ervaring leiding zijn ponykampen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

OranVera

ervaring leiding zijn ponykampen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 19:54

Mijn vraag is of er hier mensen zijn op bokt die ervaring hebben met leiding zijn bij ponykampen. Ik ben van plan om dat ooit te gaan, maar ik zou er graag wat meer over willen weten.
° Wat vonden jullie ervan? Was het zwaar(en leuk natuurlijk Tong uitsteken)?
° Hoeveel weken achter elkaar doe je dat?
° Wat zijn de eisen en minimumleeftijd?
° Krijg je ervoor betaald?
° Nog tips?

groetjes Anouk

fesje19

Re: ervaring leiding zijn ponykampen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:01

Nou ik heb het ongeveer 7 jaar gedaan bij manege de roosberg in Bavel. Ik deed de eerste drie jaar in de zomervakantie 2 weken (zat altijd wel een week of twee tussen) en daarna tot dit jaar heb ik altijd 1 week gedaan. Ik vind het echt heel leuk om te doen. Het is leuk om activiteiten met de kinderen te doen, om te helpen met het verzorgen van de paarden, om achteraan te rijden tijdens de bosritten. Ja in zo'n week doe je heel veel inclusief de nachten: slaapwandelende kinderen, bedplassers!!!! Vaak een luisterend oor zijn met heimee.
Het is echt heel leuk om te doen. Je moet wel stevig in je schoenen staan en goed met kinderen kunnen omgaan!!!!!

fesje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:02

Ik kreeg trouwens een kleine vergoeding! Maar daar moet je het niet alleen voor doen!

OranVera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 16:50

Zijn er nog meer mensen?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:56

OranVera schreef:
Ik vond het erg leuk om te doen. Het is letterlijk en figuurlijk samen lachen en samen huilen. Kinderen zijn allemaal en ook elke dag anders, dus daarom weet je eigenlijk nooit wat de dag (MAAR VERGEET DE NACHT NIET Zij zijn groot en ik is klein!) brengt.. Het is wel zwaar, aan het einde van de week was ik erg moe door een slaaptekort!

Ik doe het maar 1 weekje, 2 weken achter elkaar zou ik niet trekken.

Ik heb een poos op de manege gewerkt en ben er eigenlijk ingerold, dus echte eisen kan ik je niet noemen. Ik weet wel dat je gek moet zijn met kinderen, boven een groep moet kunnen staan en om moet kunnen gaan met onverwachte situaties. Ik was 18 toen ik voor het eerst ging leiden, ik vind dit ook wel een redelijke leeftijd. Vooral ivm ouders, ik snap goed dat je je kind niet met een gerust hart achterlaat bij een giechelend grietje van 16 die als leiding door moet gaan.

Voor een week kreeg ik rond de 250 euro.

° Nog tips?

Maak een plan voor als het gaat regenen, en zorg dat je voldoende spelletje of things-to-do hebt. Probeer ook veel te praten met oudere personen die leiding zijn over hoe je om moet gaan met ruzie, roddels en heimwee, want dat is nog lastiger dan je denkt!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:13

ik kan je er niet zoveel over vertellen, maar ik ga het deze zomer 2 weken doen. daarna laat ik je weten hoe het was Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:32

OranVera schreef:
Mijn vraag is of er hier mensen zijn op bokt die ervaring hebben met leiding zijn bij ponykampen. Ik ben van plan om dat ooit te gaan, maar ik zou er graag wat meer over willen weten.
° Nog tips?

groetjes Anouk

Ik vind het heel leuk om gewoon lekker met die kinderen te lachen, te kijken hoe veel lol ze hebben met hun paardjes. En ik vond het vrij zwaar. Ik heb 1 jaar gehad dat ik in dezelfde ruimte sliep als de kinderen, en dat er middenin de nacht kinders ziek worden...

Ik doe het 2 tot 3 weken achter elkaar.

