Ideeën en ervaringen over ponykamp.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

coco84

Ideeën en ervaringen over ponykamp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 12:49

Hoi Haha!
Ben jij wel eens op ponykamp geweest?
Vertel dan hier hoe je het vond wat vond je het leukst?
En wat vond je minder? (op corvee na dan Haha! )
Wat lijkt jouw het gaafst om met ponykamp te doen?
Of heb jij zo'n goed idee wat je op ponykamp kan doen.
Vertel mij het.Waarom zou je denken. Volgend jaar mag ik 4 weken leiding geven over een ponykamp in Drenthe (zwiggelte). En natuurlijk heb ik zelf ook ideeën maar een idee van een echte ponykamper of paardenliefhebber is natuurlijk nog leuker.
Ook moeten er dingen zijn zonder pony's want die moeten ooit ook ffe lekker rusten. Dus een leuk spel met water of iets ander leuks. Of iets lekker om te knutselen. Ook mogen er wel ideeën komen wat je met je paard kan doen.
Ook moeten we nog een knutsel idee hebben waar je een foto van jouw en je pony kan in verwerken zoals een fotolijstje maken ofzo.
Dus heb jij een super idee vertel mij het en ik kan met goedkeuring het verwerken in het ponykamp.

Ik hoop natuurlijk op heel veel leuke ideeën
Veel liefs patty

ps: ik hoop dat het hier goed staat leek mij de geschikte plek. Zo niet dan hoor ik het wel Bloos

dolor

Re: Ideeën en ervaringen over ponykamp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:23

ik ben jaren geleden ook op ponykamp geweest. daar gingen we toen een naambordje maken voor onze lievelingspony, met verf enzo. was wel leuk. ook gingen we 's avonds voltige doen op een paard wat nog niet had gelopen en het ook kon. voor de rest zijn we een keer naar het bos gegaan en hebben we buitenritten gemaakt. we hebben ook een bonte-avond gehouden.

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 13:52

meer ideeën zijn welkom dolor erg leuke ideeën bedankt

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:25

BRT -> MA

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 13:12

Ik heb nog veel meer ideeën nodig. Tong uitsteken

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:50

oh ja. we hebben ook een poetscursus en een goede opzadel cursus gehad. en we mochten helpen met uitmesten enzo. hoort er ook bij en zo leren ze het mooi voor later. weten ze wat het is als ze zelf ooit een eigen paard willen. dus de kinderen ook een beetje betrekken met het werk. vinden ze hartstikke leuk.

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 20:04

Owja uitmesten moeten ze zeker doen hoor Haha! dat hoort er gewoon bij en vegen ook Tong uitsteken. maar dat opzadelen eens goed laten zien is een goed idee bedankt.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:10

*Wij moesten ook met ponykamp aan het einde van de week het zadel en hoofdstel van de pony waar je op hebt gereden invetten.

*Een ander kamp moest je iedere dag de drollen wippen. En zorgen dat de voerbak en drinkbak schoonwas.

*Misschien heb je er wat aan.. Wat ook leuks is een een spookrit! Ik weet niet of het kan maar ik heb het wel gedaan met ponykamp. Alleen stap, en overdag kijken of de paden wel goed zijn van de route die je gaat rijden..

*Wat je ook kan doen is een soort hindernissen parcour maken, voor de kinderen dan. Met balken en staanders pionnen etc. Eén iemand moet weg, naar de stallen ofzo, dat die iig niet kan kijken hoe het zit. Dan ga je aan de slag met de staanders, balken, pionnen, emmer etc. Dan maak je een parcour.
Je spreekt af met één iemand dat die de aanwijzingen geeft aan de geblindoekte persoon.
De geblindoekte persoon moet dan dus helemaal vertrouwen op degene die praat. En word dan zo geleid door het parcour. Je kan dus ook kinderen laten zitten liggen op de grond.
Ik heb het ook een keer gedaan en het is heel leuk om te doen.
Het is eigenlijk best wel een lach verwekkend spel, als je bijvoorbeel misstapt zoals ik deed Clown

*En dan heb je ook nog pionnen roof.
Denk dat je daar wel van gehoord hebt?
Je hebt bijv. 20 personen.
Je zet pionnen in de bak naast elkaar, bijvoorbeeld op de lijn van F naar K.
Een meter daarachter staat de ploeg, die moet zorgen dat de pionnen daar blijven staan. Bij de X staat de ploeg, die de pionnen moet pakken.
De ploeg bij X loopt naar de pionnen toe. Als één iemand van ploeg X zegmaar een pion heeft, moet die zo snel mogelijk rennen naar zijn eigen vak, dus voorbij de X.
Maar heeft iemand die de pionnen moet bewaken, diegene getikt, is die af, en moet die de pion inleveren.
Maar is diegene sneller met de pion, en loopt er wel iemand achter m aan, is degene die achter degene van de pion aan loopt af. Ga je rennen maar je tikt niemand ben je af.

