Wervels rechtzetten?? Uh....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 22:28

fabienne schreef:
De zenuw komt in de knel en het is afhankelijk van de druk op de zenuw en van de bewegingen in dit bewegingssegment in hoeverre u hiervan hinder ondervindt.


Dit is maar een klein stukje van het artikel, maar ik wil hierover toch even wat zeggen. De "hinder" die een paard kan ondervinden van het onnodig kraken en/of een kwakzalver op je paard loslaten kan ertoe leiden dat doordat de zenuw klem komt te zitten het paard gedeeltelijk verlamd kan raken, voor tijdelijk maar ook met nog ernstigere gevolgen............. Wanneer de zenuw klem komt te zitten in het midden gedeelte van de rug kan het zijn dat het paard alleen geen gevoel meer heeft in de achter benen. Wanneer de zenuw meer richting de schoft op beklemd komt te zitten door het onvakkundig omgaan met hamers en kraaktechnieken kan het paard dus ook aan de voorkant verlamd raken. De zwelling kan met vakkundige begeleiding van een dierenarts verholpen worden indien men er tijdig bij is, is dit niet het geval dan kan er blijvend letsel ontstaan wat in veel gevallen leidt tot het defenitief afscheid nemen van je paard!

In Utrecht heb ik destijds ook advies gevraagd over een "knobbel" op Nappie zijn ruggegraat (althans dat dacht ik) dit bleek boven liggend weefsel te zijn dat als het ware littekenweefsel is geworden, ik dacht altijd dat het een wervel was maar men heeft mij verzekerd in Utrecht dat ik dat niet "zomaar" zou kunnen voelen en dat je dan een stuk "dieper" zou moeten gaan wil je echt de wervels kunnen voelen van een paard. Er werdt mij afgeraden om met hamers aan de gang te gaan omdat daar bij paarden nog veel te weinig van bekend is en alles nog te zeer in de kinderschoenen staat. Een ander alternatief is idd fysiotherapie of manueletherapie, daar is men al een stuk verder mee en zijn ook zeer goede resultaten mee geboekt, het is tevens ook minder belastend voor het paard!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 22:47

Napoleon daar ging het me niet zozeer om, maar om aan te geven dat het niet klopt wat Pril zegt dat de wervels nauwelijks van hun plaats kunnen.........

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:25

Ik heb via via een vrouwtje welke ik af en toe naar mijn paard laat kijken.
Niet om de boel recht te zetten maar puur uit preventie.
Zo weet ik zeker dat ik op het juiste pad zit wb mijn trainingsmethode en de bespiering die hij daarvan krijgt.
Toevallig is ze sinds ruim een jaar gister weer geweest. De laatste keer dat ze langs kwam was het paard goed zadelmak, ik liep toen nog niet echt tegen punten aan waar ik moeite mee had. Nu kom ik die af en toe tegen en ze wist me dat precies te vertellen, zonder dat ik ook maar een hint gegeven had. Ze vond hem verder goed in elkaar zitten en er zat maar weinig verschil tussen links en rechts.

Het is bij haar ook niet een kwestie van rechtzetten ze controleerd hoe los alles zit.

Overigens weet ik zeker dat zij het niet voor het geld doet aangezien ze meerdere huizen heeft, verder komt ze voor 45 euro terwijl ze heen en terug zeker 2 uur met de auto onderweg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 23:25

fabienne schreef:
Napoleon daar ging het me niet zozeer om, maar om aan te geven dat het niet klopt wat Pril zegt dat de wervels nauwelijks van hun plaats kunnen.........


Het verhaal wat jij hier neer hebt gezet gaat over de menselijke wervelkolom en die is nauwelijks te vergelijken met die van een paard.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 01:56

Het principe is hetzelfde, alleen is het gedeelte van schoft tot aan bekken bij paarden stugger, maar zeker niet onbeweeglijk.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 10:35

Ik heb zelf bij paarden heel goede resultaten gezien met osteopatie. Een osteopaat werkt NIET met hamers of naalden, kraken kun je het dan ook niet noemen. Het is een iets diepere en uitgebreidere werking dan fysiotherapie.

De osteopate die ik ken (dezelfde die bij Sjuimpje komt) is van origine fysiotherapeute voor mensen en heeft na vele jaren praktijkervaring de opleiding Osteopatie voor paarden gevolgd (medische of paramedische vooropleiding is vereist).

Zij doet het echt niet voor het geld (ik ken haar persoonlijk en zij is echt al drie keer binnen dankzij een partner die in vastgoedgedoe zit) en is heel betrokken bij paard en ruiter.

