Nou heb ik een beetje een eigen theorie, wat inhoudt dat ik tegen paarden (honden en katten ook) gewoon arrogant doe. Of eigenlijk, ik word verontwaardigd zodra ze me niet respecteren. Ik heb hier veel mee gedaan en was nu ook erg verontwaardigd. De eigenaren, niets tegen hun, super mensen!!, waren er al aan gewend helaas. Ik wilde hier dus wel iets mee, want ik ga echt niet mee in zijn lompheid. Ik heb hem dus teruggeduwd, steeds als hij mij duwde (of een tik als hij me pijn deed), en hij deed altijd een paar keer likken en dan proberen om je te bijten, nou, dat ging dus ook niet meer door.
Ik ben best wel streng tegen hem geweest, maar het gaat nu echt beter! Hij blijft in de stal netjes staan, ik kan hem los in de stal poetsen en hij loopt alleen af en toe naar de andere kant nog. En hij geeft z'n voetjes en bijt bijna niet meer! En ik kan hem na het rijden los laten staan als ik hem afzadel, hij is super braaf! Ook met het rijden was hij eerst erg druk, steeds wegdraven in het begin, scheuren, niet stilstaan, etc. Ook dat gaat beter, hij vind dingen nog moeilijk, maar doet niet meer zo lomp en onbenullig. Hij vind het zelfs leuk!!
En de pony, die is 4, was in het begin echt mega bang! Ik kon niet met haar spelen, wat ik wel probeerde, want ze werd daar gewoon mega bang en onzeker van. Ik ben heel erg spelerig, maar niet met allerlei theorieën ofzo (geen NH, monty roberts ofzo), maar gewoon, ik heb het idee dat ik paarden wel aardig begrijp en een paard als Ferron vindt dat ook super leuk, maar Dance (de pony) dus niet. Dat vind ik jammer, want op die manier zouden we wel beter vriendjes kunnen worden (iemand een tip wat ik zou kunnen doen voor haar vertrouwen?). Wat ik wel voor elkaar heb is dat ze minder schrikt, nu vast kan staan aan de box zonder dat ze achteruit gaat lopen steeds of bang wordt (alleen heel soms nog) en... ze kan stilstaan terwijl ik afzadel!! Ik kom binnen in de schuur, laat haar staan (met mijn arm door de teugel) en zadel haar af. Ik hoef haar niet eens te corrigeren, ik kan haar in principe gewoon zo laten staan. Zelfs als ik even 3 stappen weg doe om het zadel weg te hangen.
En dat in 1 maand!!!!! Wauw, ik voel me echt heel goed en ben zo trots op mijn mannen! Binnenkort probeer ik even wat foto's op HAW te zetten, hoewel het rijden echt nog jonge paarden gehobbel is, maar is toch leuk

Dit wilde ik natuurlijk graag even delen!