Minimum leeftijd hadden we niet

Ik krijg tussen de 10 en 25 euro.

Tips: luister naar ervaren begeleiders, drijf jezin niet door en probeer zo lang mogelijk te slapen

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:42

° Wat vonden jullie ervan? Was het zwaar(en leuk natuurlijk )?

Het is erg leuk werk, wel erg zwaar ook. Dat moet je zeker niet onderschatten. Je houdt er wel erg leuke herinneringen en ervaringen aan over.

Ik heb het 3-4 weken achter elkaar gedaan voor 2 jaar.

Waar ik leiding gaf was de minimum leeftijd voor ponykamp begeleiding 18 jaar. Voor Allrounden (verzorging van de paarden, moeilijkere paarden rijden, begeleiding van mensen die paarden huren) was de minimale leeftijd 16. Maar dit is ook super zwaar werk.

Ehhhhmmm, zeg maar nee. Een vergoeding van geloof ik 25 euro per week, zodat je in het weekend (waar je dus 1 avondje vrij bent) wat kan gaan drinken, naar de supermarkt etc. Dus voor het geld moet je het zeker niet doen!

° Nog tips?

Zorg dat je sterk in je schoenen staat en onderschat het vooral niet!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:00

Ik ben al sinds 2001 leiding op het Lamoen in Markelo. Per zomer doe ik meestal 2 weken, soms 1 en dit jaar voor het eerst 3 (waarvan 2 weken achter elkaar). Dit jaar begeleid ik ook voor de derde keer met mijn beste vriendin en nog een meisje de jaarlijkse trektocht. Dit is voor kinderen vanaf 12 jaar die minstens 4 jaar rijervaring hebben, heel anders dan normaal ponykamp dus.
Het is leuk, en zwaar. Je moet het niet onderschatten; ponykamp/trektocht duurt bij ons "maar" vijf dagen, maar je bent voor die vijf dagen wel dag en nacht instantmoeder, instructrice, begeleidster, juf en vriendin voor de kinderen. Zoals iemand eerder zei, het is samen lachen en samen huilen. Ik heb ontzettend leuke dingen meegemaakt op kamp en het is altijd oergezellig. Ik heb ook vriendinnen (zowel onder de leidsters als onder de kids) eraan overgehouden. Maar ook heb ik ongelukken meegemaakt, ziekenhuisbezoek, trauma's, heimwee, ruzies, midden in de nacht naar de dokter, kinderen met een beperking, etc. Dat maakt het allemaal wel ontzettend interessant en voor mij wordt het nooit sleur. Ik heb elke zomer weer zin in kamp Ja
Zie bovenstaande stukje.
Bij ons hoef je geen ruiterbewijs of instructeursbewijs nodig. Het enige is dat je boven de 18 moet zijn en dat je goed met kinderen bent. Deze zomer is zelfs een meisje leiding die nog maar heel kort paardrijdt Nagelbijten / Gniffelen Maar die krijgt van te voren een spoedcursus, ze doet het samen met iemand die wel goed rijdt en ze gaat geloof ik niet mee op buitenrit. Ook geeft ze uiteraard geen les, dat doet iemand anders.
Nee. Wel een bedankje in de vorm van een klein geldbedrag, maar daar doe je het niet voor Knipoog Ik zeg altijd, juist omdat het op vrijwillige basis is heb je dat de begeleidsters het ook voor hun lol doen en niet voor het geld. Ik doe het na 6 jaar nog steeds met veel plezier!
° Nog tips?
Een van de belangrijkste tips die ik je kan geven is dat je het als leiding altijd met elkaar eens bent en een team vormt. Als je het niet eens bent over belangrijke dingen (zoals wie op welke pony rijdt, wie in welke groep meekan, of het dagprogramma), bespreek dit dan niet waar de groep bij is. Als je als leiding op een lijn zit, gaan dingen veel soepeler en heb je betere controle over de groep.

