Cassidy schreef:Sonjabelgium, ik zou een hengstveulen niet bij een merrieveulen zetten, en dan proberen aan anticonceptie te doen. Je pompt die merrie dan vol met allerlei troep die niet nodig is, en waar je niet van weet wat voor uitwerkingen het op de merrie zal hebben. Ik zou ze mooi gescheiden houdem de merrie bij merrieveulens en de hengst bij hengstveulens. En desnoods beide ergens inscharen. Een hengst onder hengstveulens speelt heel anders dan een merrie onder merrieveulens. Hengsten oefenen veel meer rangordespelletjes, staan op hun achterbenen, happen naar de voorbenen, gaan op hun knieeen. Merries doen dat veel minder. Daar blijft het bij zuur kijken, eventueel happen en dom rondjes rennen.
Ik heb wel van de moment dat de koop gesloten was gezegd als ie niet redelijk blijft dat ie gecastreerd zal worden, jammer, maar dan moet het maar. Da handelbaarheid is wel het belangrijkst voor me. Tot het voorjaar zullen ze in ieder geval samen blijven lopen en dan komt een evaluatie - pro/contra afwegen en dan beslissen wat voor iedereen het best is. M'n veulenmerrie'tje kan ik makkelijk plaatsen vlakbij, denk dat een enterhengstje nog wel bij de ruinen op de ranch zou kunnen ook, dat zou ik moeten vragen. Betreft het voorbehoedsmiddel, het is getest op dikhuiden (olifanten), buffels, ijslandse wilde paarden, wilde katten (tijgers enzo) allen met zeer groot succes, ik vermoed dat ze die dieren niet zullen inenten met iets zonder zekerheid dat het kwaad kan gezien sommigen bedreigd zijn en de voorbehoedsmiddelen toepast worden om inteelt en verzwakking te voorkomen en toch de jongen op te voeden en met het afspenen hen te verplaatsen in een andere groep om terug het bestand te gaan uitbreiden. Als ze nu 's niet zo verdomd veel meer vroegen voor een Merrie-tinker-veulie had het niet eens zo moeilijk geweest, maar vragen ze zo maar 's het dubbel voor ...