wat kun je op een paardenmarkt doen/krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

wat kun je op een paardenmarkt doen/krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 09:53

zoals de titel al zegt
wat kun je op een paardenmarkt allemaal kopen?
alleen maar paarden? of ook nog andere dingen?
en wat kun je verder nog op een paardenmarkt doen?
ik hoor het graag
xxx

fjordnina

Re: wat kun je op een paardenmarkt doen/krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:56

Een hoop ellende zien vaak.

Amantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:57

wat kosten paarden paarden op de paardemarkt ongeveer...? En wat voor rassen zie je het meest?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:57

ja heel veel verschillende paarden en pony's, maar vaak ook kraampjes met paardenspulletjes en eten

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 09:59

hu hoezo ellende zien??

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:02

Paarden kosten meestal slachtprijs + een beetje. Paardenmarkten zijn niet echt de handigste plek om een paard/pony te kopen. Je weet niks van z'n, je weet niks van de verkoper. Zo'n markt is best een stresssituatie voor de dieren. Komen ook steeds minder paardenmarkten. Hier in de buurt zijn ze er nog wel.. maar laatst waren en 3 ponies en wat kippen...en dan tig kraampjes met andere zooi die niks met paarden te maken heeft.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:08

Het zijn idd meestal niet de beste paarden die op een (gewone) paardenmarkt te koop staan. Ik vind het af te raden om een paard op zo'n markt te kopen. Je koopt ze praktisch op het zicht terwijl het vanzelfsprekend is dat sommige van die paarden echt opgelapt zijn.

Als je zelf een paard wilt verkopen en het is perfect in orde, dan doe je dat waarschijnlijk liever in vertrouwen dan aan zomaar om het even wie op zo'n markt verschijnt. Maar als je nu een paard hebt dat geen twee passen regelmatig loopt en je krijgt het maar niet verkocht (logisch) kan je altijd proberen het op een paardenmarkt te verkopen aan één of ander naïef persoon die je daarna nooit meer hoeft tegen te komen.

Het is natuurlijk niet altijd zo. Maar als je geen expert bent in paarden, dan zou ik het je toch afraden om daar een paard te kopen.

Ook altijd leuk zijn de mensen die van zo'n markt terugkomen met een shetlandertje en dan proberen dat in de koffer van hun stationwagen te krijgen Scheve mond .

Er zijn ook vaak standjes met tuig en vanalles. Daar moet je ook goed opletten, wil je niet met een kartonnen tuig thuiskomen Haha! . Maar als je goed zoekt, vind je soms nog deftig tweedehands spul.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:07

Hier in het dorp is ook elk jaar paardenmarkt. De eerste twee jaar dat we hier woonden, ging ik wel heen, maar ik ben er een beetje klaar mee Scheve mond "Trosjes" shetlanders die in elkaar verstrikt raken, ruwe handelaren die de paarden onnodig met de wandelstok tussen de ogen tikken om ze "attent" te maken, hoop lawaai, stinkende hamburgertenten en de kwaliteit van de paarden laat uiteraard zwaar te wensen over.
Vorig jaar stond er een hele grote palominohengst... met de grootste snotneus die ik ooit gezien heb Scheve mond Ouders laten hun kinderen over de neus aaien en besmetten zo het ene paard na het andere. Ezeltjes worden ook wel aangeboden en ik heb zelfs lama's en een enkele kameel gezien Verward Verder inderdaad een hoop zooi in kraampjes. Dierenspullen, maar ook de gangbare troep die je op braderieen tegenkomt.

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 13:36

ik weet me antwoord al

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:40

BB -> PP

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:46

gaan we weer.. sommige mensen bestempelen de paardenmarkt alsof het de ergste marteling is..
op de meeste markten word er tegenwoordig ook gecontroleerd..!! voordat ze de markt op mogen.
gister hebben we hier ook paardenmarkt gehad en moet zeggen dat nou niks gezine heb waarvan ik dacht dat het niet kwam..
tuurlijk zijn ze niet in topconditie.. maar soms kan jeer nog best een leuke pony uit halen.. vaak staan er veel shetlanders.
veder vaak kraampjes met van alles voor paarden..!! kan je vaak leuke halster bij halen enzo.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 10:58

wat veel negatieve dingen over markten...

ik zeg niet dat het geweldig is, maar er staan ook gewoon goede paardjes/pony's op de markt! ik heb vorig jaar op een paardenmarkt een nrps pony gekocht van 4 jaar met echt super goede papieren! Haha! helemaal goed bevonden door mijn DA en dit jaar haalde ze net geen 1ste premie op de keuring...
dit was dan wel een succesverhaal maar ik weet zeker dat dat niet de enigste is...
en goedkoop zijn ze trouwens echt niet altijd hoor... als er papieren bij zitten zul je ook voor papieren moeten betalen... ook staan er nog genoeg fokkers en hengstenhouders op de markt, gewoon om hun paardjes in de kijker te zetten... ookal verkopen ze ze niet daar, dan zijn er nog genoeg mensen die het telefoonnummer hebben en alsnog het paardje bij diegene thuis gaat kopen Clown

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:38

dravergekkie schreef:
gaan we weer.. sommige mensen bestempelen de paardenmarkt alsof het de ergste marteling is..

