Stalling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Stalling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 07:56

Steeds meer mensen nemen een paard , wat vroeger iets was voor mensen met het geld , is nu voor heel veel weggelegd,

Maar is het dan ook niet belangrijk om goeie huisvesting voor je paard te kiezen, daar bedoel ik geen stal mee van 400 euro stallings geld, of een stal waar er van alles op en aan is voor de ruiter , maar niet aan het paard is gedacht, zoals b.v weidegang ook in de winter.

Ik zelf vind dat een paard voldoende naar buiten moet en geen uurtje van stal om te rijden en dan weer terug gezet, wat eigenlijk heel vaak gebeurd!!
Ook weet ik dat het niet voor iedereen mogelijk is om zo`n stal te vinden , omdat er steeds minder plek gaat komen hier in ned, maar is het dan niet de taak van de mensen die stalling aan bieden om b.v wat minder paarden te stallen en b.v wat meer ruimte buiten te maken of uitloop stallen te plaatsen?? dan maar wat minder inkomsten , maar het gaat toch om het dier toch??
Ik ben zelf in het voordeel dat mijn paarden aan huis staan, maar toen dat nog niet het geval was, stonden mijn paarden gestalt waar ze overdag buiten kwamen en in de zomer dag en nacht .
Dus ben eigenlijk heel benieuwd wat de mensen hier er van vinden, vele zullen het met me eens zijn, ook de mensen die op een stal staan zonder weidegang, maar is het aan hen dan niet de taak om wel zo`n stal te zoeken voor hun paard??
Of met de eigenaar van die stal b.v een oplossing te zoeken om ruimte te maken zodat die paarden hun stal uit kunnen !!!
Het gaat ook om de gezondheid van de paarden natuurlijk, denk dat paarden die genoeg beweging krijgen , dat dei minder vaak blessures oplopen en zeker ook een stuk gezonder tussen hun oren zijn , hoe lief de baas er ook voor is, een paard is niet gemaakt om in een kastje te zetten toch??
Zo zie ik een stal hoor een grote kast waar je je kont niet kan keren Haha!
Bij mij staan ze alleen bij extreem slecht weer in de kast en dan voel ik me al zwaar schuldig Bloos
Hebben andere dat ook??

Anoniem

Re: Stalling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:33

Toen ik nog in de Randstad woonde kon ik m'n paarden ook niet bieden wat ze nu hebben (elke dag lekker naar buiten). Dagelijkse weidegang in de zomer was nog wel te regelen, maar in de winter stond het gewoon op stal.
Soms heb je de keuze tussen dat, of geen paard. En dan ga je dus proberen om ondanks de beperking van geen losloopmogelijkheid overdag toch een zo goed mogelijke manier van je paard houden te vinden. Wij deden dat door zo veel mogelijk tijd bij de paarden te zijn (en dus niet in de kantine), ze bv voor het rijden eerst een uurtje los te gooien ALS daar ergens ruimte voor was, en ze zowiezo zo veel mogelijk uit de stal te hebben, en zo gevarieerd mogelijk met ze te werken. En verder door er op te letten dat de boxen zo ruim mogelijk waren, met stro als bodembedekking zodat er altijd wat te neuzelen/knabbelen was, veel voerbeurten met veel ruwvoer, en in ieder geval neuscontact met en zicht op andere paarden.
Niet ideaal, maar acceptabel wat mij betreft.

Inmiddels woon ik in het Oosten van het land (keuze is niet voor niets gemaakt overigens) en kan ik m'n beesten een (nog) beter bestaan bieden. En dat is erg prettig. Zowel voor hen als voor ons als eigenaren.

nanett35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:07

Ik vind inderdaad ook, dat je je paard niet altijd op stal moet zetten.
Mijn pony, en de 2 andere die er bij staan, hebben een containerstallig waar ze altijd in en uit kunnen lopen.
(Goed geisoleerd enzo)
Verder staat 1 pony 's nachts op stal vanwege ander voer.
Maar die gaat er de volgende ochtend weer uit.
Ze kunnen 's nachts gewoon in de bak lopen, en overdag in de wei met toegang tot de stal waar ze dan in en uit kunnen lopen.
Bij ons staan de paarden nooit echt de hele dag op stal.
En dat vind ik helemaal niet erg. Haha!
Ik vind het beter dat ze lekker buiten kunnen lopen, en rennen, dan dat ze maar saai zich in de stal staan te vervelen.
Veel succes nog met je topic Knipoog

