Ooh het had zo slecht af kunnen lopen..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottejulia

Ooh het had zo slecht af kunnen lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 22:10

Vandaag een ongeluk gehad met mijn pony en wagen, en ooh het had zo slecht kunnen aflopen. Vandaar dat ik het dus even van me af moet schrijven...

Sinds een tijdje loopt mijn pony, Beer, voor de kar. We oefenen nog erg met hem, dus rijden alleen rustige rondjes om een (soort) park (veel stappen dus en af en toe een klein drafje). Vandaag dus weer. Alles ging prima en nog 2 rondjes afgezien van mijn vader ook mijn zusje en een vriendinnetje mee genomen. Zij waren inmiddels weer afgestapt en wij zouden nog een laatste rondje doen.

Al bijna terug bij stal kwam er op een gegeven moment een jongen zomaar op Beer aflopen om 'm te aaien terwijl we gewoon door aan het stappen waren en zonder ook maar iets te vragen ofzo. Goed, geen probleem verder, Beer stond gewoon stil, kreeg een aai en we vervolgde onze weg, een bocht om. Vlak daarna kwam er een scooter lang (die overigens wel vaart minderde, maar toch best hard langs scheurde).

Daarna ging alles heel snel... Beer schrok opeens en gaf 2 flinke bokken. Bij de 3e raakte zijn linker achterbeen over de boom, dit was het moment dat ik dacht 'Oooh Nee, dit gaat ongelovelijk mis!'. En dat ging het.. Mijn vader, die achterop de kar zat viel er af. Beer liep, al bokkend, een tramrails (stukje er naast) op en draaide. Ik probeerde in allemacht te voorkomen dat hij zou gaan rennen. Één van de leidsels knapte en we maakte een rondje. Weer terug op de weg gleed Beer onderuit, waardoor de kar kantelde en ik er dus ook uit viel. Doordat (bleek later) een aantal riempjes van het tuig knapte en 1 van de bomen afbrak, was Beer toen hij weer op stond los van de kar. Mijn vader kon hem toen GELUKKIG(!) grijpen, waarna we hem samen tot rust konden brengen.

Eenmaal rustig, met hem naar stal gelopen en in zijn box gezet, zodat hij van de schok kon bekomen. Ondertussen had mijn vader alle delen van de kar bij elkaar geraapt en was er ook mee naar stal gelopen. Gelukkig bleek alles ongelovelijk mee te vallen. Beer heeft enkel een paar oppervlakige sneedjes in zijn achterbenen, mijn vader mankeerd niks, ik heb alleen een verstuikde enkel en de kar is totalos, maar te maken!

Ik zit nu nog na te trillen. Wat was dat eng! Besef wel dat we ongelovelijk boffen. Wil niet weten wat er was gebeurd als Beer (zonder ons) met kar en al was gaan rennen! Of stel je voor dat er net een tram aan was gekomen. Ooh, wat had dit nog veel slechter af kunnen lopen..

asfact

Re: Ooh het had zo slecht af kunnen lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:17

wow dat is heftig ,gelukkig goed afgelopen en moet je verder maar niet er over na denken wat er had kunnen gebeuren

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:36

Heftig, zeker schrikken dan even voor je ja! Gelukkig is alles toch nog goed afgelopen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:38

Wat een geluk! Heeft je paard er ook geen trauma's aan overgehouden, of heb je het niet meer geprobeerd met de kar?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:42

Wees ook blij dat je tuig geknapt is! Het is geen prettig gezicht om je paardje verstrikt te zien liggen in het tuig zonder dat je het los kan maken/snijden. (Ik heb ooit eens een paard gekend dat gestikt is door de strengen omdat de menner geen mes bijhad...)

