dilemma...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loe

dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 15:54

Ik lease op het moment een mooie e-pony van 1.56m. Ikzelf ben 1.65m en pas er dus goed op. Ik ben 24, dus moet officieel paarden rijden.
Maar ik zit op het moment een beetje in een dilemma, omdat er eerdaags een moment gaat komen dat ik moet gaan beslissen of ik haar koop of niet.
Ik denk dat ik wel wedstrijden wil gaan rijden, maar weet dit niet 100% zeker. Mag dit trouwens met een E-pony?
Mijn pony is mooi, kan mooi lopen, maar is bovenal heel erg schrikachtig. Ze ziet en hoort alles, en zelfs na 2 jaar in onze bak rijden (bijna iedere dag), lukt het me niet om een ontspannen rondje te rijden.
Ze is nu 5.

Mijn vraag was eigenlijk wat zouden jullie doen?
Voordelen van mijn pony:
-Lief, knuffelig, goede stalmanieren, ik kan erop en eronder klimmen (bij wijze van spreken;))
-Buiten heel relaxed
-"mijn lieve pony" ik ken haar van binnen en van buiten..

Nadelen:
-wedstrijden zullen nooit lukken vrees ik...
-te klein??

Heeft iemand een tip voor mijn probleem?? Wat zouden jullie doen?

Iris_Bennie

Re: dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:56

Te klein is ze zoiezo niet! en tevens mag je altijd tussen de paarden starten met een pony.
Je zegt dat wedstrijden niet lukken, maar misschien als je heel goed oefent, zelf ontspant kan het misschien wel lukken!
Of ga bij een vereniging en rij in de clubles mee! Dat is ook al een goede oefening

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:07

met iris_Bennie eens: te groot ben je niet, en ga lessen, en als ze erg schrikachtig is en jullie zijn niet ontspannen zou ik als ik jouw was eerst privelessen gaan nemen, een clubles is met meerdere paarden en dus drukker, met een schrikachtig paard en zelf niet ontspannen kunnen zitten/rijden is vervelend heb ik ook meegemaakt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:27

privélessen zijn idd een spr idd, ik ben als ik de bak voor mezelf heb ook veel ontspannener, en een instructeur ziet in zo'n les werkelijk alles.... En het maakt ook niet uit of je even stil wilt staan op de hoefslag, want er zijn tog geen anderen.

En je kunt trouwens egt makkelijk met een pony tussen de paarden stappen, ik ken een haflo die Z2 loopt. En dat is tog ook egt zo'n typische pony, neigt heel erg naar haflinger.

Over dat schrikken, doe eens mee aan een schriktraining, politie cursus, of obstakeltraining. (iets in die zin, het heeft overal een andere naam) Ik heb het zelf ook eens gedaan, en het is absoluut handig. Je paard leert eventuuele angst voor enge voorwerpen af. Ook leert je paard om meer vertrouwen in jou te krijgen. Het lijkt spannend, om met je paard een bak of wei vol enge voorwerpen in te gaan, maar het is echt niet gevaarlijk ofzo. En als je nou wedstrijden wilt gaan starten, loop van te voren al een paar rondjes door de bak, laat alles maar zien. Zorg dan trouwens dat je zelf lkr ontspannen bent, denk maar gewoon: Als we winnen, leuk, gaat het mis, nouen, volgende keer beter.

suc6

xxx ciska

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:31

Ik denk dat het er vanaf hangt hoe fanatiek je wedstrijden wilt gaan rijden. Omdat het zo'n gevoelig paardje is, kun je als je echt serieuze wedstrijdamibities hebt misschien beter verder zoeken naar wat anders, ondanks dat je deze merrie al langer kent.

zijn je wedstrijdamibities niet zo groot en wil je vooral lekker rijden en af en toe eens een wedstrijdje? dan zie ik ook geen probleem en kan je deze merrie best kopen.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:46

Ik denk dat je zelf goed op een rijtje moet zetten wat jouw doelstellingen en plannen zijn met een eigen paard.
Wil je echt wedstrijden gaan rijden, dan is het karakter van deze pony misschien niet ideaal hiervoor.
Als je het geen probleem zou vinden om de wedstrijden te laten voor wat ze zijn als het niet zou lukken met haar, en dan net zoveel plezier aan je paard zou hebben, dan is het natuurlijk geen probleem om dit dier te kopen, je weet immers precies wat je met haar in huis zou halen.

Maar er zijn zoveel paarden te koop, dat de eigenschappen die je noemt van dit dier zeker wel te vinden zullen zijn in een ander dier, die misschien koeler is en meer geschikt voor de wedstrijden.

Nogmaals, alles lijkt me af te hangen van wat je zelf precies wil. Dat kan niemand anders voor je beslissen.
Alle voors en tegens van deze pony als eigen paard, of op zoek gaan naar een ander dier, gewoon op een rijtje zetten en dan kijken wat de doorslag geeft.
Succes!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:18

Dat schrikachtige kan ook nog best overgaan hoor!
Die van mij had het ook maar hij is nu 6 jaar en het gaat echt veel beter.
Ik zie het maar als z'n pubertijd.

Loe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:29

Dankje allemaal.

Ik hoop inderdaad dat dat schrikachtige nog overgaat. Als ik in lessen meerijdt heeft ze er totaal geen last van, het is puur als ze het alleen moet doen.
En zo'n politietraining is idd een goed idee! IK zal eens kijken of ik daar meer info over kan vinden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:30

--> PP

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:56

Hoi,

mijn paard is ook schrikkerig, maar toch probeer ik ook wedstrijden met hem te rijden.
Doe wat je hart zegt dat goed is.
(te groot/klein is het niet. mijn pony is 1.45 en ik rij er met mijn 1.60 binnenkort ook wedstrijden mee).

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:23

Over haar hoogte zou ik me iig niet druk maken. Ik rijd met mijn pony (1,45 m, wel een haflinger) tussen de paarden en dat gaat ook prima.

Wat zijn je ambities? Wil je echt serieus wedstrijden gaan rijden? Of gewoon voor de lol? Bij dat laatste kom je er met deze pony vast ook wel, gewoon lekker gaan lessen en ervaring opdoen! Daar leren ze van en ze zal vanzelf minder schrikachtig worden.
Als je echt flink vorderingen wilt maken op wedstrijdgebied kan je misschien beter een paardje kopen dat meer ervaring heeft of speciaal voor de sport gefokt is.

Ik persoonlijk zou gaan voor je eigen vertrouwde beessie met wie je al een band hebt.
Maar veel van de andere voordelen die je noemt zijn ook in andere paarden te vinden, vergeet dat niet. Paarden met goede stalmanieren en rustig karakter buiten enz. zijn er zat.