Maar hij heeft een trekje... dat is wat minder! Hij breekt namelijk overal uit. En als dat nou nog een typisch hengstentrucje zou zijn, ok, maar dat is het dus niet. Dat beest zou zelfs zonder ballen overal onderdoor kruipen en overal een weg uit weten te vinden.
Vorige week had ik een dagje vrij en had ik Voltrack en Patent 's ochtends in de speelwei losgelaten. Mooie regendekens op (tankjassen, zijn nl Nieuwzeelandsedekens). En toen Joop gezadeld en naar het bos. Alles helemaal prima. Mijn ouders wisten dat Patent een beetje uitbrekerig was (was in die week elke dag al een keer naar voren gekomen om te kijken of er soms al lunch was

Ik was weer naar binnen en mijn moeder ging het draadje goed doen (met haken en ogen goed vastzetten). Toen ik haar weer tegenkwam was Patent inmiddels wéér uitgebroken en op stal gezet (hij bekijkt het maar!). Dat was nog geen kwartier later. Omdat het wel een beetje zielig was (hoewel hij het niet erg vond) toch maar weer jas an en naar achteren. Nou, prima vond Patent. Puik idee. Mijn vader had inmiddels het stroomapparaat (met batterij) uit de kast gehaald en dat aangesloten. Toen bleef Patent voorlopig binnen. Maar natuurlijk gebeurt er dan iets wat je niet verwacht...
De dierenarts kwam. Na overleg besloten Jopie nóg een enting te geven (2e van de booster). Dus ik moest Jopie halen. Ik zei nog: Patent zal toch niet... Nee, zei mijn vader, er staat zo'n dot stroom op dat hij het niet zal doen. Ik Joop eruit, draadjes gespannen en stroom er weer op. Patent duwde gelijk zijn neus er tegenaan, en inderdaad, hij liep weg. Hij had Voltrack nog, dus zo'n probleem zou het toch niet zijn? Ik was net bij de stal toen ik op eens 'kattaklop' hoorde. Ik zuchtte maar eens diep, keek achterom en zag een zeker vrolijk koppie in een leuk galopje aangescheurd komen.

Patent heeft kennelijk wel een flinke schok gekregen bij zijn ontsnappingspoging, want hij heeft het nu écht niet meer geprobeerd. Alle draadjes laat hij nu met rust, maar het is natuurlijk wachten op zijn volgende poging. Ik vrees dat het nooit een paard wordt wat je achter een draadje kan zetten in een paddockje. Voor hem is het nooit groot genoeg, en bovendien is hij nog wel hengst, wat wil zeggen dat je het nooit weet als hij een leuke hengstige merrie voorbij ziet lopen. Het koppie vooral, zo ongelofelijk eigenwijs...
Verder gaat alles echt geweldig met Patent, het is gewoon één grote knuffelkont. Hij is gék op aandacht, kusjes geven en alles wat erbij hoort. De trainingen pikt hij supergoed op, hij houdt het best vol hoewel het voor hem toch redelijk zwaar is. Hij is nu ook voor het eerst met ons op het strand geweest en liep zo de zee in. Kijk, dat is nou een brave bier! Het is inmiddels gebleken dat hij al zo ontiegelijk veel dingen gedaan heeft, en zelfs gewonnen, maar dat verklap ik nog niet allemaal!

Patent is echt een geweldige knol, altijd in voor een leuk feestje, een grapje, maar vooral een super eerlijk beest en met werklust voor 10.