Gelukkig is het goed afgelopen en ik hoop dat Beer er geen trauma aan over heeft gehouden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:47

zooo!
dan schrik je écht!!
en het is ook secondenwerk dan he..
gaat zo snel..
wat gaf nou de aanleiding dan, toch de scooter?
gelukkig is het op zich goed afgelopen,
en het is nu denk ik wel afwachten hoe het gaat als je hem wer inspant..
maar op zich, op tuigers wedstrijden zie je ook wel eens dat een kar omgaat ofzo, en die paarden gaan dan de ronde erna gewoon weer mee de ring in, dus het kán wel, om gewoon door te gaan met mennen.
ligt eraan hoe de pony het ervaren heeft denk ik..

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 22:50

Bedankt voor de reacties. Ik moet er ook eigenlijk beter niet meer aan denken WAT er had kunnen gebeuren. Zal nachtmerries gaan opleveren vanacht.

Wat de preciese aanleiding was voor dit drama is ons niet duidelijk. Ik denk dat het een aantal factoren samen was. De jongen die plots voor zijn neus stond, de scooter die langs reed (kijkt hij anders niet van op of om) en misschien een 3e geluid wat de doorslag gaf?

We hebben niet kunnen proberen hoe hij nu reageerd op de kar, omdat deze (voorlopig) niet meer bruikbaar is.. Moet eerst weer opgeknapt worden. Denk echter dat Beer er geen echte trauma's aan over heeft gehouden. Zo rustig als hij werd toen ik met hem terug naar stal liep en zo relaxt als hij even later op stal zijn hooi stond te eten.

Dat het tuig knapte ben ik ook erg blij om! Toch wel een voordeel om een niet meer al te best tweede hands tuig te kopen.

Wil het mennen wel weer met hem gaan proberen, want het ging juist heel erg goed, maar dat is een zaak voor later! Eerst mag hij lekker rustig aan doen voorlopig, zodat zijn wondjes mooi kunnen genezen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 22:57

Ik vraag me toch wel af met wat voor soort materiaal en ervaring je op pad ben gegaan gezien alles in een kort tijdsbestek zo aan gruzelmenten lag. Op zich zijn er geen dingen in jou verhaal wat nou direkt stress moet opleveren waardoor hij er vandoor moet gaan. Als je pony niet eens tegen een passerende jongen of scooter kan, zou je dan wel het drukke verkeer (daar ga ik maar even van uit in Den Haag met tramrailsen enzo) in gaan.

Op zich hoeft zo'n voorval geen invloed te hebben op de pony (ik ben in 10 jaar ook wel eens een keertje of twee omgegaan en kon ze zo weer in spannen) maar ik zou er toch een ervaren persoon bij halen bij een nieuwe poging.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 23:17

Ok, ik beschik niet over het beste materiaal en misschien ook te weinig ervaring (naar jou mening). Maar daarom doe ik ook geen gekke dingen. Ook ben ik van mening dat ELK paard plots kan schrikken hoe ervaren of onervaren ook, dit HOEFT dus niet te liggen aan het materiaal en de ervaring. Ik wil dus niet beweren dat je ongelijk hebt, ik snap je punt, alleen zullen we toch nooit weten waar het aan gelegen heeft, dus is dit een nuttelose discussie (die ik liever ook niet ga voeren).

Ik kan je daarbij verzekeren dat ik nog een rustige plek in Den Haag heb uitgekozen en nooit zomaar met hem het echte verkeer in zou gaan. Alleen zelfs daar rijden scooters als debiele voorbij en lopen een hoop ettertjes je voor de voeten. Het is niet zo dat hij niet tegen een passeerende scooter kan, hij heeft er al zo vele langs hem zien/horen racen waar hij niet van op of om keek. Als dat anders zou zijn had ik ook nooit met hem daar voor de kar gelopen, natuurlijk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 23:23

Citaat:
Ook ben ik van mening dat ELK paard plots kan schrikken hoe ervaren of onervaren ook, dit HOEFT dus niet te liggen aan het materiaal en de ervaring.

