Trail door de Mazuren, trektocht langs vergane glorie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Trail door de Mazuren, trektocht langs vergane glorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 19:58

Nadat vorig jaar ( http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=614706&hilit= ) waanzinnig goed was bevallen, moest het er dit jaar nogmaals van komen.

Een trektocht van een week samen met vriendinnen Lisa en Maartje door de Mazuren, Noord-Polen.
Een week waarin we veel hebben gezien, gedaan en gelachen.

We waren te gast bij Bert, die een paar jaar geleden met zijn bedrijf naar Polen is verhuist. Onze gids is Dominika, een Poolse studente. Ook reizen mee Johan en de Belgische Michel.

De eerste twee nachten zijn we bij Bert huis, in een mooi gastenhuis, waar de stallen recht tegenover zijn. Er hagen veel jachttrofeen aan de muur, evenals zwaarden en schilden. (tot (gelukkig) grote hilariteit werd dat Lisa bijna fataal, toen het enorme hertengewei op onze kamer per ongeluk naast haar naar beneden kwam...).

Afbeelding

Afbeelding

Met een trap die zo stijl is dat er happen uit de treden zijn genomen om je benen er op te kunnen zetten. Is met name 's nachts voor gevorderden.

Afbeelding

Mijn grote vriend deze week was Krater, een Wielopolski paard met een hard van goud.

Afbeelding

We vertrekken 's ochtends vanaf onze locatie voor een rit van 3 a 4 uur. Om daarna weer terug te komen voor de warme lunch en even te rusten. Om een uur of 5 of 6 vertrekken we dan weer naar de volgende locatie waar we rond 8 of 9 aankomen. De break in het midden is fijn, maar de twee ritten op een dag maken het wel zwaar.

We hebben de hele week goed weer, op een avondrit regenen we kletsnat. Maar als Maartje roept: " Ik heb het zooooo naar m'n zin!" wordt er hartelijk om gelachen. "Daaaancing in the rain" Muziek! Haha!

een dag is het nog even spannend. We besluiten tot nog een extra ommetje, ook al is er een dreigende lucht. Als we op weg zijn blijkt er binnnen 5 minuten storm op te steken: de luch wordt werkelijk pikzwart, er steekt een keiharde wind op.... Onze gids Dominika besluit dat we zo snel mogelijk naar huis moeten, we gaan dus in vliegende galop door de striemende wind naar huis, eng, maar stoer!

We zien veel herten (Ja, herten, geen reeen Knipoog ) en ooievaars!

Afbeelding

Een nacht overnachten we bij een meertje. Er worden tot diep in de nacht worstjes geroosterd boven het vuur. De Perseiden waren net geweest, dus we hebben ook nog naar boven gekeken tot we nekkramp hadden in de hoop er een paar te zien, en ja hoor, een stuk of 10! Mijn reisgenootjes aan het meer:

Afbeelding

Het terrein waar we rijden is voornamelijk glooiende stoppelvelden. Omheiningen kent men hier nauwelijks. Het is goed te rijden, en het tempo ligt dat ook flink hoog! Gelukkig beschikt Krater over een heerlijke galop, dus ik geniet als we over zo'n veld heeenrazen! We komen een paar keer langs wat huisen, waar we flink bijkijks hebben met de paarden.

Afbeelding

Afbeelding

(Ik ben het rode T-shirt)

Afbeelding

Afbeelding

Ik met Krater:

Afbeelding

Het land zelf is prachtig, zo wijds, groen en heuvelachtig. We komen langs vervallen staatsboerderijen, wat een bijna treiste aanblik biedt. Sommige bedrijven werken nog, maar waar vroeger werk voor 120 man was, kan men het nu met 6 af.

We komen ook een paar keer door stukken bos. Wat schitterend, de bossen bestaan veelal uit louter berkebomen! Als het licht op de stammen schijnt, lijkt het net of de bossen van zilver zijn gemaakt.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7AUI74XY.jpg

Ik kan er niks aan doen, 't is m'n lievelingsboom. Kijk nou eens: die berk moet echt minstens 100 jaar oud zijn, zo groot!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VU3Q8SEZ.jpg

Het hoogtepunt van de reis: Grunwald! Het slagveld van de Teutoonse kruisridders. De duitsers vochten hier tegen de Polen, die gesteund werden door de russen en de Tartaren. Een gigantsch grasveld (In Nederland: niet op lopen! Hier: no problemeo met 6 paarden erover. Haha! ) met een paar monumenten erop. Dominika geeft ons een leuke rondleiding. Ennnn.... we maken een heerlijke galop over het veld! Aanvalluhhhh! Haha! Te gek!

Afbeelding

Onze groep op Grunwald:

Afbeelding

Verder hebben we meer gedaan dan ik hier kan vertellen... Overnacht in een huisje waar op elke vierkante cm een zonnebloem sontd (servies, gordijnen, beddehoed, behang, ect.), gewzommen (al dan niet met paard) lunchen bij Tatiana (Die op een vervallen boerderij woont, met een waanzinnige kudde beesten: koeien, paarden, kippen, ganzen, katten, honden, geiten en nog meer) die als ik vraag of er melk is voor in de thee, even naar buiten loopt om de geit uit de tuin te halen...

De gei vind ik echt te gek, wat een horens...
Afbeelding

adnariM

Re: Trail door de Mazuren, trektocht langs vergane glorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:03

Ziet er leuk uit! Denk alleen niet dat het hier hoord... maar weet het niet zeker. Tem wel even voor de zekerheid Lachen.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:51

Zo dat ziet er echt super uit! Lijkt me heel leuk om een x te doen! Pling

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:30

Foto's van buitenritten ed. horen op ITP, daarom heb ik je topic verplaatst.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:51

hopelijk kan ik toch nog hier reageren, mijn hart wordt helemaal warm
mijn vriend komt uit polen (mazurien) en ik heb hier dus al aardig wat tijd doorgebracht.
jou fotos lijken enorm op het huis en hotel van mijn vriends oom.
genaamd "rozogi"
mogelijk is het daar in de buurt
erg leuke fotos dus en dat het goed rijden is daar is een feit, helemaal super Haha!