Maar de PONYCLUBS! Man, ik kon die dingen elke zomer opnieuw lezen. En dan met name de verhalen van Lena Furberg!
Ze tekent erg goed en ze heeft ook meerdere malen posters getekend en teken- en andere cursussen geïllustreerd in het tijdschrift.
Vooral in de oudere Ponyclubs stonden magnifieke verhalen over paarden en elfenwerelden enzo, echt super geïllustreerd, niemand kon haar dat nadoen. Ook de afleveringen van Molly en Malle zijn geweldig. Ik heb alle Mini-Malle's weten te redden,een rubber poppetje van het duo evenals een aantal tekencursussen. Want nou komt het...
Ik ben uit huis gegaan en mijn moeder had nog altijd al die Ponyclubs in de garage liggen (evenals hele stapels Penny's en Donald Ducks). Onlangs mailde ze met de vraag of ik die Ponyclubs nog wou. JAAA! was het antwoord. De Penny's en DD's heeft ze verkocht en weggegeven. Ze is voor me gaan zoeken en kwam er achter dat ze me blij had gemaakt met een dode mus: ze had nog maar een klein pakje Ponyclubs, met name de nieuwere, en wat vakantiealbums (waar volgens mij geen tekeningen van LF in staan). Ze vertelde schoorvoetend dat ze enkele maanden terug nog een heel pak oude Ponyclubs (uit zegge 1990 en ouder) had weggegeven aan het dochtertje van een kennis van haar. En nee, ze kon ze met goed fatsoen niet terugvragen. Al was het maar alleen maar voor de tekeningen van LF

Helaas, dacht ik zo. Mijn moeder bood nog aan om op Marktplaats te gaan speuren en ook dat heb ik even gedaan. Maar op MP worden zelden Ponyclubs aangeboden. Ik heb er een jaar geleden 1 weten te kopen uit 1985 ofzo, 6 euro voor betaald
. Het is niet echt verzamelwaar, maar het is moeilijk te vinden en verdorie ik had ze! (ik heb het m'n moeder inmiddels al vergeven hoor
) Nu zoek ik dus weer van die oude Ponyclubs. Met verhalen van Lena Furberg. En plaatjes! Want ik ben van plan er een site mee aan te gaan leggen waarop ik allerlei materiaal van haar verzamel. Ze is zelf ook moeilijk te vinden en ik heb wel eens 'een' Lena Furberg in Zweden (via Google gevonden) gemaild over die tekeningen, maar nooit iets teruggehoord. Weet ook niet of ik die dingen zo mag publiceren. Ze tekende ze voor Fanzine Media, maar de oudere tekeningen vallen daar nog niet onder. Tja, gewoon publiceren denk ik dan... totdat je op een dag op de schouder getikt wordt. Verkocht wordt het toch niet meer. Maar ik wil zo graag een fan-collectie aanleggen!!!

Wie helpt mij....?
Plaatje van Malle en Molly (Mulle & Molly)

Plaatje van een paard van Lena Furberg

Jammer ook dat ik geen woord Zweeds spreek
want alle dingen DIE ik vind zijn Zweeds... en met een vertaler kom je wel een eind, maar zoeken gaat echt supertraag.