Verder heb ik als tip dat je jezelf niet teveel moet geven, dat deed ik in het begin en dan konden ze me aan het eind van de week opvegen Haha! Gewoon goed proberen te slapen, goed eten, en vooral: zelf plezier hebben!! Da's het belangrijkste. Ik heb weleens leidsters meegemaakt die een week lang sacherijnig waren, dan is de sfeer in de groep meteen veel minder.

Zelf vind ik het leuke aan kamp dat je kinderen een onvergetelijke ervaring kan bezorgen (ga maar na, je eerste ponykamp vergeet je van je leven niet meer). En natuurlijk dat je kinderen echt wat kunt leren op een speelse manier. Een 10 jarige die op maandag voor het eerst op de pony zit en op vrijdag in zijn eentje een simpel b-proefje rijdt, geweldig toch?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:05

Vjestagirl: wij slapen altijd in dezelfde ruimte als de kinderen (er staan wel halve muurtjes om de bedden heen, er zijn dus hokjes met twee stapelbedden dus je hebt wel enigszins privacy). Op trektocht zelfs met zijn allen in de slaapzaal/zolder van de kampeerboerderij..
Wat moet dat heerlijk zijn om geen herrie om je heen te hebben als je wilt slapen Nagelbijten / Gniffelen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:33

Zwartwitje schreef:
Vjestagirl: wij slapen altijd in dezelfde ruimte als de kinderen (er staan wel halve muurtjes om de bedden heen, er zijn dus hokjes met twee stapelbedden dus je hebt wel enigszins privacy). Op trektocht zelfs met zijn allen in de slaapzaal/zolder van de kampeerboerderij..
Wat moet dat heerlijk zijn om geen herrie om je heen te hebben als je wilt slapen Nagelbijten / Gniffelen

Wij slapen gewoonlijk aan de overkant van het pad (pad loopt middenover de manege), in de appelschuur. Dus tussen de koetsen, naast de koelcel (die het ene half uur uit is en het andere half uur aan). Wij slapen met de deuren open om de paarden in de gaten te kunnen houden (geluid). En bovenal, 's morgends heel vroeg, als wij nog sliepen kwamen de werkmannen daar binnen om ons wakker te maken (mannen die op de boomgaard werken). Heel fijn Tong uitsteken... Maar wel gewoon n eigen plek, waar de kinderen niet komen, zodat we enigsinds privacy hebben, en onze spullen kunnen laten slingeren.

De kinderen slapen in de kantine in stapelbedden, achter een gordijn. Aan de andere kant van het gordijn is oa een zithoek, waar ik dus op de bank sliep...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:45

Ah, dan valt het idd nog tegen met de rust! Knipoog

Vroeger kon ik nooit goed slapen in de schaapskooi (onze slaapzaal). De laatste jaren gaat dat wel beter gelukkig. Met een van de andere leidsters heb ik trouwens ooit de kinderen wakker gehouden. Dat deden ze immers al de hele week bij ons Clown Het was de laatste nacht, dus dan mag het. We begonnen met een kussengevecht, daarna hebben we nog heel lang zitten kletsen (met z'n zestienen op twee stapelbedden) en op een gegeven moment, tegen tweeen, kwamen de kinderen vragen of ze alsjeblieft naar bed mochten Haha!

fesje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:52

Wij slapen ook in dezelfde ruimte van de kinderen, dus je moet wel een beetje tegen korte nachten kunnen, maar het is echt heel leuk!

OranVera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 20:00

lotjj92 schreef:
ik kan je er niet zoveel over vertellen, maar ik ga het deze zomer 2 weken doen. daarna laat ik je weten hoe het was Knipoog

Ik ben benieuwd! Haha!