Alleen weet ik wel hoe te handelen en wanneer mijn pony over het lamoen komt hoef ik mijn wagen niet in 10 stukken terug te halen.
Ik vraag me enkel af met welke ervaring deze pony is beleerd omdat het hier gaat om een grote fout in de basisafrichting (namelijk het bokken naar de wagen)

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 23:29

Pff.. dat is wel even schrikken zeg Scheve mond...
Gelukkig is alles goed afgelopen *LOL*

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:10

Eén van de leidsels knapte....... Nors opkijken
Ik ben het helemaal met Napie eens.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:20

Wow Lotte, wat onwijs heftig.
Wees inderdaad blij dat boel geknapt is en je vader Beer gewoon weer heeft kunnen vangen.
Dan de kar dan aan gruzielement is dan ook wel je laatste zorg.
Zelf alweer een beetje van de schrik bekomen(en je vader natuurlijk)??
Brrr moet er niet aan denken.

En ik sluit me ook bij je aan, dat ieder paard/pony hoe braaf ze ook zijn, kunnen schrikken. De een misschien sneller dan een ander, maar schrikken kan altijd.

Succes verder, hoop dat je er zelf geen angst aan over zult houden, mocht je ooit weer gaan mennen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:25

Wat voor tuig gebruik jij? Dan weet ik welke ik in ieder geval niét moet kopen, wat een k.utkwaliteit zeg.. Scheve mond

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:42

Jeetje wat een erg verhaal zeg! Al een beetje van de schrik bekomen?

Ik ben het wel met de rest eens. Ik kan dan niet in jouw ervaringen kijken, maar als ik lees dat er een leidsel knapt is er toch wel iets mis met de materialen die jij gebruikt. En als er een voordeel in wordt gezien om een niet meer al te best 2ehands tuig te kopen is er wel helemaal iets mis.

Begin opnieuw met een ervaren persoon en degelijk materiaal (dus niet een kar waar zomaar een boom vanaf breekt of tuig waarvan een leidsel knapt). Dan zal het nog goed kunnen komen, begin eventueel in een weiland of een rijbak. Dat is een stuk veiliger.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:53

Jeetje, dat is schrikken zeg! Hopelijk zijn jullie er allebei snel weer goed bovenop (ook van de schrik enzo) Lachen

Wat betreft dat tuig... Ik denk dat het echt níet uitmaakt wat voor tuig dit is geweest. Zo'n pony is véél groter en véél sterker dan wij en is zo in staat om een boom af te breken of een riem te laten knappen. En er is niets mis met tweedehandstuig, wees blij dat het bij dit ongeval geknapt is, anders had die pony daar misschien spartelend op straat gelezen en was 'ie gestikt in het tuig door zijn eigen pogingen om overeind te komen.
Een paard kan altijd schrikken, dit is zeker niet de fout van Lotte en ik vind het dan ook een beetje raar dat iedereen tegen haar begint dat ze iemand met ervaring er bij moet halen. Als een ruiter een keer de controle over zijn paard verliest door een stom iets als een kwakende eend waar je paard van schrok, dan loopt ook niet iedereen te zeuren dat je te weinig ervaring hebt en er een ervaren persoon bij moet halen. Dat soort dingen kunnen nou eenmaal gebeuren, daar zijn paarden levende wezens voor.

Lintjuuuh schreef:
Dan zal het nog goed kunnen komen, begin eventueel in een weiland of een rijbak. Dat is een stuk veiliger.

In een rijbak lijkt me nogal zwaar voor die pony om die kar door los zand te slepen en midden in de stad heb je nou ook niet echt een weiland tot je beschikking. Lotte heeft het beste wat ze kon vinden opgezocht.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:49

Jeetje wat eng zeg,
gelukkig dat er niks ernstigs is gebeurd! Clown

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:53

jeetje ja dit soort dingen kunnen altijd gebeuren blijven dieren he.
Maar jij hebt wel een bescherm engeltje Pling