manege

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sneeuwmaan

manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-07 21:28

Heeey iedereen,
Ik had eigenlijk een vraagje over manege's. Ik weet niet of dit hier hoort maar anders moet het even verplaatst worden.
Gister had ik een gesprekje met een vriendin en we hadden allebei de zelfde vraag. Waar moet je op letten als je naar een manege gaat voor les. Of te wel, hoe herken je een goede manage. Bij de manage waar ik zelf bij rijd, heb ik vooral gelet op hoe de paarden er bij stonden, of ik de lessen wel leuk vond (had bij een paar gekeken) en of de sfeer goed was. Nu vroegen wij ons dus af of er nog andere punten waren waar je op kan letten.

Liefs Sneeuwmaan

Axel_Clauw

Re: manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:29

Letten op de sfeer, of er goed lesgegeven word ( of er aan elke deelnemer van de les aandacht geschenkt word), of de paarden er goed bij staan.

En tja, kan verder even niets verzinnen Clown

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:09

De punten waar je zelf op let zijn al erg belangrijk.
Misschien is het een idee om eerst zelf een paar maneges uit te zoeken die je leuk vindt en om naar die maneges nog een keer toe te gaan met een vriend(in)/kennis die veel verstand heeft van paarden en rijden, zodat die uit jouw favorieten de beste kan kiezen.
Of er aan elke lesdeelnemer aandacht wordt geschonken is erg belangrijk, alleen zijn er ook instructeurs/trices die de meeste aandacht schenken aan de ruiters die zelf het meest serieus zijn. Er zijn namelijk ook manegeruiters die het rijden wel leuk vinden, maar al die details wat minder interessant vinden en dan is het natuurlijk weer zonde als een instructeur/trice daar veel aandacht aan besteedt.

Misschien kan je ook bij de maneges informeren hoe de lessen worden ingedeeld en wat de activiteiten zijn in de lessen en daarbuiten.
Zo zijn er maneges waar je bijv. 1 keer in de maand in de les springt, maar er zijn ook maneges waar je in de lessen alleen dressuur rijdt en er aparte springlessen zijn. Ook zijn de kosten per les natuurlijk wel belangrijk en is het fijn om te weten of alle instructeurs/trices wel gediplomeerd zijn.

Wat ik ook belangrijk vindt is de veiligheid. Draagt iedereen tijdens het rijden een cap? Ziet het harnachement er nog wel degelijk genoeg uit?

Veel succes!

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 12:24

Dat waren punten waar ik zelf nog niet eens aan gedacht had. Wat is een normale prijs voor rijles op een manege dan? rond de 11/12 euro? per les. Diploma's zijn wel belangrijk denk ik, hoewel ik het niet erg zou vinden als iemand me les zou geven die er geen heeft, als het goede lessen zijn. Met een Cap rijden is toch verplicht? In elk geval bedankt!!

Liefs Sneeuwmaan

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:50

Koop eens een bit, daar staat altijd een manege-test in. Kan je precies zien waar ze op letten.

Cap is niet overal verplicht

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:10

Wat een normale manegeprijs is? Dan zit je met jouw schatting wel goed.
Zelf betaal ik 14 euro per les. Dat is of 1 uur groepsles of 1/2 uur privéles. Maar omdat ik weet dat ik een erg goede instructrice heb (die mij echt leert een paard van achter naar voren te rijden ipv van voren aan de teugel te krijgen) heb ik het er voorover.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 13:20

Dat paardenblad Knipoog moest wel even nadenken, wat zou je met een los bit moeten.

Als je wat aan een les hebt dan is het die prijs idd waard.

Sneeuwmaan

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:25

hahaha, aan een bit zelf kan je het inderdaad niet zien nee Haha!
Misschien kan je kijken bij http://www.fnrs.nl
Daar staan alle bij hun ingeschreven maneges genoemd.
Het wil niet zo zijn dat een niet-aangesloten manege per definitie slechter is, maar een manege met meerdere sterren wil toch meestal wel wat zeggen.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 13:30

Hoeveel sterren zijn er dan? Net als met hotels?