Van haar krijg je dus ook veel adviezen over training e.d. Bij ons op stal was een paard al een tijdje kreupel na een uitglij/valpartij in de paddock. Ze heeft het dier nagekeken en geconstateerd dat het een uitermate gezond paard betrof die alleen zijn schouder een beetje gekneusd had. Zou vanzelf met rust weer goedkomen. Dus niks scheve wervels e.d. en nog drie keer terugkomen voor behandelen en geld vangen...

Dus ga er niet vanuit dat alle krakers, manueel therapeuten en osteopaten maar oplichters zijn.

Ik ben het met je eens dat wervels niet zo makkelijk weg te duwen zijn, dit schijnt ook niet te gebeuren, het gaat om het manipuleren van omliggend weefsel is mij verteld. Het lijkt mij ook dat als je met een hamer op de wervelkolom van een paard slaat, dat je behoorlijk wat schade aan kunt richten, dus je moet echt wel weten wat je doet.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 13:50

Overgens die man die bij mijn paarden komt doet het ook niet met hamers of naalden

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:37

dank je pril, het kan idd niet...
heb nooit zover gedacht met krakers ea, maar ik wist het wel.

maar wat dan van mensen? (weet het ga offtopic maar hierbij is slechts een klein zinnetje als antwoord vereist, kan het bij mensen ja of nee)

bedankt, heb bijgeleerd pril, en anderen.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 14:45

Wow dit vind ik interessant. Vooral omdat ik heilig in de werking van een GOEDE kraker geloof. Tuurlijk zijn er kwakzalvers, maar die vind je ook bij homeopaten, tandartsen etc. etc.

Allereerst over het verplaatsen van wervels. Ik heb zelf scoliose gehad oftewel een kromming van mijn ruggengraat naar links. Hierdoor kan je – geloof me – behoorlijke rugklachten krijgen. Het idee dat je lichaam zich hier op aanpast is waar, maar dat is lang niet altijd positief. In mijn geval bijvoorbeeld een enorme spierontwikkeling links in mijn rug, slappe spieren rechts en slechte buikspieren die ik niet kon trainen door de slapte van mijn rug. Een manueel therapeut heeft in een half jaar tijd mijn ruggengraat recht weten te krijgen door middel van af en toe even een krak maar hoofdzakelijk door vrij subtiele handelingen.

De ruggengraat van een paard verschilt natuurlijk wezenlijk van die van de mens, maar als ik zie hoe makkelijk de mijne recht is gezet, geloof ik toch echt wel dat die klappen hun werk kunnen doen, mits natuurlijk weer uitgevoerd door een kundig iemand. Zo is mijn vorige paard behandeld aan een scheef bekken: hij had vast gelegen in zijn box. Ik voelde dit ook door achter hem te gaan staan en met mijn handen zijn bekken vast te pakken, links zat dat veel verder naar voren dan rechts. NĂ¡ de behandeling was dit over/weer gelijk. Verder heb ik Michiel Schepers al menig (topsport))paard zien behandelen met zeer goede resultaten. Dus Pril, je kan lachen wat je wil, maar als mijn paard het nodig heeft zou ik Michiel zonder enige aarzeling bellen. Maar zoals overal geldt ook hier dat je wel moet zorgen dat je er een kundig geleerd persoon met ervaring bijhaalt.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 20:59

Ik en mijn paard zijn allebei gekraakt so to speak.....

Het is ook meestal een opeenvolging van behandelingen.Het zou te mooi zijn als iets wat er al jaren zit na een keer wegbehandeld kan worden.
Mijn paard werd in de kliniek opgenomen om na het spreekuur rustig behandeld te worden.
Ik heb het nooit kunnen zien wel de begeleidende acupunctuurbehandeling voordat ik haar twee dagen later weer kon komen ophalen.Heel bijzonder om te zien,zo rustig als ze dat over zich heen liet gaan.

Wat je hoort als de handeling uitgevoerd wordt is niet de wervel maar het kraakbeen dat "kraakt".
Ongeveer vergelijkbaar met het "knakken "van je vingers.
Maar de wervel zelf wordt door omliggende banden en pezen weer in het fatsoen gezet.In balans zogezegd.
Door de frictie zal de luie lange spier/band /pees weer gemaand worden om te verkorten ,en de overspannen ander kant kan zich weer ontspannen .
En zo staat alles weer "recht". Haha!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 21:57

In het laatste nummer van 'Your Horse' (nummer 236) staat een interessant artikel over paarderuggen.