Opzadelen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarisJj

Opzadelen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 11:25

Hallo,

Ik rijd op een manege meestal op hetzelfde paard. Eerst ging het opzadelen wel goed behalve dat ie naar voren liep. Maar het opzadelen gaat steeds moeilijker! Ze gaat bijten en heen en weer lopen enzo!

Voor de vakantie was et zelfs zo erg dat je amper op kon stappen!

Wat kan dit zijn en wat kan je er aan doen!?

Liedje_

Re: Opzadelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:28

Ik neem aan dat als je opzadelt het paard vast staat? Dat die dus niet weg kan lopen. Het bijten moet je hem straffen. Meteen afleren harde stem opzetten: He!. Als die het daarna weer doet, harde stem opzetten en een tik met je hand op zn schouder, niet hard maar gewoon even omn hem te laten schrikken.
Opstappen in de bak dat die wegloopt? Teugels strak vasthouden als je opstapt desnoods houd je ze eerst vast, voet in de beugel en blijf je zo een tijdje staan, zodat die gedwongen word om stil te staan dan opstappen en teugels strak blijven houden. Pas als die echt stil blijft staan beugels opzoeken en belonen. (belonen is belangrijk!!) Ook bij opzadelen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:28

een slecht passend zadel, drukplekken, blokkades in de rug. Er zijn legio aan oplossingen maar je kunt dat beter overlaten aan iemand met veel paarden ervaring

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:29

-> MA

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:31

Hoe lang is het goed gegaan? Hoe ziet de rug eruit, hoe sluit het zadel aan... het is beter als er iemand een keer naar kan kijken denk ik

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:32

Ik denk eigenlijk ook aan last van het zadel of van zijn rug. Is de pony al eens nagekeken?

MarisJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 11:33

Het paard staat inderdaad vast maar hij kan wel een klein beetje heen en weer lopen.
Als ze bijt straf ik haar ook wel maar dat helpt soms niet

Opstappen doe ik met krukje(moet echt anders kom ik er niet op), Ik zal proberen of het lukt met wat jij zegt!

Het is een hele poos goed gegaan. Ik denk zelf dat ie te mager is (je ziet de ribben helemaal) Kan het daardoor komen??

En of de pony nagekeken is weet ik niet(is manege paard)

Bedankt voor de reacties!

Sorry dat ik het verkeerd gezet had!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 11:39

Als het paard eerst dikker was, is de kans groot dat je hem daar te pakken hebt! Is hij afgevallen dan? Grote kans dat het zadel niet meer past.

MarisJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 12:32

Nou toen ze op de manege kwam was ie wel wat dikker. Het leek mij dat het misschien pijn doet als de singel op de ribben komt ofzo?

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:26

khirshanta schreef:
Als het paard eerst dikker was, is de kans groot dat je hem daar te pakken hebt! Is hij afgevallen dan? Grote kans dat het zadel niet meer past.

Precies.
Als het een manegepaard is is dit waarschijnlijk niet een probleem waar jij echt iets aan kunt doen. Je kunt wel het probleem bij de manegeeigenaren aangeven, dan kunnen zij kijken wat ze eraan kunnen doen. Knipoog

Als het niet hieraan ligt en het komt niet voort uit pijn is de enige oplossing consequent zijn.

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:49

Als ze niet zou reageren op een grote mond en een tikje op de schouder, zou ik haar gewoon eerst het hoofdstel indoen (Of deed je dat al?) en haar hoofd wegdraaien tijdens 't zadel erop liggen/aansingelen.. Maar het lijkt me sterk dat ze niet onder de indruk is van een grote mond Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 22:08

Ik zou inderdaad de manege eigenaar (of een andere werknemer die verantwoordelijk is voor de verzorging van de paarden) op de hoogte stellen van je probleem en aan diegene vragen hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Niet ieder paard dat lastig doet met opzadelen/opstijgen doet dit om te klieren of omdat het niet goed is opgevoed. Het paard zou bijvoorbeeld ook zadeldwang kunnen hebben. Ik zou in ieder geval voorzichtig opzadelen. Dus zadel zachtjes op de rug leggen, voorzichtig aansingelen (gaatje voor gaatje) en voor het opstijgen eerst een stukje aan de hand lopen. Dit kan allemaal nooit kwaad en kan heel erg veel schelen als het paard inderdaad zadeldwang heeft. Maar het allerbelangrijkst: Even overleggen met manegepersoneel. Zij kunnen het meeste aan dit probleem doen.