Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Ik ken er helaas die de zweep gebuiken om hun paard helemaal mee doormidden te slaan
en ook die beweren bij hoog en bij laag, alleen maar een corrigerende tik uit te delen. Dat geeft al meteen en zin en onzin aan van een dergelijke dicussie op Bokt.

daar heb ik inderdaad af en toe last van en daarom ben ik Waldo de laatste tijd harder aan het aanpakken.. we worden gedrild door mn instructrice en het gaat echt de geode kant op. Maar grappig he, dat als je zoiets op bokt zet, mensen meteen denken dat je een mega paardenmishandelaar bent? Ik mag zelfs nog best wel eens wat strenger zijn

Laura schreef:Oh dus dit topic is alleen bedoeld om even op mij in te hakken? Zeg dat dan meteen Shiloh

Ik heb in het vorige topic gevraagd of de bokkers nooit eens een keertje de mondhoeken stuk hadden of een schaafplek van spoortjes of weet ik veel. Die vraag stelde ik omdat ik vind dat er wel erg scheinheilig gedaan wordt over dit alles. Ik heb zelf nog nooit de mond stuk gehad, wel eens idd schaafplekken. Omdat ik te hard beende. Met mijn betere hulpen en scherpere sporen (ja zielig he
)is dat over. Mijn instructeur heeft een paard dat best wel eens zijn mondhoeken open heeft liggen, puur omdat het paard zijn kop naar links trekt en als een gek gaat hollen. En daarbij een gevoelige mond heeft. Nou zijn zowel hij als ik geen paardenmishandelaars dus je hoeft niet zo te schreeuwen hoor
Makkelijk is dat he, om vanaf je schermpje even te beoordelen dat mijn paard niet opgevoed is omdat ie eens een mep nodig heeft... makkelijk is ook om vol te houden dat je zelf 'alleen maar corrigerende tikken
'geeft en 'alleen maar als dat terecht is' Wat ook makkelijk is is om van de kant te beoordelen dat een paard 'zielig' is als ie eens op zn lazer krijgt...
mag ook wel weer eventjes veranderd worden.
Gewoon om stoer te doen ofzo?? Geen idee
Shiloh schreef:Wat ik bedoel te zeggen is. Als er een nieuw kindje bij ons op de manege komt rijden, en dat kind moet dan op zo'n ponytje dat net echt snel is, duwen ze meteen een zweep in de handen. Dat vind ik echt zoiets stoms. Dat kind zit er misschien wel voor het eerst op, en waarschijnlijk met de gedachte, de zweep is om het paard harder te laten lopen. En dan zeggen ze, maar als ik geen zweep gebruik, reageerd hij helemaal niet en dan loopt hij helemaal 20 meter achter de rest aan. Misschien als ze niet iedereen een zweep in de handen zou drukken, zouden de paarden misschien wel luisteren naar een beendruk in plaats van een klap op de kont.
Eigenlijk ben ik er dus voor om iemand het eerste rij jaar een zweep niet te laten gebruiken, tenzij de instructeur er een verantwoorde reden voor heeft, en het kind er met fatsoen mee weet om te gaan.