Als je het niet snapt ofzo PB maar Tong uitsteken

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:12

Als er meer`pony's zijn dan mensen kun je natuurlijk ook wat pony's erruit halen die die week niet lopen en daar en leuk waterspel mee doen!
Je kunt natuurlijk ook in groepjjes een grote ponytaart gaan bakken met brok en wortel appel enz.. dus in groepjes van 4 bijv. en dat ze het dan onder de pony's die de kinderen uit dat groepje hebben verdelen enzo...

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:14

Ga een cross houden in het bos! Hebben wij vorige week met kamp ook gedaan! Super geslaagd. Ook hadden we pas de deux, zitles, spelletjes, buitenrit, waterbakken en voerbakken schoonmaken.

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 20:15

supper ideeën zeg ik denk dat ze i.p.v 1 week ponykamp wel 2 weken moeten blijven anders kunnen we ons programma niet afmaken Tong uitsteken nee hoor is van de gekke maar supper ideeën alemaal zeg super bedankt en blijf allemaal maar verzinnen Tong uitsteken Haha!

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 17:54

Ik heb dolor zijn idee een beetje uitgewerkt dus ben benieuwd wat jullie van het idee vinden. VInd je het te kinderachtig of te veel werk of juist te weinig of veelst te moeilijk voor de kleindere ik wil het heel graag horen hier komt mijn idee.

Je neemt een houtplakje en daar plak je de foto van jouw en je ponykamppony op.( ER is dus nog plek over boven en onder de foto) Over die foto dus dat je nog wel de foto zie doe je een hoefijzer dus je zie jezelf en je pony door een hoefijzer heen. Dan ga je hem mooi verfen met hartjes en zelf een eigen karakter er aan maken.

Ik hoop dat ik het een beetje logische uitgelegd heb anders moet je dat ffe zeggen.

Ik ga er morgen zelf mee aan de slag dus er komt vast nog wel een eindresultaat.
HEt moet dus gemaakt worden van kinderen ongeveer tussen de 7-15 jaar.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:33

Hmmm voor kinderen rond de 14/15 jaar vind ik het een beetje kinderachtig? Ik ben zelf 14 opzich zou ik het wel grappig vinden maar ook wel een beetje kinderachtig eigenlijk. Maar het is wel moeilijk om iets voor 'alle' leeftijden te maken Ja

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 18:39

kom op laat je creativiteit de loop moet nog veel meer super ideeën. Haha!

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 18:58

Ik heb dit jaar twee kampen mee gedaan en drie dagen meegeholpen toen het aan de allerkleinste was. De jongste was 4 en de oudste 10. Ik weet nietwelke leeftijdscategorie jij gaat begeleiden natuurlijk Bloos . Met de allerkleinste hebben we; een verkleeddag gehouden waarbij ze zichzelf en de paarden moesten verkleden, beeldjes geschilderd, een zoekspel gedaan met briefjes die overal verstopt waren waarop opdrachten stonden, een waterparcour afgelegd waarbij ze in twee groepen werden verdeeld en gereden natuurlijk Knipoog . Het was ook erg leerzaam voor mij, want ze raken nogal snel hun concentratie kwijt ! Zorg voor voldoende afwisseling en doe alles niet té lang. Als het een oudere groep is zou ik ze in twee groepen splitsen voor het "werk" zoals stallen kuisen etc. en deze in de voor- en namiddag afwisselen.
Dingen die ik zelf irritant vind aan de kampen; het werk allemaal alleen moeten doen Clown oogje in het zeil houden voor de luierikjes dus, niet genoeg afzonderlijke begeleiding ( ik leer graag iets bij), eem Haha! eigenlijk is het altijd al goed meegevallen! We hebben bijvoorbeeld met twee op één paard een parcourtje mogen afleggen en enkele spelletjes gespeeld op het paard. Enkele spelletjes;
- kegeldans
Er staan minder kegels dan ruiters in het midden van de piste met in elke kegel een zakdoek erin. De muziek speelt,de paarden draven/stappen/ galopperen, wanneer die stopt moeten de ruiters naar de kegels rijden en eraf springen, de zakdoek pakken en terug op hun paard stappen. Wie er het eerst opzit is gewonnen Knipoog .
- 123 piano
De paarden staan op 1 lijn aan de ene kant van de piste, de andere kant staat 1 ruiter weg van hen gedraaid. Deze ruiter zegt "123 piano" en draaid zijn paard om. De andere paarden moeten zo snel mogelijk naar de andere kant van de piste proberen gaan en stoppen wanneer de ruiter volledig is omgedraaid. Staat het paard niet stil dan moet je herbeginnen terwijl de rest verder mag gaan.( vage uitleg zeker? Bloos )
- zakdoekje vangen
Er is één ruiter met een zakdoek die hij in zijn achterzak steken heeft/ tussen zijn zadel. De andere ruiters mogen samenwerken om de zakdoek tepakken te krijgen ( deze zijn ook tepaard). Wie hem heeft mag de zakdoek hebben en die staat hem dan.
- enkele leuke dingetjes tepaard
achterstevoren rijden, zonder stijgbeugels, zonder zadel, vanachteren op het paard springen, amazonezit, twee per paard,zonder handen rijden,...
( heb ze allemaal gedaan Clown )

Misschien schieten er mij nogwel enkele dingen tebinnen straks Haha! ...

