrijden is de basisvorm van buitenrijden is de basis van paardrijden en
2. de militairy is de basisvorm van alle FEI ruitersport.

De school van caprilli welke begin 20ste eeuw het sportieve paardrijden fundamenteel vernieuwd heeft wás ´military´ toen het nog écht militair was en had als grond: het met zo min mogelijke belasting voor ruiter en paard zo snel terrein doorkruisen.
Dat de bakrijders het eng vínden is subjectief binnen een bak-referentiekader.

Je kan vragen stellen of competítie in het belang van het paard is. De ambitie van de mens is dan de valkuil. Dat heeft niets met de soort sport van doen.
Omdat bij cross de ruiter zich bewust is van de risicos is men zich ook bewust van die valkuil. Zie het klásse-voorbeeld wat GVDT geeft. Ook is de omgang met het paard voorbeeldig. Geen eventingruiter die niet met het paard naar de prijsuitreiking kan of waarvan het paard flipt door een toeschouwer.

Paardrijden is op zích ethisch eigenlijk niet te verantwoorden. De jager gaat op de rug van zijn prooi zitten en stuurt die waar deze zelf niet zou gaan...
Bij het terreinrijden doet het paard tenminste nog dat in het van nature doet met de ambitie van de mens, dus de zwaarte van het parcours en de snelheid als valkuil.

Ik rij hier in de bergen. Ik probeer zo min mogelijk risico te nemen, alles zo goed mogelijk in te schatten binnen onze vaardigheden doch terrein ís ruig, de greppels zijn er, de bomen liggen er, de bergen zijn van rots gemáákt.... Ok geen wédstrijdelement dus ik rij met alleen mijn eígen ambitie maar.... is dat anders? Zie Huub van der Mark.
Is op je paard door het terrein galopperen, een jacht rijden een acceptabel risico? Zo niet is paardrijden verworden tot een kunstje onder gecontroleerde omstandigeheden.

hc

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:51

helemaal mee eens, Huertecilla Pling

ben gisteren in 'broekelo' geweest en daar rijden relatief veel beginners.

De organisatie had daar perfect rekening mee gehouden.

Heb alleen maar blije mensen en vrolijke paarden gezien! Ik bezoek wekelijks dressuurwedstrijden en kom daar dus echt niet zulke blije dieren tegen Cool

Weet toevallig dat er dit jaar ook een paar paarden zijn ingeslapen vanwege ongelukken tijdens het losrijden voor de dressuur, bijvoorbeeld in prikkeldraad belanden of achterover slaan, maar dat wordt op de een of andere vage manier nooit zo breed uitgemeten Bloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 09:55

Leonora schreef:
maar dat wordt op de een of andere vage manier nooit zo breed uitgemeten Bloos

Ach, dat Anky door een bereden agent gestopt moest worden wel. Helaas komt het niet óver; de kern van wat dit ínhoudt.
Zal bij eventing niet gebeuren. Dát is de kern Afgod

hc

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:48

Ben het weer helemaal met je eens HC, en trouwens, ik heb al een keer gezien dat een paard vast kwam te zitten met zijn hoef in zo'n fijn wit dressuurhekje. Het dier sloeg op hol en brak zijn been. Hij moest worden ingeslapen. En dan de voorbeelden van Leonora... Jaaaaa, heel veilig hoor: Dressuur, daar kan NOOIT wat misgaan....