Ik wilde of de Stubben lancelot (mooi modderbruin), of de Siegfried en dan het model CS of VSS. Tweedehands ben ik 1 siegfried (model spring met vlakke zit zonder keil) tegengekomen, en die moest nog 800 euro opbrengen, was 2 jaar oud. Nou, laat dan maar zitten, toen kosste dat zadel nieuw nog geen 900 euro (nu 1250, en 1293,50 als je de stubbenprijs hanteert). Ik moest het zadel dan ophalen uit Overijssel, dus niet naast de deur en maar zien of het passte, past het niet, dan kon ik het weer terugbrengen. 135 km is niet naast de deur, dus mij even te ver weg.
Ik dus naar die zadelmaker, de Lancelot was gelijk aan de siegfried, alleen het leer was luxer (waterbuffelleer), en de knopen waren goedkoper. Kwalitatief maakte het niets uit is mij verteld, nou dan maar voor de Siegfried (110 euro goedkoper).
Nu het volgende probleem: CS (springzadel) of VSS (VZH richting spring).
De CS heeft een halfdiepe zit, en de VSS een diepe. Ik heb eigenlijk geen voorkeur, dus heb op de zadels gezeten. M'n kont had geen 18 inch nodig, maar 17.5 inch. Alleen m'n benen warne weer een probleem. De VSS heeft ook springzweetbladen, dus dan toch maar voor de diepe zit gekozen. Opeens herinnerde de zadelmaker zich dat hij nog een ouder model (wle nieuw) Siegfried VSS 17.5 met EXTRA lange zweetbladen had liggen. Dus ik daar opgezeten, en dat zat perfect. Het verschil tussen het oude model en het nieuwe model is eigenlijk niets, behalve dat het kniestuk tegenwoordig van glad leer is, en ik dus kniestukken van suede krijg. Het grote voordeel van het oude model is de prijs: 193,50 euro goedkoper dan het nieuwe model. Ik moest natuurlijk dan wel de kleur voor lief nemen (zwart met naturel kussens). Anders had ik misschien roodbruin genomen, maar door niet over de kleur te zeuren heb ik wel 425 gulden bespaard.
Volgende week wordt het paard opgemeten, en als ik geluk heb, dan is het zadel voor het eind van het jaar klaar.

Dit is em, maar dan met suede kniestukken.