Kan je even specifiëren? Over wie heb je het nu?

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:43

ja , sommige paardenmarkten zijn echt verschrikkelijk ,paarden met tientallen aan elkaar geknoopt , zonder water in verschrikkelijk heet weer,maaaar! er zijn ook leuke paardjes op de paardenmarkt te vinden! mijn opa heeft een keer een super paar op markt gekocht , en dat is het og steeds! dus niet alle mensen die hun paard daar verkopen moet je over 1 kom scheren!
x

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:48

Eten, paardenspulletjes en paarden zowel gezonde als stukjes ellende.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:52

visje schreef:
dravergekkie schreef:

Kan je even specifiëren? Over wie heb je het nu?

ik ga geen namen noemen.. en zeg ok niet dat het specifiek iemand uit dit topic is maar over al die topics die al over paardenmarkt gaan word er vaak gedaan alsof het de grootste ellende is en er alleen maar slechte paarden en dingen tussen staan..

zelfde als jij zegt over kartonnen tuigen.. er staan hier toch ook echte en goede ruitershops met een kraampje op de paardenmarkt met dezelfde spullen die ze ook in de winkel verkopen Vork

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:49

dravergekkie schreef:
zelfde als jij zegt over kartonnen tuigen.. er staan hier toch ook echte en goede ruitershops met een kraampje op de paardenmarkt met dezelfde spullen die ze ook in de winkel verkopen

precies! zelfde kwaliteit! en dat geld ook voor sommige paarden want die komen gewoon bij fokkers of hengstenhouders vandaan Pling

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:32

Krampjes met paardenspullen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:50

Evelijn schreef:
Paarden kosten meestal slachtprijs + een beetje. Paardenmarkten zijn niet echt de handigste plek om een paard/pony te kopen. Je weet niks van z'n, je weet niks van de verkoper. Zo'n markt is best een stresssituatie voor de dieren. Komen ook steeds minder paardenmarkten. Hier in de buurt zijn ze er nog wel.. maar laatst waren en 3 ponies en wat kippen...en dan tig kraampjes met andere zooi die niks met paarden te maken heeft.

Ik ben het eigenlijk wel met je eens, ik verkoop en koop zelf ook nog wel op markten maar inderdaad meer de paarden die ik thuis niet wil verkopen, bv vals, of te oud enz, klinkt meschien beetje dom omdat ik zelf handelaar ben maar als ik het particulier niet wil verkopen omdat ik garantie geef, gaan ze naar de markt, de grote markt zoals Zuid Laren kom ik al niet eens meer met paarden omdat , ja inderdaad Kermis, dronken mensen veel stress voor de paarden.
Je kunt er leuke shets of mini ponies kopen anders gaan de meeste toch naar de slacht maar als er een rijpaard op staat beter niet kopen want hij staat daar niets voor niets, verder hebben we de gewoonte bij particulieren meteen 100 procent er bovenop te gooien, maar de handel wordt dan toch in het cafe onder elkaar gedaan, en dat zal iedereen die op de markt geweest is ook beamen, jullie hebben vast wel die droneken, drukke handelaren handje zien klappen en schreeuwen onder het genot van een fles Sambuca,
Voor ons is het een levensstijl die ik niet wil missen, maar als particulier tenzij je een shet wil kopen zou ik geen paard op de markt kopen.

Edit, dit zal me waarschijnlijk niet in dank afgenomen worden schiet me te binnen, dus even de meeste handelaren die ik ken zijn zeker wel goed voor hun paarden, een autohandelaar gaat ook niet zijn autoos onderkrassen toch, helaas zien wij de grootste ellende bij de particulieren, en als een handelaar zon paardje dan koopt is hij de dierenbeul ken je dat

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:54

barbara1970 schreef:
Ik ben het eigenlijk wel met je eens, ik verkoop en koop zelf ook nog wel op markten maar inderdaad meer de paarden die ik thuis niet wil verkopen, bv vals, of te oud enz, klinkt meschien beetje dom omdat ik zelf handelaar ben maar als ik het particulier niet wil verkopen omdat ik garantie geef, gaan ze naar de markt, de grote markt zoals Zuid Laren kom ik al niet eens meer met paarden omdat , ja inderdaad Kermis, dronken mensen veel stress voor de paarden.
Je kunt er leuke shets of mini ponies kopen anders gaan de meeste toch naar de slacht maar als er een rijpaard op staat beter niet kopen want hij staat daar niets voor niets, verder hebben we de gewoonte bij particulieren meteen 100 procent er bovenop te gooien, maar de handel wordt dan toch in het cafe onder elkaar gedaan, en dat zal iedereen die op de markt geweest is ook beamen, jullie hebben vast wel die droneken, drukke handelaren handje zien klappen en schreeuwen onder het genot van een fles Sambuca,
Voor ons is het een levensstijl die ik niet wil missen, maar als particulier tenzij je een shet wil kopen zou ik geen paard op de markt kopen.

