Ponyclub tijdschriften met tekeningen van Lena Furberg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DarkBlue

Ponyclub tijdschriften met tekeningen van Lena Furberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 09:41

Al sinds dat ik een klein Dark Bluetje was lazen mijn zus en ik de tijdschriften Ponyclub en Penny. Ik zeg nou echt lang geleden en dat kan wel 15-20 jaar zijn. Penny is niet zo bijzonder (sorry, daar zijn er bergen van) dus daar ga ik het verder niet over hebben.
Maar de PONYCLUBS! Man, ik kon die dingen elke zomer opnieuw lezen. En dan met name de verhalen van Lena Furberg!

Ze tekent erg goed en ze heeft ook meerdere malen posters getekend en teken- en andere cursussen geïllustreerd in het tijdschrift.

Vooral in de oudere Ponyclubs stonden magnifieke verhalen over paarden en elfenwerelden enzo, echt super geïllustreerd, niemand kon haar dat nadoen. Ook de afleveringen van Molly en Malle zijn geweldig. Ik heb alle Mini-Malle's weten te redden,een rubber poppetje van het duo evenals een aantal tekencursussen. Want nou komt het...

Ik ben uit huis gegaan en mijn moeder had nog altijd al die Ponyclubs in de garage liggen (evenals hele stapels Penny's en Donald Ducks). Onlangs mailde ze met de vraag of ik die Ponyclubs nog wou. JAAA! was het antwoord. De Penny's en DD's heeft ze verkocht en weggegeven. Ze is voor me gaan zoeken en kwam er achter dat ze me blij had gemaakt met een dode mus: ze had nog maar een klein pakje Ponyclubs, met name de nieuwere, en wat vakantiealbums (waar volgens mij geen tekeningen van LF in staan). Ze vertelde schoorvoetend dat ze enkele maanden terug nog een heel pak oude Ponyclubs (uit zegge 1990 en ouder) had weggegeven aan het dochtertje van een kennis van haar. En nee, ze kon ze met goed fatsoen niet terugvragen. Al was het maar alleen maar voor de tekeningen van LF Haha!

Helaas, dacht ik zo. Mijn moeder bood nog aan om op Marktplaats te gaan speuren en ook dat heb ik even gedaan. Maar op MP worden zelden Ponyclubs aangeboden. Ik heb er een jaar geleden 1 weten te kopen uit 1985 ofzo, 6 euro voor betaald Haha! . Het is niet echt verzamelwaar, maar het is moeilijk te vinden en verdorie ik had ze! (ik heb het m'n moeder inmiddels al vergeven hoor Haha!)

Nu zoek ik dus weer van die oude Ponyclubs. Met verhalen van Lena Furberg. En plaatjes! Want ik ben van plan er een site mee aan te gaan leggen waarop ik allerlei materiaal van haar verzamel. Ze is zelf ook moeilijk te vinden en ik heb wel eens 'een' Lena Furberg in Zweden (via Google gevonden) gemaild over die tekeningen, maar nooit iets teruggehoord. Weet ook niet of ik die dingen zo mag publiceren. Ze tekende ze voor Fanzine Media, maar de oudere tekeningen vallen daar nog niet onder. Tja, gewoon publiceren denk ik dan... totdat je op een dag op de schouder getikt wordt. Verkocht wordt het toch niet meer. Maar ik wil zo graag een fan-collectie aanleggen!!! Haha!

Wie helpt mij....?

Plaatje van Malle en Molly (Mulle & Molly)
Afbeelding
Plaatje van een paard van Lena Furberg
Afbeelding

Jammer ook dat ik geen woord Zweeds spreek Tong uitsteken want alle dingen DIE ik vind zijn Zweeds... en met een vertaler kom je wel een eind, maar zoeken gaat echt supertraag.
Laatst bijgewerkt door DarkBlue op 20-07-07 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

maartje_h

Re: Ponyclub tijdschriften met tekeningen van Lena Furberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:43

ooo
fan zou ik bij mijn ouders op zolder moeten gaan neuzen
maar je hebt idd groot gelijk ze kon heel goed tekenen

Als ik binnen kort weer een sbij mijn ouders ben zal ik ff voorje rond speuren goed?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:47

ik moet ook nog ergens zo'n stapeltje hebben, ook nog van die omnibussen... *gaat van het weekend zoeken*

DarkBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 09:53

Geweldig!!!