_D_exter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:02

ik vind ook dat paarden iedere dag lekker naar buiten moeten kunnen. ik zelf heb een verzorgpony en de eigenaren hebben een eigen pension stal, hier gaan de paarden iedere dag naar buiten en in de winter gaan ze alleen 's nachts op stal, in de zomer staan ze dus dag en nacht buiten. ik vind dag ieder paard recht heeft op iedere dag lekker naar buiten te gaan en rennen en spelen met andere paarden. dus niet in zn stal staan te vervelen de hele dag.
veel suc6 mt jj topic

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:03

Wrangler komt nu alle dagen buiten, maar als deze stal ermee zou stoppen, heb ik een probleem. Ik wil mijn paard nl. wel houden als sportpaard en ben tot dusver geen stal tegengekomen in de omgeving die EN facaliteiten voor de wedstrijdruiter biedt EN weidegang voor de paarden. Een paard zomaar op de wei knallen is absoluut geen optie voor mij, dat is niet de manier waarop ik plezier zou hebben aan mijn paard dus ik zou hem persoonlijk nog eerder verkopen dan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:16

Mijn paard staat 24/7 buiten, ik heb wel de beschikking over een stal maar maak daar geen gebruik van tenzij ziek zwak misselijk. Koude en regen maakt voor het paard niet veel uit, de combinatie soms wel als er geen beschikking is over een schuilstal of bescherming door bv. bomen. Ze hebben een goede vacht die de temperatuur kan regelen, en bij regen komen de druppels niet eens op de ondervacht. Dus zolang zij het lekker heeft en niet staat te kleumen in een hoekje of heel veel loopt om warm te blijven laat ik haar lekker buiten Haha! . Mocht blijken dat ze het echt koud heeft zal ik eerder nog een deken opgooien (hoewel ze dan niet meer haar haar op kan zetten) en meer hooi voeren dan naar binnen.

Maar idd, soms heb je simpelweg niet de mogelijkheid. Ik heb voor de lol eens rond geinformeerd of er meer stallen zijn waar het paard 24/7 buiten kan, en de reacties waren allemaal hetzelfde: in de nacht paard naar binnen. Zelfs bij slecht weer overdag zouden ze binnen blijven bij sommigen, wat dus betekend dat bij slecht weer je paard de hele dag in de stal mag blijven staan.... Dat wil wat zeggen toch ook over de stal / pensioneigenaren?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 15:05

Urielle schreef:
Wrangler komt nu alle dagen buiten, maar als deze stal ermee zou stoppen, heb ik een probleem. Ik wil mijn paard nl. wel houden als sportpaard en ben tot dusver geen stal tegengekomen in de omgeving die EN facaliteiten voor de wedstrijdruiter biedt EN weidegang voor de paarden. Een paard zomaar op de wei knallen is absoluut geen optie voor mij, dat is niet de manier waarop ik plezier zou hebben aan mijn paard dus ik zou hem persoonlijk nog eerder verkopen dan.

Wat bedoel je met op de wei knallen??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:33

Nou, ik moet er dus niet aan denken dat ik 's avonds nog naar mijn paard moet, de blubber uit zijn wintervacht moet borstelen, zadel erop, in een buitenbakje onder water wat mag gaan stappen omdat er niet in te rijden valt, blubber overal weer afpoetsen na het rijden terwijl mijn paard onder een zweetdeken 4 uur op staat te drogen ofzo en zo dan in het weekend op wedstrijd. Daar zou ik dus echt geen plezier in hebben.
Voor mij hoort er gewoon bij dat mijn paard kort in het haar zit, gewassen en gedroogd kan worden, binnen- en buitenbak met goede bodem zodat ik gewoon altijd kan trainen... Maar wil ik dat in deze omgeving dan is de stal waar ik nu sta de enige waar een paard overdag gewoon naar buiten kan. Voor de rest is het een uurtje per dag of zoiets.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:48

Anouar en Macy vinden het maar niks op stal, die staan het liefst dag en nacht buiten. Daarom heb ik ervoor gekozen om de luxe van een bak, wasplaats, kantine etc op te geven voor een plekje waar ze zomer en winter dag en nacht buiten kunnen.