Wat een grote site is dat zeg Lachen

Editjuh Clown

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 13:41

Er zijn 5 sterren. Als je op de site gaat naar:
Ondernemers - Lidmaatschap FNRS dan zie je daar weer rechts van staan 'Sterrensysteem'.

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:03

Ooit heb ik ook eens zo'n keuze moeten maken.
Ik had enkele manege bezocht en de positieve en negatieve kantjes op een rijtje gezet,
puntjes zoals,
- is de leraar streng, maar toch lief en hulpzaam en die alles doet om je te helpen
- propere, gezellige, sfeervolle manege
- buitenpiste, binnenpiste, ...
- activiteiten zoals jumpings, wandelingen, ponyspelen, sportkampen,... (waar jij geïntreseerd in bent)
- springles (vele maneges geven maar 1x per week springles, als jij later wilt springen, dan kan je dat maar 1x per week doen)
en last but not least: goede verbinding zoals bus, niet te ver van huis (fiets,...)
dit zijn enkele tips waarop ik had gelet toen ik in een manege koos, je kan ook altijd iemand met ervaring meevragen
veel suc6 alvast! Clown

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 21:32

De meeste manege's hebben echt een hele slechte bus verbinding hier in friesland. Bij de grote bij ons in de buurt moet ik al drie kwatier met de bus en 20 minuten lopen om er te komen. Het is 15 km bij mn huis vandaan. Maar het is het waard natuurlijk Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:27

Sneeuwmaan schreef:
De meeste manege's hebben echt een hele slechte bus verbinding hier in friesland. Bij de grote bij ons in de buurt moet ik al drie kwatier met de bus en 20 minuten lopen om er te komen. Het is 15 km bij mn huis vandaan. Maar het is het waard natuurlijk Lachen

Hmm, dat is lastig he!
Maar ben je afhankelijk van het openbaar vervoer? Of zijn er ook maneges in de buurt?
En misschien - als je toch naar een manege gaat die verder weg is - kan je wel met lesgenoten meerijden tzt.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:41

ik ben heel erg blij dat ik er 2 min. over doe om naar mijn manege te fietsen. heeft volgens mij 3-4 sterren, en de paarden zijn goed verzorgd.
ik ben echt heel blij dat deze manege zo is, anders was het verder zoeken, maar voor mij is deze manege goed.

mischien ook een goede tip om op te letten: kijk eens hoe je les krijgt, krijg je een compliment als je iets goed hebt gedaan of eind van de les.
word er aandacht aan je besteed als je iets niet lukt, bijvoorbeeld extra uitleg.
hoe is de sfeer op de manege zelf en in de les onderling

rosa_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 17:57

en natuurlijk die paardjes zelf: of de stallen niet smereg te klijn zijn

of het tuig niet te kapot is

en of ze er goed uit zijn

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:12

Wat ik zelf belangrijk vind is dat je niet direct in een les gestopt wordt. Dat ze je eerst priveles/longeerles geven als zijnde proef. Zodat hun jou niveau in kunnen schatten en jij kan bepalen of het leuk is.

Verder zou ik even kijken naar de stallen, paarden en tuig. Ga even rondhangen in de kantine en dan proef je gelijk de sfeer en kan je zelf kijken of je het gezellig en goed genoeg vind om er te gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:53

--> MA.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:17

Idd, stallen, tuig, conditie van de paarden, les enz.
Maar wat ik zelf ook belangrijk vind is, dat de paarden zelf ook echt iets kunnen zeg maar. Dat je niet na een half uur pas je paard in stelling hebt lopen, maar dat ze ook meer kunnen dan alleen maar dat.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-07 22:14

Ik ken nog helemaal niemand dus ik ben zeker nog een paar keer afhangkelijk van de bus. Als ik de punten lees die hier zo staan, dan zit het wel goed met deze manege. Nu weet ik gewoon zeker dat ik een goede keus heb gemaakt. Das wel een prettig iets Lachen Ik geloof dat ze er paarden hebben op verschillende niveaus dus ik denk dat als je groeit als ruiter je niet steeds blijft hangen aan een paard waar mee je niet op een hoger niveau kan rijden. Heb nu al zin in de volgende les Knipoog