Zijn er trouwens ook mensen die leiding waren bij een onbekende manege? Want zelf rijd ik niet bij een manege ofzo, dus als ik ergens leiding zou zijn zou het in ieder geval onbekend zijn.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:12

Hoi hoi,

ik ben vorig jaar voor het eerst meegeweest als ponykamp.1 weekje maar met de kinders van onze manege.
we huren een accomodatie en gaan daar met de manegepony,s en kinders naartoe omdat in onze omgeving niet echt leuk buitenrijden is

Met de leding zijn we vorig jaar in een hele nieuwe bezetting gedaan en het klikt echt goed wat ook te sfeer op het kamp ten goede komt.We zijn het overgebleven vriendenclubje van onze eigen pony(kamp)tijd dus echt super.

Vorig jaar is gelukkig alles goed gegaan,niet onnodig pleisters plakken geen kinderen gevallen in het bos en slechts 1 meisje met heimwee.Vond het super om te doen dus dit jaar weer al is het wel slopend hoor ik vind het knap van degene die meerdere weken achter elkaar gaan ik zou het niet kunnen.
wel leuk om jullie ervaringen te lezen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:12

OranVera: Ik ben er vanzelf ingerold, ik ben namelijk t/m mijn 17e zelf op de manege op ponykamp gegaan. 't volgende jaar was ik te oud dus werd ik maar leiding Haha!
Bij ons zijn wel vaker meiden die onbekend zijn met de manege dus als het je leuk lijkt kun je je zo opgeven volgend jaar Knipoog

River_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:00

Ik heb het nog nooit gedaan maar ben wel nú al gevraagd voor als ik 16 ben. Tong uitsteken

(Ik ben trouwens nu 13 jaar).

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:02

Jeetje, jij bent er vroeg bij Haha!
Word je dan hulpleiding of al meteen voor het 'echie'?

River_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:05

Voor dat kamp leid ik dan gewoon met nog 1 iemand anders, dan begeleid je gewoon alles van de bosritten tot aan het zwembad. Ik vind het wel leuk want dan heb ik meteen een vakantie baantje voor over 3 jaar (whaha) want ik word er wel voor betaald. Lachen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:12

Jeetje, als je 16 bent al volledig leiding? Dat lijkt me best heftig! Wel leuk hoor! Ik ken ook een aantal ponykampers die al een tijdje zeggen dat ze ook leiding willen worden. De een is nu 16, maar die moet toch echt nog twee jaartjes wachten Knipoog

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:14

Ik doe al een jaar of 10 een weekje ponykamp. Bij ons op de manege wordt onderscheid gemaakt tussen het werken met de pony's (lesgeven) en het bezighouden van de kids als de lessen voorbij zijn (met name 's avonds dus).
Het is best wel heel zwaar om te doen want je moet schoonmaken, de kinderen voederen (dus slepen met brood, melk, etc) en spellen verzinnen en voorbereiden.
Wij zitten aan het bos, dus dat is dan wel weer makkelijk Haha!

Ik krijg ook een vergoeding, ik dacht Eur 125,00 voor een week (van zondag t/m zaterdag).

Waar je je niet in moet vergissen is dat er meestal wel een heimweeklantje tussen zit. Dat blijft lastig. Ook zitten er meestal wel een paar tussen met een hele grote bek of ruziemakers. Daar moet je wel mee om weten te gaan want anders schoffelen ze je onder.

Uiteindelijk doe ik het nog steeds elk jaar weer een weekje want......het is gewoon heel leuk en gezellig om een kamp te leiden.
Enne....zorg dat je de week erna vrij bent, want uitrusten doe je er niet van Cool

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:14

Echt super, kan niet anders zeggen! Ga dit jaar voor de tweede keer mee met onze eigen manege. T is slopend, maar t is het echt waard!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:27

Chantal1971 schreef:
Waar je je niet in moet vergissen is dat er meestal wel een heimweeklantje tussen zit. Dat blijft lastig. Ook zitten er meestal wel een paar tussen met een hele grote bek of ruziemakers. Daar moet je wel mee om weten te gaan want anders schoffelen ze je onder.
Heimwee komt idd weleens voor, maar meestal is dat op te lossen met even erover praten, naar mama/papa laten bellen, en de belofte op een heel leuk spel, ponyrijden of iets anders leuks Knipoog