Soms vind ik het een nadeel dat ik niet droog op kan zadelen. Maar verder maakt het me niet zoveel uit.
Ik doe ook de hele verzorging zelf, dat betekend dat ik een aantal dagen in de week al om kwart voor 7 bij de wei ben om hooi te geven. Dan is het nog donker.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:23

Ik woon in de randstad en mijn pony staat zomers dag en nacht buiten. Op dit moment alleen nog overdag, omdat het weiland slechter word en hij bovendien al geschoren is.
Als het weiland straks "dicht gaat" vanwege het weer dan kan hij elke dag een tijdje in de paddock.

Niet zolang als dat ik graag zou willen, maar in elk geval kan hij wel lekker rollen en spelen met een maatje.

Daarnaast rijden wij dan natuurlijk en bied ik zoveel mogelijk afwisseling voor hem. In de vorm van van buitenritten, wandelen, longeren, dressuur, springen etc...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:24

-> VSW

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 14:58

Sonja schreef:
Toen ik nog in de Randstad woonde kon ik m'n paarden ook niet bieden wat ze nu hebben (elke dag lekker naar buiten). Dagelijkse weidegang in de zomer was nog wel te regelen, maar in de winter stond het gewoon op stal.
Soms heb je de keuze tussen dat, of geen paard. En dan ga je dus proberen om ondanks de beperking van geen losloopmogelijkheid overdag toch een zo goed mogelijke manier van je paard houden te vinden. Wij deden dat door zo veel mogelijk tijd bij de paarden te zijn (en dus niet in de kantine), ze bv voor het rijden eerst een uurtje los te gooien ALS daar ergens ruimte voor was, en ze zowiezo zo veel mogelijk uit de stal te hebben, en zo gevarieerd mogelijk met ze te werken. En verder door er op te letten dat de boxen zo ruim mogelijk waren, met stro als bodembedekking zodat er altijd wat te neuzelen/knabbelen was, veel voerbeurten met veel ruwvoer, en in ieder geval neuscontact met en zicht op andere paarden.
Niet ideaal, maar acceptabel wat mij betreft.

Inmiddels woon ik in het Oosten van het land (keuze is niet voor niets gemaakt overigens) en kan ik m'n beesten een (nog) beter bestaan bieden. En dat is erg prettig. Zowel voor hen als voor ons als eigenaren.

Dit is hetzelfde probleem als waar ik mee zit. Wil heel graag een paard, maar de faciliteiten die hier in de randstad zijn, zijn niet perfect voor een paard.

Hij komt nu in de zomer een uurtje of 5 op het land, in de winter niet. Er is wel een losgooiservice op stal, waar je paard na betaling een uurtje in de losgooi wordt gezet. Weiland is erg schaars hier, zeker goed land. In de zomer heb je wel boeren die een stuk land aanbieden, maar dat is zuiver land, dus zonder bak, zonder stal of wat dan ook.

Het is gewoon erg lastig, maar precies zoals Sonja zegt, voor het rijden een x- tijd lekker losstaan en gevarieerde oefeningen doen.
Niet perfect, wel acceptabel.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:42

Onze paarden staan op een pensionstal en komen zomers ongeveer 5 uurtjes per dag op de wei en 's winters met goed weer ook die uurtjes, met wat minder weer iets van 2 uurtjes. We zitten ook met dat het dan eerder donker is. Dit regelen mijn man en ik zelf, wij hebben jammer genoeg geen huis met stallen. Zo weten we in ieder geval dat ze dagelijks een frisse neus kunnen halen. Daarnaast worden ze natuurlijk ook gereden, gelongeerd, in de molen etc. Het is natuurlijk niet ideaal, maar wel het beste wat we momenteel kunnen bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:41