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:02

okej kegeldans lijkt een beetje op stoelendans Haha!

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:06

bacciej schreef:
okej kegeldans lijkt een beetje op stoelendans Haha!

Goed opgemerkt Koe héhé Knipoog .

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:08

Hahah dit jaar gingen we met de ploeg blikspuiten doen op het terein daar hebben ze ook ingerichte huifkarren. DUs ik al die kleintjes helpen heb ik ze in die huifkar gegooid letterlijk en daar lagen ze met zijn 6e in 1 bed zag er wel schattig uit Tong uitsteken maar ze zeiden daarna wel dat ze krap lagen Tong uitsteken Hoe komen ze erbij

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:10

Ohja! Met 1, 2 , 3 naast elkaar rijden Haha! dat is héél leuk om te doen. ( Dan bedoel ik niet gewoon stappen maar echt figuren rijden in draf en gallop.) Symmetrie is ook plezant!
Onze ultieme oefening was een cirkel rijden met 6 in gallop Bloos dat vond ik zo moeilijk! Omdat je zo kort achter mekaar moet rijden terwijl wij nooit achter mekaar rijden Bloos ...

verkleed:
http://aycu05.webshots.com/image/27604/ ... 181_rs.jpg
http://aycu08.webshots.com/image/27127/ ... 292_rs.jpg

handjes omhoog
http://aycu05.webshots.com/image/27604/ ... 255_rs.jpg

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:14

Ffe een vraagje op veel ponykampen doen ze de ponys en kinderen verkleden heel leuk is dat maar hoe komen al die maneges aan zulke leuke spullen zou niet weten waar je dat kan halen. Als iemand dat weet hoor ik het graag

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:17

er waren zo veel leuke dingen op het kamp waar ik heen ben geweest dat ik het zo niet op kan noemen...
de minder leuke dingen waren ( wel is waar niet vreselijk saai , maar toch ) :
* 4 keer per dag voeren en mesten dit was om de meest vreemde tijden
-om 8 uur 's morgens (voor het ontbijt
- om 10.30
- om 4 uur 's middags
- om 10 uur 's avonds
dan gingen we dus voeren, mesten en water vervangen....

* het was een noors kamp, en ik spreek geen noors... Nou versta ik wel wat. Zodra ik een gesprek met iemand voerde in het engels kwamen er 15 meisjes staan luisteren.... het was een kamp het meisjes van 10 tot ? ( ik geloof dat de oudste 16 was) en ik ben zelf 15...
al die kleine miesjes werden knal rood als ik iets vroeg (in het engels)

maar het was echt een super goed kamp waar ik veel heb geleerd over de verzorging en de omgang van paarden. 'S morgens hadden we eerst theori, dan les en 's middags een tocht... en 's avonds werd van alles uitgelecht over het gedrag van paarden...

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:19

ook willen we graag een puzzelrit maken op het paard. NOu weet ik wel het een en ander vragen zoals hoe oud is de oudste pony van de manege maar als jij nog een leuke vraag weet of leuke opdracht dan hoor ik het graaag

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:25

Ik doe zelf ook al jaren ponykampbegeleiding geven.

Voltige met een braaf paard, vinden de kids vaak geweldig. Dan dat ze ook kunnen staan en achterste voren draven/galopperen.

Ook doen we vaak verkleedrace te paard, dan van de ene pion naar de andere, zo snel mogelijk en daar je snel omkleden. De meest rare pakjes krijgen ze aan, maar dat vinden alleen al leuk. En dan dus weer snel terug. (wij hebben wel veel verkleedkleren van de Open Dagen en is dus niet altijd realiseerbaar.)

Ook doen we wel waterspelletjes. Aan de ene kant twee emmers water, aan de andere kan twee colaflessen. Dan in twee groepen zo snel mogelijk de colafles vullen. Dus beker met water vanaf de pony in de colafles gooien. Erg moeilijk maar wel leuk..

Als we tijd over hebben, gaan we ook wel slagballen of levend kwartetten. Ook altijd leuk om te doen..

coco84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-07 19:27

levend kwarteten kan je me dat uitleggen nog nooit van gehoord lijk me wel erg grappig

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 19:29

Levend Stratego is erg leuk Lachen Een dropping is ook wel leuk, je moet natuurlijk wel zorgen dat er genoeg begeleiders en dat het veilig is e.d. Fotolijstjes maken is wel leuk! Je zou kunnen gaan mozaiken? Dat is niet zo lastig, maar wel leuk.