Wat ik heeeeel graag terug zou vinden is dat verhaal van een meisje dat haar haar afknipt om zo een groot zwart betoverd paard in een kasteel te gaan bevrijden. Ze moet hem daarna met een dolk op z'n voorhoofd prikken (aiai) en dan verandert hij in een eenhoorn, samen rijden ze dan naar een heel zonnig land toe (mooi he Tong uitsteken )

Er zijn ook verhalen van Lena die niet zo goed aflopen. Over paarden die tijdens wedstrijden ten val komen enzo, ook waargebeurde en historische verhalen.

Ze heeft in de latere tijdschriften nog series geschreven die meerdere maanden doorliepen. Die heb ik nog wel.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:57

Ik moest er toevallig van de week nog aan denken.. Malle is ook gewoon geweldig Haha! Heb helaas echt helemaal niets meer liggen thuis, maar volg dit topic wel even! Lachen

DarkBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 10:07

Ja, misschien dat ik m'n zoekactie een beetje dramatiseer (daar ben ik goed in Tong uitsteken ) maar ik kwam vanochtend op het geniale idee om het hier eens te vragen ipv op van die algemene plaatsen als Marktplaats enzo... Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:48

niet geschoten altijd mis!
maar ik beloof niks.... Lachen

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 10:53

ik heb er nog een heel stel liggen ook met de tekencursus van lena er in.Ik zal ff moeten zoeken want ze liggen ergens op zolder.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:15

haha, half bokt zit van het weekend op zolder.... Haha!
neem een stofdoek mee!
en in mijn geval, mmm misschien gelijk de zolder maar eens opruimen?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 12:37

Dit topic heeft niets te maken met transport, afspraken en Overig maar hoort bij eenmaal andermaal. Daar mag je nog niet posten omdat je nog geen 25 nuttige berichten op het tabblad informatief hebt. Lees de regels nog eens goed door, zorg voor genoeg posts en open dan een topic op de juiste plaats.

[edit] op verzoek topic weer geopend en verplaatst naar PP.
Wel met de waarschuwing dat dit topic GEEN koop/verkooptopic is, daarvoor is EA, gelieve dit allemaal onderling goed in de gaten te houden. Heb je wat te koop dan handel je dat via pb af en niet via dit topic.
Verder laat ik het over aan de mods van PP.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:40

OOww Malle was echt zo geweldig!!
Ik vond de Ponyclub altijd veel leuker dan de penny.
Bestaat de Ponyclub niet meer dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:14

Ze heeft zelfs een site gehad, maar die doet het nu niet meer, heb ik wel wat pics van gepikt Haha! , zal ze ff doorsturen.
Mijn PC's krijg je niet, Haha! Haha! , die zijn mij ook te dierbaar!

DarkBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 09:42

Hoei, mijn topic is weer open!

Ik heb wel het verzoek gekregen om hier geen handelsplaats van te maken, er mogen dus geen Ponyclubs te koop worden aangeboden of gevraagd. Ik denk dat jullie allemaal hier wel langer rondlopen dan ik en je ook aan de regels houden... alles wat met verkoop te maken heeft mag wel via PM maar niet in dit topic! Ik kom hier niet elke dag dus ik kan het niet controleren, maar ik ben er wel verantwoordelijk voor zeg maar. Ow, Tanja had haar bericht al aangepast. Daarvoor dank!

Doel van dit topic is nu om lekker verder te kletsen over Malle, Molly en Lena Furberg!!

Had Lena een eigen site? Of was er een fansite voor haar? Ben wel benieuwd...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:21

Hihi ook ik was (en eerlijk ben nog altijd) fan van Lena Furberg haar strips en tekeningen. Ik heb nog een stuk of 10 ponyclubs liggen, helaas geen hele oude zoals je wil btw en ik heb die denk ik vroeger zeker 100x gelezen. En Malle, altijd zo leuk om te lezen. Ik zag via google dat er in zweden (denk ik) een tijdschriftje is, zeg maar de zweedse penny waarschijnlijk nl min häst, waar nog altijd malle tekeningen staan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 12:24

Ik heb trouwens de malle die hierboven staat in het nederlands, moest je een vertaling willen Knipoog

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:08

me mams heeft ze ook weggegooit Clown

Mells

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:29

AHHH eindelijk, meer ponyclub liefhebbers! Ik ben tot eind toe lid geweest (zijn op gegeven moment gestopt), Volgens mij was ik toen al bijna 30 hahahah. Heb dus echt vanaf nummer 130 tot ruim in de 400 compleet en ja, ik lees ze nog steeds. Die malle was suuuuuper! Je mag wel een middagje komen lezen haha!