Ik heb twee paarden een jonge en een oude. Op mijn oude pensionstal had ik beide staan. Mijn oude paard heeft daar een box van 4x5m en loopt elke dag buiten, alleen als de weide te nat is of is opgevroren, dan blijft ze binnen. Ze is rustig en vertrapt het land ook niet. Mijn jonge paard stond in een ponybox, nu kon dat tot dit jaar best, hij is nu 2.5, maar voor komende winter zag ik dat niet zitten. Hij is jolig in het land, moet zijn energie kwijt. Hem op de wei gooien daar, is vertrappen van het land, dus liever niet. Ik heb als vereiste dat ook mijn jonkie naar buiten gaat.
Nu heb ik hem op een andere (wel duurder, maar goed)stal, hier gaat hij overdag naar buiten en 's avonds naar binnen in de winter. In de zomer dag en nacht buiten en ze hebben er een rijbak en dat is voor straks erg handig. Als ze eens een dag binnen staan staat hij op stro en wordt hij vier keer per dag gevoerd en ze gaan even in de bak een uurtje.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 14:44

Urielle schreef:
Nou, ik moet er dus niet aan denken dat ik 's avonds nog naar mijn paard moet, de blubber uit zijn wintervacht moet borstelen, zadel erop, in een buitenbakje onder water wat mag gaan stappen omdat er niet in te rijden valt, blubber overal weer afpoetsen na het rijden terwijl mijn paard onder een zweetdeken 4 uur op staat te drogen ofzo en zo dan in het weekend op wedstrijd. Daar zou ik dus echt geen plezier in hebben.
Voor mij hoort er gewoon bij dat mijn paard kort in het haar zit, gewassen en gedroogd kan worden, binnen- en buitenbak met goede bodem zodat ik gewoon altijd kan trainen... Maar wil ik dat in deze omgeving dan is de stal waar ik nu sta de enige waar een paard overdag gewoon naar buiten kan. Voor de rest is het een uurtje per dag of zoiets.

Dus eigenlijk kies jij wat het fijnste voor jou is , drogen binnenbak en schoon paard??

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:57

Mijn paarden staan thuis! Haha! We hebben heel veel wei zelf hier!! Staan dus dag en nacht buiten ook in de winter. Word het weer extremer komen ze in de uitloop met zand te staan en hebben ze een gezamelijke inloopstal!! Maar overdag gewoon in de wei dat geld alleen voor de nachten!!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 14:58

Ik vind dat TS hier nog al ver gaat om de verantwoording bij de stalhouders te gaan leggen! Die verantwoording ligt toch echt bij de eigenaren van paarden hoor!

Uriëlle doet imo het beste dat je als wedstrijdruiter zonder eigen stal kunt doen. Ze netaalt zich waarschijnlijk blauw om haar comfort te kunnen combineren met het welzijn van haar paard. Petje af hoor! Erger zou het zijn als je kiest voor je eigen comfort en je paard daardoor het grootste deel van de dag binnen staat, maar dat is hier niet het geval.

Ik heb de "luxe" mijn paarden aan huis te hebben. Ook heb ik een paar pensionklanten. De jonge beesten en paarden die niet hoeven te werken staan 24/7 buiten met schuilgelegenheid. De sportpaarden staan overdag buiten en 's nachts binnen. Ik heb een goed te rijden buitenbak, was- en droog-gelegenheid (weliswaar niet super luxe maar toch). Ieder zoekt toch voor zichzelf de beste combinatie van paardenwelzijn en gemak/ luxe voor zichzelf? En als iemand mijn manier van paarden houden niet verantwoord vindt... nou, dan zoekt-ie lekker een ander plekkie. Hij is nl zelf verantwoordelijk voor het welzijn van zijn paard Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 15:37

[quote="SGWOllie"]Ik vind dat TS hier nog al ver gaat om de verantwoording bij de stalhouders te gaan leggen! Die verantwoording ligt toch echt bij de eigenaren van paarden hoor!

quote]

Zou toch eens goed lezen hoe het er staat, ik leg bij niemand de verantwoording dacht ik!!
Zeker is de eigenaar zelf verantwoordelijk, maar als je je paarden niet aan huis kan hebben , kun je wel in overeg met een staleigenaar een oplossing zoeken en vinden, om paarden zoveel mogelijk bewegings vrijheid te geven toch??
Wij willen paarden houden , is het dan niet onze taak om deze dieren niet 24/7 op stal te zetten.
Ik zou geen paard willen hebben als hij niet lekker naar buiten kon, ik voel me nu al bij wijze van schuldig als ik ze in de winter bij heel slecht weer terug in hun paddock moet zetten om de wei te sparen Bloos