ik herken wel een hoop uit jou verhaal Haha! maar misschien dat ik makkelijker een paard koop op een markt als particulier dan iemand die totaal niks heeft met het handelswereldje... ik ben van kinds af aan opgegroeit met (vee)handel en dan is het echt anders naar mijn idee...
maar ik neem aan dat jij ook vind dat er niet alleen rotzooi staat om het zo maar te zeggen...

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:11

Hoi Rianneke, ja dat ben ik wel met je eens, weet je paarden zijn voor mij nooit rotzooi al hebben ze 2 benen, en ik vindt het wel ens balen dat handelaren zeggen dit is geen rotzooi maar goed. De meeste handelaren die ik ken zijn ook zeker geen oplichters maar en dat weet jij ook wel denk ik je komt op de markt om het paard aan een collega te verkopen , 99 procent van de handel is onder elkaar en af en toe koopt een particulier wel eens wat maar als je daar voor naar de markt moet, kun je beter thuisblijven, maar op de grote markten zie ik ook toch wel wat meer particulieren binnendruppelen met goede kwaliteit paarden, alleen schrik je als handelaar weer van de prijs en denk had thuisgebleven, grapje natuurlijk maar toch ook wel de waarheid.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:27

barbara1970 schreef:
Hoi Rianneke, ja dat ben ik wel met je eens, weet je paarden zijn voor mij nooit rotzooi al hebben ze 2 benen, en ik vindt het wel ens balen dat handelaren zeggen dit is geen rotzooi maar goed. De meeste handelaren die ik ken zijn ook zeker geen oplichters maar en dat weet jij ook wel denk ik je komt op de markt om het paard aan een collega te verkopen , 99 procent van de handel is onder elkaar en af en toe koopt een particulier wel eens wat maar als je daar voor naar de markt moet, kun je beter thuisblijven, maar op de grote markten zie ik ook toch wel wat meer particulieren binnendruppelen met goede kwaliteit paarden, alleen schrik je als handelaar weer van de prijs en denk had thuisgebleven, grapje natuurlijk maar toch ook wel de waarheid.

dat klopt wel ja! alhoewel de handelaren die ik ken ook graag met particulieren handel doen omdat ze dan vaak meer geld kunnen verdienen Vork verder kijk ik eigenlijk heel weinig naar prijzen etc etc... dus daar heb ik geen verstand van! maar ik moet zeggen dat ik handel wel super mooi vind om te zien... niet om zelf te doen want ik ben daar heel slecht in Haha!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 19:34

Ja ik vind het zelf ook een verslaving, de markten zijn ook altijd beetje ons kent ons, dus eigenlijk en feestje, ik drink best graag een borreltje maar niets is lekkerder dan 6 uur smorgens biertje drinken op de markt, iedereen denkt natuurlijk bah maar vergeet niet we hebben dan niet geslapen zijn vaak al om 2 uur snachts weggegaan ,eigenlijk is de markt voor ons handelaren gewoon een uitje. Ik verkoop zelf ook particulier natuurlijk maar omdat het paarden zijn die voor de markt gewoon te duur zijn, als handelstal moet je garantie geven dus kunt maar beter zorgen dat de paarden goed zijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:10

ik ging vroeger als klein meisje altijd mee naar veemarkten en idd lekker vroeg van huis weg en om 7 uur ofzo zaten we dan aan een gehaktbal met frites ofzo Vork dan was de beste handel ook al gedaan ook...

barbara1970 schreef:
Ik verkoop zelf ook particulier natuurlijk maar omdat het paarden zijn die voor de markt gewoon te duur zijn, als handelstal moet je garantie geven dus kunt maar beter zorgen dat de paarden goed zijn.

maar zo'n garantie rijkt toch ook niet veel verder als die van een markt? je hebt als koper toch onderzoeksplicht of het op een markt of op een handelsstal is toch? of zit ik er naast?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:46

Wij verkopen eigenlijk bijna nooit particulier op de markt, altijd aan handelaren, vaak vertel je eerlijk het verhaal hoe het zit, en de verkoop wordt altijd gedaan onder, af af, je weet vast wel wat dat betekent maar even voor de bokkers, geen garantie, en niet lopen zeuren later, overigs laten de meeste handelaren het wel uit hun hoofd om onder elkaar niet eerlijk te zijn, want slecht nieuws reist snel en je wordt al gauw met de nek aangekeken dan, ga je trouwens nog naar Enter donderdag, ik wel maar ik neem niets mee, wel een trailer want je weet nooit wat je tegenkomt toch. Meschien tot donderdag dan.