Kinderen met een grote mond kunnen idd flinke lastpakken zijn. Komt niet vaak voor, ik heb een keer twee meiden van 16 gehad die telkens eerst naar mij kwamen om iets te vragen waarvan ze wisten dat het niet mocht, en daarna (nadat ik meestal "nee" had geantwoord) naar mijn collegaatje gingen. Zoals of ze naar het dorp mochten om sigaretten te halen, of of ze elke avond nog twee uur mochten blijven kletsen buiten. Nou, heu, NEE dus. Collegaatje was niet zo mondig en kwam eerst aan mij vragen of dat eigenlijk mocht of niet Rolleyes Ik heb haar maar gezegd dat ze dat niet moest pikken, ze namen er gewoon misbruik van dat ze niet goed wist wat ze moest zeggen..

En twee jaar achter elkaar heb ik hetzelfde meisje gehad, een meisje van 9/10 die zo ontzettend brutaal was, en weet ik wat niet. Zelfs haar vriendinnetje was bang van haar. Die was gewoon zo onopgevoed.. tsja, die leer je niet binnen een week nieuwe manieren aan, dus daar moet je je eigenlijk bij neerleggen.. maar wel zorgen dat het niet de spuigaten uitloopt. Ben 1 keer heel erg boos op haar geweest (en dat doe ik anders nooit!!) en toen luisterde ze beter. Ook hadden we haar op vrijdag zover dat ze tijdens de hele maaltijd bleef zitten Haha!

oja, wij krijgen trouwens wel reiskostenvergoeding.

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:40

Zwartwitje, ik heb wel eens meegemaakt dat op de eerste avond een griet na een uur! Gestoord uit de tent werd gezet. Eerst denk je dan nog: dat is l*llig, maar na een dag waren wij er ook wel achter dat het haar eigen schuld was. Sommige kinderen zijn echt erg. Dat kind maakte echt vreselijke opmerkingen over alle andere meisjes. Toen ze na 3 dagen 2 tenten uitgezet was en kwam klagen heb ik maar eens voorzichtig geopperd dat als ze misschien iets aardiger tegen iedereen zou zijn dat ze dan misschien ook wel wat aardiger tegen haar zouden zijn. Je raad het zeker al: niet gelukt! Knipoog

En inderdaad heimwee is vaak wel op te lossen door een belletje maar......als er meer kinderen heimwee hebben dan steken ze elkaar aan. Ik blijf het lastig vinden en probeer het maar op te lossen met een knuffel.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:25

Oei, en toen moest ze de rest van de week in haar eentje in een tent slijten? Nagelbijten / Gniffelen
Jemig ja, sommige kinderen zitten in hun dagelijkse leven zo in een patroon van anderen afkatten/pesten/zwartmaken, die komen zichzelf dus echt wel tegen op ponykamp. Je kan dat in een week idd niet veranderen. Ik hoop dan altijd maar dat zo'n meid een les over zichzelf heeft geleerd...

Ik heb een keer een heftig ongeluk meegemaakt op kamp (8 pony's + kinderen + huifkar op hol, collegaatje van de bok af geslingerd, nek gebroken, heel naar verhaal) en dat ik het volgende jaar een paar kinderen weer in de groep had die daarbij waren geweest. 1 van die meisjes vertelde dat ze bijna wekelijks nog erover droomde of een nachtmerrie had, en dat haar ouders niet naar haar wilden luisteren en het dus niet opgelost werd. Hoe bedoel je trauma's Bloos! dat dat meisje nog voor de tweede keer op kamp gaat!

wat heimwee betreft, ik heb nog niet meegemaakt dat er een heimwee-golf was. het kamp duurt ook maar 5 dagen bij ons, misschien ligt het daaraan.