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:47

Citaat:
Ook weet ik dat het niet voor iedereen mogelijk is om zo`n stal te vinden , omdat er steeds minder plek gaat komen hier in ned, maar is het dan niet de taak van de mensen die stalling aan bieden om b.v wat minder paarden te stallen en b.v wat meer ruimte buiten te maken of uitloop stallen te plaatsen?? dan maar wat minder inkomsten , maar het gaat toch om het dier toch??

Gelezen.... en blijf bij mijn standpunt, dit kun je zo niet stellen.
Wij zijn het eens hoor, ik vind ook dat een paard buiten moet lopen, maar de verantwoordelijkheid hiervoor (of taak als je het liever zo noemt) ligt bij de vrager, niet de aanbieder van stalling. Kun je geen geschikte stalling vinden, dan kun je imo er nog beter voor kiezen geen paard te nemen.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:56

Mijn jaarlingen staan dag en nacht buiten met en grote inloopstal en worden 2x daags (door mijn opa) gevoerd.
Mijn rijpony staat op een pensionstal, dit omdat een stuk dichter bij is voor mij. Daar is geen wei, maar er zijn wel grote paddocks waar ieder paard dat er staat 3 tot 4 uur buitenkomt. Daarnaast is er ook een stap/drafmolen waar ong. 3 kwart van alle paarden dagelijks een kwartier in komt.
Verder zitten wij heel dicht bij het bos, dus variatie genoeg.

Het is jammer dat ze niet de wei op kan, maar ze komt tenminste wel genoeg buiten met haar vriendjes.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 15:59

Ik woon dus in de randstad. Minder groen in de buurt dan ik zou willen. Ik heb dus wel een paard. Mijn paard komt zomers en bij goed weer lekker buiten op de wei met andere paarden. s Winters staat ie dus wel op stal. Ik doe dan mijn best om het werk voor hem zo afwisselend te maken en ga zo vaak mogelijk nog even aan de wandel om ergens te grazen. Natuurlijk zou het ideaal zijn als ie mee naar buiten zou kunnen maar die mogelijkheid heb ik dus niet. Ik doe hem geen plezier door m 24/7 ergens op t land te zetten. Dan staat ie alleen maar te kniezen bij het hek dat ie er uit wil( ik weet dit door dat ik twee maal een poging heb gedaan door m 2 maanden op t land te zetten). Ik denk dat mijn paard lekker in zijn vel zit ondanks dat ie s winters meer op stal moet staan. Heb je wel veel weidegang voor je paard dan is dat super maar niet voor iedereen haalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:19

VSW --> PP.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 22:06

Zeker niet helemaal mee eens
3 jaar trg stond ik op een stal met weidegang en het was vreselijk
en nog steeds paarden die ff in de zomer paar maanden ut land op gaan de meeste komen er slechter vandaan!
En sommige paarden worden er alleen maar doodongelukkig van en komen als een geraamte eruit en droevig dus
Waar ik nu sta hebben we in de zomer weidegang niet voor dag en nacht maar het is prima zo

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:20

Ik ben het met je eens dat paarden niet 1 uur per dag buiten horen te komen,nouja uit hun stal dan. Maar niet iedereen woont in een dorp/stad met pensionstallen MET weidegang.

Hier is het echt heel erg schaars. Wanneer je weidegang wilt,moet je een paar dorpjes verder op gaan zoeken. Of bijna 400 euro per maand neertellen.

Ik vind zolang een paardje meer als een paar uur elke dag zn stalletje uit komt,om beweging te hebben,dit kan rijden/stappen/losgooien zijn,en het paardje ziet er gelukkig uit,geen probleem. Al zou weidegang wel beter zijn natuurlijk.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:28

Precies ja! De meeste stallen hier in de omgeving met weidegang hebben geen lekkere binnenbak met goede bodem geen goede buitenbak, geen goede verzorging nouja noem het maar op of je betaald idd onwijs veel geld!